Susan Kare, de persoon achter de eerste Apple icoontjes, krijgt oeuvre-prijs

Door: Night - 11 reacties
Susan Kare
Afbeelding: CooperHewitt.org / Ann Rhoney. bewerking: OMT

Ontwerpster Susan Kare heeft de gebruiksvriendelijke pictogrammen ontworpen voor de eerste Macintosh. Ze ontving onlangs een Lifetime Achievement Award van Cooper Hewitt voor haar herkenbare computerpictogrammen, lettertypen en afbeeldingen.

Susan Kare ontwierp pictogrammen en symbolen waarmee niet-technische gebruikers een computer konden bedienen. Dat was een groot verschil met de eerdere “command line” -interfaces waarvoor code vereist was.

Als het niet om borduren ging, zouden de computerafbeeldingen die we vandaag kennen, er misschien heel anders hebben uitgezien. Susan Kare heeft het borduren met de paplepel ingegoten gekregen. Dat gaf haar de basiskennis die ze nodig had, om 35 jaar geleden de eerste pictogrammen voor de Apple Macintosh te maken.

SusanKare bij Apple
Susan Kare bij Apple (klik/tap voor groter). Afbeelding: Norman Seeff

Inspiratie voor icoontjes kwam uit borduurwerk

Kare kreeg voor het ontwerpen van de icoontjes kleine zwart-witte rasters om mee te werken. Dat proces deed haar denken aan borduurwerk, breipatronen of mozaïeken. “Ik had het geluk dat ik een moeder had gehad die van handwerken hield. ‘

De doorbraakontwerpen van Kare voor de Macintosh, waaronder de lachende computer bij het opstarten, prullenbak voor recycling en een computerschijf voor het opslaan van bestanden, zijn nu gemeengoed in het digitale tijdperk. Ze zijn zo herkenbaar dat ze legendarisch zijn geworden.

Legendarische computericoontjes door Susan Kare (klik/tap voor groter). Afbeelding: Smithsonian

Kare staat vandaag de dag bekend als “de vrouw die de Macintosh een glimlach gaf”. Toch had Kare weinig ervaring met computers toen ze in 1983 voor Apple ging werken. Ze was een jonge beeldhouwer totdat ze werd gebeld door een oude vriend. Hij vroeg haar of ze geïnteresseerd in een baan voor het maken van afbeeldingen en lettertypen voor de nieuwe personal computer die Apple in 1984 wilde uitbrengen.

Susan Kare had nog nooit een lettertype ontworpen, maar ze liet haar niet door haar onbekendheid tegenhouden. Ze leerde snel wat ze moest weten en begon met het maken van de eerste lettertypefamilie voor het Macintosh-systeem. Vanwege de beperkte resolutie van vroege computerschermen, zorgde ze ervoor dat het ontwerp eenvoudig en gemakkelijk te lezen was, terwijl het tegelijkertijd stijlvol en opvallend was.

Het eerste computer font

De Macintosh wordt geleverd met een originele, speciaal ontworpen lettertypeset, die bedoeld was om zowel leesbaarheid als variatie te bieden. Het vetste lettertype, Chicago, werd tussen 1984 en 1997 gebruikt als het Macintosh-systeemlettertype.

De Chicago was dan ook het eerste lettertype dat Kare heeft ontworpen. De durf van de verticals inspireerde tot de oorspronkelijke naam van het lettertype, namelijk Elefont. “Ik maakte het mezelf gemakkelijk door de lettervormen te beperken tot verticale, horizontale of 45-graden lijnen, en de hoofdletters waren negen pixels hoog. Het leek vrij eenvoudig!” aldus Kare.

De Macintosh systeemfonts door Susan Kare
De Macintosh systeemfonts door Susan Kare (klik/tap voor groter). Afbeelding: Smithsonian

Pictogrammen

Het ontwerpen van de pictogrammen bleek een grotere uitdaging. Bij reproductie van illustraties op ‘primitieve’ CRT-oppervlakken wordt een bitmap-matrixsysteem met lichtpunten of pixels gebruikt om gegevens weer te geven. Dat is een nachtmerrie voor iedere grafisch ontwerper.

De vriend die Kare voor de klus aanbeveelde – Andy Hertzfeld, later hoofdsoftware-architect voor Macintosh – had echter een idee. Omdat de matrix in wezen een raster was, stelde hij voor dat Kare het kleinste ruitjespapier zou kopen dat ze kon vinden. Met dat idee ging ze aan de slag. Ze maakte een vierkant van 32 bij 32 ruitjes en begon de vlakjes in te kleuren om de afbeeldingen te maken.

Hoewel Kare onervaren was met computers toen ze voor het eerst bij Apple begon, kon ze de grafische afbeeldingen relatief eenvoudig in de Mac invoeren. Hertzfeld ontwierp een pictogram-editor op het prototype, van waaruit Kare elektronische versies van elk pictogram met een muis kon maken.

“Destijds leek de mogelijkheid om op het scherm te ontwerpen”, zegt ze. “Het was mogelijk om een ​​pictogram of lettervorm ongedaan te maken, te herhalen en te ontwerpen terwijl deze tegelijkertijd vergroot en voor 100 procent werd weergegeven. Het was opwindend en voelde als een magische sprong voorwaarts. ”

Kare bedacht verschillende ideeën en concepten om basisopdrachten en -procedures te vertalen naar visuele signalen voor gebruikers. Zo ontstonden de prullenbak, de computerschijf en het document met omgevouwen paginahoek. Die pictogrammen zijn allemaal in de één of de andere vorm uitgegroeid tot alom gebruikte pictogrammen in de computer-industrie.

Kare maakte de computer toegankelijker

Het gebruik van grafische afbeeldingen op computers was niet nieuw in die tijd. Apple wilde het besturingssysteem echter vereenvoudigen zodat gemiddelde mensen intuïtief zouden begrijpen wat ze moesten doen. Vroege computers waren vaak ingewikkelde kolossen die werden ontwikkeld voor wiskundig ingestelde wetenschappers en ingenieurs. Apple wilde dat ‘de gewone man’ er ook mee kon werken.

Kare heeft zelfs enkele grillige afbeeldingen gemaakt om de stress en angst van gewone volk te verminderen, van wie velen voor het eerst computers gebruikten. De lachende Mac zou op het scherm verschijnen terwijl het systeem opstartte, terwijl de gevreesde bom met een lont tevoorschijn zou komen als er een systeemfout was.

Toen Susan Kare begin jaren ’80 hielp bij het creëren van de‘ gebruikersvriendelijke ’interface van Apple, begonnen computers te communiceren met afbeeldingen in plaats van coderegels. Kare’s bitmap-iconen zorgden ervoor dat mensen zich welkom en veilig voelden – zelfs als het systeem crashte en je het icoontje van een bom te zien kreeg.

Evolutie van de computer-pictogrammen

De originele bitmap-pictogrammen van Kare, opgebouwd uit kleine zwarte vierkantjes, werden uiteindelijk vervangen door kleurrijke, meer geïllustreerde pictogrammen. De achterliggende gedachte bleef echter onveranderd. Kare is doorgegaan met het creëren van warme en toegankelijke beelden voor een aantal techbedrijven, waaronder Pinterest, waar ze nu werkt. ”

Kare zegt verder: “Decennia later, waar werken met geavanceerde verfgereedschappen en meerdere niveaus van ongedaan maken gemeengoed is, is het gemakkelijk om te vergeten hoe leuk het was om de meest elementaire digitale hulpmiddelen te ervaren.”

Sinds 2015 is Kare creatief directeur bij Pinterest

Na het verlaten van Apple in 1986, werd Kare creatief directeur voor mede-oprichter van Apple Steve Jobs bij het kortstondige NeXT, Inc., dat uiteindelijk weer werd overgenomen door Apple. Ze richtte in 1989 haar eigen gelijknamige ontwerpbureau op. Ze maakte grafische ontwerpen voor honderden klanten, waaronder Autodesk, Facebook, Fossil, General Magic, IBM, Microsoft en PayPal. Sommige van haar meer memorabele werk omvat de speelkaarten voor het Windows 3.0 Solitaire-spel van Microsoft in 1990 en de virtuele geschenk-pictogrammen die ze in 2007 voor Facebook ontwikkelde.

Windows 'Solitaire'
Susan Kare is de ontwerpster van de kaarten in het overbekende Windows spel ‘Solitaire’. (klik/tap voor groter). Afbeelding: Microsoft

Sinds 2015 is ze creatief directeur bij Pinterest. Ook daar heeft ze haar conceptuele inzicht gebruikt om een ​​reeks iconische afbeeldingen te ontwikkelen. Sommigen daarvan zijn gebaseerd op punaises om het ‘vastzetten’ van items op de website te symboliseren.

Susan Kare ontwikkelde de 'pins' voor Pinterest
Susan Kare ontwikkelde de ‘pins’ voor Pinterest (klik/tap voor groter) Afbeelding: Smithsonian

Als Kare terugkijkt op haar carrière is ze enorm trots op het baanbrekende werk dat ze bij Apple heeft gedaan. “Het was een intense tijd met ongekende druk”, zegt ze. “Een ​​nieuwe productlancering kostte talloze uren werk, weer opnieuw beginnen en nabewerking, om alles goed te krijgen.”

Kare herinnerde zich die dagen echter met veel plezier. “Ik vond het geweldig om aan dat project te werken en voelde me altijd intens gelukkig om de mogelijkheid te hebben om als ​​niet-technisch persoon in een softwaregroep te mogen werken. Ik was onder de indruk van het kunnen samenwerken met dergelijke creatieve, capabele en toegewijde ingenieurs. ”

Vervolgens voegde ze er in de typische stijl van een grafisch ontwerpster toe: “Mijn werk/privé balans is sindsdien wel verbeterd. : n)”

Lifetime award

Haar pictogrammen en grafische afbeeldingen – waarvan vele zijn gepatenteerd via het Amerikaanse Patent and Trademark Office – voor Apple, Facebook, IBM, Microsoft en andere klanten hebben haar de Lifetime Achievement Award van het Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum opgeleverd. Ze ontving de award op 17 oktober tijdens de 20e National Design Awards in het ‘Arthur Ross Terrace and Garden’ in het museum.

 

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    koen

    Moof!

  • Profielfoto
    Rene van den Abeelen

    Knap hoor. Deze mevrouw heeft haar stempel wel gedrukt!

  • Profielfoto
    Shmoo

    Zo te zien niet alleen haar stempel. Ik denk dat ze ook van mij zal winnen met armpje drukken. 🙂

  • Profielfoto
    Vaagstra

    Zij heeft, wat mij betreft, de beste baan ooit gehad.

  • Profielfoto
    hagar2008

    Worden deze artikels vertaald met Google Translate?

  • Profielfoto
    Maikelw

    Wat denk je zelf… Zeur niet zo, het is toch leuke informatie, je snap toch wat er staat? Ik ben ook lang niet altijd positief met reageren hier, maar dat getaalnazie altijd… Ga je frustratie uitten in lesgeven ofzo, doe je nog wat nuttigs ook. Pffff

  • Profielfoto
    bkummel

    @Maikelw, ik geef toe dat de opmerking van @hagar2008 subtieler had gekund. Maar ik ben het er wel mee eens!

    Zo’n slordig vertaald artikel getuigt wat mij betreft van heel veel gemakzucht. Ik vraag me dan af: ben ik als lezer niet wat meer moeite waard? Is het nou echt teveel gevraagd om het nog een keer te laten nakijken door een Neerlandicus, voordat het gepubliceerd wordt?

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    bkummel op 27 oktober 2019 20:09
    Is het nou echt teveel gevraagd om het nog een keer te laten nakijken door een Neerlandicus, voordat het gepubliceerd wordt?

    Daar heb je geen Neerlandicus voor nodig… Iedereen met een beetje taalgevoel ziet de enorme fouten van een kilometer afstand. Helaas zie je dit tegenwoordig overal, zelfs bij gerenommeerde media.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Overigens leuk en interessant artikel. Helaas wordt die pret inderdaad flink gedrukt door het, hier en daar, tenenkrommende Nederlands.

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Goeie ouwe tijd. Ik mis ze soms wel, de pixels.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Voor wat er gezegt word(t?)…. Ik m’n adblocker mag ik niet klagen vind ik. Als jullie de site bezoeken zonder adblock, dan sta ik aan dezelfde kant.