iOS 13.2 sluit ongewoon vaak apps op de achtergrond

Door: Wesley Akkerman - 14 reacties
Afbeelding: Apple

Verschillende gebruikers klagen over iOS 13.2. De laatste update voor iPhone en iPad zorgt ervoor dat apps op de achtergrond ongewoon snel afgesloten worden. Daardoor kan het zijn dat bepaalde gegevens verloren gaan, bijvoorbeeld wanneer je net bezig bent met een mail opstellen, iets in een andere app moest opzoeken en daarna weer terug switcht.

Op Twitter, Apple Support en Reddit zijn een groot aantal klachten verzameld van iOS 13.2-gebruikers. Ze laten allemaal weten dat het besturingssysteem steeds vaker applicaties op de achtergrond sluit. Mogelijk heeft dit te maken met de manier waarop het systeem omgaat met werkgeheugen. Het probleem komt naar voren wanneer gebruikers van apps wisselen. Schakel je over naar een app die meer geheugen nodig heeft? dan kunnen er problemen optreden.

Voortgang kwijt door iOS 13.2-probleem

Ben je bijvoorbeeld net bezig met het opstellen van een e-mailbericht of bekijk je een YouTube-video, dan kan het zijn dat je het concept van de mail kwijtraakt wanneer je wisselt tussen openstaande apps. Ook kan het zijn dat de YouTube-app vergeet waar je precies bent gebleven in de video, wanneer je een binnenkomend bericht wil beantwoorden. Het lijkt er nu op dat het werkgeheugen apps afsluit op de achtergrond en opnieuw opstart wanneer je terugschakelt naar de vorige apps.

Op moment van schrijven is het nog niet helemaal duidelijk wat er nu precies speelt, aangezien Apple nog niet gereageerd heeft op de situatie. Er is dus vooralsnog geen update beschikbaar, die de problemen mogelijk kan verhelpen. Apple lijkt in ieder geval een stuk strenger geworden met het beheren van werkgeheugen.

multitasking iOS 13.2 iPadOS 13.2 - 001
Klik/tap voor groter. (Afbeelding: Apple)

Nog een hoop onduidelijk

Bovendien is er nog een hoop onduidelijk over het probleem. Zo weten we nog niet of het probleem begon bij iOS 13 of dat het misschien iets is dat in iOS 13.2 is geïntroduceerd. Het kan ook te maken hebben met de manier waarop nieuwe software op oudere telefoons werkt. Echter, mensen met een iPhone 11 en iPhone 11 Pro, zelfs eigenaars van een iPad Pro, laten weten tegen dezelfde problemen aan te lopen.

Veel iPhone-gebruikers laten ook weten dat het moeilijk te verkroppen is. Met nieuwe software en krachtige hardware zou geheugenbeheer in het algemeen zouden juist beter moeten worden, niet slechter. Het wachten is nu op een reactie van Apple.

Macrumors

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    @Harko

    Ik draai 13.1.3 op mijn iPad pro en zie hetzelfde probleem. Is inderdaad af en toe wel vervelend.

  • Profielfoto
    Rareluis

    Ik heb er dus ook last van op mijn iPad Pro. Ik moet telkens opnieuw aanmelden op websites (die op de achtergrond draaien), waar dat voorheen niet nodig was.

  • Profielfoto
    okeribok

    Hm. Dus nóg maar wat lander wachten met updaten vanaf ios 12. Misschien is 13.3 geen kat in de zak…

  • Profielfoto
    henq

    Vroeger, zo herinner ik me, werd de ‘state’ van apps gewoon naar disk geschreven, bij app wisselen. Er ging nooit wat verloren (bijv een ingevuld web formulier).  Vanaf versie 7 was dat voorbij. Ik heb geen idee waarom als dat ‘bevriezen en ontdooien’ op oudere iPhone’s werkte, waarom dan niet op de krachtige phones van nu?
    Zie hier exact dezelfde discussie uit 2013: In iOS 7, apps reset and refresh themselves and lose their place after switching back to them

    Afgezien van de vraag waarom apps met 3 GB RAM tot de beschikking zo snel gekilled moeten worden?

  • Profielfoto
    inktvis75

    Toch wel even een flinke kritiek op dit bericht: er is niet een hoop onduidelijk, je kunt uit de forums precies afleiden wat er aan de hand is. Het gaat om een handvol specifieke applicaties. Bijvoorbeeld Youtube, Reddit en andere.

    Het gaat om het introduceren van een nieuwe functie  (UIScene Delegate) voorheen UIApplication Delegate. Als de app ontwikkelaar vergeet t aan te passen, heb je ’t zitten. Er zijn nog een paar gerelateerde functies, maar hiermee start het. De vervanging heeft grotendeels met security te maken, maar ook met nieuwe features, waardoor er een nieuwe naam gekozen moest worden voor de functie.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Ik heb op alle apple devices last van eindeloos password voor apple id invoeren. Ben er helemaal klaar mee

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik heb er regelmatig veel last van, op mijn iPhone XS Max, met iOS 13.2.
    Steeds opnieuw moeten inloggen, bijvoorbeeld op de Berichtenapp van de Overheid. En van de week iets heel vervelends: via een advertentie in Facebook wilde ik een CD-box bestellen, vulde het hele formulier in, drukte op bestellen. Maar er stond te weinig saldo op m’n debit Visacard. Via een site van die card (Safari) moest ik met een iDeal link daar even wat meer opzetten.

    Toen ik terugkwam op de Facebook-app was het hele bestelformulier verdwenen en – irritant als Facebook kan zijn – ik kon ook de hele advertentie niet meer terugvinden.

  • Profielfoto
    inktvis75

    lordoftheflatbush op 2 november 2019 09:17
    Ik heb op alle apple devices last van eindeloos password voor apple id invoeren. Ben er helemaal klaar mee

    Dit is een totaal ongerelateerd probleem en dus veel meer bedoeld voor het forum. Probleem is token-uitwisseling die niet meer synchroon loopt.

    De oplossing is:

    Log uit iCloud
    Herstart je apparaat
    Blijf uitgelogd uit iCloud
    Zorg dat al je applicaties up-to-date zijn
    Zet Facetime en iMessage uit, en terug aan
    Log terug in in iCloud

    99,9% kans dat ’t opgelost is daarna

  • Profielfoto
    Odie

    Wat veel irritanter is en wat me verbaasd dat ik er nergens wat over lees: sommige mensen klagen steen en been over “no service”. Ik hoor het overal om me heen, maar ik heb er zelf geen last van. Het lijkt vooral iPhone 8 gebruikers te treffen, maar bij lange na niet allemaal en ook nieuwe iPhones hebben er last van. En airplane mode of een herstart lost het meteen weer op.

  • Profielfoto
    inktvis75

    Odie op 2 november 2019 11:44
    Wat veel irritanter is en wat me verbaasd dat ik er nergens wat over lees: sommige mensen klagen steen en been over “no service”. Ik hoor het overal om me heen, maar ik heb er zelf geen last van. Het lijkt vooral iPhone 8 gebruikers te treffen, maar bij lange na niet allemaal en ook nieuwe iPhones hebben er last van. En airplane mode of een herstart lost het meteen weer op.

    Ook dit probleem is niet gerelateerd en hoort op t forum thuis.
    fix: onder de ‘general settings’ -> reset -> reset network settings

    controleer ook of je provider geen carrier settings update heeft klaar staan (onder ‘about’), je moet daar wel trouwens een minuut blijven wachten voor je een update kan zien!

  • Profielfoto
    Odie

    inktvis75 op 2 november 2019 12:18

    Odie op 2 november 2019 11:44
    Wat veel irritanter is en wat me verbaasd dat ik er nergens wat over lees: sommige mensen klagen steen en been over “no service”. Ik hoor het overal om me heen, maar ik heb er zelf geen last van. Het lijkt vooral iPhone 8 gebruikers te treffen, maar bij lange na niet allemaal en ook nieuwe iPhones hebben er last van. En airplane mode of een herstart lost het meteen weer op.

    Ook dit probleem is niet gerelateerd en hoort op t forum thuis.
    fix: onder de ‘general settings’ -> reset -> reset network settings

    controleer ook of je provider geen carrier settings update heeft klaar staan (onder ‘about’), je moet daar wel trouwens een minuut blijven wachten voor je een update kan zien!

    Zelfs een factory reset helpt niet voor die mensen…

  • Profielfoto
    inktvis75

    Odie op 2 november 2019 16:41

    inktvis75 op 2 november 2019 12:18

    Odie op 2 november 2019 11:44
    Wat veel irritanter is en wat me verbaasd dat ik er nergens wat over lees: sommige mensen klagen steen en been over “no service”. Ik hoor het overal om me heen, maar ik heb er zelf geen last van. Het lijkt vooral iPhone 8 gebruikers te treffen, maar bij lange na niet allemaal en ook nieuwe iPhones hebben er last van. En airplane mode of een herstart lost het meteen weer op.

    Ook dit probleem is niet gerelateerd en hoort op t forum thuis.
    fix: onder de ‘general settings’ -> reset -> reset network settings

    controleer ook of je provider geen carrier settings update heeft klaar staan (onder ‘about’), je moet daar wel trouwens een minuut blijven wachten voor je een update kan zien!

    Zelfs een factory reset helpt niet voor die mensen…

    Dat klopt, heb ik gezegd dat dat wel het geval is dan?
    Wat evt wel zou kunnen werken met factory reset: sim eruit, factory reset, sim erin.
    Dan nog geldt daarbij: controleer vervolgens altijd op de genoemde update

    Mocht het allemaal toch niet werken, contacteer Apple support.

  • Profielfoto
    Adoteq

    No service probleem heb ik al sinds iOS 12… Ben wat betreft iPhones gestopt met Apple, heb alleen nog een iPad mini 4 liggen die ik soms in huis gebruik of als agenda bij afspraken.. verder geen Apple meer..

  • Profielfoto
    inktvis75

    Adoteq op 3 november 2019 16:00
    No service probleem heb ik al sinds iOS 12… Ben wat betreft iPhones gestopt met Apple, heb alleen nog een iPad mini 4 liggen die ik soms in huis gebruik of als agenda bij afspraken.. verder geen Apple meer..

    Vraag me dan toch af wat je hier doet … in ieder merkwaardig om op basis van iets wat oplosbaar is af te haken. Bovendien iets wat ook gemakkelijk kan voorkomen op andere platforms, en evengoed daar oplosbaar is