Google voegt nieuwe privacy-opties toe aan meerdere diensten

Door: Redactie - 9 reacties
Google trends 2019
Bron: AFP / Denis Charlet

Google komt weer met een aantal maatregelen om de privacy en beveiliging van de gebruiker te verbeteren. Zo krijgt ook Google Maps een incognitomodus en zijn er vernieuwingen aan de Google Assistent. Ook komt er een nieuwe tool om de veiligheid van wachtwoorden op te schroeven.

Wanneer een gebruiker binnenkort de incognitomodus in Google Maps inschakelt, worden de activiteiten daarop niet bewaard in het Google-account. Verder is in YouTube ook in te stellen dat een zoek- en kijkgeschiedenis automatisch wordt verwijderd. Ook wordt het makkelijker om via de Google Assistent opdrachten te geven als: ‘Verwijder het laatste wat ik tegen je heb gezegd.’

Betere wachtwoord beveiliging

Tenslotte introduceert Google de Password Checkup, die laat zien of de gebruiker goeie en dus veilige wachtwoorden gebruikt.

ANP

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Kevin

    Weet je.. hoeveel privacy opties Google ook toevoegt, is er echt iemand die hen vertrouwt met zijn data? Hun hele businessmodel is erop gericht om jouw data te verzamelen en daar geld mee te verdienen. Ik gebruik geen enkele Google service meer. Weg ermee.

  • Profielfoto
    One Less Thing

    Aan mijn kant is dat vertrouwen naar Google vrij minimaal. Ik ontkom niet helemaal aan ze helaas. Maar nee ik vertrouw ze niet al voegen ze 100 functies toe. Maar Facebook van Trouw ik nog erger

  • Profielfoto
    Shmoo

    Kevin op 3 oktober 2019 23:01
    Weet je.. hoeveel privacy opties Google ook toevoegt, is er echt iemand die hen vertrouwt met zijn data?

    ☝️Ikke.

  • Profielfoto
    puccini

    Shmoo op 4 oktober 2019 01:27

    Kevin op 3 oktober 2019 23:01
    Weet je.. hoeveel privacy opties Google ook toevoegt, is er echt iemand die hen vertrouwt met zijn data?

    ☝️Ikke.

    Arme Shmoo !

  • Profielfoto
    swappa001

    Leuk dat ze de opties toevoegen maar als privacy jurist zie ik dat er nogal wat basics missen in hun privacy dashboard. Daar mogen ze misschien eerst wat aan doen.

    – recht van inzage is een datadump. Alle aanvullende info welke met een beroep op het recht van inzage moeten worden meegestuurd, zulks als: beveiligingsmaatregelen, verwerkingsgronden, verwerkers lijsten etc. missen nog;

    – er kan geen bezwaar worden gemaakt tegen direct marketing;

    – de FG (functionaris gegevensbescherming) is niet bekend;

    – omdat er buiten de dashboard geen aparte communicatie mogelijkheden zijn, kunnen er geen vragen worden gesteld waardoor ook niet aan de informatie verplichting wordt voldaan,

    En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Kortom, als ik wil weten met wie Google mijn data heeft gedeeld, en op welke gronden dit is gebeurd, kan ik dat niet bij Google opvragen terwijl elke onderneming verplicht is deze data te verstrekken.

  • Profielfoto
    Oortjes

    Ik vertrouw Google voor 100%.  Mijn gegevens zijn daar veiliger dan bij Facebook.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Heb je ook voorbeelden van bedrijven (formaat Google) die bovenstaande ‘basics’ wel goed doen? Ik bedoel, als het volgens jou basics zijn die missen …

     

    Het lijkt mij namelijk wel interessant in dit hele verhaal omdat je dan kunt aantonen dat Google iets (nog) niet doet, of dat niemand het volgens de basics doet. Als dat laatste het geval is dan weet iedereen dat jouw bijdrage vooral een menig is en dat jij dit soort uitspraken vooral doet om gewicht mee te geven aan je bijdrage.

    Leuk dat ze de opties toevoegen maar als privacy jurist zie ik dat er nogal

     

     

    Luister, ik wil best meegaan in de gedachte dat er dingen nog niet geweldig zijn en beter kunnen maar kijk eens waar we vandaan komen. Zo’n vijf jaar geleden had geen enkel bedrijf op aarde hier serieus over nagedacht. Natuurlijk kan het altijd beter en het dashboard van Google zag er acht maanden geleden heel anders uit dan nu. Google stopt extreem veel tijd en energie in dit soort zaken. Het is echt geen bijzaak dat op vrijdagmiddag gedaan wordt door de programmeurs van YouTube.

     

    Daar hoor je mensen nooit over. Je hebt alleen maar te maken met complete idioten hierboven (niet jij)  die vooral hun mening hebben maar die mening is vooral gefundeerd op hun negatieve gevoelens en brok ellende in hun buik. Dat is niet Google’s probleem. Da’s hun eigen probleem en misschien die van en GGZ medewerker.

     

    Het probleem hierboven is vooral dat deze mensen zo’n afkeer tegen Google hebben dat ik durf te wedden dat ze nog nooit een privacy policy of dashboard hebben gezien. Ze doen hun best om alles van Google te ontwijken. Prima. Moet iedereen zelf weten, het is niet mijn insteek om mensen te vertellen welke software ze moeten gebruiken maar matig je reacties een klein beetje als je nog nooit een kijkje hebt genomen naar hoe het systeem werkt.

     

    Ik ben nog nooit een bedrijf op aarde tegengekomen waar de instellingen voor privacy niet alleen extreem ingewikkeld zijn maar ook nog eens zo eenvoudig en goed worden uitgelegd als bij Google. En ik ben geen expert of jurist maar het zijn we dingen waar ik altijd op let.

    Dit is het Dashboard van je Google Account.

    Ik zou zeggen een kind kan dit begrijpen en er is helemaal niets op irritante wijze weggefrommeld of wat dan ook.

    [3] Mooi zo’n feedback button als je aanvullingen hebt op iets of iets niet duidelijk is. Das natuurlijk allemaal heel erg verdacht. Feedback naar Apple sturen is goed, feedback naar Google bestaat niet. ^

    [2] Als je daar op drukt loop je door een module waar je stap voor stap je privacyinstellingen gaat instellen. Monsters zijn het dat je deze instellingen op één centrale plek kunt beheren ipv in elke app/dienst afzonderlijk. Echt!

    [1] Een linkje naar veiligheid en wat Google’s perspectief daarop is.
    https://safety.google

     

    Mocht je een Privacy Check-up [2] doorlopen hebben en bij alle instellingen een keuze hebben gemaakt dan zie je onderaan bij de blauwe button nog een checkbox staan met; “Stuur me af en toe herinneringen over deze instellingen”

     

    Het internet verandert continu en dat betekent ook dat we onze beveiligingstechnologieën en privacytools constant verbeteren om te zorgen dat jij en je gezin het internet veilig kunnen blijven gebruiken.

    Bron

     

    Damn…. those Google monsters. 😈

    Ze zeggen dus eigenlijk. Omdat wij zo ontzettend ons best doen om onze diensten te verbeteren en dingen sneller veranderen dan jij misschien gewend bent geven we jou een simpele optie zodat je af en toe een herinnering krijgt om deze privacyinstellingen (die je zojuist doorlopen hebt) opnieuw te herzien.

    Denk daar eens over na en probeer dan eens uit te gaan van de gedachte dat zij iets te verbergen hebben. Stel je voor Google maakt iets verdachts en ze willen eigenlijk dan mensen die instellingen NIET zien, want dan levert het Google meer ?? inkomsten ?? of wat dan ook op. Dan ga je mensen toch niet een optie aanbieden ter herinnering om naar deze instellingen te gaan. Kom nou toch. Das zoiets als een oplichter op Marktplaats die waarschuwt dat je niet de pincode van je bankpas moet afstaan. Succes met oplichten dan.

    Geef mij ook eens één voorbeeld van een bedrijf die dit soort herinneren op vergelijkbare wijze doet en als kleine extra service.

     

    Maar dat is nog niet alles. Want beperkte zieltjes (die vaak op OMT hangen) begrijpen niet zoveel en kunnen extreem weinig in het leven maar hebben wel altijd een mening vanuit hun buik.

    We verkopen je persoonlijke gegevens aan niemand

    We gebruiken gegevens om relevante advertenties weer te geven in Google-producten, op websites van partners en in mobiele apps. Met deze advertenties financieren we onze services, zodat we ze voor iedereen gratis kunnen houden. Je persoonlijke gegevens zijn echter niet te koop. Bovendien bieden we je geavanceerde advertentie-instellingen waarmee je beter kunt beheren welke advertenties je te zien krijgt.

    Bron

    Dit zijn gewoon de woorden van Google zelf. Dit staat vrij duidelijk op het internet. Dan zal er toch wel een vorm van waarheid achter schuil gaan? Er zullen toch wel advocaten op de wereld (en zeker in Amerika) zijn die niets anders doen in hun leven dan Google of andere multinationals in de gaten houden. Dat fietsenfabriek Janssen ergens mee weg zou komen dat geloof ik wel maar de Google’s van deze wereld leven toch continue onder een vergrootglas. En das verder prima natuurlijk want als er iets mis zou gaan dan gaat het meestal ook meteen goed mis vanwege het volume.

     

    Gegevens Exporteren?

    Altijd handig want dan kun je zelf bekijken welke informatie Google allemaal over je heeft opgeslagen. Zie je iets in deze export waar je je niet comfortabel bij voelt dan weet je, ik moet terug naar de instellingen en bepaalde dingen anders instellen + je kunt je huidige informatie op dat moment ook verwijderen zodat ze weer opnieuw moeten beginnen.

    Das echter niet alles want zoiets is best veel werk. Laten we eerlijk zijn. Wie heeft er zin + tijd om bij Google je gegevens op te gaan vragen!?

    Zelfs daar heeft Google over nagedacht. Je kunt elke twee maanden (moment van schrijven) een export laten genereren en zelf bepalen hoe je deze krijgt toegezonden. Per email, direct in je Google Drive, Dropbox …. er zijn een aantal keuzes.

     

     

    Het is wat, dat Google en hun verdachte praktijken. ^

     

  • Profielfoto
    Oortjes

    Amen

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Goed verhaal Shmoo. Ik ben nog altijd geen gebruiker van Google dus weet weinig van wat Google wel of niet of dat vlak doet. Goed dat ze hun best doen.