Het Nederlandse App Store gamesucces van: GameHouse

Door: Jelle van Es - 4 reacties
(Afbeelding: Gamehouse)

In de App Store kun je vandaag de dag vele honderdduizenden games halen. Een groot gedeelte daarvan is je tijd niet waard, zo eerlijk moeten we er zijn. Maar er zijn ook een aantal titels die je uren bezig kunnen houden. Bij het maken van zo’n game komt veel kijken. Je moet een goed idee hebben, vervolgens daar de juiste mensen voor vinden om het te maken, de game goed lanceren met een succesvol marketingplan en daarna een beetje hopen dat de game wordt opgepakt.

In het derde gedeelte van dit vierluik kijken we naar een grote partij in de vorm van GameHouse. Qua naam wellicht niet zo bekend als een studio als Guerilla Games in Nederland, maar qua grootte zeer indrukwekkend. Iris Kroonstuiver wist daarbij het één en ander te vertellen over de partij.

Iris Kroonstuiver over GameHouse

Casual games is een term die in het verleden voor een vieze nasmaak zorgde. Het waren games die simpel waren qua opzet, een bepaald soort verslavend element hadden en er op uit waren om zoveel mogelijk geld bij de gebruiker af te troggelen. Inmiddels is er op het gebied veel veranderd en wordt er meer moeite in de games gestoken. Een populair genre is de verhalende game. Titels die vooral om het verhaal draaien. In Nederland zit de studio Game House, die ook afdelingen in het buitenland heeft. Wij spraken met Iris Kroonstuiver over de successen en uitdagingen van het bedrijf en de games op de app store.

Klik/tap voor groter

Iris loopt al een lange tijd mee in de wereld van games. In het verleden was ze verantwoordelijk voor een gamesite die de laatste nieuwtjes bracht en met name op het gebied van esports een voorloper was. Zij brachten in een ver ver verleden een esports programma op de buis in samenwerking met Endemol. Vanuit die website merkte ze dat ze echt geïnteresseerd was in games en dan ook met name hoe de games gemaakt werden. Wat dat betreft zit ze in de rol van creative lead goed bij Gamehouse.

De studio is begonnen als een maker en uitgever van casual games, maar hebben de afgelopen jaren de stap gemaakt naar het ontwikkelen van originele games. Daarbij was het duidelijk dat hun doelgroep voornamelijk uit vrouwen bestond en dat verhalende games heel goed aansloten bij die doelgroep. De stap vanuit een pc-portaal van casual games naar het brengen van verhalende games naar de mobiel was dan ook de logische. Het bedrijf heeft daarbij een eigen wereld gemaakt, waarbij er meerdere personages zijn die hun eigen verhalen hebben. Die personages kunnen in de verschillende games ook opduiken. En er wordt ook goed gekeken naar de thema’s die in de maatschappij spelen. Als voorbeeld daarvan gaf Iris een nieuwe game die draaide om een moeder die tegelijkertijd een drukke baan heeft en haar kinderen moet verzorgen. Het combineren van die beide rollen is iets dat in de maatschappij speelt en daardoor sluit dat goed aan bij de doelgroep.

GameHouse
Klik/tap voor groter (Afbeelding: Apple)

Voor Gamehouse is het belangrijk om een goede band op te bouwen en te onderhouden met fans. Het voordeel daarvan is dat het bedrijf goede feedback krijgt vanuit de community. Zodoende heeft het bedrijf geleerd wat qua businessmodel werkt. Fans gaven bijvoorbeeld aan dat ze meer verhaal wilde van een bepaalde game. Zodoende werd besloten om een game van premium om te bouwen naar free-to-play. Op die manier konden fans zelf gaan bepalen hoeveel verhaal ze van een titel wilde zien. Een ander businessmodel bij Gamehouse is volgens Iris gebaseerd op een abonnement. Voor een vast bedrag per maand krijg je met dat abonnement toegang tot de 26 games die het bedrijf op de App Store heeft staan.

Het bedrijf wil via de games de wereld laten zien hoe hij is. Zo wordt er een game gemaakt met een Afro-Amerikaans personage, wat je niet vaak ziet in games. Ook is er nu al een verhaal met een mannelijk personage die homo is, is er een verhaal over een meisje dat zich in een rolstoel bevindt, komt er een verhaal uit over een Mexicaanse vrouw die een carrière als zuster in het ziekenhuis wilt beginnen, maar achtervolgt wordt door haar verleden en ga zo maar door.

Het ontwikkelen van een game kost een hoop tijd. Ten eerste wordt er een verhaal gemaakt, wat vaak een maand of drie a vier kost. Vervolgens moet er van dat verhaal een script worden geschreven, om daarna weer herschreven te worden. En als dat gedaan is, dan wordt de game gemaakt. Op die manier laat Gamehouse zien dat het maken van casual games vandaag de dag echt een serieuze productie is. Er werken dan ook 150 man in Eindhoven, naast de kantoren in Barcelona en Madrid. Ook zijn er nog externe studios waar mee wordt gewerkt. Per jaar worden er negen tot tien games uit. Gamehouse is zodoende de grootste onafhankelijke ontwikkelaar in Nederland.

Met Gamehouse zie je dat je dus als grote partij goed geld kan verdienen met games die op de App Store verschijnen en er voor elke doelgroep een bepaald soort game gemaakt kan worden.

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Dydefox

    Iris doet haar naam eer aan. En natuurlijk interessant dat er politiek correcte personages in een game terecht komen. Zo dacht Marvel ook.

  • Profielfoto
    Olieboer

    Dit artikel is een tijdje geleden ook al verschenen, en waar zijn de andere delen?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Kan de foto niet met een iets kleinere zoom? Ik heb het gevoel dat Iris op mijn schoot zit, so close-up. 😅

  • Profielfoto
    ro_me

    Whoppaa, boommm, dit is Iris!

    had ook wat charmanter gebracht kunnen worden, die foto!