Tim Cook: ‘We kiezen leveranciers uit op basis van expertise, niet locatie’

Door: Wesley Akkerman - 4 reacties
Tim Cook
Afbeelding: Angela Weiss / AFP

Tim Cook heeft onlangs een interview gehad met de Japanse krant Nikkei Asian Review, waar de CEO een aantal uitspraken in gedaan heeft. Zo laat de Apple-topman weten dat het bedrijf zijn leveranciers uitkiest op basis van wat ze kunnen. De locatie van het bedrijf speelt dan geen rol.

In de afgelopen dagen was Tim Cook in Japan, waar hij onder meer met de Nikkei Asian Review gesproken heeft. Eén van de onderwerpen van dat vraaggesprek, was de diverse bevoorradingsketen van het bedrijf. Zo worden onderdelen van de iPhone in de Verenigde Staten gemaakt, maar ook in andere landen op de wereld.

2 miljoen banen

Tim Cook zegt in het interview dat Apple voor twee miljoenen banen heeft gezorgd in de VS. Zo wordt het glas in Kentucky gemaakt, bij fabrikant Corning, terwijl de halfgeleiders op andere plekken in de VS gefabriceerd worden. Ondertussen wordt het assembleren van de iPhone in andere landen gedaan.

Apple Store Black Friday
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: AFP / Philip Fong)

Apple werkt onder meer samen met het Japanse Seiko Advance, het bedrijf dat de verschillende iPhone-kleuren produceert. Dit valt allemaal binnen de strategie van het bedrijf: Apple werkt liever met bedrijven die excelleren in waar ze goed in zijn en kijken dan niet naar de locatie.

Bovendien leveren dergelijke samenwerkingen ook beide partners wat op, omdat ze van elkaars groei kunnen profiteren.

Volwassen smartphone-industrie

Tim Cook werd ook gevraagd naar de status van de smartphone-industrie en de cultuur binnen het bedrijf. Cook meldt dat Apple als doel heeft dingen altijd beter te maken; dingen veranderen moet geen doel op zich zijn, maar alleen gebeuren wanneer het beter kan. Uiteraard zei de topman ook dat de aankomende producten beter zijn dan ooit en datzelfde zou dan ook gelden voor de innovatiemogelijkheid van Apple.

De smartphone-industrie bestaat voor Apple nu twaalf jaar en Tim Cook laat weten dat hij niemand volwassen kan noemen op die leeftijd. Soms zijn de stappen die een industrie maakt groot, soms zijn ze wat kleiner. Zolang de groei maar blijft doorgaan, is dat geen probleem.

Nikkei Asian Review

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    makasa

    Duurzaamheid speelt dus geen rol alleen als het marketing technisch uitkomt.

  • Profielfoto
    Di May

    makasa op 11 december 2019 13:18
    Duurzaamheid speelt dus geen rol alleen als het marketing technisch uitkomt.

    ? ? ?

  • Profielfoto
    Ruwepit

    makasa op 11 december 2019 13:18
    Duurzaamheid speelt dus geen rol alleen als het marketing technisch uitkomt.

    Dus…..Heel erg vreemde conclusie….dus

  • Profielfoto
    Gans

    makasa op 11 december 2019 13:18
    Duurzaamheid speelt dus geen rol alleen als het marketing technisch uitkomt.

    Ik neem aan dat je doelt op het heen en weer vliegen van onderdelen. Als het glas wordt gemaakt in de VS, de telefoon in elkaar gezet in China en dan wordt verkocht in de VS, kun je je afvragen of dat duurzaam is natuurlijk.