Facebook gaat strenger optreden tegen nep-advertenties met BN’ers

Door: Mark Hofman - 5 reacties
Facebook logo iOS 13 achtergrond 16x9
Afbeelding: Facebook/Apple, bewerking: OMT

Facebook gaat nep-adverteerders met BN’ers harder en strenger aanpakken, dat maakt Country Manager Benelux Arno Lubrun bekend. Tot voorheen bleven de misleidende advertenties opduiken op het platform en leek er weinig aan gedaan te worden. Daar komt nu verandering in.

De bekende gezichten worden voor veel valse reclame gebruikt, maar de neppe bitcoin-advertenties spannen de kroon. In 2019 doken deze geregeld op, tot ergernis van de BN’ers zelf. Zo zijn o.a. Waylon, Alexander Klöpping en John de Mol gebruik in dergelijke reclame.

Facebook introduceert formulier voor misleidende advertenties

Facebook wil dit soort nep-advertenties harder aan gaan pakken, zo meldt Country Manager Benelux in een post op Marketing Facts. Volgens Arno Lubrun komt er een formulier waar gebruikers melding kunnen maken van misleidende reclame op Facebook. Op dit moment wordt dit al getest in landen als Australië, Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk, maar kunnen we dit ongeveer vanaf volgende maand ook in Nederland verwachten. Of de optie naar België en Luxemburg komen is op dit moment nog niet bekend,.

Maar daar blijft het volgens Lubrun niet bij als het aan Facebook ligt. Opsporing van nep-advertenties moet niet alleen de taak zijn van de gebruiker, maar ook van het bedrijf zelf. Daarom zet Facebook in op betere automatische herkenning van dergelijke reclame. Uiteraard gebeurt dit door algoritmes beter te ontwikkelen, waardoor deze meer zelf-lerend kan worden en op deze manier dus steeds beter nep-advertenties op kan zoeken.

Alexander Klöpping nep-advertentie Facebook
Nep-advertentie op Facebook

Achter de feiten aanlopen

Ondanks het feit dat Facebook plannen heeft om dit soort nep-advertenties strenger aan te pakken, blijft het bedrijf als het ware achter de feiten aanlopen. Criminelen verzinnen elke keer weer iets nieuws, waar bedrijven als Facebook vervolgens weer op moeten anticiperen. En dat heeft het bedrijf zelf uiteraard ook door. Daarom wordt er aan gewerkt, maar zijn er geen beloftes over het volledig uitbannen van de advertenties.

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    Vaagstra

    De kop kan beter zijn ‘FB wordt gedwongen strenger op te treden tegen nep-advertenties met BN’ers’. Nu lijkt het alsof FB zo goed is dit uit eigen beweging te doen wat natuurlijk niet waar is. Hulde voor John de Mol. O, en natuurlijk gaat FB in beroep. Je bent evil of je bent het niet.

  • Profielfoto
    AlmeerMac1

    Wat een reclamestukje dit zeg.!

    Kreeg OMT een kant en klaar artikeltje van FB om te publiceren ?

    Ze wilden dit helemaal niet, maar werden gedwongen door de rechter onder dreiging van een flinke dwangsom.
    John de Mol is een held met veel geld, die FB wél kan aanpakken. En hij heeft groot gelijk.

  • Profielfoto
    Hydræ

    “Country Manager Benelux”, dat klinkt als een muzikale baan.

  • Profielfoto
    mmww

    Facebook maakt meer kapot dan je lief is!

  • Profielfoto
    mworrell

    Zoals eerder gezegd in andere commentaren, dit is helemaal niet Facebook’s keuze. Ze wilden ook voorkomen dat ze iets wilden doen.

    De rechter dwong Facebook tot actie. Dat dat hier niet vermeld wordt is een grote misser.

    Publiceren jullie altijd klakkeloos alle PR van andere bedrijven?  Lijkt er wel meer en meer op. Goede reden om minder vaak deze site te checken.

    Jammer.