Apple onthult: “Reparaties kosten meer dan ze opbrengen”

Door: Dennis Hoogeveen - 19 reacties
Reparaties
Afbeelding: AFP PHOTO/APPLE

Reparaties die Apple doet aan apparaten als de iPhone en Macbook, kosten meer dan het bedrijf eraan verdient. Dat beweert Apple zelf in een verhoor door de gerechtelijke commissie van het Huis van Afgevaardigden. In een onderzoek naar machtsmisbruik krijgt het bedrijf veel kritische vragen te verwerken over de bedrijfsvoering. Een deel van de antwoorden werden vandaag per brief beantwoord.

Sommige reparaties van Apple lijken een vermogen te kosten. Wie zijn splinternieuwe iPhone 11 Pro laat vallen en het scherm moet vervangen, mag daarvoor namelijk 311 euro neertellen. Voor een iPhone 11 Pro Max is dat nog meer (€361). Toch zegt Apple sinds 2009 geen enkel jaar winst te hebben gemaakt op die reparaties. Sterker nog: het bedrijf claimt dat de kosten ieder jaar zijn gestegen.

Reparaties alleen door Apple

De Amerikaanse overheid vraagt zich ook af waarom Apple andere bedrijven geen toegang geeft tot originele Apple-onderdelen voor de reparatie. Klanten worden hierdoor gedwongen het apparaat door Apple zelf (of een samenwerkende Service Provider) te laten repareren, wat ervoor kan zorgen dat de prijzen daarvoor onnodig hoog zijn. Het bedrijf reageert door te zeggen dat het kwaliteit en veiligheid belangrijk vindt.

Reparatie moederbord
In een Chinese fabriek controleren medewerkers onderdelen. Afbeelding: AFP PHOTO / VOISHMEL

Doordat erkende Apple-reparateurs een opleiding hebben gehad, weet het bedrijf zeker dat die geen schade aan het toestel veroorzaken of onveilige reparaties uitvoeren. Apple zegt te werken aan meer erkende locaties. Ook staat in de brief geschreven dat klanten altijd vrij zijn te kiezen voor een reparateur die zij zelf willen.

Geweigerd door Apple

In de antwoorden op de vragen van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden stelt Apple ook dat het onder slechts enkele omstandigheden een reparatie weigert uit te voeren. Als een reparatie bijvoorbeeld is gedaan met onderdelen die niet herkend worden. Of wanneer een nieuw product goedkoper is dan de reparatie. Het bedrijf stelt zelden een reparatie te weigeren.

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    madcat

    Als ze geen winst maken op de reparaties, dan is de oplossing heel makkelijk:
    Laat anderen dan maar ‘verlies maken’ op de reparaties….

    Kom op Apple, maak het andere fabrikanten of handiger nerds mogelijk om de reparaties te doen

  • Profielfoto
    defores

    Dan mag Apple ook wel aantonen wat het kost

  • Profielfoto
    EagerB0bNerd

    Het bedrijf stelt zelden een reparatie te weigeren.

    Bij  mijn MBP van nog geen 4 jaar oud weigerde de Apple store de batterij te vervangen. Reden was dat er “vochtschade” zou zijn. Wat volgens mij onzin was, er is nooit vocht over gekomen en ik heb hem daarna zelf open gehad om het te controleren. Omdat ze daardoor de “goede werking niet konden garanderen” wilden ze er geen nieuwe batterij inzetten. Wat ook flauwekul is, ze kunnen sowieso de goede werking van een 4 jaar oude computer niet garanderen. Het is niet zo dat je door een nieuwe batterij opeens weer een jaar garantie krijgt op de hele computer. Wel konden ze me -uiteraard- een aanbod doen voor een nieuwe MBP.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ja, ze zijn zielig bij Apple.

    Al die dure reparaties drukt de winst behoorlijk omlaag.

    …dat klanten altijd vrij zijn te kiezen voor een reparateur die zij zelf willen…

    Alleen hoef je daarna niet meer bij Apple aan te kloppen. .;)

  • Profielfoto
    Melle

    Wat is ook winst maken? Ik wil die berekening wel eens zien. En dan zie je kostenposten waarvan je zal denken: wat heeft dat nu te maken met een reparatie ?

    (Ik kan meao voorstellen dat reparaties binnen garantie ook worden meegeteld. En we dus met de dure reparaties in feite de herstellingen binnen garantie mee betalen)

    Winst maken.
    Met die reparaties maken ze alvast een stevige omzet. Ik wil die cijfers wel eens zien.

  • Profielfoto
    zulu

    Het is heel simpel; zorg dat je spullen goed zijn da zijn reparaties niet nodig.

    Terug naar de tekentafel dus.

  • Profielfoto
    GeO

    Gelukkig verdienen ze wel “redelijk” met de verkoop van hun Apple-producten. 😂

  • Profielfoto
    Jeddes

    ‘Het bedrijf reageert door te zeggen dat het kwaliteit en veiligheid belangrijk vindt.’

    Het is werkelijk geweldig wat een waffle ze soms verzinnen. Veiligheid, man man man.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Dan begrijp ik niet dat dat “mannetje op de hoek” het voor 100 Euro kan repareren en er zijn boterham mee moet verdienen. En nee: die iPhone is daarna echt niet ineens veel slechter gaan werken. Apple verkoopt hier volgens mij wel een aardig stukje onzin.

    En daarbij zou ik graag terug willen naar de tijd dat Apple alles nog redelijk “repareerbaar” maakte. Geen in elkaar gelijmde iZooi, maar gewoon een computer of smartphone die je open kunt schroeven. Voorheen haalde ik elk jaar mijn iMac even open om het stof eruit te blazen (en dat was best aanzienlijk), nu kan dat niet meer en stoft het ding langzaam dicht tot het staat te blazen als een overjarige Dyson…

     

  • Profielfoto
    PowerMac

    Je kunt die MacBooks Pro gewoon open schroeven hoor. Zo moeilijk is dat niet

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Dit zou betekenen dat Apple weliswaar heel mooie producten ontwerpt, maar vanuit een functioneel oogpunt prul levert. Immers, als het ontwerp dusdanig is dat het niet – noch bedrijfseconomisch, noch technisch – gemakkelijk gerepareerd kan worden, dan is dit een 100% belasting voor het milieu op de lange termijn en onnodige aanslag op de (economische) duurzaamheid van een product.

    Apple mag dan wel langer bepaalde producten ondersteunen dan SOMMIGE fabrikanten. De meeste zakelijke lijnen van gerenomeerde merken bieden ook gewoon 3 jaar of zelfs langer ondersteuning op locatie en driversupport in sommige gevallen van bijna 10 jaar.

    Heel slecht dit, zeker ook op termijn voor de publieke opinie. Immers Apple profileert zich alsmaar meer als speelgoed voor de rijkeluis klasse die helemaal niets geeft om het milieu. Immers, de repareerbaarheid van Apple’s productlijn is bedroevend, en dit reeds jaren.

    Hej, over de laatste – 16″ MacBook – ben ik redelijk te spreken. Maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat er fundamenteel anders gedacht begint te worden over hardware. Immers, als het klopt dat de “geheimzinnige sensor” die in de MacBook Pro 16″ zit die na een reperatie opnieuw gecalibreerd moet worden (nog te zwijgen van de T2 chip), dan wordt de repareerbaarheid alsmaar minder bij Apple.

    Ik vind dat zelf een zeer slechte ontwikkeling. En ik hoop me te vergissen, maar dit zou best eens een negatief uit te kunnen werken op Apple als onderneming.

    De berichten waar Apple’s keuzes ter discussie staan groeien. Is het niet het tegemoet komen van de Chinesen inzake VPN’s, dan is het wel het tegemoet komen van Chinesen inzake Hong Kong. Is het niet de concurrent het leven lastig maken in 2015 (Spotify), dan is het wel het canibaliseren van functionaliteiten of zelf weigeren van Apps die een bepaalde functionaliteiten in de App Store. Denk maar aan de nachtmodus f.lux, iemand?

    En dan zijn er nog de nodige andere zaken. Zeer teleurstellend. Ook Apple’s verweer. Begrijpelijk vanuit een zakelijke en juridische context.

    Tot slot opmerkingen dat je “MacBooks gewoon kunt openschroeven”. Openschroeven is een (1), maar kunnen repareren is twee (2). Met de introductie van de T2 chip en nog een aantal voorzieningen is het openschroeven geen probleem. Maar bij het vervangen van zekere componenten helemaal niet mogelijk zonder tussenkomst van Apple.

    En erger nog: vrijwel alles zit “el cheapo” op het moederbord gesoldeerd. Ik heb nog nooit issues gehad met loszittende connectoren van SSD’s in PC’s, maar Apple claimt bij hoog en laag dat het beter is om alles vast te solderen. Zelfde geldt voor geheugen, heb hier een werknotebook (een PC) met twee geheugenbanken. Heel blij mee, want recent de 8GB vervangen door 32GB. Geen enkel probleem. Nu kan de machine, weliswaar een wat oudere Core i7 nog prima een lange tijd mee.

    Veel succes met je 8GB MacBook met vastgesoldeerd geheugen.

    Natuurlijk kun je dit goedpraten door te stellen dat 8GB genoeg is, het OS geheugencompressie toepast, dat je dit nauwelijks merkt, etc. Maar nu even een wake up call. Dit alles aan technieken kan ook gebruikt worden op andere OS’en. Met dien verschil dat je daar een keuze hebt en als een geheugenbank faalt (sporadisch, maar het kan). Dan is het niet gelijk je notebook om weg te gooien.

    Wat wel niet te denk van SSD? Thuis een notebook met een oudere Samsung 840 erin met 240GB. Heb zojuist voor 77 euro op Amazon een Samsung 860 met 500GB besteld ter vervanging.

    En dan komt Apple met hoge kosten voor repartie? Sja, als je schermen verlijmd zijn, moederborden verwerkt zitten in het scherm deel, alles ultraplat moet, met praktisch geen aansluitingen, speciale (aangepaste) schroeven en dan ook nog eens allemaal extra handelingen nodig heeft nadat een onderdeel vervangen is

    Sja, zo kan ik de repareerbaarheid moedwillig verslechteren en de kosten stuwen met ook nog eens een claim dat het allemaal zo moeilijk is dat ik het beter zelf kan doen en daar nog verlies op maak ook.

    Maar goed, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die in deze sprookjes geloven.

  • Profielfoto
    Lucazz

    het blijkt dat ze alle reparaties die onder de garantie vallen er ook bijgeteld hebben. Dan is het makkelijk natuurlijk…

  • Profielfoto
    polansky

    Tim Cook!
    Misschien verstandig om wat meer aandacht te gaan besteden aan kwaliteitscontroles en zorgen dat de software goed werkt, voordat het wordt vrijgegeven?

    T’is maar een tip, maar wel een die heel veel geld kan besparen…

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Als je je producten zo ontwerpt dat je goed opgeleide gespecialiseerde reparateurs moet hebben en dan ook nog eens vaak speciaal gereedschap en soms een stofvrije ruimte dan kan ik mij voorstellen dat dat niet goedkoop is. Zou je daar dan ook nog eens winst op willen maken dan laat niemand nog zijn Mac of iPhone etc. repareren omdat een nieuwe kopen dan handiger is.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    polansky op 21 november 2019 15:27
    Tim Cook!
    Misschien verstandig om wat meer aandacht te gaan besteden aan kwaliteitscontroles en zorgen dat de software goed werkt, voordat het wordt vrijgegeven?

    T’is maar een tip, maar wel een die heel veel geld kan besparen…

    Sinds dat het OS gratis is geworden is de druk weggevallen om eerst beter te testen voordat het in de store verschijnt. Zelfs in het ‘oude’ High Sierra wat ik gebruik zitten nog enkele opvallende bugs die na zoveel updates eigenlijk weg zouden moeten zijn.

  • Profielfoto
    recoiller

    Apple liegt niet maar het zit wel anders in elkaar dan ze beweren. Het klopt dat ze geen winst maken op reparaties. Dat gaat over alle reparaties. Een groot deel van de reparaties vallen onder garantie of onder een programma waar een productiefout gecorrigeerd moet worden. Apple heeft als bewust beleid om de repareerbaarheid van apparatuur te verlagen. Denk aan de verlijmde schermen van iphones, accus die vastgelijmd zitten aan de topcase van macbooks, ram-modules die tegenwoordig gesoldeerd zitten.. Een paar jaar terug adviseerde Apple nog om de batterij van de Macbooks iedere 4 jaar te vervangen. kosten om een batterij te vervangen was iets van 129 euro en je kon hem er zelf in zetten. Ook kreeg je RAM wel vaker wat kuren na jaren van gebruik. Het RAM vervangen kon je zelf en snel doen en je prikte er dan ook nog wat meer bij wat aftermarket betaalbaar was. Apple schroefde de prijs van onderdelen extreem op en RAM bij Apple kostte uiteindelijk soms wel 4x meer dan bij concurrentie.

    Door de reparatiemarkt buiten te sluiten werd Apple verantwoordelijk voor alle reparaties. Door de bedenkelijke keuzes die Apple hier maakt kunnen veel reparaties niet meer in eigen land. Soms omdat de arbo-inspectie de handelingen niet toe staat. In dat soort gevallen gaat je computer naar een land waar de regels niet zo strikt zijn voor de reparatie.

    Google heeft als beleidsquote: “Don’t be evil”.. of tegenwoordig “Be good”. Deze praktijken van Apple voldoen niet aan deze standaard die Google hanteert.

  • Profielfoto
    computer space

    Dit geeft aan dat het ontwerp gewoon fout is. Design to repair! Ik heb gister nog een Nokia Lumia 800 van nieuw scherm voorzien, was 10 minuten werk, en heel makkelijk. Is ook nog eens mooier toestel dan alles van Apple, dus mooi en makkelijk repareren hoeft elkaar niet in de weg te zitten.

  • Profielfoto
    MrBelloNLD

    Houden jullie er nog wel rekening mee dat juist door die T2 sjip en lastig zoniet onmogelijk repareren door de beun op de hoek de aantrekkelijkheid van de appletjes bij het boeven-gilde ook zeer sterk afgenomen is?

  • Profielfoto
    Jurriaan

    madcat op 20 november 2019 20:10
    Als ze geen winst maken op de reparaties, dan is de oplossing heel makkelijk:
    Laat anderen dan maar ‘verlies maken’ op de reparaties….

    Kom op Apple, maak het andere fabrikanten of handiger nerds mogelijk om de reparaties te doen

    Gelukkig zijn er handige nerds. De MacBook Air draait, dankzij Tom van https://atomrepair.nl/home, weer als een zonnetje. Een enkele ‘chip’ vervangen. Kost wat heb je ook wat.