Night
Night Apple Inc. 20 september 2019

Rechtszaak over gereviseerde vervangende apparaten bij AppleCare + gaat door

In 2016 spande een groep Apple-gebruikers gezamenlijk een rechtszaak aan tegen Apple. Zij zijn het er niet mee eens dat het bedrijf defecte apparaten, die onder AppleCare + vielen, niet door nieuwe, maar gereviseerde apparaten vervangt.

In de eis tegen de tech-gigant wordt gesteld dat Apple door het vervangen van apparaten door gereviseerde modellen zijn eigen voorwaarden breekt. Apple vervangt al jaren defecte iPhones die onder AppleCare + vallen, door gereviseerde modellen. Blijkbaar is dat volgens een groep gebruikers niet goed.

Na drie jaar gaat de rechtszaak om AppleCare + eindelijk beginnen

De rechter heeft nu, drie jaar later, de ‘class-action’ rechtszaak tegen het bedrijf goedgekeurd. De zaak kan nu naar de rechtszaal. De eisers, Vicky Maldonado en Joanne McRight, stellen dat het vervangen van kapotte iPhones door een gereviseerd apparaat in strijd is met Apple’s eigen voorwaarden van AppleCare +. Daarin staat dat er bij een defect een “nieuw of gelijkwaardig aan nieuw” apparaat zal worden geleverd.

Advocatenkantoor Hagens Bergman, die de eisers vertegenwoordigd, heeft hierover een persbericht naar buiten gebracht.

Rechter William H. Orrick van het Amerikaanse district heeft vandaag een bevel uitgevaardigd waarin een groep consumenten tegen Apple is gecertificeerd in een class-action-rechtszaak. In deze zaak wordt het techbedrijf beschuldigt van het leveren van refurbished vervangende producten aan consumenten onder zijn AppleCare en AppleCare + beschermingsplan, ondanks beloften van “nieuw of gelijkwaardig aan nieuwe” vervangingen, volgens Hagens Berman. In het bevel van 17 september 2019 legde rechter Orrick ook de motie van Apple, om de zaak te behandelen in een kort geding, naast zich neer.

Klik/tap voor groter.
De Genius Bar (klik/tap voor groter).

Volgens de eisers heeft Apple het consumentenrecht en de regels voor oneerlijk concurrentie in Californië overtreden. Ook beschuldigen ze Apple van het geven van misleidende informatie. Advocatenkantoor Hagens Berman behandelt de rechtszaak voor de eisers. Dat is dezelfde firma die in 2013 een andere class-action-rechtszaak tegen Apple won. Toentertijd was dat voor het kunstmatig hooghouden van de prijs van eBooks. Apple betoogt dat de gereviseerde apparaten die het in het kader van zijn beschermingsplannen als vervangingsmodellen levert, voldoende zijn.

“Gereviseerd heeft dezelfde kwaliteit als nieuw”

Apple stelt dat het een apparaat als ‘nieuw’ beschouwt als het ‘aan dezelfde technische specificaties voldoet als een nieuw apparaat’. Het bedrijf hanteert dezelfde kwaliteitsnormen voor zowel nieuwe als gereviseerde apparaten. “We doorlopen hetzelfde proces om de gereviseerde producten te kwalificeren voor distributie aan consumenten.”

De rechtszaak is gericht op schadevergoeding aan consumenten die voor AppleCare of AppleCare + hebben betaald. Dat geldt ook voor degenen die de extra kosten voor de vervanging van het apparaat hebben betaald en geen nieuw apparaat hebben ontvangen. Het advocatenkantoor wil van Apple dat het consumenten schadeloos stelt. Hagens Berman vindt dat Apple per gebruiker een schadebedrag moet betalen. Dat bedrag is het verschil is in prijs tussen een gereviseerd apparaat en een nieuw apparaat, dat had volgens de eisers moeten worden aangeboden.

Het volledige persbericht is te vinden op de website van Hagens Berman.

Reageer op artikel:
Rechtszaak over gereviseerde vervangende apparaten bij AppleCare + gaat door
Sluiten