Review – Apple Watch Series 5 na drie maanden intensief gebruik

Apple rmens 15 dec 2019
Leestijd: 10 minuten

Apple loopt nog steeds ver voor op de concurrentie en hoeft niet elk jaar het wiel opnieuw uit te vinden voor de nieuwe Apple Watch. De fabrikant heeft vorig jaar met de Series 4 serieuze inspanningen geleverd met grote vernieuwingen. De Apple Watch Series 5 is een iteratie die het succes van de vorige generatie voortzet en op het eerste gezicht weinig innovaties brengt.

Wat onderscheidt een Apple Watch Series 4 van een Apple Watch Series 5? Zelfs met een getraind oog is het onmogelijk om het verschil te zien. De behuizing is ongewijzigd, en op de achterkant zit dezelfde hartslagmeter. Toch zijn er belangrijke verbeteringen. Maar zijn ze de moeite? Onze review na drie maanden met de Apple Watch Series 5.

Nieuwe materialen Apple Watch Series 5, maar…

Dit jaar heeft Apple het pad der continuïteit bewandeld, terwijl er nog steeds een frisse wind blaast met de terugkeer van de Edition-reeks. De Apple Watch Series 5 komt in drie materialen:

• Aluminium en roestvrij staal: in spacegrijs of zilver. Dit is ook de Nike-variant, die heeft een ander bandje en extra wijzerplaat.
  • Wit keramiek (Edition): dat we al eerder zagen in de Apple Watch Series 2 en 3 (er was een grijs keramisch model van de Series 3, maar nu heeft Apple alleen voor wit gekozen)
  • Titanium (Edition): een echte nieuwigheid in de grote Apple Watch-familie, in zilver of spacegrijs.

In Nederland is echter alleen voor het aluminium model van de Apple Watch Series 5 verkrijgbaar. Dat komt omdat de Apple Watch Edtion standaard met 4G wordt geleverd en dat is in Nederland (en België) niet voor Apple’s slimme horloge beschikbaar. Gelukkig zijn alle componenten in de verschillende Series 5 hetzelfde, alleen het materiaal is anders.

Apple Watch Series 5 review 26
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: OMT/Dominick Vietor)
Apple Watch Series 5 review 25
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Dominick Vietor

Scherm altijd aan: even wennen, maar onmisbaar

De Apple Watch is geen horloge. Het is een polscomputer die in staat is om een ​​ECG te maken, om te waarschuwen wanneer er teveel lawaai is, om het weer en notificaties te tonen, om fysieke activiteit te meten, om te communiceren met de hele wereld… maar een horloge?

Als je van mening bent dat een horloge de tijd toont, zelfs als je er niet naar kijkt, dan is de Apple Watch dat niet. Tenminste, dat was tot de Series 5 het geval. De grootste verrassing van de nieuwe generatie is het scherm dat altijd ingeschakeld is (always-on). Een horloge om je pols hebben dat de hele tijd de tijd weergeeft, is geweldig wanneer je fysiek niet in staat bent om je pols te bewegen of het scherm met je vinger aan te raken. Bijvoorbeeld wanneer je met beide handen bezig bent, in druk openbaar vervoer en tijdens fysieke inspanningen (of sporten). Er zijn veel situaties waarin je misschien de tijd wil zien, zonder dit noodzakelijkerwijs actief te willen doen.

Om dit te bereiken, moest Apple het ontwerp van het scherm herzien. De basis is nog steeds dezelfde LTPO-techniek als de series 4. Het scherm van de Series 5 bevat echter een verbeterd stroombeheercircuit, een nieuwe controller en nieuwe omgevingslichtsensor. Wanneer de drager zijn horloge actief gebruikt, werkt het scherm met 60 frames per seconde (60 Hz). Zodra de Apple Watch overschakelt naar stand-by, is de frequentie slechts één beeld per seconde (1 Hz). Hierdoor kan het horloge permanent een wijzerplaat op het scherm houden, zonder dat het een zware wissel op de batterij trekt.

Apple Watch Series 5 review 00
De Pride-wijzerplaat wanneer het scherm actief is – Klik/tap voor groter. Afbeelding: Dominick Vietor
Apple Watch Series 5 review 01
De Pride-wijzerplaat wanneer het scherm stand-by is – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Dominick Vietor

Always-on went snel

Het always-on-scherm is een hele verbetering, maar was wel wennen. De Apple Watch was jarenlang een ding om je pols dat geen aandacht vroeg, tenzij je er actief naar keek. Een object om je pols hebben met een scherm dat altijd ingeschakeld is, blijkt de eerste weken hard wennen. Maar na een tijdje wil je echt niet meer zonder.

In de afgelopen weken moest ik omdat een collega met de Apple Watch Series 5 aan de slag wilde even terug naar een Series 4. Het viel meteen op voor hoeveel comfort een scherm dat altijd aan staat zorgt. Tijdens het gebruik van de series 4 stond het scherm vaak uit wanneer ik naar de tijd wilde kijken of niet meer zeker was wanneer mijn volgende meeting was. Het actief draaien van je pols of op het scherm tikken, voelde weer als een achteruitgang.

Wijzerplaat Mickey Mouse wanneer het scherm actief is – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Dominick Vietor
Wijzerplaat Mickey Mouse wanneer het scherm stand-by is. Het is op deze foto moeilijk te zien, maar de handen van Mickey blijven fel en dienen zo als wijzer, terwijl de rest van de wijzerplaat gedimd wordt – Klik/tap voor groter. (Afbeelding: OMT/Dominick Vietor)

Wijzerplaten en complicaties goed uitgewerkt

Dit Retina-scherm staat altijd aan, met wijzerplaten die een paar seconden nadat je pols gezakt is donkerder worden. We hebben het niet over eenvoudige grijswaarden of zwart-wit, zoals bij veel Android-horloges met een scherm dat altijd aan staat het geval is. Apple heeft het anders aangepakt. Elke wijzerplaat en elke complicatie heeft nu ook een versie die geoptimaliseerd is voor laag verbruik.

De “grafische” wijzerplaten zoals Foto’s of Pride worden wat donkerder gemaakt. De op fysieke materialen gebaseerde wijzerplaten (nevel, caleidoscoop, toy story, vuur en water) laten de materialen verdwijnen en tonen alleen witte wijzers op de zwarte achtergrond van het OLED-scherm.

Voor andere wijzerplaten zijn de nuances veel subtieler. Mickey en Minnie stoppen met het bewegen van hun voeten (een beweging die de seconden markeert), maar hun witte handschoenen die als wijzers dienen, worden feller. Op de fysieke wijzerplaten verdwijnt de secondewijzer. Andere wijzerplaten zoals Activiteit worden wat versimpeld. De secondewijzer verdwijnt en bij de XL wijzerplaat zijn de cijfers niet meer gevuld.

Apple Watch Series 5 review 12
Wijzerplaat ‘handig’ wanneer het scherm actief is – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Dominick Vietor
Apple Watch Series 5 review 14
Wijzerplaat ‘handig’ wanneer het scherm in always-on-modus is. De secondewijzer is verdwenen – Klik/tap voor groter. (Afbeelding: OMT/Dominick Vietor)

Over het algemeen zijn de kleuren van de wijzerplaten ingetogen en minder helder, maar de tijd is altijd duidelijk zichtbaar, wat natuurlijk een prioriteit is. Dit is goed uitgewerkt. Hoewel de helderheid lager is, kan het vervelend zijn als je je horloge draagt ​​tijdens het slapen of in de bioscoop. In dit geval is de oplossing om de Theatermodus in het controlecentrum te activeren. Tijdens het gebruiken van de Apple Watch in de bioscoop, zorgde het always on-scherm bij mijn gezelschap voor irritatie.

Apps en notificaties half werk

Sommige apps op de Apple Watch schakelen ook mee wanneer het scherm in altijd aan-modus staat. De work-out-app blijft werken, maar toont geen seconden meer. Over andere apps, zoals de timer, wordt een laag die het scherm donkerder en blurry maakt gelegd. Er staat dan een simpele, digitale klok in beeld1. Dit is een gemiste kans. Apps hebben geen ‘altijd aan’ modus, terwijl het best handig zou zijn om een timer permanent in beeld te houden of bij een externe work-out-app metingen te blijven tonen. Helaas zit dit er niet in. Er is ook geen API voor ontwikkelaars om dit te implementeren.

Een ander component dat als half werk voelt, zijn notificaties. Op de Apple Watch Series 5 voel en hoor je notificaties wel, maar ze verschijnen niet voordat je het scherm terug naar actieve modus schakelt. Ook de rode punt aan de bovenkant van het scherm, die aangeeft dat er een notificatie is, kan niet meteen naar beneden gesleept worden vanuit de always-on-modus. Je moet eerst het scherm activeren. Dit is bij intensief gebruik van de Apple Watch Series 5 een vaak terugkomende tekortkoming die in een toekomstige versie van watchOS aandacht verdient.

Apple Watch Series 5 review 19
De Timer-app bij een actief scherm – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Dominick Vietor
Apple Watch Series 5 review 21
De Timer-app blijft niet open in always-on-modus – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Dominick Vietor

Accuduur levert in, maar niet heel veel

Heeft een always-on-scherm invloed op de accuduur? Ja, maar niet heel veel. Ondanks alle inspanningen en goede wil van Apple, is de accuduur van de Series 5 minder dan die van de Series 4. De keuze voor een wijzerplaat heeft aardig wat invloed kop de autonomie. Met een Infographics-wijzerplaat vol dynamische complicaties zoals kompas en geluid, was onze Apple Watch Series 5 44 mm structureel na 14 uur leeg. Met de XL-wijzerplaat zonder complicaties was 19 uur geen probleem. Toch wordt de 24 of 26 uur die de Series 4 op een rustige dag kon bereiken niet meer gehaald.

De accuduur zal aanzienlijk verbeterd moeten worden als Apple in de toekomst met een geïntegreerde slaap-volgfunctie wil komen. Wellicht krijgt de Apple Watch een speciale modus voor nachtgebruik, maar ook dan wordt het krap. Voordat het zover is zal de Apple Watch Series 5 je niet teleurstellen op een drukke dag (van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds tot laat bezig zijn). Een oplaadbeurt in de nacht is absoluut nodig. Bij de Series 4 kwam ik bijvoorbeeld op thuiswerkdagen wel eens weg met een nacht je niet laden, maar bij de Series 5 bleef het absolute noodzaak.

Apple Watch Series 5 review 38

S5-chip

De S5-chip in het hart van de Apple Watch Series 5 is vrijwel identiek aan de S4-chip van de Series 4. De CPU en GPU zijn hetzelfde en er is dezelfde hoeveelheid RAM (1 GB). De nieuwe system-om-a-chip verschilt van zijn voorganger door de aanwezigheid van een magnetometer, die als kompas dient. Er is een kompas-app en die toont, raad eens, het noorden natuurlijk! Dit is standaard het magnetische noorden, maar je kunt ook het geografische noorden selecteren, als dat je ding is.

Laten we eerlijk zijn, de kompas-app is niet bijzonder nuttig. Veel praktischer is echter de weergave van de richting in navigatie-apps. Net als op de iPhone geeft de Kaarten-app nu aan in welke richting je loopt. Ook externe apps kunnen het kompas gebruiken, maar dat wordt nog maar mondjesmaat gedaan. In de afgelopen drie maanden ben ik geen enkele app tegen gekomen die het kompas echt gebruikte. Navigeren is in theorie handig, maar met een iPhone in je hand zijn er in de praktijk vaak genoeg herkenningspunten waaraan je kunt zien welke kant je op moet. Wellicht is het kompas voor sommige Apple Watch-gebruikers onmisbaar, maar lang niet voor iedereen.

Apple Watch Series 5 review 22
Navigeren met het kompas – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Dominick Vietor

De S5-chip heeft in de 4G-versie van de Apple Watch Series 5 ook ondersteuning voor meer meer LTE-frequentiebanden. Om precies te zijn ondersteunt de Apple Watch er nu 16, tegen 12 voor de Series 4 en 9 voor de Series 3. In termen van andere connectiviteit doet Series 5 niets nieuws vergeleken met Series 4. De nieuwe generatie behoudt Bluetooth 5.0. De U1-chip van de iPhone 11 en 11 Pro is niet in de Apple Watch Series 5 aanwezig. Bovendien kan het horloge nog steeds geen Wi-Fi op 5 GHz gebruiken. Ook Wi-Fi 6 (802.11 ax), waarmee nieuwe iPhones zijn uitgerust, is afwezig. Waarschijnlijk zorgen deze nieuwe technieken voor uitdagingen op het gebied van accuduur. De integratie van al deze draadloze technologieën, hoe goed ze ook mogen zijn, moet uiteindelijk worden afgewogen. Misschien voor de Series 6?

Conclusie Apple Watch Series 5 review

Na een Series 4 met grote veranderingen, is de Apple Watch Series 5 echt een iteratie. Dat wil niet zeggen dat het een saaie upgrade is. Apple bewijst dat een functioneel always-on scherm gepaard kan gaan met een prima (maar geen geweldige) accuduur. Deze functionaliteit went snel en als je het eenmaal hebt, kun je niet meer zonder.

Bezitters van een Apple Watch Series 3 of ouder zullen zeker profiteren van deze sierlijke Series 5 die, naast al het andere, de looks en het grote scherm van de Series 4 behoudt. De accuduur is zelfs met het always-on-scherm beter dan dat van de Series 3. Eigenaren van Series 4 die geen budgetprobleem hebben en aan een Series 5 denken, zullen beperktere voordelen ervaren. Behalve dan het always-on-scherm, wat ontegenzeggelijk een grote vooruitgang is, maar ten koste gaat van de accuduur in vergelijking met de Series 4.

Apple Watch Series 5 review 31

Pluspunten

• Always-on-scherm is een nuttige verbetering.