Facebook in een nieuw jasje: bedrijf introduceert nieuw logo

Door: Mark Hofman - 24 reacties
Facebook bedrijf nieuw logo WhatsApp Instagram
(Afbeelding: Facebook)

Facebook heeft vandaag een nieuw logo onthuld waarmee het bedrijf zich wil scheiden van het social media platform. In een GIF is het logo in verschillende kleuren te zien, wat simpelweg symbool staat voor alle diensten die aan het bedrijf gekoppeld zijn. Facebook is eigenaar van o.a. WhatsApp en Instagram.

Volgens het Amerikaanse bedrijf van Mark Zuckerberg zal het logo de komende weken gebruikt worden binnen de producten en marketing. Inmiddels weten we al een aantal maanden dat het bedrijf Facebook prominenter aanwezig wil zijn en de scheiding wil maken tussen het social media platform en de overige werkzaamheden. Het plan is om dit logo te gebruiken in verschillende applicaties, om duidelijk te maken dat de desbetreffende dienst onderdeel is van Facebook.

Facebook logo WhatsApp Instagram
Klik/tap voor groter Afbeelding: Facebook

Facebook wil meer duidelijkheid

Facebook laat tijdens het onthullen van het logo weten dat het de bedoeling is dat gebruikers meer bewust worden van de gedeelde infrastructuur. Door de “From Facebook” term toe te voegen in alle applicaties moet het duidelijk worden dat veel verschillende diensten voor een deel afhankelijk zijn van hetzelfde team. Alles “uiteraard” met het oog op transparantie. In een statement laat Antonio Lucio, Facebook’s marketing manager, weten:

“Mensen zouden moeten weten welke bedrijven achter de producten zitten die ze gebruiken”

Facebook Instagram nieuw logo
Klik/tap voor groter

Slechte naam

Als we heel eerlijk zijn denken we dat er meer achter dit logo zit. Het is namelijk geen geheim dat Facebook de aandacht in de afgelopen paar jaar flink op zichzelf gevestigd heeft. En dat is in deze situatie alles behalve positief. Het bedrijf van Mark Zuckerberg staat in een donker daglicht dat ook de overgenomen applicaties een slechtere naam lijkt te geven. Met de komst van het nieuwe logo zou het bedrijf zomaar eens de bedoeling hebben om applicaties, zoals Instagram en WhatsApp, minder te associeren met deze slechte naam.

Een vrij reële gedachten gezien het feit dat Antonio Lucio tegenover Bloomberg bevestigde dat er wel degelijk gedacht werd aan een naamswijziging. Volgens de marketing manager waren er plannen om de naam van het bedrijf te wijzigen, maar is er uiteindelijk toch besloten om de naam Facebook te houden. Met behulp van het nieuwe logo, en dan vooral de nieuwe kleurtjes die geassocieerd worden met WhatsApp en Instagram, hoopt het bedrijf aan een beter imago te kunnen werken.

Of dat ook echt lukt is een tweede.

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    dushi

    Weet iemand wanneer de light version van FB voor Belgie er komt?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Logo? Waar??

  • Profielfoto
    reporterdavid

    Zal vast overnagedacht zijn maar vind het een simpel logo

  • Profielfoto
    tomc

    Mooi? Vanuit een less is more en simplicity standpunt, ja. Maar van een betekenis, meerwaarde dan alleen de naam of simpelweg een beetje creativiteit kan je natuurlijk niet echt spreken.

    Ik geef het een 5/10, maar niemand heeft om mijn mening gevraagd natuurlijk.

  • Profielfoto
    pruus

    Lekker, zo’n lettertype zodat het eigenlijk niet op een logo lijkt. Nou ja, iedereen mag verkeerde beslissingen nemen.

  • Profielfoto
    Lucazz

    Ik dacht eerst dat het een grap was.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Nieuw logo? Pfff, Is dit het niveau van een “graphics designer” tegenwoordig? Schande voor mn vak. Hoeveel zou het gekost hebben?

  • Profielfoto
    tomc

    Maikelw op 5 november 2019 17:10
    Nieuw logo? Pfff, Is dit het niveau van een “graphics designer” tegenwoordig? Schande voor mn vak. Hoeveel zou het gekost hebben?

    Hopelijk geen miljoentje of 200 zoals dat logo van BP, wat uiteindelijk ook gewoon een kwestie is van roteren en dupliceren.

  • Profielfoto
    One Less Thing

    Het was altijd een kut bedrijf. Dat is het nog steeds. En ik geloof er geen donder van dat dat in de toekomst echt zal veranderen. Een lelijkerd in een nieuw jasje blijft een lelijkerd.

  • Profielfoto
    polansky

    Nou nou – Een nieuw logo zal het bedrijf écht kunnen redden…

    Begrijpen ze nu nog niet dat ze door schijt te hebben aan de gebruikers en door het totale verlies van privacy dat dit de oorzaak is dat iedereen nu écht begint af te haken…

  • Profielfoto
    Vaagstra

    Van onderkast naar kapitalen. Past goed bij een hautain bedrijf als FB.

  • Profielfoto
    Apple Sap

    Facebook? Wat is dat?

  • Profielfoto
    macqintosh

    Het is geen logo maar een beeldmerk. Voor de rest niet heel boeiend, Facebook in andere font woehoee

  • Profielfoto
    Vaagstra

    @macqintosh
    Je praat onzin. Het juist de meest pure vorm van een logo. Logos is Grieks en betekent ‘woord’.

  • Profielfoto
    Dakterras

    polansky op 5 november 2019 19:45
    Nou nou – Een nieuw logo zal het bedrijf écht kunnen redden…

    Begrijpen ze nu nog niet dat ze door schijt te hebben aan de gebruikers en door het totale verlies van privacy dat dit de oorzaak is dat iedereen nu écht begint af te haken…

    Oh ja? Wie dan? Er haken misschien mensen af van Facebook (het platform, niet het bedrijf), maar Instagram groeit als kool, Whatsapp doet het nog steeds ongelooflijk goed…

    En wat het verlies van privacy betreft, hoe graag ik ook alles af zou willen schuiven op anderen… het totale verlies van privacy kun je niet alleen afgeven op bedrijven. Hoe slinks de wegen van sommige bedrijven soms ook zijn. Zolang de meerderheid van de gebruikers z’n schouders ervoor ophaalt, doen we het onszelf ook wel enigszins aan.

  • Profielfoto
    NutPod

    /o\ best wel gay “logo”

  • Profielfoto
    inspectorgadget

    tomc op 5 november 2019 18:37

    Hopelijk geen miljoentje of 200 zoals dat logo van BP, wat uiteindelijk ook gewoon een kwestie is van roteren en dupliceren.

    $211,000,000. Maar dat is natuurlijk niet alleen voor de ontwikkeling van het logo. Het moet ook geïmplementeerd worden door de gehele organisatie. In meer dan 80 landen actief. 14000 brand owners trainen in het gebruik ervan, huisstijlhandboeken ontwikkelen. Auto’s, vrachtwagens, tankstations, reclame uitingen, kantoorpanden, kleding etc.

  • Profielfoto
    koen

    Apple Sap op 5 november 2019 20:25
    Facebook? Wat is dat?

    Hahahahahahaha

  • Profielfoto
    polansky

    JohnDillinger op 5 november 2019 22:13Oh ja? Wie dan? En wat het verlies van privacy betreft, hoe graag ik ook alles af zou willen schuiven op anderen… het totale verlies van privacy kun je niet alleen afgeven op bedrijven. Hoe slinks de wegen van sommige bedrijven soms ook zijn. Zolang de meerderheid van de gebruikers z’n schouders ervoor ophaalt, doen we het onszelf ook wel enigszins aan.

    Dat zijn er dagelijks vele duizenden – Ik zie dat als beheerder van verschillende facebookgroepen. Dus ja, mensen zijn aan het afhaken.

    Dat Insta groeit is ook slechts maar gedeeltelijk waar.
    Het groeit A – Niet als kool, zoals jij beweert. B – Zijn het voornamelijk ouderen die hun kinderen in de gaten willen houden, waardoor de kinderen weer afhaken.

    Daarnaast als jij denkt dat privacy geen probleem is, vraag ik je om even je rekeningnummer hier te plaatsen met bijbehorende pincode?

    Je financiele situatie, je huishouden,  hoe vaak je porno kijkt, of je schulden hebt en zo ja hoeveel je schuld bedraagt, en eigenlijk alle andere dingen die je liever niet kwijt wilt.

    Dat zijn namelijk wél de gegeven waar deze bedrijven met eenvoud over beschikken. Je maakt geen gebruikt van Google of Facebook?

    Ook geen probleem, doordat zij overal wel cookies en pixels plaatsen kunnen ze je alsnog volgen en weten ze voordat jij het weet wanneer je vriendin zwanger is, en waarschijnlijk ook van wie – en dat hoef jij niet te zijn!

    Privacy is wel degelijk een probleem en FB is een van de grootste schenders, maar de schapen trappen overal in, in ruil voor een gratis dienst. Ik krijg het sterke vermoeden dat jij ook behoort tot zo’n mak schaap dat te jong is om te begrijpen hoe dat je later zuur kan komen te staan.

  • Profielfoto
    Kotter86

    NutPod op 5 november 2019 22:35
    /o\ best wel gay “logo”

    Best wel een hele domme opmerking.

    Sukkel.

  • Profielfoto
    csteelooper

    polansky op 6 november 2019 09:42

    JohnDillinger op 5 november 2019 22:13Oh ja? Wie dan? En wat het verlies van privacy betreft, hoe graag ik ook alles af zou willen schuiven op anderen… het totale verlies van privacy kun je niet alleen afgeven op bedrijven. Hoe slinks de wegen van sommige bedrijven soms ook zijn. Zolang de meerderheid van de gebruikers z’n schouders ervoor ophaalt, doen we het onszelf ook wel enigszins aan.

    Dat zijn er dagelijks vele duizenden – Ik zie dat als beheerder van verschillende facebookgroepen. Dus ja, mensen zijn aan het afhaken.

    Dat Insta groeit is ook slechts maar gedeeltelijk waar.
    Het groeit A – Niet als kool, zoals jij beweert. B – Zijn het voornamelijk ouderen die hun kinderen in de gaten willen houden, waardoor de kinderen weer afhaken.

    Daarnaast als jij denkt dat privacy geen probleem is, vraag ik je om even je rekeningnummer hier te plaatsen met bijbehorende pincode?

    Je financiele situatie, je huishouden,  hoe vaak je porno kijkt, of je schulden hebt en zo ja hoeveel je schuld bedraagt, en eigenlijk alle andere dingen die je liever niet kwijt wilt.

    Dat zijn namelijk wél de gegeven waar deze bedrijven met eenvoud over beschikken. Je maakt geen gebruikt van Google of Facebook?

    Ook geen probleem, doordat zij overal wel cookies en pixels plaatsen kunnen ze je alsnog volgen en weten ze voordat jij het weet wanneer je vriendin zwanger is, en waarschijnlijk ook van wie – en dat hoef jij niet te zijn!

    Privacy is wel degelijk een probleem en FB is een van de grootste schenders, maar de schapen trappen overal in, in ruil voor een gratis dienst. Ik krijg het sterke vermoeden dat jij ook behoort tot zo’n mak schaap dat te jong is om te begrijpen hoe dat je later zuur kan komen te staan.

    Als jij die hele tirade van je nou eens op jezelf betrekt, dan komen we ergens! Je kunt anderen wel de les lezen, maar je gebruikt zelf nét zo goed sites als OMT, en ongetwijfeld ook nog anderen, die onder de advertentiemechanieken zitten. Ook al houd je je bewust afzijdig van actief gebruik van de platformen, dan nog weet men óók over jou voldoende te verzamelen. Online privacy bestáát niet! De enige manier waarop iets privé blijft, is door het er níet over te hebben. Dáár hoort spul zoals je pincode thuis.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    @csteelooper Hoezo tirade. Hij heeft een verrekt goed punt en leest niemand de les. Hij geeft je slechts de mogelijkheid om je ogen eens open te doen en niet blindelings je hele hebben en houwen te vernaggelen voor een gratis product. Ik juich het alleen maar toe als iemand nog enigszins nadenkt over privacy.

    Vind je het zelf eigenlijk ook niet een beetje raar dat z’n commercieel k*t-bedrijf je helemaal volgt op het internet, ook als je daar geen toestemming voor gegeven hebt? Dat is namelijk precies waar het om draait.

  • Profielfoto
    Dakterras

    polansky op 6 november 2019 09:42

    JohnDillinger op 5 november 2019 22:13Oh ja? Wie dan? En wat het verlies van privacy betreft, hoe graag ik ook alles af zou willen schuiven op anderen… het totale verlies van privacy kun je niet alleen afgeven op bedrijven. Hoe slinks de wegen van sommige bedrijven soms ook zijn. Zolang de meerderheid van de gebruikers z’n schouders ervoor ophaalt, doen we het onszelf ook wel enigszins aan.

    Dat zijn er dagelijks vele duizenden – Ik zie dat als beheerder van verschillende facebookgroepen. Dus ja, mensen zijn aan het afhaken.

    Dat Insta groeit is ook slechts maar gedeeltelijk waar.
    Het groeit A – Niet als kool, zoals jij beweert. B – Zijn het voornamelijk ouderen die hun kinderen in de gaten willen houden, waardoor de kinderen weer afhaken.

    Daarnaast als jij denkt dat privacy geen probleem is, vraag ik je om even je rekeningnummer hier te plaatsen met bijbehorende pincode?

    Je financiele situatie, je huishouden,  hoe vaak je porno kijkt, of je schulden hebt en zo ja hoeveel je schuld bedraagt, en eigenlijk alle andere dingen die je liever niet kwijt wilt.

    Dat zijn namelijk wél de gegeven waar deze bedrijven met eenvoud over beschikken. Je maakt geen gebruikt van Google of Facebook?

    Ook geen probleem, doordat zij overal wel cookies en pixels plaatsen kunnen ze je alsnog volgen en weten ze voordat jij het weet wanneer je vriendin zwanger is, en waarschijnlijk ook van wie – en dat hoef jij niet te zijn!

    Privacy is wel degelijk een probleem en FB is een van de grootste schenders, maar de schapen trappen overal in, in ruil voor een gratis dienst. Ik krijg het sterke vermoeden dat jij ook behoort tot zo’n mak schaap dat te jong is om te begrijpen hoe dat je later zuur kan komen te staan.

    Kun je me even de zin aanwijzen waar ik aangeef dat ik privacy geen probleem vind?

  • Profielfoto
    Dakterras

    @polansky Je gaat zonder mij te kennen volledig los op iets wat ik niet gezegd heb en haalt wat ik wel gezegd heb volledig uit z’n verband. Wellicht is het een idee om een volgende keer eerst de simpele vraag te stellen: “hoe denk jij zelf over privacy?”

    Dan zou ik je gezegd hebben dat ik dat een enorm belangrijk onderwerp vind waar we ons met z’n allen ontzettend bewust van moeten zijn. Het alleen maar afschuiven op die grote boze bedrijven is juist een hele passieve houding. We moeten als mens begrijpen wat privacy betekent en wat we wel en niet prijs willen geven en op basis daarvan onze keuzes maken.

    Je kunt die platforms niet alles kwalijk nemen. Zolang wij onze schouders ophalen voor de schandalen van facebook, zolang wij voor wetten stemmen waarmee er meer data over ons verzameld en ingezien mag worden, zolang wij zelf niet snappen wat onze privacy waard is, zijn we ook een vrij makkelijk doelwit.