Steeds meer Nederlanders klant bij neobanken zoals Bunq en Knab

Door: Claartje Vogel - 23 reacties
Neobanken
Bron: Unsplash / Sergey Zolkin

Steeds meer Nederlanders hebben een extra rekening bij neobanken als Revolut, Bunq en N26. Waarom zijn dit soort nieuwe banken populair en zijn ze wel te vertrouwen?

Honderdduizenden Nederlanders zijn klant bij een zogenaamde ‘neobank’. Zulke banken hebben geen kantoren en automaten, alles gaat via internet. Momenteel heeft 4 procent van de Nederlanders een of meer rekeningen bij zo’n neobank, blijkt uit onderzoek van Kantar. Bekende namen zijn Revolut (8 miljoen gebruikers wereldwijd), N26 (3,5 miljoen gebruikers) en Monzo (3 miljoen gebruikers).

Voordelen van neobanken

Waarom zou je je geld op een virtuele bank zetten? Ten eerste omdat een neobank soms goedkoper is dan een traditionele bank. Bij neobanken als N26, Revolut, Transferwise of Holvi is een bankrekening openen gratis. Je betaalt zodra je betaaldiensten gebruikt, denk aan cash pinnen, geld overmaken of een verzekering toevoegen. Wat dit kost, verschilt per bank.

Iedere neobank heeft zijn eigen voordeel. Zo is krijg je bij het Duitse Raisin hogere rentes dan bij andere banken, is het Nederlandse Knab interessant als je wilt beleggen en zijn N26 en Revolut voordelig voor mensen die veel reizen, zoals piloten. Bij de laatste twee kun je bijvoorbeeld internationaal geld overmaken zonder extra kosten en tegen een gunstige wisselkoers. Volgens woordvoerder Babs van der Staak van de Consumentenbond kan het best lonen om een rekening bij een neobank te openen. „Ze hebben soms gunstige voorwaarden, bijvoorbeeld als het gaat om spaarrentes. Dus je kunt er best eens naar kijken.”

Volledig digitaal

Verder heeft iedere bank-app zijn eigen handige snufjes: denk aan directe betalingen, uitgavenoverzichten en pushberichten met persoonlijke spaartips. Met Moneybeam van N26 kun je vrienden geld sturen zonder hun bankgegevens te weten en met de app van Revolut kun je handelen in cryptovaluta. Klant worden is zo gebeurd: je hoeft niet naar een bankfiliaal, maar opent een rekening met een selfie en een foto van je paspoort.

Knab telebankeren op smartphone
Klik/tap voor groter. Afbeelding: KNAB

Niet overal voor geschikt

Honderdduizenden Nederlanders openden dus zo’n nieuwe, digitale rekening, maar dat heeft tot nu toe weinig effect op het klantenbestand van traditionele banken. Ter vergelijking: ABN Amro heeft 5 miljoen rekeninghouders en ING telt er 8 miljoen. Nederlanders die een neobankrekening openen, houden er bijna altijd een traditionele rekening op na. Ten eerste omdat de neobanken niet overal voor geschikt zijn. Zo ondersteunen de buitenlandse bedrijven vaak geen iDeal. Ook kun je bij veel online banken geen geld lenen, niet rood staan en geen hypotheek afsluiten. Bij de meeste gevestigde banken kan dat wel.

Garantie op geld

Het is ook een kwestie van vertrouwen, blijkt uit een studie van bureau Kantar (voorheen bekend als TNS-NIPO). De onderzoekers keken naar de impact van digitale banken in tien landen, waaronder Brazilië, China, Duitsland en Nederland. Uit die studie blijkt dat neobanken in China veel populairder zijn dan in Europa: 93 procent van de Chinezen gebruikt wel eens diensten van een neobank. Europeanen blijken huiveriger om hun geld op een digitale rekening te zetten. Zij hebben meer dan twee keer zoveel vertrouwen in traditionele banken (47%), dan in neobanken (19%).

Toch is een kleine bank niet per se onveiliger dan een grote bank. „Kijk voordat je een rekening opent wel goed naar de voorwaarden”, tipt de woordvoerder van de Consumentenbond. „Check vooral of de neobank een officiële bankvergunning in Europa heeft.”

Veel digitale banken hebben inmiddels zo’n officiële registratie in Nederland of een ander Europees land. Als dat zo is, vallen ze onder het depositogarantiestelsel. Dat garandeert het geld van spaarders, mocht de bank failliet gaan. Dat betekent dat je tot 100.000 euro van je (spaar)geld terug krijgt via een garantiefonds of de verantwoordelijke nationale banken, bijvoorbeeld De Nederlandsche bank of de Deutsche Bundesbank.

Knab lijkt het meest gebruikt

Welke neobanken het populairst zijn onder Nederlandse klanten weten we niet, want de meeste bedrijven zijn vaag over hun gebruikersaantallen. Het Britse Monzo deelt helemaal geen cijfers over het aantal Nederlandse gebruikers, de Duitse neobank N26 spreekt over ‘tienduizenden’ Nederlandse klanten. Het Britse Revolut is nog het meest open: deze bank heeft naar eigen zeggen 80.000 Nederlandse klanten. Het Nederlandse Bunq houdt zijn gebruikersaantallen geheim. Knab, een dochterbedrijf van verzekeraar Aegon, lijkt het meest gebruikt in Nederland. Die bank heeft naar eigen zeggen meer dan 200.000 Nederlandse rekeninghouders.

Dit artikel is geschreven door Claartje Vogel en doorgeplaatst vanuit WKP-titel “Metro”.

Reacties

23 reacties
  • Profielfoto
    Poezenbeest

    “Zoals bunq”; kopt het artikel. Vervolgens een heel verhaal over vrijwel alle andere banken, behalve bunq. Best wel knab van de auteur!

  • Profielfoto
    donut

    Raar onderwerp voor OMT; is het advertorial? wat is het?

  • Profielfoto
    koen

    “Dit artikel is geschreven door Claartje Vogel en doorgeplaatst vanuit WKP-titel “Metro”.”

  • Profielfoto
    Night

    het is ook geen nieuws-item, maar een achtergrondartikel.

  • Profielfoto
    Frans

    Oh, en one more thing, het artikel heeft geen enkele relatie met Apple, behalve dat Apple Pay ook niet genoemd wordt.;-)

  • Profielfoto
    Ruvasz

    Bunq premium is als neobank duur met 8€ en KNAB met 5€ pm ook.

  • Profielfoto
    Falkor73

    Wat een slecht stuk. Bunq is volgens mij bijzonder populair en wordt in dit artikel om onduidelijke redenen genoemd. ‘Journalistiek’.

  • Profielfoto
    Papjes

    En waarom is Moneyou niet meegenomen?

  • Profielfoto
    Edwin

    Maar toch even ingaand op de inhoud van het artikel. Ik gebruik ook zo’n bank (Bunq) en dat bevalt mij zeer goed! Ik had daarnaast ook nog ING maar die heb ik ook opgezegd. Ik ben nu dus volledig overgestapt!

  • Profielfoto
    Jor1

    Edwin op 22 december 2019 00:17
    Maar toch even ingaand op de inhoud van het artikel. Ik gebruik ook zo’n bank (Bunq) en dat bevalt mij zeer goed! Ik had daarnaast ook nog ING maar die heb ik ook opgezegd. Ik ben nu dus volledig overgestapt!

    Echt fijn dat jij even bent ingegaan op de inhoud van dit artikel. Goeie toevoeging. Bedankt!

  • Profielfoto
    morwatz

    Falkor73 op 21 december 2019 21:02
    Wat een slecht stuk. Bunq is volgens mij bijzonder populair en wordt in dit artikel om onduidelijke redenen genoemd. ‘Journalistiek’.

    Wat een slechte reactie.

  • Profielfoto
    Bonkers

    Jeez man, wat is dat toch met al die azijnzeikers hier met hun commentaar op bijna elk artikel.
    “Artikel past hier niet, heeft niks met Apple te maken, die en die ben je vergeten, daar en daar had een comma gemoeten, is dit een advertorial”…
    kolere zeg.
    Ga lekker azijnzeiken bij De Telegraaf, waar de rest van Nederland ook z’n domme en ontevreden gal zit te spuien.
    Lees het artikel niet, als het je niet interesseert…
    Lees OMT niet, als er teveel artikelen niet in je Apple straatje passen…
    Ga lekker zo door OMT-redacteurs!
    En jeetje ja, er zijn af en toe artikelen die ik niet interessant vind.
    Als jullie daar wat aan zouden kunnen doen …;-)
    Zo, dat was even mijn azijn.
    Prettige Kerst enzo

  • Profielfoto
    gipsman

    Die banken zijn maar neo door hun focus op digitaal, wat de traditionele banken weldra even goed doen. Veel neobanken zijn eigenlijk filialen van too-big-to-fail banken, bedoeld om jongeren binnen te halen. Bv. het Belgische Hellobank is onderdeel van BNP Paribas. N26 heeft als aandeelhouder/oprichter Peter Thiel (cfr. Palantir, Paypal), de (extreem)rechtse big guy in Silicon Valley, die Donald Trump actief steunt, o.m. zijn surveilance projecten. Niets nieuws onder de zon…

  • Profielfoto
    Aiko.

    Bonkers op 22 december 2019 11:17
    Jeez man, wat is dat toch met al die azijnzeikers hier met hun commentaar op bijna elk artikel.
    “Artikel past hier niet, heeft niks met Apple te maken, die en die ben je vergeten, daar en daar had een comma gemoeten, is dit een advertorial”…
    kolere zeg.
    Ga lekker azijnzeiken bij De Telegraaf, waar de rest van Nederland ook z’n domme en ontevreden gal zit te spuien.
    Lees het artikel niet, als het je niet interesseert…
    Lees OMT niet, als er teveel artikelen niet in je Apple straatje passen…

    Altijd leuk, dat gemopper op gemopper. En zelf schuldig zijn op hetgeen je de ander verwijt, en zelf niet houden aan het negeeradvies wat je de ander geeft. Zouden de anderen misschien een punt hebben, heb je je dat al afgevraagd?

    En het is natuurlijk ‘komma’…

    Overigens ondersteun in de mopperaars over dit artikel. In mijn geval stoor ik me weer erg aan het reclamegehalte van dit artikel en aan het feit dat dit artikel niets te maken heeft met waar deze site qua inhoud ooit in een lang verleden ooit eens voor stond. Toen nog een sympathieke site. Ondertussen verworden tot een commercieel gedreven… ja… wat eigenlijk?

  • Profielfoto
    AT024

    Stelletje zeikerds. Het is ook nooit goed

  • Profielfoto
    Shmoo

    Zouden de anderen misschien een punt hebben, heb je je dat al afgevraagd?

    Vast wel. Een punt in hun zakdoek hebben gedraaid!

     

     

  • Profielfoto
    Edwin

    @Jor
    Ik wilde daar ook nog aan toevoegen dat dit soort banken in mijn geval Bunq veel fijner in het gebruik is. Je kunt heel makkelijk nieuwe rekeningen openen en ook weer indien gewenst sluiten. Iets wat bij de ING niet mogelijk is. Ik moest bij ING zelfs €20,- erop zetten (ik had de rekening leeggehaald) om de rekening te sluiten. Dan gaan er een aantal dagen overheen voor je dat geld terug gestort krijgt en je rekening gesloten wordt. Kortom banken zijn niet flexibel en onhandig en traag in gebruik. Zo ook de apps van de banken. Bij Bunq ligt dat heel anders! De app van bied zoveel mogelijkheden en vrijheid in het beheren van je rekeningen en betalingen.
    Ook al

  • Profielfoto
    Edwin

    Ook als je je geld graag over verschillende potjes verdeeld. Dus is het super handig bij het budgetteren. Ik ben dus een groot voorstander van dit soort banken. Dit wordt de toekomst, en als gewone banken niet veranderen zie ik er nog van komen dat ze heel veel klanten terecht gaan verliezen. Maar dat is mijn mening.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Nadat ING de tarieven voor mijn zakelijke rekening opschroefde naar 200 euro per jaar ben ik overgegaan op KNAB. Voor 5 euro per maand een gratis bankpas en 1000 transacties gratis. En daarnaast zoveel bankrekeningen inc. bankpas als je wil voor hetzelfde geld. Twee was genoeg voor me, maar goedkopere zakelijke rekeningen vind je niet, denk ik. Inloggen op KNAB kan ook zonder apparaatje, maar met QR-code. ING heb ik er nog steeds naast, ja, maar dat zou best wel eens kunnen veranderen.

  • Profielfoto
    marcovr1980

    MacFundamentalist.nl op 22 december 2019 23:15
    Nadat ING de tarieven voor mijn zakelijke rekening opschroefde naar 200 euro per jaar ben ik overgegaan op KNAB. Voor 5 euro per maand een gratis bankpas en 1000 transacties gratis. En daarnaast zoveel bankrekeningen inc. bankpas als je wil voor hetzelfde geld. Twee was genoeg voor me, maar goedkopere zakelijke rekeningen vind je niet, denk ik. Inloggen op KNAB kan ook zonder apparaatje, maar met QR-code. ING heb ik er nog steeds naast, ja, maar dat zou best wel eens kunnen veranderen.

    Maar dan ben je wel klant van Aegon. Het bedrijf wat op zo’n beetje alle punten slecht scoort bij de Eerlijke Geldwijzer. Het is maar wat je belangrijk vindt.

  • Profielfoto
    Bunny

    ik snap wel waarom het populairder word. Als je een zakelijk rekening wilt openen bij bijvoorbeeld Rabobank of ABN, dan moet je eerst een kennismaking gesprek maken met ze, dit duurt 6 weken (bij de rabobank) voordat je de gesprek aan kan gaan.

    In dit gesprek willen ze weten wat je gaat doen, hoeveel omzet je wilt draaien etc. Dit kreeg ik te horen van een rabobank medewerker toen ik hier een rekening wou openen.

    Doordat ik 6 weken moest wachten heb ik maar KNAB geprobeerd en binnen 5 minuten was ik al klant….

    Dat is wel een duidelijk verschil! Nu kan ik al geld verdienen ipv eerst 6 weken wachten op een gesprek en daarna hopen dat ik een bank rekening mag openen.

    Ze zijn echt gek geworden daar bij de rabobank.

  • Profielfoto
    Bas

    Leuk onderwerp, slecht artikel

  • Profielfoto
    Bonkers

    Aiko. op 22 december 2019 14:35

    Bonkers op 22 december 2019 11:17
    Jeez man, wat is dat toch met al die azijnzeikers hier met hun commentaar op bijna elk artikel.
    “Artikel past hier niet, heeft niks met Apple te maken, die en die ben je vergeten, daar en daar had een comma gemoeten, is dit een advertorial”…
    kolere zeg.
    Ga lekker azijnzeiken bij De Telegraaf, waar de rest van Nederland ook z’n domme en ontevreden gal zit te spuien.
    Lees het artikel niet, als het je niet interesseert…
    Lees OMT niet, als er teveel artikelen niet in je Apple straatje passen…

    Altijd leuk, dat gemopper op gemopper. En zelf schuldig zijn op hetgeen je de ander verwijt, en zelf niet houden aan het negeeradvies wat je de ander geeft. Zouden de anderen misschien een punt hebben, heb je je dat al afgevraagd?

    En het is natuurlijk ‘komma’…

    Overigens ondersteun in de mopperaars over dit artikel. In mijn geval stoor ik me weer erg aan het reclamegehalte van dit artikel en aan het feit dat dit artikel niets te maken heeft met waar deze site qua inhoud ooit in een lang verleden ooit eens voor stond. Toen nog een sympathieke site. Ondertussen verworden tot een commercieel gedreven… ja… wat eigenlijk?

    ‘Overigens ondersteun IK de mopperaars…’