Gefilmd op iPhone: spectaculair sneeuwbalgevecht van David Leitch

Door: Dennis Hoogeveen - 5 reacties
David Leitch regisseert iPhone-commercial
Afbeelding: screenshot uit Apple-video

In de nieuwste ‘Shot on iPhone‘-reclame van Apple zien we hoe Hollywood-regisseur David Leitch een korte video maakt van een sneeuwbalgevecht. Met alleen de iPhone 11 Pro als camera ontstaat er een episch gevecht tussen broers en zussen. De deelnemers gaan wel heel ver om een potje sneeuwballen gooien te winnen. Maar nog belangrijker: wat zegt dit over de camera van de iPhone 11 Pro?

Apple publiceert met enige regelmaat korte films en video’s die op een iPhone zijn gefilmd. Zo wil het bedrijf laten zien waar de camera’s toe in staat zijn. Zeker met de komst van de iPhone 11 Pro. Apple belooft dat de nieuwste iPhone de beste camera’s ooit heeft, en wil dat graag laten zien. De regie van ‘Snowbrawl‘ is in handen van David Leitch. Die kennen we van grote producties als John Wick en Deadpool 2.

David Leitch filmt met iPhone 11 Pro

De 90-seconden video zit vol actieshots en bewegingen, waarvan je in eerste instantie niet verwacht dat het met een smartphone is gedraaid. Ook veel slomo-shots zijn in de korte promotievideo verwerkt. De actie komt goed tot leven. Daar hoort overigens ook een compliment voor de cast bij. De jonge kinderen zijn door David Leitch goed getraind in de choreografie, zo lijkt het.

Toch willen we nog even wijzen op het laatste zinnetje dat kort in beeld verschijnt. Aan het eind van de video staat dat er ook andere hardware en montageprogramma’s zijn gebruikt. Logisch natuurlijk, voor een professionele video. Maar het roept de vraag op wat de iPhone 11 Pro precies aan dit plaatje van David Leitch heeft bijgedragen.

Wat zegt dit over de iPhone 11 Pro?

Want natuurlijk, het licht wordt prima gevangen door de drie camera’s van de iPhone 11 Pro. Maar er is overduidelijk aan professionele kleurcorrectie gedaan. Bovendien is er veel aandacht besteed aan het sound design, ook geen verdienste van Apples smartphone. Tel daar bij op dat in de onderstaande making-off onder andere grote lampen, gimballs, afkijkschermen, reflectieschermen en een flinke crew rondom David Leitch is te zien.

De slowmotionbeelden die op 4K en 60fps zijn geschoten, zijn weliswaar indrukwekkend. Maar de echte kracht in de video zit in hoe het verhaal verteld wordt. David Leitch weet als geen ander hoe hij een verhaal aantrekkelijk vertelt in video. Apple wil laten zien dat zoiets ook met een iPhone 11 Pro kan. Daar hebben ze klaarblijkelijk gelijk in, maar ligt dat niet voor een groot gedeelte aan de regisseur, crew en bijkomende materialen?

Apple wil met deze video waarschijnlijk aangeven dat iedereen met een iPhone 11 Pro een fantastische wintervideo kan maken. Het is misschien vloeken in de kerk, maar dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen. De camera’s van de iPhone 11 Pro zijn goed, maar het gaat erom wat je er mee doet. De video maakt in ieder geval wel lekker enthousiast om er met je iPhone op uit te trekken en prachtige plaatjes te maken.

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Zolang de meerderheid van de mensheid het verschil tussen landscape en portrait al niet weet kan je ze in de hand geven wat je wilt, maar blijft het troep wat de meesten filmen.

    Neemt niet weg dat er tegenwoordig lekker veel goede camera-smartphones zijn te krijgen.

  • Profielfoto
    Wauters

    Zeer mooi gedaan.
    Ik merk wel dat de beelden wat strobo-achting zijn.

  • Profielfoto
    xaddict

    Het is toch logisch dat een échte pro film vraagt om pro-belichting en dolly’s en draaiboeken en een goed script of zijn er serieus mensen die denken dat als je camera maar goed genoeg is dat je dan geen goede acteurs of een goed verhaal hoeft te hebben om een goede film te maken?

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Schitterend filmpje. Stuntmannen zoals hij en Chad Stahelski zijn de nieuwe sterren, de nieuwe top-regisseurs. Bizar. Maar inderdaad ook erg veel in de Post, in de nabewerking, zoals de layers met sneeuwvlokken, geluid, grading. En met zo’n enorm team, top DOP, de beste grippers, art department en cast komt alles goed. Als je zo’n giga budget hebt maakt de keuze voor camera ook niet meer uit.

  • Profielfoto
    roelatmac

    Ik blijf het vreemd vinden dat ik dat filmpje niet op mijn ipad op de OMT site kan bekijken, want te klein formaat… je moet ervoor naar Youtube. hoe kan dat eigenlijk? ik ken andere sites waar dit wel gewoon kan, bij OMT krijg ik een melding dat mijn browser geen full screen ondersteunt.