Weekend poll: Gebruik jij Social Media om bedrijven en overheidsinstellingen te bereiken?

Door: Night - 17 reacties
Social Media
Afbeelding: Getty Images

Eerder deze week meldden we dat een aantal gemeenten stopt met het gebruik van WhatsApp als middel van bereikbaarheid voor de burger. Toch zien we dat veel bedrijven en overheidsinstellingen steeds vaker via Social Media te bereiken zijn.

Handig in deze snelle tijd. Heb je een eenvoudige, korte vraag aan een overheidsinstelling, gemeente of bedrijf? Dan stuur je deze toch even via WhatsApp, Messenger, Facebook of een andere vorm van Social Media. Geen sluitingstijden, wachtrijen of keuzemenu’s. Meestal krijg je dan al snel antwoord op je smartphone. Is je vraag daarmee niet opgelost, dan heb je vaak in ieder geval veelal al de naam en contactgegevens van de juiste contactpersoon. Dat scheelt tijd bij het vervolgtraject.

Social Media, of liever persoonlijk contact?

Maar hoe zit dat nou bij jou? Gebruik jij regelmatig Social Media om bedrijven, gemeente of een overheidsinstelling te contacteren, of gebruik je liever de telefoon voor een persoonlijk contact? Of verkies je het sturen van een e-mail? Laat het hieronder weten in de weekendpoll van deze week:

(Zie je geen poll? Dan staat er waarschijnlijk een iets te enthousiaste adblocker aan. Geeft niets, maar zet ‘m even uit om te stemmen.)

 

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    JoopJoopJoop

    Ga mijn enthousiaste adblocker hier NIET “even” uit zetten….

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik vind het nogal een groot verschil. Overheidsinstellingen of bedrijven. Het appen naar gemeentes voor een scheve stoeptegel vind ik niet tot de categorie sociale media horen. Das gewoon de vervanger van bellen geworden, even een sms’je sturen naar je gemeente. Dat sms’je tegenwoordig WhatsAppen is dat heeft vooral met universeel gebruikersgemak te maken.

    Als je met het logge systeem van de overheid te maken krijgt dan gaat het denk ik al heel snel over persoonlijke informatie en dan is DigiD een veel betere instrument. Kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die Twitter gebruiken om een Belastingdienst te bereiken met een vraag over hun aangiftes. Ze kunnen je ook helemaal niet helpen via deze platformen omdat er geen verificatie kan plaatsvinden dat jij ook bent wie je zegt dat je bent.

    En bedrijven bereiken via sociale media, ja natuurlijk, das mijn hobby. Twitter –> Tim Cook je begrijpt er helemaal niets van met je stront MacBooks! ?

     

  • Profielfoto
    computer space

    Deed het, maar ben afgekickt. Geen SM meer hier. Ook geen WA, wil geen gesnuffel door Facebook.

  • Profielfoto
    Christiaan

    De overheid dient goed bereikbaar te zijn via de normale telefoon. Elke vorm van het invoeren van sociale media gaat ten kostte van mensen hun baan. Sociale media is meer een besparing geworden voor gemeenten door automatische processen. Waar we voorheen even langs het gemeenteloket gingen, moeten we nu alles via internet doen. Tuurlijk zit er een stuk gemak in, maar hierdoor met je niet meer een naam maar een nummer. Het melden van een kapot lampje in de straat of een stoeptegel die scheef ligt zou makkelijk via een app kunnen. Er zijn al genoeg commerciële apps hiervoor. Ik mis alleen nog een app die door alle gemeenten omarmt wordt voor het melden van buitenzaken. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.

    Kort gezegd: overheid moet normaal telefonisch bereikbaar zijn voor alle zaken en eenvoudige buiten zaken via een app.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Elke vorm van het invoeren van sociale media gaat ten kostte van mensen hun baan. Sociale media is meer een besparing geworden voor gemeenten door automatische processen.

    Totale onzin wat je daar zegt. Onderbuikgevoelens, niets meer dan dat.

     

     

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Alles wat ik kan gebruiken om de telefoon te vermijden is meegenomen.

  • Profielfoto
    sedikit

    Shmoo op 7 december 2019 14:27

    Elke vorm van het invoeren van sociale media gaat ten kostte van mensen hun baan. Sociale media is meer een besparing geworden voor gemeenten door automatische processen.

    Totale onzin wat je daar zegt. Onderbuikgevoelens, niets meer dan dat.

    -waarom zulke grote woorden als`”onzin”. of nog erger „onderbuikgevoelens”?
    -Christiaan heeft volledig gelijk. Waar je vroeger een persoon aan de lijn of „aan” de mail kreeg, krijg je nu geautomatiseerde antwoorden. Waar zijn die mensen dan gebleven Shmoo?
    -op dit moment geeft 53% voorkeur aan persoonlijk contact.Ik neem aan de balie, de telefoon en de mail. Allemaal onderbuikgevoelens?
    -Mag iemand ook weigeren niet met die tjilptjilptjilptjilp-onzin mee te doen? En gewoon de balie, de telefoon en de mail mogen kiezen?

     

     

  • Profielfoto
    defores

    Die communicatie dient via email of telefoon te verlopen, niet via social media.

  • Profielfoto
    koen

    Brief sturen kan ook. Of duivenpost.

  • Profielfoto
    sedikit

    @koen,

    Het gaat niet om de verzender, maar om de ontvanger. Als die laatste te beroerd is, om welke reden dan ook, om rekening te houden met het feit dat een heleboel mensen (hier alleen al 52% !!) het persoonlijke contact prefereren. Telefoon, balie, mail, en inderdaad: ook de brief!!  Weet jij nog, in je drift om met de vaart der volkeren mee te willen doen, wat een brief is? Wat schrijven is? En dat je het hebt over de “duivenpost” is net zo belachelijk en misplaatst (je vergeet deze) als de postkoets.

  • Profielfoto
    polansky

    Het is uiterst effectief bij klachten!
    Dus ja!

  • Profielfoto
    polansky

    computer space op 7 december 2019 13:12
    Deed het, maar ben afgekickt. Geen SM meer hier. Ook geen WA, wil geen gesnuffel door Facebook.

    Leuk is dat he?
    Als ook maar één van jouw vrienden nog lid is, wordt ook jij nog steeds gevolgd. Zo is het mooi ergens verborgen opgenomen in de Algemene Voorwaarden van Facebook. In ruil voor hun dienst mogen ze de contactlijst van jou en je vrienden doorsnuffelen.

    En die leuke volgpixels, daar ontkom je ook niet aan.
    Je wordt alsnog door FB en kornuiten getracked en geanalyseerd.

    Het enige dat helpt is geen internet meer gebruiken en vooral onder de radar blijven….

  • Profielfoto
    koen

    @sedikit: verder alles goed? Mijn reactie was trouwens op de post van defores.

  • Profielfoto
    sedikit

    Dank je koen. Met mij gaat het uitstekend! En overeenkomstig het karakter van een forum (een soort praathuis), kan/mag iedere bezoeker op iedere andere bezoeker reageren. Dus?

  • Profielfoto
    koen

    Altijd jammer dat een grap niet goed overkomt op een forum zonder een smiley. Dat lijkt me dan weer makkelijker in een praathuis ?

  • Profielfoto
    Maikelw

    Whatsapp is geweldig, gewoon een berichtje van de monteur over de auto en ik kan reageren wanneer ik kan. Super! Maar als ik een probleem, of behoefte heb aan persoonlijk contact ga ik liever gewoon langs. Ik zie geen verschil met een chatagent en een callcenter, dan liever de chat (dan kan ik ook allens nog eens rustig teruglezen) of anders face to face.

  • Profielfoto
    dafo

    Ik noem WhatsApp geen social medium, het is voor mij puur een contact medium, het social aspect van het wederzijds elkaar volgen, liken etc is hier helemaal niet van toepassing. Als ik via Twitter een servicedesk van een organisatie bericht dan weet ik dat het open karakter van mijn melding een organisatie prikkelt om adequaat te handelen en dat is echt anders als bij WhatsApp.