Het Nederlandse App Store gamesucces van: Adriaan de Jongh

Door: Jelle van Es - 2 reacties
Adriaan de Jongh
Afbeelding: Adriaan de Jongh

In de App Store kun je vandaag de dag vele honderdduizenden games halen. Een groot gedeelte daarvan is je tijd niet waard, zo eerlijk moeten we er zijn. Maar er zijn ook een aantal titels die je uren bezig kunnen houden. Bij het maken van zo’n game komt veel kijken. Je moet een goed idee hebben, vervolgens daar de juiste mensen voor vinden om het te maken, de game goed lanceren met een succesvol marketingplan en daarna een beetje hopen dat de game wordt opgepakt.

In het eerste gedeelte van onze vierluik zijn we begonnen met het verhaal van Lucky Kat. Een studio opgericht door twee broers die langzaam maar zeker uitbreiden en inmiddels heel wat mensen in dienst hebben. Voor het tweede gedeelte kijken we naar Adriaan de Jongh. Adriaan opereert onder zijn eigen naam en heeft een compleet ander verhaal in zijn reis naar succes.

Adriaan de Jongh

Hij heeft gestudeerd bij het HKU, wilde een game artist worden, maar bleek naar eigen zeggen kneiterslecht te zijn in tekenen. Als gevolg daarvan besloot hij gamedesigner te worden. Hij leerde zichzelf programmeren, buiten de HKU om. Tijdens zijn afstudeerproject wilde hij een game maken die echt sociaal was. Eentje daarvan bleef plakken en dat prototype werd Fingle. Het was een game waarbij je met twee spelers je vingers op het scherm moest plaatsen en vervolgens moest bewegen. Het was een groot succes en samen met zijn collega haalde hij genoeg geld binnen om voor de vier jaar daarna games te kunnen maken.

Adriaan maakte daarna nog een game die erg apart was. Het was een game waarbij andermaal twee spelers de smartphone moesten pakken en vervolgens bewegingen moest maken. Hij werd gemaakt in samenspraak met het Nationaal Ballet. Het resultaat was Bounden en het zorgde er voor dat hij echt naam voor zichzelf had gemaakt.

Na deze game besloot Adriaan zelfstandig verder te gaan. Daarbij kwam hij in aanraking met Sylvain Tegroeg, die miniatuurwereldjes maakte. Samen met hem maakte hij de game Hidden Folks, wat zonder twijfel zijn grootste succes is en misschien wel het grootste Nederlandse succes qua games op de App Store. De game verscheen in 2017, heeft het megagoed gedaan. Hij werd uitgeroepen tot de game van het jaar voor de iPad door Apple zelf.

De release was naar eigen zeggen krankzinnig met artikelen op verschillende grote technologiesites. Hij had van te voren wel verwacht dat de game succesvol kon zijn, maar of men het daadwerkelijk zou gaan kopen, dat was natuurlijk de vraag. De game liet volgens hem wel zien dat je vandaag de dag meer moet zijn dan iemand die een goede game maakt. Je moet ook je marketing verhaal goed op orde hebben.

Adriaan heeft echt een jaar van te voren contact opgenomen met het App Store-team om uit te leggen waar hij mee bezig was en hoe hij het beste de game kon lanceren. Zodoende was hij al een jaar van te voren bezig met het plan en had hij wel het idee dat het goed opgepikt kon worden met de App Store. Ook heeft hij veel contact gehad met pers, heeft hij meerdere prijzen en nominaties op festivals gewonnen. Hidden Folks verdiende uiteindelijk op dag één meer dan Bounden in vier jaar.

Een jaar later kijkt hij daar naar en denkt hij eigenlijk alleen maar ‘dat had ook moeten gebeuren met mijn vorige games’. Daarmee geeft Adriaan een heerlijk gevoel van gedrevenheid. Hij is ook gegroeid en professioneler geworden. Zijn naïviteit is afgenomen.

Adriaan de Jongh
Klik/tap voor groter (Afbeelding: Adriaan de Jongh)

Hidden Folks heeft hij nu achter zich gelaten qua creativiteit. En hij richt zich nu op de toekomst. Maar daar zit dan wel weer het gekke in dat hij daar meer kijkt naar wat hij leuk vindt om te doen dan een game die commercieel gezien de potentie heeft om veel geld binnen te halen. Hij is met meerdere projecten tegen. Eén van die projecten omschreef hij als een game die een beetje werkt als een Silent Disco. Je speelt de game met meerdere spelers. Iedereen heeft een smartphone met een headset op. Iedereen luister naar een andere stijl muziek. De één gaat los op rock, de andere luistert naar K-Pop en weer iemand anders heeft klassieke muziek opstaan. Met de game is het de bedoeling om te ontdekken wie dezelfde muziek op heeft staan, zonder met elkaar te overleggen.

Het is een creatief iets, maar niet echt iets waarvan je verwacht dat het miljoenen downloads oplevert. Maar dat siert Adriaan de Jongh misschien wel. Als je voor een lange tijd dit wilt doen, dan lijkt het mij handig om de game te maken die je gelukkig maakt. En dat is wat hij doet. Voorlopig heeft hij genoeg geld binnen om een paar jaar games te maken. Maar uiteindelijk hoop je voor hem dat hij snel weer een klapper maakt, zodat hij echt niet meer hoeft na te denken over de vraag hoe hij zo snel mogelijk geld kan verdienen, maar gewoon doet waar hij goed in is.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    Olieboer

    Zojuist las ik deel drie uit de serie, nu deel twee, wanneer komt deel één?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Waar is het laatste artikel gebleven, en waarom zien we opeens links en rechts ouder artikelen tevoorschijn poppen?