Mark Hofman
Mark Hofman Nieuws 5 november 2019

Facebook in een nieuw jasje: bedrijf introduceert nieuw logo

Facebook heeft vandaag een nieuw logo onthuld waarmee het bedrijf zich wil scheiden van het social media platform. In een GIF is het logo in verschillende kleuren te zien, wat simpelweg symbool staat voor alle diensten die aan het bedrijf gekoppeld zijn. Facebook is eigenaar van o.a. WhatsApp en Instagram.

Volgens het Amerikaanse bedrijf van Mark Zuckerberg zal het logo de komende weken gebruikt worden binnen de producten en marketing. Inmiddels weten we al een aantal maanden dat het bedrijf Facebook prominenter aanwezig wil zijn en de scheiding wil maken tussen het social media platform en de overige werkzaamheden. Het plan is om dit logo te gebruiken in verschillende applicaties, om duidelijk te maken dat de desbetreffende dienst onderdeel is van Facebook.

Facebook logo WhatsApp Instagram
Klik/tap voor groter

Facebook wil meer duidelijkheid

Facebook laat tijdens het onthullen van het logo weten dat het de bedoeling is dat gebruikers meer bewust worden van de gedeelde infrastructuur. Door de “From Facebook” term toe te voegen in alle applicaties moet het duidelijk worden dat veel verschillende diensten voor een deel afhankelijk zijn van hetzelfde team. Alles “uiteraard” met het oog op transparantie. In een statement laat Antonio Lucio, Facebook’s marketing manager, weten:

“Mensen zouden moeten weten welke bedrijven achter de producten zitten die ze gebruiken”

Klik/tap voor groter

Slechte naam

Als we heel eerlijk zijn denken we dat er meer achter dit logo zit. Het is namelijk geen geheim dat Facebook de aandacht in de afgelopen paar jaar flink op zichzelf gevestigd heeft. En dat is in deze situatie alles behalve positief. Het bedrijf van Mark Zuckerberg staat in een donker daglicht dat ook de overgenomen applicaties een slechtere naam lijkt te geven. Met de komst van het nieuwe logo zou het bedrijf zomaar eens de bedoeling hebben om applicaties, zoals Instagram en WhatsApp, minder te associeren met deze slechte naam.

Een vrij reële gedachten gezien het feit dat Antonio Lucio tegenover Bloomberg bevestigde dat er wel degelijk gedacht werd aan een naamswijziging. Volgens de marketing manager waren er plannen om de naam van het bedrijf te wijzigen, maar is er uiteindelijk toch besloten om de naam Facebook te houden. Met behulp van het nieuwe logo, en dan vooral de nieuwe kleurtjes die geassocieerd worden met WhatsApp en Instagram, hoopt het bedrijf aan een beter imago te kunnen werken.

Of dat ook echt lukt is een tweede.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Facebook in een nieuw jasje: bedrijf introduceert nieuw logo
Sluiten