Google koopt Fitbit, wordt weer een beetje meer als Apple
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F11%2FFitbit-AFP.jpg)
Alphabet, het moederbedrijf van Google, kondigt een grote overname aan. Het bedrijf koopt Fitbit! De zoekgigant betaalt 2,1 miljard dollar voor de maker van wearables. Dit positioneert Google in feite als een van de grootste fabrikanten van slimme horloges en polsbandjes.
Deze overname past goed in een trend die al een tijdje zichtbaar is: Google wil steeds meer hardware onder eigen vlag op de markt brengen. Het bedrijf heeft eigen draadloze oortjes, telefoons en nu ook een wearables-divisie met serieus marktaandeel. Net als Apple dus.
Fitbit made by Google
Onder de vlag van de zoekgigant krijgen Fitbit-producten de stempel Made by Google. In een ronkend persbericht zegt Google nauw te gaan samenwerken met het huidige team “om de beste hardware, software en kunstmatige intelligentie-hulpmiddelen naar nog meer consumenten te brengen.”
Rick Osterloh, vice-president van apparaten en services voor Google, zegt dat de overname van Fitbit het bedrijf in staat stelt om meer te investeren in Wear OS. Het besturingssysteem van Google voor smartwatches staat in vergelijking met Apple’s watchOS een beetje stil. Het wordt bovendien niet door Samsung (nummer twee na Apple op de markt voor wearables) gebruikt. Dat heeft zijn eigen Tizen OS.
Privacy en data
En wat gaat er met de gezondheidsdata die Fitbit heeft gebeuren? Google stelt gebruikers gerust: “Net als bij onze andere producten zullen we transparant zijn over de gegevens die we verzamelen, en waarom,” schrijft Osterloh. Hij vervolgt: “We zullen nooit persoonlijke informatie verkopen. Gezondheidsdata wordt niet gebruikt voor Google-advertenties. Gebruikers van de wearables krijgen bovendien de mogelijkheid om hun gegevens te bekijken, te bewerken en te verwijderen.”
Fitbit is niet de eerste grote Google-acquisitie op het gebied van slimme horloges. Het bedrijf nam eerder al een belang in modemerk Fossil. Daardoor kom het zijn eigen Pixel Watch ontwikkelen. Volgens de meest actuele data van Strategy Analytics heeft Fitbit een marktaandeel van 9,8% op de wereldwijde markt voor smartwatches. Het is daarmee de nummer drie. Apple staat op de eerste plaats met 46,4% marktaandeel. Op twee vinden we Samsung met 15,9% marktaandeel. Fitbit had een jaar geleden overigens nog een marktaandeel van 15,2% en is dus veel gebruikers verloren.