Verbouwde Apple Store Amsterdam weer open: de veranderingen in beeld

Door: Raymon Mens - 18 reacties
Apple Store Amsterdam hero
Afbeelding: OMT/Raymon Mens

De Apple Store in Amsterdam is vandaag na een verbouwing van bijna acht maanden weer volledig geopend. De deuren gingen om 12:00 uur precies onder luid gejuich van enthousiaste medewerkers opnieuw open. De eerste Apple Store van Nederland is weer helemaal bij de tijd.

Tijdens de verbouwing waren grote delen van de winkel ontoegankelijk. Dat bleek niet voor niets, want er zijn een aantal grote veranderingen doorgevoerd. Wij waren aanwezig bij de opening en brengen een impressie van de nieuwe winkel. Inclusief een kijkje in een kamer die normaal gesloten blijft.

Apple Amsterdam heropening 2019 - 001
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens

Apple Store Amsterdam klaar voor ‘Today at Apple’

Wie de vernieuwde Apple Store in Amsterdam binnenstapt, zal in eerste instantie niet heel veel veranderingen zien. De glazen trap is er nog steeds en ook de kenmerkende lampen hangen nog aan het plafond. Achterin de winkel valt de eerste verandering echter meteen op. Een enorm scherm, bomen en zitjes.

Het grote scherm wordt gebruikt voor de Today at Apple workshops. Apple geeft iedere dag gratis workshops over uiteenlopende thema’s en het grote scherm met de zitjes dient hiervoor. Apple noemt dit het forum-gedeelte van de winkel. Nieuwere winkels hadden het al en nu is het ook in Amsterdam aanwezig.

Apple Store Amsterdam heropening 2019 - 002
De voorkant van de winkel lijkt niet drastisch veranderd – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Apple Store Amsterdam heropening 2019 - 003
Aan de achterkant is een compleet nieuwe ruimte voor ‘Today at Apple’ – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Apple Store Amsterdam heropening 2019 - 005
Een workshop van bovenaf gezien – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Apple Amsterdam heropening 2019 - 004
Vrolijke gezichten tijdens de eerste workshop in de vernieuwde winkel – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens

Genius Bar verdwenen

De andere grote verandering bevindt zich op de eerste verdieping van de Apple Store. Daar is de kenmerkende Genius Bar verdwenen. Deze heeft plaatsgemaakt voor vierkante tafels, waar meer klanten tegelijk geholpen kunnen worden. Wachten op een afspraak met een Genius, kan op nieuwe bankjes met bruin leer. Dat sluit goed aan op de rest van de winkel.

Apple Amsterdam heropening 2019 - 006
Wachten op een Genius-afspraak is nu comfortabeler – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Hier stond ooit de Genius Bar – Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens

Nieuwe schappen voor accessoires

De benedenverdieping van de winkel bestaat nog steeds uit tafels met daarop demo-modellen van de iPhone, iPad, Apple Watch en Mac. De schappen voor accessoires zijn echter nieuw. Er zijn geen hangende rekken meer, maar houten schappen met ieder een eigen thema.

Apple Amsterdam heropening 2019 - 008
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Apple 020 heropening 2019 - 009
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Apple 020 heropening 2019 - 010
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Apple 020 heropening 2019 - 011
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Apple 020 heropening 2019 - 012
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Apple 020 heropening 2019 - 013
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens

Boardroom Apple Store Amsterdam

Ook nieuw en normaal niet toegankelijk voor klanten: de boardroom. Apple gebruikt deze kamer alleen voor salesgesprekken met zakelijke klanten en management-overleg. Journalisten mochten vandaag echter een kijkje nemen in de kamer die normaal gesloten blijft.

Apple Amsterdam heropening 2019 - 015
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Apple Amsterdam heropening 2019 - 014
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens
Apple Amsterdam heropening 2019 - 016
Klik/tap voor groter. Afbeelding: OMT/Raymon Mens

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    Nu nog een Apple Store waar je een kapotte computer kunt langsbrengen zonder dat je daar vooraf een afspraak over moet maken. Dan wordt het misschien klantvriendelijk. Dat schijnt te werken.

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    Dat kan meestal gewoon, maar dan moet je wel direct er staan als de Store open gaat. Dan is er nog geen wachtrij/achterstand.

  • Profielfoto
    ArMac

    @ruud: ja relaxt man. Om vervolgens 2 uur te moeten wachten. Je vergeet dat Apple geen computerwinkeltje op de hoek is, waar dat kan. Maar een multinationals waar dagelijks honderden misschien wel duizenden mensen langskomen.

  • Profielfoto
    Shmoo

     

  • Profielfoto
    Administrator

    Ruud Ravenhorst op 24 oktober 2019 20:37
    Nu nog een Apple Store waar je een kapotte computer kunt langsbrengen zonder dat je daar vooraf een afspraak over moet maken. Dan wordt het misschien klantvriendelijk. Dat schijnt te werken.

    Dat kan toch bij Amac / The Wall?

  • Profielfoto
    koen

    Ziet er mooi uit. Jammer dat ik zo ver weg woon, anders zou ik er zeker eens langs gaan.

  • Profielfoto
    Robin van Baalen

    Top service daar. Was toevallig in Amsterdam dus vond t leuk om eens binnen te lopen. Wilde een paar airpods kopen.

    Ogenschijnlijk was er +/- 5-10 man personeel niks aan t doen en “het mannetje van de airpods” had het druk.

    20 minuten staan wachten en geirriteerd gekeken hoe personeel het gezellig had met elkaar en dit ene ventje bij de airpods super uitgebreid zn klant stond te helpen waardoor de rij alsmaar langer werd.

    Uiteindelijk boos naar de andere medewerkers toe gelopen. Ik zeg ik wil gewoon binnenlopen, airpods afrekenen en door. Probeert ie eerst weer uit te leggen dat hij niet van zn plaats af mag “want er waten afgelopen weekend alleen al 15 apple watches gestolen”. Who cares.

    De bewaker begrijpt mn frustratie ondertussen, loopt naar de kast, pakt een doosje airpods en geeft ze aan “meneer apple watch” zodat ik bij hem kan pinnen.

    Wat een underwhelming schijt ervaring was dat.

  • Profielfoto
    Lowtemp

    Met de genoemde veranderingen is zo’n 3 weken werk redelijk. Waar is de overige tijd aan op gegaan? Best duur, zolang (gedeeltelijk) dicht te zijn.

  • Profielfoto
    pruus

    Veel ruimte, lelijke plafondlampen. Wat is nu het doel? Verkopen, verkopen? Lijkt wel een Hermès-zaak waar parfums gekocht kunnen worden. Doel voorbij.

  • Profielfoto
    Roko

    Eén keer geweest om een iPad te ruilen die ik kapot had ontvangen via de online store. Alleen maar staan wachten terwijl de medewerkers ogenschijnlijk heel druk bezig waren met vooral praten. Uiteindelijk maar naar de afrekenbalie gelopen om er wat schot in te krijgen. Al met al kreeg ik niet het idee dat ze de klantervaring hoog in het vaandel hadden staan. Ik ga daar niet meer naartoe.

  • Profielfoto
    loranc

    Shmoo op 24 oktober 2019 21:16

     

    Hilarisch dit beeld…

  • Profielfoto
    Kotter86

    pruus op 25 oktober 2019 09:50
    Veel ruimte, lelijke plafondlampen. Wat is nu het doel? Verkopen, verkopen? Lijkt wel een Hermès-zaak waar parfums gekocht kunnen worden. Doel voorbij.

    Hé negatieveling wat is het doel je account op een Apple nieuwssite als je alléén maar kan klagen, klagen, klagen.

    Hoepel lekker op naar androidworld ofzo, nare vent.

  • Profielfoto
    Kevin

    Kotter86 op 26 oktober 2019 07:18

    pruus op 25 oktober 2019 09:50
    Veel ruimte, lelijke plafondlampen. Wat is nu het doel? Verkopen, verkopen? Lijkt wel een Hermès-zaak waar parfums gekocht kunnen worden. Doel voorbij.

    Hé negatieveling wat is het doel je account op een Apple nieuwssite als je alléén maar kan klagen, klagen, klagen.

    Hoepel lekker op naar androidworld ofzo, nare vent.

    Doe is even normaal, zeg. Laat die jongen gewoon zijn eigen mening hebben. Dat hij Apple producten heeft of wil hebben betekent niet dat hij alles maar geweldig hoeft te vinden. Als we allemaal dezelfde mening moeten hebben, kun je de commentsectie wel sluiten.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Die zitjes 🤣 Het voorleesuurtje van juf Anke haha.

  • Profielfoto
    ro_me

    Kotter86 op 26 oktober 2019 07:18

    pruus op 25 oktober 2019 09:50
    Veel ruimte, lelijke plafondlampen. Wat is nu het doel? Verkopen, verkopen? Lijkt wel een Hermès-zaak waar parfums gekocht kunnen worden. Doel voorbij.

    Hé negatieveling wat is het doel je account op een Apple nieuwssite als je alléén maar kan klagen, klagen, klagen.

    Hoepel lekker op naar androidworld ofzo, nare vent.

    Nee joh! OMT is leuker, daar komen de fanboys zoals jij met hun iconische Apple fanboy-gedrag. Op Androidworld etc. zijn mensen wat meer techminded en realistisch tav de producten die ze gebruiken.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Het houdt niet op, niet vanzelf….

     

    (oftewel: wanneer houdt dat eeuwige gekat op mekaar hier nou eens op?)

  • Profielfoto
    Dydefox

    Prachtige(r) zaak geworden, helemaal mooi en rustgevend terwijl je staat te wachten op je gemaakte afspraak. Fanboy of niet, als je snel geholpen wil worden of op zaterdagmiddag even snel wat wil kopen, kun je ook naar de Mediamarkt gaan. Is misschien wel beter voor je. En de workshops en demo’s die worden gegeven: doe ze een keertje, meer geleerd in een uurtje dan alles opzoeken en gefrustreerd raken.

  • Profielfoto
    recoiller

    Parkeren voor 7 euro en dan nog met je computer door de stad sjouwen. Altijd een afspraak moeten maken waarbij tijdslot vaak beperkt zijn. Aankomen en dan alsnog meer dan een half uur moeten wachten, maar als jezelf 15 minuten te laat bent dan is je slot verlopen. Dan bij de Genius Bar regelmatig personeel vinden die minder weten dan jijzelf..