Kersverse KPN ceo om tafel met ondernemingsraad XS4ALL

Door: Redactie - 7 reacties
XS4ALL Freedom Internet
(Bron: ANP / Lex van Lieshout)

De nieuwe topman van telecombedrijf KPN, Joost Farwerck, gaat binnenkort om tafel met de ondernemingsraad van internetprovider XS4ALL. Personeelsvertegenwoordigers van die dochteronderneming verzetten zich fel tegen het plan om het merk op te heffen en bij KPN te voegen.

De ondernemingsraad van XS4ALL kondigde onlangs zelfs een stap naar de rechter aan. KPN is daar teleurgesteld over, zegt Farwerck. Hij wil met de ondernemingsraad praten om te kijken “hoever onze plannen eigenlijk uiteenlopen”.

Rechtszaak vermijden

Farwerck wil niet zeggen of KPN bereid is om de samenvoeging af te zwakken. Hij wil het behoud van XS4ALL ook niet uitsluiten.

De ondernemingsraad van XS4ALL hoopt door te praten een rechtszaak te voorkomen, maar kan evengoed nog niets zeggen over de inhoud van de gesprekken. “Een rechtszaak op zichzelf is nooit ons doel geweest”, laat een woordvoerster weten. Wanneer het overleg tussen de ruziënde partijen plaatsvindt, is nog niet bekend.

KPN neemt afscheid van dochtermerken

KPN is al enige tijd bezig aparte merken op te heffen en onder de eigen vlag voort te zetten. Dit jaar verdwenen winkels van dochtermerk Telfort al definitief uit het straatbeeld, en ook Yes Telecom wordt opgeheven.

Dat sinds kort een nieuwe persoon de scepter zwaait bij KPN, betekent niet dat het telecomconcern die koers snel zal bijstellen. “Ik ben nu drie weken ceo van KPN, maar ik was wel deel van het team dat de huidige strategie heeft opgebouwd”, legt Farwerck uit.

ANP

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Frans

    Als je een strategie inzet om (meer) kwaliteit uit te stralen, dan kan ik me voorstellen dat je B-merken als Telfort en Yes wilt uitfaseren. Het is dan echter niet logisch datzelfde te doen met een een A-merk. In dit geval helemaal niet, omdat XS4ALL een sterker merk is dan KPN zelf.

  • Profielfoto
    Planeten Paultje

    Weer een poging om de XS4ALL OR aan het lijntje te houden.

    Dat sinds kort een nieuwe persoon de scepter zwaait bij KPN, betekent niet dat het telecomconcern die koers snel zal bijstellen.

    Inderdaad, kansloos. De koers is bepaald en erop terugkomen zou betekenen dat ze het bij het verkeerde eind hebben en dat kan natuurlijk niet. De koers gaat gevolgd worden, maakt niet uit hoe slecht het ook uitpakt voor KPN.

  • Profielfoto
    polansky

    Niets anders dan de boel weer extra vertragen zodat ‘Plan B’ van XS4all wederom wordt stilgelegd. Ik hoop dat de OR zich hier ook van bewust is en haar plannen voor het opstarten van een nieuwe onafhankelijke provider doorzet. KPN maakt meer kapot dan je lief is.

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Kan iemand mij uitleggen op welke juridische grond xs4all moet blijven? Begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker een heel warm gevoel bij xs4all.

    Maar er is emotie, en er is ratio …

    Kortom, wat is de onderbouwing dat xs4all moet blijven? In 1998 is xs4all verkocht aan KPN.

    Ik heb er een beetje het Wunderlist gevoel erbij. Wunderlist verkocht aan Microsoft, Microsoft heeft andere plannen met Wunderlist en nu begint de voormalige eigenaar (nadat hij lekker heeft gecasht) wroeging te krijgen en wil het terugkopen en (mogelijk) de oude vertrouwde weg inslaan.

    Dus ben benieuwd naar de onderbouwing. Sterk merk? Sun was ook ooit een sterk merk. Is opgegaan in Oracle en Oracle leeft verder …

    XS4ALL is verworden tot een LABEL, van KPN. Nuance verschillen zijn er, maar dat hoort bij een LABEL (of MERK). Het is niet zo dat XS4ALL vrijelijk 100% andere technologie kan inzetten.

    Kan het niet rijmen. Net zoals nu Nederland met een piepstemmetje loopt te mijmeren over KLM en de invloed van Air France; waarbij diverse toekomstige investeringen niet in het voordeel van KLM uitvallen.

    Hallo? Dat had je niet eerder kunnen bedenken?

    Mensen zijn mensen, natuurlijk speelt emotie een cruciale rol in ons doen en laten (op enkele uitzonderingen binnen een zeker spectrum). Straks bereik je eigenlijk het volgende: xs4all blijft bestaan, maar wordt ook als merk in een sterfhuisconstructie gestopt. De helpdesk geherstructureerd en de processen dusdanig aangepast opdat het eigenlijk straks slechter scoort dan KPN.

    Met 5 jaar probleem opgelost: xs4all diens naam te grabbel gegooid en KPN producten scoren (dankzij een inversie – met de nodige marketing) zelfs beter dan xs4all.

    Nee, dat is dan echt een roemvolle dood voor het merk.

    Ik zeg: parkeer het merk. Laat de herinnering leven. Zoals gezegd, ik heb op heel veel fronten goede herinneringen aan xs4all. Maar het zijn herinneringen, immers het was sinds 1998 al bekend dat het een assimilatie (of overname) zou zijn, zoals een slang een ei nuttigt. Langzaam wordt het ei (van xs4all) naar binnengewerkt, vermorzelt en opgenomen in het “organisme” …

    … mogelijk dat men onder het genot van een goede Amsterdamse joint andere gevoelens en ideeën had bij de overname in de jaren negentig; maar corporate wereld werkt volgens mij toch al sinds dat het bestaat op genoemde wijze.

  • Profielfoto
    Rene van den Abeelen

    Frans op 25 oktober 2019 21:43
    Als je een strategie inzet om (meer) kwaliteit uit te stralen, dan kan ik me voorstellen dat je B-merken als Telfort en Yes wilt uitfaseren. Het is dan echter niet logisch datzelfde te doen met een een A-merk. In dit geval helemaal niet, omdat XS4ALL een sterker merk is dan KPN zelf.

    Misschien is dat juist wel de reden.

     

  • Profielfoto
    macqintosh

    @doctor_apple: Deze hele kwestie is puur gebaseerd op onderbuik.

  • Profielfoto
    polansky

    macqintosh op 26 oktober 2019 12:31
    @doctor_apple: Deze hele kwestie is puur gebaseerd op onderbuik.

    Niks onderbuikgevoel!

    XS4all is een unieke provider met een unieke propositie.

    Zo heeft XS4all een geheel eigen backbone structuur die onafhankelijk is van KPN. Alleen van wijkkast naar woning is bijvoorbeeld van KPN, voor de rest is het een geheel eigen netwerk met eigen servers.

    Daarnaast biedt XS4all een aantal diensten die KPN en andere providers niet leveren zoals standaard een volledig vast IP adres en volledige ondersteuning van IPV6.

    Los van dat gaat de helpdesk verder dan alle anderen en is support absoluut de beste die er is.

    Er wordt altijd gezocht naar een volledige oplossing voor eventuele problemen en wordt je niet van het kastje naar de muur gestuurd. Zo komt er daadwerkelijk iemand kosteloos bij jou thuis als er aantoonbare problemen met de verbinding zijn. Wordt er een bijvoorbeeld een volledige meting uitgevoerd vanuit de woning terug naar de backbone door een gespecialiseerde monteur. Vervanging van een modem is geen enkel probleem. Vervanging van de NTU is ook geen probleem.

    Men is er niet te beroerd om mee te denken als je LAN bijvoorbeeld niet helemaal werkt zoals dat zou moeten. Dat is in principe niet hun taak, maar ze doen het toch!

    Je betaald meer, maar je krijgt er ook absolute topservice voor terug die uniek is.

    Los van dat is het de enige provider die privacy hoog in het vaandel heeft staan. Er zijn zelfs services die je extra bescherming geven op dit gebied.

    Daarnaast is het de enige provider die je ongestoord een eigen mailserver laat gebruiken als jij dat graag wilt.

    De waslijst met dingen die er bij deze provider ‘anders’ zijn is lang!

    Als je zegt dat het allemaal onderbuikgevoel is heb je dus géén enkel idee wat XS4all is en waarom er zo’n ophef over is. Hou dan beter je mond!