Kwartaalcijfers Apple Q4-2019: iPhone ⬇️ AirPods en Apple Watch 🔥

Door: Thomas Aalderink - 9 reacties
Apple Store
Afbeelding: Apple

Apple heeft de kwartaalcijfers naar buiten gebracht en er zijn een aantal dingen die opvallen. Over het algemeen is er een kleine plus te melden, maar de verschillen binnen de verschillende divisies zijn groot. Zo valt de iPhone verkoop behoorlijk tegen, maar wordt dit deels goedgemaakt door Wearables zoals de AirPods en de Apple Watch.

Apple werd in de afgelopen jaren nog wel eens verweten dat het te afhankelijk was van de iPhone verkoop. Hoewel de smartphone nog steeds goed is voor meer dan de helft van alle verkopen, vindt er ook een verschuiving plaats. Apple verkoopt tegenwoordig meer producten dan ooit en sommigen daarvan laten een flinke groei zijn. Daarnaast zitten ook de diensten in de lift. Het resultaat is een recordomzet van 64 miljard dollar.

iPhone verkoop blijft dalen

De grootste daling was opnieuw de iPhone verkoop. In het afgelopen kwartaal werd er 9% minder verdiend aan de verkoop van toestellen. Opnieuw een daling, maar Tim Cook ziet dit toch als een verbetering. Dat is terecht, want in de drie kwartalen daarvoor daalde de iPhone verkoop telkens met ongeveer 15%. De cijfers zijn nog steeds rood, maar de daling is wel minder geworden. Ook de Mac afdeling zag een daling van 5%.

Apple iPhone 11 en iPhone 11 Pro camerasysteem
De iPhone 11 en 11 Pro. Klik/tap voor groter. (Afbeelding: One More Thing)

Zover de dalingen, want verder kan Apple terugkijken op prima kwartaalcijfers. Alle andere divisies zitten in de lift. Koploper is de Wearables afdeling. De AirPods en Apple Watch vlogen over de toonbank. Uiteindelijk werd er afgelopen kwartaal 54% meer verdiend aan de verkoop van wearables. Met de lancering van de AirPods Pro en de Apple Watch Series 5 hoopt Apple deze stijgende lijn door te zetten. Ook de succesvolle verkoop van de iPhone 11, 11 Pro en 11 Pro Max zou wel eens voor een ommekeer in de daling in iPhone-verkopen kunnen zorgen.

Apple Pay verslaat Paypal

Een andere onderdeel waar Apple op groei kon rekenen, waren de services. In het afgelopen kwartaal groeide deze met 18%. Apple Music en Apple Care zijn daar grotendeels verantwoordelijk voor. Daarnaast is Apple Pay een schot in de roos gebleken. Er zijn al drie miljard transacties gedaan en dat zijn er meer dan Paypal in het afgelopen kwartaal. De verwachting is dat met de lancering van Apple TV+ de diensten afdeling naar een omzet van 50 miljard dollar gaat groeien.

De iPad knokt zich terug

Tot slot meldde Apple in de kwartaalcijfers nog een opvallende stijging. De iPad verkoop steeg met 17%. Volgens analisten zou dit mede te danken zijn aan iPadOS. Dankzij het nieuwe besturingssysteem kan de tablet van Apple beter gebruikt worden als vervanging van een laptop. Dankzij deze update kan Apple de strijd aan gaan met bijvoorbeeld de surface van Microsoft.

Overzicht kwartaalcijfers (in dollars en procenten):

Totaal: 64 miljard (+ 2%)
iPhone: 33,4 miljard (- 9%)
Diensten: 12,5 miljard (+ 18%)
Wearables: 6,5 miljard (+ 54 %)
iPad: 4,7 miljard (+ 17%)
Mac: 7 miljard (- 5%)
Diensten: 12,5 miljard (+ 18%)

Wil je het gehele kwartaalrapport teruglezen? Klik dan hier.

Apple

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    bassbug

    Knap hoe Apple zichzelf steeds opnieuw uitvindt als het gaat om business

  • Profielfoto
    bassbug

    En de iPhone 11, AirPods Pro en de lucratieve kerstperiode zit er nog niet eens in verwerkt!

    Waarom kan je je bericht nog steeds niet aanpassen?…

     

  • Profielfoto
    steveb

    in welke categorie zit de de andere hardware? homepod, apple tv, beats?

  • Profielfoto
    GodzillaNinja

    steveb op 31 oktober 2019 11:46
    in welke categorie zit de de andere hardware? homepod, apple tv, beats?

    die zitten in wearables, heet officieel ‘wearables, home and accessories’.

  • Profielfoto
    polansky

    Niet zo gek dat het met de telefoons minder goed gaat.
    900 euro voor een telefoon die bij de concurrent en met min of meer gelijke functionaliteit over de toonbank gaat voor een dikke 300 euro minder is natuurlijk domweg de hele reden.

    Ik snap wel dat Apple haar aandeelhouders wil pleasen, maar met deze houding zal het niet zo lang meer duren voordat het écht gaat doorwerken.

    Ik ben Applefan, maar het doet me toch ook zeer dat je zoveel extra geld neer moet leggen alleen omdat Apple graag haar winstmarge op peil wilt houden.

    Met een beetje minder genoegen nemen is eigenlijk een goede eigenschap, maar Apple is gewoon te greedy om dat ook maar enigszins te overwegen.

  • Profielfoto
    Melle

    Wearables is bijna even groot als Mac. Enerzijds straf, anderzijds logische evolutie. En het verklaart waarom de Mac maar de aandacht krijgt die ze krijgt

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    De Mac krijgt weinig aandacht en daarom gaat het zo slecht of andersom?  Ik denk het eerste. De enige line up die aandacht krijgt is de MacBook Pro en ook daar weten ze het te verzieken met dat toetsenbord en het onverklaarbare premium van 400/500 euro tov van de 2015/2016 machines. Mac mini? Mac Pro? Al jaren niks. MacBook mwah. iMac nou ja een beetje dan.
    Als je de Mac niet serieus neemt dan wordt het gewoon niet wat. En oke, Intel hielp ook niet.

  • Profielfoto
    Gio

    De iPad knokt zich terug omdat de iPad 2019 een stuk goedkoper is dan de iPad air 2019. Ik heb van de week een iPad 2019 128GB gekocht en hield tov de iPad air nog een kleine €100 op zak.

    Als de prijzen vd iPhones wat zakken tov de concurrent (denk bijv. aan de grote Chinese merken) dan zal de verkoop vd iPhones ook een boost krijgen. Ik weet dan niet of de omzet en nettowinst zullen stijgen?

    Mac’s idem dito, vorig jaar den MacBook Pro i9 met de hoogste Vega, gekocht voor ruim €5.000,-. Als een high end Mac Pro rondom €6.000 – €8.000 blijft dan zal dit mijn volgende koop worden maar ik betwijfel dit evenals de 6K scherm van Apple waar ze ca. €5.000 voor zullen vragen. Te duur voor de gewone consument.

  • Profielfoto
    Ief

    Alexander Henket op 31 oktober 2019 18:47
    De Mac krijgt weinig aandacht en daarom gaat het zo slecht of andersom?  Ik denk het eerste. De enige line up die aandacht krijgt is de MacBook Pro en ook daar weten ze het te verzieken met dat toetsenbord en het onverklaarbare premium van 400/500 euro tov van de 2015/2016 machines. Mac mini? Mac Pro? Al jaren niks. MacBook mwah. iMac nou ja een beetje dan.
    Als je de Mac niet serieus neemt dan wordt het gewoon niet wat. En oke, Intel hielp ook niet.

    De mac mini heeft vorig jaar toch een grote update gekregen?
    Ben wel benieuwd wanneer de imac eens in het nieuw gaat zitten of nog beter een mac pro achtig iets waar je zelf wat kunt aan upgraden of termijn maar dan aan een lagere prijs:)