YouTube scherpt servicevoorwaarden aan: gevolgen voor videomakers

Door: Redactie - 0 reacties
Youtube Google voorwaarden
Afbeelding: Google

YouTube kondigde eerder deze maand vernieuwde servicevoorwaarden aan. Die voorwaarden zullen begin december in werking gaan en kunnen, zo blijkt nu, zeer ingrijpend zijn voor sommige YouTube-gebruikers.

Volgens YouTube is de update van de servicevoorwaarden bedoeld zodat deze beter te lezen en begrijpen zijn. Je kunt gewoon zo veel video’s blijven kijken als je wilt, dus geen zorgen. Maar wie video’s wil uploaden zal strenger worden beoordeeld door Google.

Dit houdt de update in van YouTube’s servicevoorwaarden in

De update in de servicevoorwaarden van YouTube is vrij genuanceerd en complex. Er staat niet direct in dat een kanaal wordt verwijderd als het niet winstgevend is. De update van de voorwaarden is echter wel een harde reminder voor videomakers. Kanalen kunnen namelijk wel degelijk verwijderd worden door het platform als ze niet winstgevend zijn.

Daarnaast benadrukt YouTube dat het recht heeft om alles wat je op het platform upload, te gebruiken voor eigen doeleinden. Dus stel dat je een video van jezelf op het platform plaatst, dan geef je YouTube het recht om die beelden te gebruiken voor bijvoorbeeld advertentiedoeleinden. Benieuwd naar de volledige servicevoorwaarden? Lees ze hier. De voorwaarden gaan vanaf 10 december 2019 in werking.

YouTube geschiedenis
(Bron: ANP. Foto door Martin Bureau / AFP)

Weinig nieuwe clausules in voorwaarden volgens YouTube

Het platform meldt dat het vernieuwde stuk in de servicevoorwaarden altijd al een onderdeel van de voorwaarden was. Maar het platform heeft de clausule herschreven als een reminder voor YouTubers. YouTube wil hiermee duidelijk maken dat het het recht heeft om kanalen te verwijderen die problematisch zijn.

YouTube logo

Geen nieuws onder de zon: Google is en blijft eindbaas

Het videoplatform is compleet geĂŻntegreerd in ons internetgebruik. Daardoor voelt het soms alsof het een publieke service is. Dat is uiteraard niet het geval. Het is een niet zo bescheiden winstmakende business in handen van Google.

Het kunnen plaatsen van video’s op het sociale medium is dan ook geen grondrecht. Het is aan Google om te bepalen wie dit wel en niet mag doen, en welke video wel en niet online verschijnt. En op dit onderwerp trekt het bedrijf de broekriem dus wat strakker aan.

Reacties

0 reacties