Bose richt zich op online verkoop: sluit 119 winkels wereldwijd

Door: Mark Hofman - 2 reacties
Bose
(Afbeelding: Dominick Vietor / WANT)

Bose is van plan om al zijn fysieke winkels in Europa, Noord-Amerika, Japan en Australië volledig te sluiten. Het bedrijf maakt dit vandaag bekend en geeft de opkomst van online verkoop als de grootste reden.

In de verklaring maakt Bose duidelijk dat de verkoop van hoofdtelefoons, speakers en andere producten tegenwoordig vooral online plaatsvindt. Reden genoeg voor het bedrijf om maar liefst 119 winkels volledig te sluiten, waardoor honderden medewerkers opeens op straat komen te staan.

Bose richt zich meer op online verkoop

Volgens de informatie die The Verge in handen heeft sluit Bose in de komende maanden de fysieke winkels in Noord-Amerika, Europa, Japan en Australië. Dit betekent dat er 119 winkels gesloten gaan worden en het bedrijf zich in deze gebieden gaat richten op de online verkoop. Dat wil overigens niet zeggen dat het bedrijf geen fysieke winkels meer overhoudt, want in China en de Verenigde Arabische Emiraten blijven de winkels open. Daar zitten op dit moment 130 fysieke winkels gevestigd en zijn er ook plannen om nieuwe winkels in India, Zuidoost Azië en Zuid-Korea te openen.

Colette Burke, vice-president Global Sales bij Bose, laat via een e-mail aan The Verge weten dat het wel een radicaal idee is. Maar dat was het, volgens haar, in 1993 ook toen het bedrijf de eerste fysieke winkel opende.

“Onze fysieke winkels gaven de mensen de mogelijkheid om home entertainment systemen te ervaren, te testen en er met ons over te praten. Destijds was het een radicaal idee, maar we richtte ons op wat onze klanten nodig hadden en waar ze dat nodig hadden. Dat doen we nu niet anders.”

Bose Noise Cancelling Headphones 700 review design
klik/tap voor groter (Afbeelding: Dominick Vietor / WANT)

Honderden werknemers verliezen met deze beslissing hun baan en Bose zegt zelf dat het deze mensen zal assisteren bij hun vervolgstappen.

Wel te koop bij derde partijen

Na 27 jaar komt er dus een einde aan een groot deel van de fysieke winkels van Bose. Het nieuws zal misschien als een teleurstelling komen voor audio-liefhebbers die sinds 1993 de winkels van het bedrijf al bezoeken. Maar Bose is een van de meest recente bedrijven die over lijkt te stappen naar online verkoop. Meer en meer bedrijven voelen de concurrentie van grote partijen als Bol.com, Coolblue en MediaMarkt. Deze partijen zijn in staat om vaak lagere prijzen te bieden en het verzenden van producten sneller te laten verlopen. Iets dat er voor zorgt dat steeds minder mensen behoefte hebben aan persoonlijke interactie bij het aanschaffen van nieuwe producten.

Voor fans van Bose is er overigens wel een lichtpuntje: alle apparatuur zal niet verdwijnen uit winkels van derde partijen. Of het nu gaat over Amerikaanse winkels als BestBuy of Nederlandse winkels als MediaMarkt: de producten van het bedrijf zullen daar nog steeds in de schappen liggen.

Lees ook: Bose Portable Home Speaker: veelzijdige nieuwe AirPlay 2 speaker

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    KeKo

    Ik heb al vaker spullen van Bose gekocht, maar nog nooit in een Bose-winkel. Ik ben ooit in een Bose-winkel in de VS geweest. Ik zag er de meerwaarde ook niet van in…

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik ‘ken’ iemand die bij Bose in Maastricht werkt en hij riep dit al weken geleden.

    Er schijnt een rapport te zijn gemaakt van het bedrijf waarin staat dat ze de prijzen van hun producten drastisch moeten verlagen om relevant te blijven in de sector. Dan weet je eigenlijk al hoe laat het is.