Phil Schiller: ‘Kinderen met een Chromebook komen er niet’

Door: Wesley Akkerman - 32 reacties
Phil Schiller Google Chromebook
Afbeelding: Kimihiro Hoshino / AFP

Phil Schiller, marketingdirecteur bij Apple, heeft in een interview gezegd dat kinderen met een Chromebook in de klas er niet komen. De gemakkelijk in gebruik te nemen apparaten van Google zouden volgens de topman alleen goed genoeg zijn voor toetsen.

Apple heeft deze week een nieuwe Macbook gepresenteerd en daarom is marketingdirecteur Phil Schiller op pad om met de pers te praten. In één van de interviews, in dit geval met CNET, geeft Schiller af op de concurrentie. Er heerst namelijk een strijd tussen de Chromebook van Google en de iPad van Apple in de klassen in de Verenigde Staten.

‘Chromebooks zijn alleen goed voor toetsen’

Schiller reageert ontzettend pittig als het gaat om het feit dat de Chromebook momenteel wint van de iPad in de Amerikaanse klassen. Hij is van mening dat de iPad, verrassing, de beste tool is voor de klas en dat kinderen met zo’n Chromebook op het bureau “er niet zullen komen”.

Bovendien zouden de Chromebook niet in staat zijn kinderen te inspireren, omdat het niet echt inspiratievolle technologie is. Je zou cutting-edge leermiddelen nodig moeten hebben om dat voor elkaar te krijgen en de iPad zou precies binnen die norm moeten passen. De Chromebook wordt door Schiller als een te goedkopere tool gezien, eentje die alleen gebruikt zou kunnen worden voor toetsen.

Schillers reactie op Twitter

Schiller heeft later nog gereageerd op Twitter en legt uit dat Apple kinderen drie handvatten geeft: content, een leerplan en middelen. Elk kind heeft het in zich om wat van zijn leven te maken, verduidelijk Schiller, en Apple geeft hen de mogelijkheid dat te doen.

Het is een harde aanval op de Chromebook van Google, eentje die mogelijk het vertrouwen in zo’n apparaat op kan zeggen. En dat terwijl Chromebooks juist goedkoop en ontzettend handig zijn, omdat kinderen vaak niet afgeleid kunnen worden in hun leeromgeving en ouders of scholen de apparaten eerder kunnen betalen.

Bovendien hebben Chromebooks standaard en toetsenbord en kun je er al veel langer een muis op aansluiten, zeggen leraren. Ondanks dat zien ze wel dat de iPad meer duurzaam en draagbaar is. Ook kan de stylus wel degelijk meerwaarde hebben. Dat is dus een iets genuanceerder antwoord.

Reacties

32 reacties
  • Profielfoto
    GodzillaNinja

    Wel erg overtrokken door te stellen dat die kinderen er natuurlijk direct ‘niet komen’. Het ligt er maar het aan wat je er mee wilt, als het om schrijven gaat met weinig afleiding is de Chromebook beter. Voor creativiteit zou je zoals van ouds beter bij Apple aan kunnen kloppen.

  • Profielfoto
    polansky

    Apple is in niet één markt de grootste en na hun innovatiegolf en de adaptie ervan door anderen, is het nog altijd zo geweest dat Apple wegzakte ten opzichte van de concurrentie.

    Neem nu de iPhone bijvoorbeeld, hartstikke mooi en hartstikke goed, maar Android en Samsung verkopen er toch echt ieder jaar meer van. De iPad is ook al langer op zijn retour.

    Het gaat er niet om hoeveel inspiratie uit een apparaat gehaald wordt, maar hoeveel het kost en hoeveel de gemiddelde man/vrouw ervoor over heeft.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Wat een arrogante kwal. Dus hij wil de verwende generatie van nu uitrusten met een Macbook van dik 1200 Euro die ze dan binnen 1 jaar om zeep hebben geholpen? Dat zullen de scholen leuk vinden.

    Nee dan werkt een Chromebook in deze situatie veel beter. Alles zit in de cloud, lekker goedkoop en ze zitten niet de hele avond op de laptop van school te gamen.

  • Profielfoto
    GuZ

    Wth – onze kids hebben een ipad én een chromebookje. Die laatste kost de helft – zit niet vol barsten en heeft een toetsenbord, gaat twee keer zo lang op een lading en is juist beter geschikt voor schoolwerk, chrome browser en youtube en netflix content. De kinderen gebruiken de chromebook ook verreweg het meeste.
    Voor de eisen van de kids is een chromebook zelfs intuïtiever dan een macbook air vanwege het touchscreen.
    Ik ben super Apple fan – maar gebruik de juiste tool voor je doel en dat is niet altijd iets van Apple

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Cenobyte op 14 november 2019 14:33
    Nee dan werkt een Chromebook in deze situatie veel beter. Alles zit in de cloud, lekker goedkoop en ze zitten niet de hele avond op de laptop van school te gamen.

    Serieus? Vergeet je nu bewust het belangrijkste verschil? Hoe komt het dat Chromebooks toch zo goedkoop zijn? Omdat JIJ het product bent!!

  • Profielfoto
    SvS

    @Ruwepit: Dat is de keus die iedereen voor zichzelf maakt. Scholen moeten de ouders de keuze zelf laten maken, vind ik.
    Met schoollicentie Office365 maakt het verder ook niet meer uit waar men op typt.

  • Profielfoto
    Webwever

    Het is een slecht vertaald artikel uit het engels. In het laatste stukje Schiller’s reactie op Twitter lees ik graag een uitwerking van de drie handvatten die Apple biedt. De laatste alinea’s zijn onduidelijk, zoals “omdat kinderen vaak niet afgeleid kunnen worden in hun leeromgeving‘ ??

  • Profielfoto
    ro_me

    SvS op 14 november 2019 15:30
    @Ruwepit: Dat is de keus die iedereen voor zichzelf maakt. Scholen moeten de ouders de keuze zelf laten maken, vind ik.
    Met schoollicentie Office365 maakt het verder ook niet meer uit waar men op typt.

    In de klas staat er! Producten die door reclame betaald worden zouden geweerd moeten worden in het onderwijs. Google, youtube, Facebook etc etc. Stel je eens voor dat jij vroeger in de klas een schriftje kreeg om in de schrijven waar op elke pagina een reclameboodschap stond en waarbij je gegevens meteen naar de adverteerder zouden gaan? Ruwepit heeft gelijk, het verdienmodel van Google is reclame. Dat is nu eenmaal zo. Vraag is of je wilt dat kinderen op vroege leeftijd het gewoon gaan vinden dat reclame je om te oren vliegt, tv, social media, games, apps en dus ook in het klaslokaal!

  • Profielfoto
    polansky

    ro_me op 14 november 2019 15:47

    SvS op 14 november 2019 15:30
    @Ruwepit: Dat is de keus die iedereen voor zichzelf maakt. Scholen moeten de ouders de keuze zelf laten maken, vind ik.
    Met schoollicentie Office365 maakt het verder ook niet meer uit waar men op typt.

    In de klas staat er! Producten die door reclame betaald worden zouden geweerd moeten worden in het onderwijs. Google, youtube, Facebook etc etc. Stel je eens voor dat jij vroeger in de klas een schriftje kreeg om in de schrijven waar op elke pagina een reclameboodschap stond en waarbij je gegevens meteen naar de adverteerder zouden gaan? Ruwepit heeft gelijk, het verdienmodel van Google is reclame. Dat is nu eenmaal zo. Vraag is of je wilt dat kinderen op vroege leeftijd het gewoon gaan vinden dat reclame je om te oren vliegt, tv, social media, games, apps en dus ook in het klaslokaal!

    Helemaal gelijk!
    Het is eigenlijk nog erger, want je ziet en merkt niet dat alle informatie over jou door Google wordt verzameld en gebruikt voor commerciële doeleinden.

    Eigenlijk maak je kinderen zo al vertrouwd dat privacy geen rol meer hoeft te spelen in je leven. Dat is uiteindelijk een hele gevaarlijke ontwikkeling, omdat je niet exact weet wat er precies over ieder individu verzamelt wordt en wie er zoal toegang tot die gegevens heeft.

    Wat nu misschien onschuldig lijkt, kan later misschien wel een probleem zijn.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik geloof dat een aantal mensen hier niet helemaal snapt hoe die leermiddelen in de klas gebruikt worden.

    Alle genoemde ‘voorbeelden met reclame’ zijn uiteraard ook op een iPad bruikbaar èn zichtbaar.

    Het is aan de scholen om die apparaten zo in te richten (of dat nu een Chromebook of een iPad is), dat de kinderen niet met reclame om de oren worden geslagen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Verder raken de argumenten van Schiller kant noch wal.

  • Profielfoto
    WpV

    Aan de auteur: kijk alsjeblieft je opmaak na want het stukje is af en toe onleesbaar met die kromme zinnen. Lijkt wel knip en plak werk uit google translate

  • Profielfoto
    frans

    G suite education en g suite for business zijn reclame en advertentie vrij.

    Verdiep je eerst in iets voordat je onzin uitkraamt.

    @gmail.com heeft advertenties , deze kun je handmatig uitzetten.

    In g suite varianten waar je je eigen domain kunt gebruiken staat het standaard uit en voldoet het aan alle gpdr en meer richtlijnen.

     

     

  • Profielfoto
    frans

    frans op 14 november 2019 17:20
    G suite education en g suite for business zijn reclame en advertentie vrij.

    Verdiep je eerst in iets voordat je onzin uitkraamt.

    @gmail.com heeft advertenties , deze kun je handmatig uitzetten.

    In g suite varianten waar je je eigen domain kunt gebruiken staat het standaard uit en voldoet het aan alle gpdr en meer richtlijnen.

     

     

     

  • Profielfoto
    SvS

    Oh, in de klas. Ik dacht voor school èn thuis.

    Verder, je kan meer met iPad (offline) dan met Chromebook. Ik was er met mijn eerdere reactie even niet van bewust dat Office365 niet eens op Chromebook kan en dat ze uitsluitend apps en diensten van Google kunnen gebruiken. Verder eens met datgene over reclame, ook niet aan gedacht, ook niet gedacht aan g suite education.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Je kan op een Chromebook niet uitsluitend diensten van Google gebruiken. En de apps zijn natuurlijk ook niet uitsluitend van Google.

    Een uitgebreidere Chromebook is als een smartphone met groter scherm en een toetsenbord. Hè, net als een iPad met toetsenbord dus eigenlijk. .;)

  • Profielfoto
    defores

    “Verder, je kan meer met iPad (offline) dan met Chromebook.” Ik kan meer met een linux laptop dan met een iPad wat goedkoper is, duurzamer. Wordt tijd dat Apple wat wakker wordt.

  • Profielfoto
    ArMac

    polansky op 14 november 2019 14:21
    Apple is in niet één markt de grootste en na hun innovatiegolf en de adaptie ervan door anderen, is het nog altijd zo geweest dat Apple wegzakte ten opzichte van de concurrentie.

    Neem nu de iPhone bijvoorbeeld, hartstikke mooi en hartstikke goed, maar Android en Samsung verkopen er toch echt ieder jaar meer van. De iPad is ook al langer op zijn retour.

    Het gaat er niet om hoeveel inspiratie uit een apparaat gehaald wordt, maar hoeveel het kost en hoeveel de gemiddelde man/vrouw ervoor over heeft.

    Wat zeg jij nou voor gekke dingen:

    1. Apple is sowieso de grootste in tablet- en wearables.

    2. Sinds wanneer verkoopt Android mobile telefoons?

    3. Apple is al jaren marktleider in de wereld van high end smartphones (dat is ook de markt waar Apple zich op focust.)

    dus hoezo Apple is in geen enkele markt de grootste?

  • Profielfoto
    Maikelw

    …kinderen met een Chromebook in de klas er niet komen.

    ? Waar niet komen? In een gewone klas? Mis ik iets?

  • Profielfoto
    vandenbroeke

    Komen er niet? Dan heb ik nieuws voor hem. Ze zijn er al! Bij mijn kleine nichtje gebruiken ze allemaal Chomebooks.

  • Profielfoto
    diedrikringenier

    In de verenigde Staten zetten ze met hun programma’s heel erg in op ICT. Ik als docent ben het hier helemaal niet mee eens. ICT inzetten heeft alleen maar nut als het een uniek leermoment oplevert. Dus niet vervangbaar. Wanneer het alleen maar ingezet wordt om boeken of opdrachten te vervangen is het totaal nutteloos en mis je het belangrijkste wat nodig is voor leren: de docent

  • Profielfoto
    ArMac

    diedrikringenier op 15 november 2019 06:30
    In de verenigde Staten zetten ze met hun programma’s heel erg in op ICT. Ik als docent ben het hier helemaal niet mee eens. ICT inzetten heeft alleen maar nut als het een uniek leermoment oplevert. Dus niet vervangbaar. Wanneer het alleen maar ingezet wordt om boeken of opdrachten te vervangen is het totaal nutteloos en mis je het belangrijkste wat nodig is voor leren: de docent

    Een overvolle klas, met een docent ervoor en een groep kinderen die allemaal verschillend zijn op exact dezelfde iets willen leren. Dat is pas achterhaalt 👍🏻😉

  • Profielfoto
    SvS

    Tsja, het blijft aanrommelen in het onderwijs, iedereen wilt het beste voor hun klas/kind met of zonder digitale leer-/hulpmiddelen. Met al die kinderen “met en zonder rugzakjes” samen in 1 klas, elk met eigen leertempo en niveau etc. De Steve Jobs scholen zijn ook mislukt in NL.;-) Boeit mij niet zo eigenlijk wie beter is, de concurrentie houdt Apple wel scherp en men kan ook zelf verbeteren en ervoor zorgen dat iPads aantrekkelijker worden dan Chromebooks in plaats van kritiek op concurrentie te leveren bij interviews.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    vandenbroeke op 15 november 2019 03:55
    Komen er niet? Dan heb ik nieuws voor hem. Ze zijn er al! Bij mijn kleine nichtje gebruiken ze allemaal Chomebooks.

    Jij had vroeger in de klas ook een Chromebook denk ik? .;)

    (Het gaat hier over de kindertjes, die er in hun latere leven niet zullen ‘komen’. Niet over de Chromebooks in de klas).

  • Profielfoto
    gipsman

    We moeten niet flauw doen. Google wil, zoals steeds, data verzamelen om te verhandelen. Dat maakt hun producten tegelijk goedkoper. Of chromebooks in scholen beter zijn dan iPads of macbooks, dat moeten de leraren zelf bekijken. ( Vroeger waren het pc’s omdat windows alomtegenwoordig was). Maar het is geen goed idee om chromebooks te gaan gebruiken omdat ze goedkoper zijn, ongeacht of ze meer geschikt zijn. Met name, je verplicht leerlingen en hun ouders om privacy prijs te geven en ze gaan in hun latere leven ( de jongeren 🤒)wellicht door met google producten, die veel minder afgeschermd zullen zijn dan in de schoolomgeving. Privacy is misschien niet meer zo belangrijk…tot het dat wèl is.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    gipsman op 15 november 2019 11:21
    Met name, je verplicht leerlingen en hun ouders om privacy prijs te geven en ze gaan in hun latere leven ( de jongeren 🤒)wellicht door met google producten, die veel minder afgeschermd zullen zijn dan in de schoolomgeving. Privacy is misschien niet meer zo belangrijk…tot het dat wèl is.

    Ik denk dat dat nu juist een achterhaald concept is. In deze digitale wereld is privacy “highly overrated” zoals de Amerikanen het zo mooi zeggen. Iedereen (met enkele uitzonderingen die onder een steen leven) “zit” op het grote internet en meer dan de helft van die mensen gebruikt enkele of alle diensten van Google, Facebook, etc. Zeker de jongeren zitten werkelijk nonstop op internet, dus de illusie dat die nog iets van privacy bezitten is volgens mij non-existent…

     

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Ik weet niet, zat op enkele andere fora eens te lezen wat anderen schreven:

    Een onderwijzer schreef:

    Chromebooks zijn goedkoper, dus we kunnen meer leerlingen met hetzelfde budget voorzien
    Chromebooks zijn duurzamer: ze zijn sterker, gaan minder snel kappot en omwille van het Cloud karakter gaan ze heel lang mee
    Je kunt meerdere accounts instellen op een Chromebook; dit betekend dat een kind gebonden is aan een apparaat
    Het heeft een toetsenbord
    ChromeOS bestaat uit zowel een browser als toepassingen
    Beheer: zo veel meer instellingen in een super gemakkelijke, overzichtelijke wijze, dat ik als leraar alles fijntjes kan inrichten

    Een ander schreef: “toetsenborden. Ik wordt er gek van: leerlingen die niet hebben geleerd om te gaan met een toetsenbord. Ze kunnen totaal niet productief zijn. Je gaat op je werk toch ook niet een volledig verslag dicteren?

    Verder lees ik zaken als: “veel onderwijstoepassingen worden tegenwoordig ontwikkeld voor Chromebooks en het web en tegenwoordig soms voor iOS. Het loont zich lang niet altijd om voor iOS te ontwikkelen”.

    Op andere Fora las ik kritiek als: “wel leuk van Phil, maar eerst heeft ie alle “goedkope” (lees: betaalbare) apparatus de nek omgedraaid, ons matige notebooks geleverd en nu moeten we ons maar weer in dat eco-systeem begeven? Amahoela, hij mag z’n iPads steken waar het donker is”.

    Tot slot vond ik de post wel leuk waarbij iemand had gepost dat op Tim Cook’s zijn oude basisschool MacBooks vervangen zullen worden door … Chromebooks.

    https://www.cultofmac.com/416746/tim-cooks-old-high-school-swaps-macbooks-for-chromebooks/

    Tot slot las ik op fora in verschillende talen geregeld het volgende:

    iPad: ongeveer 300 euro
    Toetsenbord: voor the real deal weer eens 100 euro
    Stylus: nog eens 50 euro
    Cover: nog eens 50 euro (een must ivm fragiele karakter van een iPad)

    Chromebook met Touchscreen en toetsenbord: 200 euro. En dan krijg je nog een hele rits reacties van (jonge) mensen die een Chromebook hebben gehad als leerling of op school en die gewoon iets van hun leven hebben gemaakt.

    De algemene reacties die ik lees zijn verwijten waarbij het succes afgemeten wordt aan je inkomen en hoeveel je apparaatje heeft gekost … En diens tegenstrijdigheid … Immers, het onderwijs is allesbehalve dikke beurzen, tenzij je in Amerika, Europa of waar dan ook op een priveschool zit.

    … vind ik een zeer verontrustend beeld als dit begint te leven bij een grote groep mensen. Immers, veel reacties van mensen die het helemaal niet (meer) hip vinden om Apple te gebruiken. Eentje die bij bleef:

    “Apple was voor mij een baken voor andersdenkenden, de stoutmoedigen, de creatievelingen … Je gebruikte Apple omdat het anders was, anders, maar gewoon goed. Je had niet het gevoel melkkoe te zijn, maar lid van een club. Apple is voor mij verworden tot een Chinees schreeuwerig modemerk, dat middels acquisitie een goede naam heeft gekocht, oude concepten in een nieuw jasje verkoopt maar het vergulden laagje eigenlijk erg dun is … Het design verworden tot een karikatuur, nog functioneel, praktisch nog kwalitatief hoogstaand. Apple is diep gevallen en geen merk dat ik in mijn klas met kinderen diens ouders maar net boven modaal verdienen kan aanbevelen. Apple staat voor nouveau riche, bling, niet meer onderwijs.”

    Na het lezen van laatste reactie moest ik toch echt even stoppen en het op me laten inwerken.

    Waarom moest ik het even op me laten inwerken? Omdat de gelezen kritiek in mijn langere koffiepauze in uiteenlopende talen, verschillende landen, verschillende media redelijk eenduidig van toon waren.

    Jammer … Ook jammer dat men Phil zijn uitspraak vergelijkt met een een Steve Balmer … Maar goed, ergens is het Apple zelf die over zijn eigen lot beschikt. Hoog tijd voor verandering.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    gipsman op 15 november 2019 11:21
    We moeten niet flauw doen. Google wil, zoals steeds, data verzamelen om te verhandelen. … … je verplicht leerlingen en hun ouders om privacy prijs te geven…

    Je verplicht ze helemaal niets. Op school kunnen (en zullen) die dingen op het account van een school draaien. Niet op dat van de kindertjes uit de klas.

  • Profielfoto
    donut

    Het is zo dat Google niet van de verkoop van hardware hoeft te leven, maar van data van de gebruikers. Dus kunnen ze hun hardware voor kostprijs verkopen, wat ze goedkoop maakt.

    Verder is het niet duidelijk wat precies aan data wordt verzameld door Google met deze Chromebooks.

    Er zou vanuit de overheid beleid moeten zijn dat firma’s als Google ( Apple  etc) verplicht zijn om inzicht te geven in deze data verzameling en dit zou gecontroleerd moeten kunnen worden.

    Hierna zou het apparaat pas goedgekeurd kunnen worden voor gebruik op scholen.

    Op vele vlakken wordt er nu te gemakkelijk mee omgegaan. Dit geldt zeker ook voor alle telefoons.

  • Profielfoto
    AT024

    Ze komen echt wel met een Chromebooks gewoon porno draaien op je Chromebook en ze komen..

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Chromebook met touchscreen en rugged uitvoering kost <€250. Is echt super handig en zeer duurzaam en met een lange accu duur. Ook het beheer door scholen is simpel en snel. Die iPads zijn prachtig maar echt niet geschikt voor gebruik in een klas. Verder verbruikt een iPad veel teveel stroom en zijn kabels veel te kwetsbaar. Ook is de prijs veel te hoog.
    Btw thuis heb ik 4 iPads en gebruik deze zeer intensief. Ben dus echt een iPad fan maar niet voor in school.