Overheid start campagne rondom zakelijk gebruik iPhone in de auto

Door: Noah Korevaar - 10 reacties
Bron: ANP XTRA REMKO DE WAAL
Bron: ANP XTRA REMKO DE WAAL

Ook mensen die voor hun werk met de auto onderweg zijn, mogen niet appen of bellen achter het stuur. Toch heeft meer dan een derde van de werkgevers geen afspraken gemaakt over het smartphonegedrag in de auto.

Nieuwe campagne

Daarom geeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) maandag het startsein voor een nieuwe campagne, MONO-zakelijk, die aan het bel- en appgedrag onderweg een einde moet maken.

Bedrijven verwachten van hun werknemers dat ze binnen 30 minuten reageren na een oproep of berichtje, zeggen Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) na een onderzoek.

Het doel van MONO-zakelijk is dat alle bedrijven afspraken met hun personeel maken over veilig smartphonegebruik. “Het is moeilijk voor te stellen, maar één op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden”, zegt de minister. Ze noemt het “totaal onverantwoord om dit van je mensen te verwachten, want dat is gewoon levensgevaarlijk”.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    Yosemite

    Ook mensen die voor hun werk met de auto onderweg zijn, mogen niet appen of bellen achter het stuur.

    Je mag wel appen of bellen, je mag je telefoon alleen niet vasthouden tijdens het rijden.

    Niet dat je handsfree alles maar kan doen want er is een kapstokartikel (art. 5 WVW) waarin staat: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Je mag wel appen of bellen, je mag je telefoon alleen niet vasthouden tijdens het rijden.

    Waarbij natuurlijk de grootste vraag is hoe verstandig dit is.

    De behoefte in de bedrijfswereld om snel te kunnen schakelen blijft. En dus de behoefte om snel te kunnen communiceren. De beste oplossing blijft dat bedrijven ervoor zorgen dat er goede alternatieven zijn, zoals goede carkits, CarPlay, etc. Dan pas zal de behoefte om naar het scherm te kijken afnemen.

  • Profielfoto
    websania

    Dus als een werknemer een ongeluk veroorzaakt omdat de baas vereist dat er tijdens het rijden contact is, dan stellen we ook de werkgever (mede) aansprakelijk?

  • Profielfoto
    sling

    Verkeerde titel boven artikel. iPhone moet zijn smartphone.

  • Profielfoto
    pruus

    Vroeger had je geen telefoon in de auto. Soms een beeper of een Kermit. Ja, en dan moest je bij een benzinepomp terugbellen. En wat denk je van de landkaartjes die je onderweg of in een stad tijdens het autorijden gebruikt. Er zijn zoveel storende invloeden. Ik heb er soms twee op de achterbank zitten, die vragen heeeeeel veeeeeel aandacht. We zijn er nog lang niet: veilig autorijden.

  • Profielfoto
    arno1975

    pruus op 2 september 2019 11:38
    Vroeger had je geen telefoon in de auto. Soms een beeper of een Kermit. Ja, en dan moest je bij een benzinepomp terugbellen. En wat denk je van de landkaartjes die je onderweg of in een stad tijdens het autorijden gebruikt. Er zijn zoveel storende invloeden. Ik heb er soms twee op de achterbank zitten, die vragen heeeeeel veeeeeel aandacht. We zijn er nog lang niet: veilig autorijden.

    Vroeger had je ook auto’s met een auto-telefoon😂🤘🏻

  • Profielfoto
    websania

    Misschien moeten we de auto’s vanzelf laten rijden……

  • Profielfoto
    defores

    @websania dan wacht je tot een geschikt moment dat je wel kan bellen. Veiligheid gaat voor ongeacht wat je baas eist

  • Profielfoto
    KarelWillem

    arno1975 op 2 september 2019 12:42
    Vroeger had je ook auto’s met een auto-telefoon.

    Het vroeger van de een, is niet het vroeger van de ander. .:)

     

  • Profielfoto
    Frans

    Yosemite op 2 september 2019 10:05

    Ook mensen die voor hun werk met de auto onderweg zijn, mogen niet appen of bellen achter het stuur.

    Je mag wel appen of bellen, je mag je telefoon alleen niet vasthouden tijdens het rijden.

    Niet dat je handsfree alles maar kan doen want er is een kapstokartikel (art. 5 WVW) waarin staat: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”

    Blijkbaar heeft een groot deel van de automobilisten geen besef van gedrag dat gevaar of hinder veroorzaakt. Ze denken een soort supermens te zijn en gewoon te kunnen bellen, appen, gamen en wat niet en tegelijkertijd hun volle aandacht bij het verkeer te kunnen houden. Daarom is het nodig deze mensen expliciet aan het verstand te brengen wat je wel en niet achter het stuur mag doen.

    Als ik het voor het zeggen had zou het gebruik van smartphones tijdens het rijden volledig verboden worden behalve voor specifiek genoemde functies, waarbij ik bijvoorbeeld denk aan navigatie en het afspelen van muziek. Op overtreding zou een torenhoge boete staan en bij herhaling zouden ook smartphone en auto in beslag genomen worden. Bij zeer hardnekkige gevallen volgt permanente inname van het rijbewijs.