Toekomst XS4ALL definitief in handen van de rechter

Door: Raymon Mens - 6 reacties
XS4ALL
Afbeelding: XS4ALL

Houdt XS4ALL wel of niet op met bestaan? Over die vraag mag de rechter zich gaan uitspreken, want ondanks lang overleg komen KPN en de ondernemingsraad van XS4ALL er niet uit. Het inspraak­orgaan gaf onlangs een negatief advies over het opheffen van de provider, maar KPN wil het plan doorzetten.

De OR is nu genoodzaakt om naar de rechter te stappen. Voorzitter Daan Willems zegt tegen het ANP dat de inzet is om de provider als zelfstandige unit binnen KPN te laten bestaan. Een andere optie zou zijn om het merk en klantenbestand te verkopen.

Ondernemingsraad XS4ALL vertrouwt KPN niet meer

De ondernemingsraad vindt het plan om XS4ALL volledig in KPN op te laten gaan slecht voor zowel KPN als de klanten en medewerkers van het dochter­bedrijf. Er zou sprake zijn van grootschalige waardevernietiging bij de samenvoeging. Het inspraakorgaan oordeelde eerder ook al negatief over de voorgenomen samenvoeging.

Er is vanuit de ondernemingsraad bovendien geen vertrouwen meer in KPN. Eerder dit jaar bleek de provider een serieus overname­bod gehad te hebben. Het moederbedrijf deed daar echter niets mee en stelde de OR niet op de hoogte. Ook weigert KPN een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar of het financieel haalbaar is om XS4ALL zelfstandig voort te laten bestaan.

Alternatieve provider in de maak

Hoe het vonnis van de rechter ook uitpakt, er is al een alternatieve provider in de maak. De actiegroep die eerder meer dan 50.000 handtekeningen voor het behouden van XS4ALL wist op te halen, komt in november met meer nieuws.

Op de website van de actiegroep is te lezen: “We lanceren begin november een nieuwe provider. Een provider waar de ideologische waarden, de technisch hoogwaardige producten en diensten, de ongeĂ«venaarde ondersteuning en de cultuur worden overgenomen. Een provider waar medewerkers en klanten van XS4ALL -en andere providers- terecht kunnen. Een provider die zich vrij vecht en die strijdt voor jouw digitale belangen.”

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Frans

    Eerder dit jaar bleek de provider een serieus overname­bod gehad te hebben. Het moederbedrijf deed daar echter niets mee en stelde de OR niet op de hoogte. Ook weigert KPN een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar of het financieel haalbaar is om XS4ALL zelfstandig voort te laten bestaan.

    Het lijkt er op dat KPN zich niet aan de WOR houdt. Als dat zo is staat de OR sterk bij de rechter en zou dat een dikke streep door plannen van de KPN directie kunnen zijn. Ik hoop het, want ik heb zo de indruk dat de KPN directie meer met de eigen bonus dan met de belangen van medewerkers en klanten bezig is.

  • Profielfoto
    Planeten Paultje

    De oude garde is nu aan het roer bij KPN. Dat voorspelt niet veel goeds voor het bedrijf. De voorzitter van de KPN-aandeelhoudersvereniging vindt het allemaal wel best; iedereen kan toch snappen dat al die merken geen enkele meerwaarde hebben? Weg ermee.

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    Frans op 21 oktober 2019 18:10
    ik heb zo de indruk dat de KPN directie meer met de eigen bonus dan met de belangen van medewerkers en klanten bezig is.

    De directie van een bedrijf is er niet om de klanten en medewerkers tevreden te houden — de directie van een bedrijf is er om de aandeelhouders tevreden te houden. Dat dit meestal het beste te doen is door de klanten en medewerkers tevreden te houden, maakt dat dat een belangrijk secundair doel is, maar het hoofddoel van een directie hoort in principe te zijn zoveel mogelijk winst te maken voor de aandeelhouders.

  • Profielfoto
    Frans

    Jakko Westerbeke op 21 oktober 2019 19:28

    Frans op 21 oktober 2019 18:10
    ik heb zo de indruk dat de KPN directie meer met de eigen bonus dan met de belangen van medewerkers en klanten bezig is.

    De directie van een bedrijf is er niet om de klanten en medewerkers tevreden te houden — de directie van een bedrijf is er om de aandeelhouders tevreden te houden. Dat dit meestal het beste te doen is door de klanten en medewerkers tevreden te houden, maakt dat dat een belangrijk secundair doel is, maar het hoofddoel van een directie hoort in principe te zijn zoveel mogelijk winst te maken voor de aandeelhouders.

    Laten we het er dan maar op houden dat jij en ik een hele andere visie hebben op wat hoort te zijn.

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    Ik zeg niet dat ik het daar 100% mee eens ben of dat ik vind dat de wereld zo hoort te werken — ik zeg wat de eigenlijke functie van een directie is: het bedrijf zo laten draaien zodat er zoveel mogelijk winst gemaakt wordt. Dit omdat aandeelhouders de eigenaars van het bedrijf zijn, en die dus delen in de winst, is een directie er dus om de aandeelhouders tevreden te houden. Zijn die dat namelijk niet, dan verkopen ze hun aandelen en wordt het bedrijf minder waard; gevolg is minder winst of zelfs een faillissement.

  • Profielfoto
    lord anubis

    Net Jakko schrijft de directie ie er om de aandeelhouder het naar HUN zin te maken. Maar er zijn genoeg bedrijven waarvan de directie toch meer de klanten bedienen i.p.v de aandeelhouders.

    Ik hoop dat ze, het XS4ALL groepje, van de rechter tevens de naam XS4ALL mogen behouden.

    Ik zie het anders nog gebeuren dat de KPN mafia maanden later als ze de XS4ALL klanten zien weglopen alsnog de naam de markt opgooien als product.