XS4ALL-opvolger hengelt meer dan 1 miljoen euro binnen en haalt doel

Door: Wesley Akkerman - 9 reacties
XS4ALL
Afbeelding: XS4ALL

De aanstaande opvolger van internetprovider XS4ALL is erin geslaagd om op dinsdag al het crowdfundingdoel binnen te hengelen. De actie startte maandag 4 november en had het doel om 1,25 miljoen op te halen. Nog geen dag later is dit doel dus al behaald.

Zoals het er nu naar uitziet krijgen we binnenkort een officiële opvolger van het merk XS4ALL. Er is namelijk een crowdfundingsactie op poten gezet om dat te bewerkstelligen, die bleek van morgen al succesvol te zijn. Toen we vanmorgen keken was er al  1.138.704 euro opgehaald, maar nog geen paar uur later is het volledige bedrag al binnen.

Opvolger heeft nog geen naam

Hoewel de initiatiefnemers het er allemaal over eens zijn dat er een opvolger moet komen, is er nog geen naam bedacht voor het aanstaande bedrijf. Wel is bekend dat dit team met dezelfde waarden wil werken als destijds bij XS4ALL gedaan werd. De drie kernwaarden zijn vrijheid, privacy en kwaliteit.

De nieuwe internetprovider is voornemens zich in te zetten voor digitale burgerrechten van alle internetgebruikers, niet alleen de eigen leden. Het internet zou open en vrij moeten zijn en daar gaat de provider zich hard voor maken. In deze missie moet privacy gewaarborgd blijven met de eigen, ethische kijk op het onderwerp. Daarnaast zal er alles aan worden gedaan om klanten tevreden te houden, aangezien dat de basis is van een gezond bedrijf. Dat en meer is te lezen op de pagina van het actiecomité.

XS4ALL wordt KPN

Eerder dit jaar kondigde KPN, als eigenaar van de provider, aan dat het merk XS4ALL zal verdwijnen. Aan het einde van 2019 wordt het merk, samen met onder meer Telfort, uitgefaseerd. In het begin van 2020 moeten de merken helemaal verdwenen zijn.

Alle diensten die tot nu toe ondergebracht werden onder deze merken, zullen dan vallen onder KPN. Het bedrijf belooft wel de beste eigenschappen van de gesneuvelde merken samen te brengen onder één paraplu. Maar hoe en in welke vorm, dat is nog niet duidelijk.

XS4ALL staat voornamelijk bekend vanwege zijn klantenservice, terwijl Telfort als ouderwetse prijzenvechter veel succes boekte. Het is nu nog de vraag of de klantenservice van XS4ALL onder KPN net zo behulpzaam is als nu — en anders hebben we binnenkort mogelijk een gloednieuw alternatief in de vorm van deze spirituele opvolger.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Het is nu nog de vraag of de klantenservice van XS4ALL onder KPN net zo behulpzaam is als nu…

    Er is geen ‘klantenservice van XS4ALL onder KPN’. Het is allemaal en uitsluitend KPN. En die klantenservice zal niet persé veranderen (overigens was daar weinig mis mee).

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    @Karelwillem: XS4ALL zat in een eigen pand met (ondermeer) haar eigen klantenservice-mensen. Daar zat -behalve KPN dat daar als een donkere wolk boven hing- niks ‘KPN-nigs’ bij hoor…

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Precies. Dus hoe kom je tot deze opmerking, KW?

  • Profielfoto
    polansky

    XS4all heeft altijd zijn eigen klantenservice gehad.
    Deze is tot op heden ook nog niet ondergebracht bij KPN.

    Hoe ik dat weet? Vrienden van mij werken daar.

  • Profielfoto
    Planeten Paultje

    KPN was ooit, toen ik mijn eerste eigen mobiele telefoon nam, een uitstekende telefoon-provider. Het heeft mij toen werkelijk verbaasd hoe goed ze hun dekking in het buitenland geregeld hadden.

    Maar toen kwam de iPhone, wat de toenmalige KPN-directeur maar een onzinnig ding vond. T-Mobile ging er met de buit vandoor en met mijn klandizie. Dekking was waardeloos, maar het ging allemaal net.

    Ik was vrij vroeg klant bij XS4ALL, jaren geknoeid met modems. Toen kwam internet via kabel (dat lag er trouwens om de haverklap uit), totdat ADSL verscheen en de lijn naar XS4ALL heel kort werd. Nu heb ik ADSL-only bij XS4ALL en ben ik dik tevreden. De oorspronkelijke constructie van XS4ALL als dochter van KPN werkte wat mij betreft prima voor internet.

    KPN blijkt echter niet te snappen wat ze in huis hebben. Het idee dat je het merk KPN sterker kunt maken door je merken-portfolio rücksichtslos op te heffen laat zien dat de KPN-leiding in een fantasiewereld leeft. Bij een beetje slimme investeerder zullen de rode vlaggen meteen omhoog zijn gegaan toen dat idee werd gelanceerd. De voorzitter van de KPN-aandeelhoudersvereniging brabbelde echter heel braaf de directie na; het was toch volkomen vanzelfsprekend dat al die perifere merkjes er niet toe deden? Opheffen die zooi. Al met al is KPN zelf een zooi en ik kan niet zien hoe dit goed kan gaan voor ze. Maar ze zijn groot en dat kan ervoor zorgen dat het een hele tijd duurt voordat de aandeelhouders die blijven het werkelijk gaan merken.

    Maar goed,  ik ben geen aandeelhouder. Ik wil alleen maar goed internet volgens de XS4ALL filosofie. Dus ik ben wat mij betreft aan boord bij de XS4ALL opvolger.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    GoeieDag op 5 november 2019 15:27
    Precies. Dus hoe kom je tot deze opmerking, KW?

    Het is allemaal en uitsluitend KPN. En die klantenservice zal niet persé veranderen….

    Het is nu nog de vraag of de klantenservice van XS4ALL onder KPN net zo behulpzaam is als nu…

    Mijn opmerking was dat er geen klantenservice van XS4ALL onder KPN is. Of zal komen. En dat de klantenservice van KPN niet zal veranderen, omdat nu ook die andere klanten onder de KPN-vlag vallen. Zo duidelijker??

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Nee. Maar zal me verder boeien wat jij voor onduidelijks wilt zeggen.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Hij is echt heel duidelijk hoor…

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Ik heb ook geen idee wat KarelWillem bedoelt.