iPhone 11 reviews: nieuw toestel scoort op alle punten

Door: Raymon Mens - 30 reacties
iPhone 11 WSJ 16x9
Afbeelding: WSJ/David Chow

De eerste reviews van de iPhone 11 zijn binnen! Een handjevol Amerikaanse websites heeft na een ​​paar dagen met de toestellen een ​​eerste indruk van de nieuwe iPhone voor 2019 gepubliceerd. Let op dat het in dit artikel alleen om de iPhone 11 gaat en niet om de Pro-variant.

Je kunt de eerste reviews bij The Verge, Engadget, Pocket-Lint en The Wall Street Journal lezen. Wij zetten in deze round-up de belangrijkste conclusies op een rij.

De iPhone 11 lijkt op de iPhone XR

Wie al eens een iPhone XR in de hand heeft gehad, zal merken dat de 11 identiek is op het gebied van gewicht en afmetingen. Het verschil zit voornamelijk aan de achterkant, waar twee camera’s een vierkant blok vormen dat geïntegreerd is in het glazen oppervlak. Het nieuwe camerablok in de iPhone 11 is van matglas.

De achterkant van de iPhone 11 Pro is geheel van matglas, maar daar heeft de camera weer een gladder glas. Deze omgekeerde materialen helpen om de twee modellen te onderscheiden. Een ander opmerkelijk element (naast het verplaatsen van het Apple-logo in het midden) is het verdwijnen van de naam “iPhone” op de achterkant.

iPhone 11 achterkant 001
Klik/tap voor groter. Afbeelding: Engadget/Chris Schodt

Prima accuduur

Apple belooft dat de iPhone 11 een uur langer op accu meegaat dan de iPhone XR. Dat bereikt het bedrijf vooral door een zuinigere chip, want de accu is niet groter geworden. Volgens Nilay Patel van The Verge was het geen loze belofte. De iPhone 11 ging bij hem gemakkelijk een volledige dag mee en had aan het eind van de dag nog een goede 20 procent over. De ervaring van Chris Velazco van Engadget is vergelijkbaar. Hij kon op een doorsnee dag ruim 17 uur met zijn iPhone 11 doen.

Wat door meerdere reviewers wordt betreurd is de aanwezigheid van de trage oplader. Apple levert zijn 5 watt USB-A-oplader mee en dat is niet meer van deze tijd. De iPhone 11 Pro krijgt wel een USB-C-lader van 18 watt.

iPhone XR iPhone 11 001
iPhone XR uit 2018 (links) en iPhone 11 uit 2019 (rechts) – Klik/tap voor groter. Afbeelding: The Verge

Nachtmodus camera werkt goed

Aan de achterkant van de iPhone XR zat slechts één camera (ƒ/1.8 diafragma). De iPhone 11 heeft er nu twee. De camera is verbeterd en profiteert van de komst van een ultra-groothoeklens (ƒ/2.4 diafragma met een gezichtsveld van 120 graden). De nieuwe nachtmodus zit zowel op de iPhone 11 als de 11 Pro. Het is een modus die automatisch wordt geactiveerd wanneer er weinig licht is. Je kunt deze niet handmatig inschakelen, omschrijft Matthew Panzarino van TechCrunch.

De nachtmodus werkt het beste op een statief. Als de iPhone 11 detecteert dat je een statief gebruikt, wordt een zeer lange belichtingstijd gekozen. Uit de losse hand schieten is echter ook mogelijk en The Verge was onder de indruk. Volgens Nilay Patel legt de iPhone 11 veel meer details en natuurlijkere kleuren in het donker vast dan de Google Pixel 3. Laatstgenoemde telefoon werd lang als de gouden standaard voor nachtmodus gezien.

Google Pixel 3 nachtmods verge
Google Pixel 3 – Klik/tap voor groter. Afbeelding: The Verge
iPhone 11 nachtmodus verge
iPhone 11 – Klik/tap voor groter. Afbeelding: The Verge

Matthew Panzarino van TechCrunch is eveneens enthousiast over deze nachtmodus die hij als perfect competitief beschouwt. Hij prijst Apple voor het in balans houden van de kleuren, ook tijdens nachtmodus. “Google heeft ervoor gekozen om alles helderder te maken en daar zullen veel mensen dol op zijn. Het benadert echter niet de werkelijkheid en heeft een negatieve uitwerking op de zichtbare details”, schrijft hij.

iphone 11 pixel nachtmodus techcrunch
Klik/tap voor groter. Afbeelding: TechCrunch/Matthew Panzarino

Smart HDR en groothoek

Naast nachtmodus, beschrijven de reviews meer verbeteringen aan de camera. Smart HDR gaat er aanzienlijk op vooruit, merkt The Verge op. Op de iPhone XS had deze functie de neiging om te veel details te wissen, kleuren af te vlakken en een plastic uitziend geheel te produceren, vooral op gezichten. Dat is dit jaar beter, Apple heeft de balans tussen schaduwen en lichten beter behouden. De portretmodus profiteert van zichtbare vooruitgang, met meer natuurlijke contrasten op gezichten, meer details en een veel betere belichting.

portret 001
Portretmodus, iPhone 11 versus iPhone XS – Klik/tap voor groter. Afbeelding: TechCrunch/Matthew Panzarino

De groothoekcamera (brandpuntsafstand van 13 mm) zit zowel op de iPhone 11 als 11 Pro. Volgens TechCrunch produceert deze bevredigende resultaten, ondanks de vervormingen die inherent zijn aan deze modus. Dat is te zien op onderstaande afbeelding van Engadget. Een aantal reviewers betreuren dat er geen optische stabilisatie op de groothoeklens zit. Dat maakt het moeilijk om bij weinig licht of ’s nachts te fotograferen. De nachtmodus kan dan ook niet met de groothoek gebruikt worden.

iPhone 11 normaal 001
Normale lens – Klik/tap voor groter. Afbeelding: Engadget/Chris Velazco
iPhone 11 wide 001
Ultragroothoek – Klik/tap voor groter. Afbeelding: Engadget/Chris Velazco

Verbetering Face ID niet merkbaar

Gezichtsscanner Face ID werkt volgens Apple 30 procent sneller en werkt ook vanuit een grotere hoek. Dat wordt niet door iedere reviewer als een merkbaar iets ervaren. Volgens The Verge en TechCrunch is Face ID iets sneller, maar komt dat vooral door optimalisaties in iOS 13. Op het gebied van kijkhoeken zien Patel en Panzarino geen opmerkelijke vooruitgang.

Britta O’Boyle en Stuart Miles van Pocket-Lint omschrijven echter dat het wel degelijk makkelijker is geworden om de iPhone 11 te ontgrendelen terwijl deze op tafel ligt. “Het is niet nodig om met je gezicht boven de telefoon te hangen, maar je ogen moeten in lijn zijn met de telefoon”, schrijven ze.

pro gewoon
Kllk/tap voor groter. Afbeelding: TechCrunch

Prestaties: snel, zonder verrassingen

Noch The Verge noch TechCrunch schrijven gericht over de prestaties van de telefoons. Wat Engadget en Pocket-Lint betreft, is de iPhone 11 pijlsnel, maar dat was de iPhone XR vorig jaar ook al. Apple’s A13-chip presteert bij alle taken zonder haperingen. Pocket-Lint maakt van de gelegenheid gebruik om uit te leggen dat de iPhone 11 Pro meer RAM heeft dan de ‘gewone’ 11, maar zegt niet om hoeveel geheugen het dan gaat.

Geen van de reviewers heeft gedetailleerde benchmarks gepubliceerd en Apple zwijgt of de exacte snelheid en hoeveelheden RAM-geheugen. We zullen dit in onze eigen review proberen te achterhalen.

iPhone 11 reviews 16x9
Klik/tap voor groter. Afbeelding: Engadget/Chris Schodt

Conclusie reviews

Bij The Verge vatte Nilay Patel vanaf het begin zijn algemene gevoel samen: “Dit is een van de eenvoudigste reviews die ik heb moeten schrijven: de iPhone 11 is de telefoon die de meeste mensen zouden moeten kopen die voor een nieuw toestel gaan. Het is een uitstekende telefoon, met een van de beste camera’s die ik op een smartphone heb gezien en een geweldige batterijduur.”

Chris Velazco van Engadget is het daarmee eens. De afwezigheid van een derde camera en een scherm dat minder goed is dan dat van iPhone 11 Pro, tast de kwaliteiten van de iPhone 11 volgens hem niet aan. “Het is de beste nieuwe iPhone voor de meeste mensen, ook voor mij!” Volgens Pocket-Lint heeft de iPhone 11 alles in huis om bezitters van een ouder toestel te verleiden tot een upgrade. “Bezitters van de iPhone XR kunnen echter beter tot 2020 wachten, want het is natuurlijk geen gigantische stap,” concludeert de Britse site.

Reacties

30 reacties
  • Profielfoto
    whaha

    Ik durf het te vragen:

     

    Welke functies (niet features) heeft een iPhone 11 die een iPhone SE niet heeft?

    Wat kun je er allemaal meer mee?

    Ik heb het idee dat iPhones nog steeds wel beter worden, maar dat de mate van innovatie minder wordt, omdat die toestellen gewoon simpelweg ‘af’ zijn of ‘uitontwikkeld’. Dat is vooral aan de Pro te zien, maar ook bij de 11 ‘snap’ ik het niet meer.

    Je telefoon kan foto’s maken, apps draaien, zaken opslaan en beveiligen, sms’en, telefoneren.

    Ik kom niet verder dan dat Face ID veel beter is dan Touch ID, maar verder weet ik niet wat ik met een 11 zou moeten.

    Mijn SE doet het nog steeds zo goed dat ik er gewoon een nieuwe accu in laat zetten morgen.

    De 11 zal best een hele goede telefoon zijn, maar daarmee is de SE niet opeens een slechte telefoon geworden.

    Snapt iemand wat ik bedoel?

  • Profielfoto
    Pixelman

    Ik ben touch wat teleurgesteld in de leveringstermijn. Ik heb exact om 14u 13/09 mijn iPhone 11 pro max besteld.
    Levertijd was 5-7 werkdagen.
    Levering: 23 Sep – 25 Sep door Expreslevering.

    Sinds vandaag is dat opeens aangepast naar van 2-9 oktober. Zomaar. Euhm dit heb ik nog niet veel meegemaakt. Vroeger stond ik wel 2 uur in de rij voor de Apple Store maar ging altijd naar huis met een iPhone… En had me toen altijd heel goed geamuseerd met al die Applefans rondom.

    Deze keer dus niet blijkbaar. Bummer.:(

     

  • Profielfoto
    tomc

    Snapt iemand wat ik bedoel?

    Voor jou is dat misschien voldoende, dat kan. Maar bv volgend jaar krijg je hoogstwaarschijnlijk geen iOS update meer.
    Daarnaast heb je nog het miniscule schermpje wat voor mij echt een deal breaker zou zijn. Net zoals voor de meerderheid van de iPhone gebruikers.

    Ik heb zelf nog een 6s die op gebied van specs en features (functies, noem het zoals je wil) redelijk in lijn ligt met jouw SE, en ik ben hier ook nog erg tevreden mee.
    Maar ik moet me nu, na 3 jaar, toch redelijk hard inhouden om niet naar de winkel te rennen voor een 11. Met name de ultra-groothoeklens, de batterijduur en het grotere display spreken me zeer hard aan

  • Profielfoto
    AT024

    Terwijl iPhone X beter is. Tele lens, smallere Bazels, mooiere behuizing, HDR, rijke kleurenpalet. OLED en meer pixels. De pluspunten van 11 is niet goed genoeg voor mij. Dus X is de beste telefoon qua prijs kwaliteit verhouding

  • Profielfoto
    mr.ray

    in theorie zou het toch perfect mogelijk zijn volgens mij om veel van de nieuwe features van de iPhone 11 te implementeren in de iPhone XS. Het is nu ook niet dat die cpu zo bagger is dat het die nieuwe zaken niet kan dragen

  • Profielfoto
    hummel003

    tomc op 17 september 2019 21:41

    Snapt iemand wat ik bedoel?

    Voor jou is dat misschien voldoende, dat kan. Maar bv volgend jaar krijg je hoogstwaarschijnlijk geen iOS update meer.
    Daarnaast heb je nog het miniscule schermpje wat voor mij echt een deal breaker zou zijn. Net zoals voor de meerderheid van de iPhone gebruikers.

    Ik heb zelf nog een 6s die op gebied van specs en features (functies, noem het zoals je wil) redelijk in lijn ligt met jouw SE, en ik ben hier ook nog erg tevreden mee.
    Maar ik moet me nu, na 3 jaar, toch redelijk hard inhouden om niet naar de winkel te rennen voor een 11. Met name de ultra-groothoeklens, de batterijduur en het grotere display spreken me zeer hard aan

    Ik ben van een 6s naar een xs gegaan en het verschil is toch wel enorm

  • Profielfoto
    GoeieDag

    whaha op 17 september 2019 21:03
    Ik durf het te vragen:

    Snapt iemand wat ik bedoel?

    Nee! (Gewauwel is niet te snappen.)

  • Profielfoto
    apple-man

    Van wat heb begrepen is dat als je bijvoorbeeld van een iPhone 7 naar een 11 gaat er echt wel groot verschil is. Ik had een GSM van samsung de E900 die het altijd  zeer goed heeft gedaan. Dus ik dacht nu word het toch echt eens tijd voor een moderne Smartphone. Ik heb eerst nagedacht over een iPhone 8 wat ook een zeer fraai model is met goede camera en mogelijkheden. Maar omdat ik nog geen smartphone had dacht weet je wat ik wacht gewoon af tot apple de iPhone 11 heeft aangekondigd dan word die iPhone 8 goedkoper. Maar ik was zo onder de indruk van die 11 dat ik die dus besteld heb bij apple terwijl ik dat eerst niet echt van plan was. Heb ook nog naar een iPhone XR gekeken maar die is slechts 100 euro goedkoper dan een 11 toen is mijn keuze heel snel uitgegaan naar die 11. Aangezien die een veel betere Camara heeft.

  • Profielfoto
    whaha

    Bedankt voor de feedback allen. Ik stap volgend jaar over, zeker als het budget model interessamt is.

  • Profielfoto
    gipsman

    @whaha

    Ik begrijp wat je bedoelt, maar na 3 dagen overstap van SE naar XR wist ik dat het de juiste move was.

    Betere batterij, groter screen, betere camera, face ID zijn maar 4 pluspunten, maar alle 4 essentieel.

    Belangrijk minpunt natuurlijk: prijs (ook van de 11), die gerust €200 naar beneden mag. Het is een ‘budget’ iPhone nietwaar?

    Behalve die nachtmodus verschilt de 11 niet echt van de XR, die in de markt blijft en wellicht de beste prijs/kwaliteit keuze is nu.

  • Profielfoto
    fuen

    whaha op 17 september 2019 21:03
    Snapt iemand wat ik bedoel?

    Ja, ik snap helemaal wat je bedoelt en ben het helemaal met je eens. Heb laatst een iPhone X gekocht omdat het scherm van mijn SE weer kapot was gegaan, maar heb hem na drie dagen weer terug gebracht en de SE voor een paar tientjes laten repareren.

    Repairability is voor mij een van de belangrijkste punten waarom ik niet overstap naar een van de nieuwe modellen. Als het scherm van je X/XS/11 kapot valt ben je zo honderden euro’s kwijt, en gezien de grootte zou me dat persoonlijk nóg sneller gebeuren dan met mijn SE (die aan z’n vierde scherm zit).

    De 11 is aantrekkelijker dan de eerdere modellen, dankzij z’n semi-budget prijs, maar toch de twee camera’s en de meest up-to-date specs. Maar echt interessant is het nog steeds niet.

    Ik hoop nog steeds op een soort SE2, met flush body en in klein formaat.

  • Profielfoto
    AT024

    Weet niet wat je allemaal met je scherm doet. Ik heb nog nooit een scherm gebroken

  • Profielfoto
    monty python

    Ook nog nooit een scherm gebroken in tien jaar. Batterij kan je (laten) vervangen, dus repairability is er meer dan voldoende. Je kan makkelijk 5 jaar doen met een iphone, dat haalt een auto zelfs niet zonder grote kosten als je veel rijdt.

    Met de Xs in gebruik nu dus nog geen upgrade nodig. Maar de nieuwe iPhones verleiden toch nog altijd bij mij, in tegenstelling tot de eeuwig negatieve teneur hier.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    @fuen: maf verhaal. Na een paar keer herlezen, denk ik dat je gezellig wat zit te verzinnen.

  • Profielfoto
    computer space

    Nachtmodus werkt het beste op statief…. PFFFF. DAT IS GEEN NACHTMODUS! Ik kan ook prima ISO op 50 zetten op mijn telefoon en op statief in 20 seconde een foto maken. Dan krijg ik ook van de ruisvrije platen. Allemachtig  man-uit-het jaar 0.

    Wat voor mij als fotof-freak echt een Killer feature is op de iPhones, en dan KILLER in de zin van het valt direct af als serieuze optie: ER IS GEEN NORMALE MANIER om foto’s op je computer te krijgen, laat staan 4K video.

    High speed kabel connectie: UNCHECK
    Uitneembare SD kaart: UNCHECK
    Lossless cloudstorage incl RAW en GB’s aan 4K materiaal: TRAAAAGGG en DUUR.

  • Profielfoto
    Arjan E.

    tomc op 17 september 2019 21:41

    Snapt iemand wat ik bedoel?

    Voor jou is dat misschien voldoende, dat kan. Maar bv volgend jaar krijg je hoogstwaarschijnlijk geen iOS update meer.
    Daarnaast heb je nog het miniscule schermpje wat voor mij echt een deal breaker zou zijn. Net zoals voor de meerderheid van de iPhone gebruikers.

    Ik heb zelf nog een 6s die op gebied van specs en features (functies, noem het zoals je wil) redelijk in lijn ligt met jouw SE, en ik ben hier ook nog erg tevreden mee.
    Maar ik moet me nu, na 3 jaar, toch redelijk hard inhouden om niet naar de winkel te rennen voor een 11. Met name de ultra-groothoeklens, de batterijduur en het grotere display spreken me zeer hard aan

    Dat heb ik dus dit jaar.

     

    heb nu nog de iPhone 6, waar ik nog uitermate tevreden mee ben, batterij is vorig jaar nog vervangen (lees: ik kreeg een refurbished toestel terug) voor een paar tientjes, omdat mijn batterij gezwollen was.

     

    echter nu houdt het qua beveiligingsupdates op qua ondersteuning, en dat is anno 2019 toch wel een dingetje, criminelen zitten immers ook niet stil.

     

    ga daarom als ik straks terug ben van vakantie maar eens shoppen voor een iPhone 11 pro 256gb (128 gb zou voldoen maar die keuze is er niet), waarom toch de nieuwste? Omdat ik dan weer 5 jaar ondersteuning heb qua beveiliging.

     

    de iPhone 6 die ik heb is nog niet op, echter wordt ik nu geforceerd een andere te kopen, dat is toch jammer als je de “ecosysteem” visie van Apple in het achterhoofd houdt, ze zouden de telefoons langer mee kunnen laten gaan, waardoor het milieu minder belast wordt.😉

  • Profielfoto
    computer space

    GoeieDag op 18 september 2019 07:23
    @fuen: maf verhaal. Na een paar keer herlezen, denk ik dat je gezellig wat zit te verzinnen.

    Hij is gewoon gezellig onhandig. Wie laat zijn telefoon nou 4 keer ketsen? Ik sta nu overall op 2x, koste me 2x 50€ om zelf te vervangen, en gebruik tegenwoordig maar bumpers. Sindsdien geen noemenswaardige schade meer.

  • Profielfoto
    Joid

    @fuen en @whaha

    Al die verhalen over ‘repairability’ en ‘gebrek aan innovatie’ zijn natuurlijk excuses. Waar het echt op neerkomt is dat je het geld er niet voor (over) hebt. En dat is je goed recht, maar kom niet met deze argumenten waarom jij niet overstapt op een nieuwe iPhone.
    Als je een SE denkt te kunnen vergelijken met een X, Xs of 11, dan verkies je hoogstwaarschijnlijk ook altijd een kauwgombal boven een driegangendiner; is beide eetbaar en heeft een lekkere smaak.

  • Profielfoto
    aekiameh

    Ik vind het nog steeds een gedrocht aan de achterkant met dat grote uitstekende vierkant en dikke lenzen. Dan kunnen de specs e.d. nog zo goed zijn, qua uiterlijk is dit toch wel een achteruitgang hoor.

  • Profielfoto
    MevalonicAcid

    Ik heb nog steeds mijn iPhone 6 (prive) en een 5S (werk)

    De 6, nu 4.5 jaar oud, heeft een tijdje terug een nieuwe batterij gekregen (in het vervangingsprogramma) en heeft op vlak van performance nu het water aan de lippen staan. Deze doet wat hij/zij moet doen, maar lijkt trager en trager te werken met bepaalde apps. Dit zowel met de apple as non-apple applicaties.

    De 5S is iets meer dan 3 jaar oud en zit op vlak van performance in hetzelfde schuitje als de andere. De batterij is ook aan vervanging toe, maar jah, het is een werkend toestel…

    Met 2 telefoons op stap is, voor mij dan toch, een beetje idioot, maar het bedrijf verwacht dit van ons (MDM/benefit&compensation/taxes/… en het was dit of een chinese dual sim phone kiezen).

    Hier komt binnenkort hopelijk verandering in en ik overweeg dan toch om een 11 aan te schaffen en me verder vast te pinnen in het apple-eco-systeem (waarvan ik eigenlijk toch zeer tevreden ben).

     

  • Profielfoto
    whaha

    Joid op 18 september 2019 08:31
    @fuen en @whaha

    Al die verhalen over ‘repairability’ en ‘gebrek aan innovatie’ zijn natuurlijk excuses. Waar het echt op neerkomt is dat je het geld er niet voor (over) hebt. En dat is je goed recht, maar kom niet met deze argumenten waarom jij niet overstapt op een nieuwe iPhone.
    Als je een SE denkt te kunnen vergelijken met een X, Xs of 11, dan verkies je hoogstwaarschijnlijk ook altijd een kauwgombal boven een driegangendiner; is beide eetbaar en heeft een lekkere smaak.

    Natuurlijk heb ik er het geld niet voor over. Ik geef juist aan waaróm ik het er het geld niet voor over heb. Zoals anderen in hun reacties aangeven is het gewoon raar om een nog werkend toestel (als je even de accu vervangt) zou laten vervangen als je daar nog prima tevreden mee bent.

    Tenslotte heeft het met normen en waarden te maken en ik vind duurzaamheid belangrijk (en ik vind het fijn dat mijn SE met Lifeproof hoesje nog overal in past), maar als iOS 14 niet meer gaat draaien op mijn toestel dan neem ik een nieuwe, want anders garandeert mijn bank de veiligheid van mijn centjes niet meer.;)

    Ik zou blij zijn als de ‘SE 2′ Face ID heeft, want dát vind ik dan wel nuttig, vooral ’s winters met smartphonehandschoenen.

    Ik hou trouwens niet van kauwgom.:P

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Dat de iPhone 6 geen iOS upgrades meer gaat krijgen, betekent niet dat ie onbruikbaar gaat worde, noch dat ie in één keer gevaarlijk open zal staan voor gemene criminelen! Kom op zeg, denk even na.  Zo’n ding is nog jaren prima te gebruiken, als je wilt.

    ik ben zelf ook niet zo van direct naar de winkel rennen bij elke release; ik ben dus ook net 2 maanden over van een 6 (geen ‘s’), naar een Xr. Gezien de enorme mate van gebruik van je smartfoon, vind ik een nieuwe aankoop na een jaar of 3 ook zeer logisch, en heeft niks met duurzaamheid te maken.

  • Profielfoto
    Bart119

    monty python op 18 september 2019 07:12
    Je kan makkelijk 5 jaar doen met een iphone, dat haalt een auto zelfs niet zonder grote kosten als je veel rijdt.

     

    Dan heb je toch een slechte – of slecht onderhouden – auto gekocht;)

     

    Ik heb het hier ook eens met Whaha, ik ben nog steeds tevreden van mijn SE, dus ik heb het geld er niet voor over om een iPhone 11 te kopen aangezien de SE alles doet wat hij moet doen.

     

    Zelf hoop ik ook op een soort SE2, want ook al is de prijs van de 11 vergelijkbaar met pakweg een Samsung Galaxy S10, het blijft veel geld voor een telefoon…

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Rare jongens zijn jullie. Moet ik ook een lijstje met artikelen hier neerzetten waavoor ik m’n geld (nog) niet voor over heb?

    Als jij het geld er niet voor over hebt, is dat je goed recht. Maar heeft het zin om hier te komen melden? Voegt het wat toe?

  • Profielfoto
    fuen

    Joid op 18 september 2019 08:31
    @fuen en @whaha

    Al die verhalen over ‘repairability’ en ‘gebrek aan innovatie’ zijn natuurlijk excuses. Waar het echt op neerkomt is dat je het geld er niet voor (over) hebt. En dat is je goed recht, maar kom niet met deze argumenten waarom jij niet overstapt op een nieuwe iPhone.
    Als je een SE denkt te kunnen vergelijken met een X, Xs of 11, dan verkies je hoogstwaarschijnlijk ook altijd een kauwgombal boven een driegangendiner; is beide eetbaar en heeft een lekkere smaak.

    Onzin. Ik zou zo 2k neertellen voor een mooie SE2, in een soort premium-model waarbij ze alle innovaties in een kleine body hebben weten te stoppen.

    Het praktische dagelijkse verschil tussen een SE en 11 (of X, die heb ik even gehad) is minimaal. Prima camera, 4k video, net zo snel in de meeste dagelijkse apps als de nieuwste modellen. En qua ergonomie en dus de repairability ga ik er met een 11 hard op achteruit. Die twee dingen staan voor mij hoog boven ’n grappig nieuw cameraatje erbij.

    Ik hecht waarde aan gemak, een telefoon moet mij dienen en passen bij mijn levensstijl, niet andersom. Ja, ik ben super onhandig met m’n vier schermen kapot, maar het fijne is dat dat bij de SE (of 7/8) niet bijzonder veel uitmaakt omdat je er zó een nieuw schermpje op kan laten zetten. Geen honderden euros. Geen lelijke hoesjes. En ik kan ‘m nog met één hand bedienen ook!

  • Profielfoto
    pruus

    En weet je wat het meest vervelende aan deze telefoons is? Volgend jaar komen nog betere uit. Het gaat maar door. En door.  En door. Wanneer houdt het op? Die retrace. En te weten dat je eigenlijk al een oud toestel koopt als je de nieuwe koopt. Duurzaam?

  • Profielfoto
    Mac Marcel

    fuen heeft gelijk. Er is voor velen geen grote noodzaak om de nieuwste telefoon te kopen. De SE biedt voor een doorsnee persoon nog steeds voldoende: een prima werking van bellen, WhatsApp en andere messengers, agenda, e-mail, nieuws- en weer-app en een camera waar de gemiddelde non-professional uiterst tevreden over kan zijn. Af en toe een eenvoudig spelletje voor als je moet wachten, meer niet. We kunnen vaststellen dat de smartphone een commodity apparaat is geworden net als een radio, staafmixer en elektrische tandenborstel. Wel steeds nieuwe modellen, maar weinig toegevoegde waarde. Neemt niet weg dat als je veel plezier haalt uit het nieuwste model, je dat gewoon moet doen!

  • Profielfoto
    Hydrarchos

    Joid op 18 september 2019 08:31
    @fuen en @whaha

    Al die verhalen over ‘repairability’ en ‘gebrek aan innovatie’ zijn natuurlijk excuses. Waar het echt op neerkomt is dat je het geld er niet voor (over) hebt. En dat is je goed recht, maar kom niet met deze argumenten waarom jij niet overstapt op een nieuwe iPhone.
    Als je een SE denkt te kunnen vergelijken met een X, Xs of 11, dan verkies je hoogstwaarschijnlijk ook altijd een kauwgombal boven een driegangendiner; is beide eetbaar en heeft een lekkere smaak.

    Da’s een beetje al te kort door de bocht. De SE heeft objectieve punten die het een betere keus kunnen maken dan een X of 11; daarbij denk ik vooral aan het compacte formaat. Alleen Sony maakt iets dat daarbij in de buurt komt.

    En ja, de smartphone is conceptueel wel ongeveer uitontwikkeld; vandaar dat je allerlei rare sprongen ziet waarmee bedrijven toch proberen onderscheidend te zijn: schermen die het hoekje om gaan of kunnen vouwen, steeds verder gaande fotomogelijkheden, etcetera. Hoe interessant het voor een niche-groep kan zijn, het veranderd weinig aan de aard en mogelijkheden van het apparaat.

    Wat je bovendien ziet is dat instap-smartphones de afgelopen tijd (veel) dichter bij de flagships in de buurt zijn gekomen. Tot het punt dat ik het voor mezelf niet echt meer kan rechtvaardigen om een iPhone 11 te kopen terwijl ik voor minder dan een derde daarvan een Nokia 6.2 heb, die eigenlijk ook alles kan doen wat ik nodig heb – en in sommige gevallen zelfs beter (kom op Apple, fiks in ’s hemelsnaam remote hotspot nou eens).

    Al die mogelijkheden van de 11 zijn natuurlijk prachtig, echt. Maar wat gebruik je er nou echt van? Hoe vaak zal het voorkomen dat die fenomenale fotomogelijkheden alleen gebruikt worden voor foto’s van de kienders – met flits? Om de parallel met het driegangendiner te handhaven: veel kopers zullen vooral op de naam van het restaurant zijn afgekomen en eten het grootste deel van de maaltijd niet eens op. En dan is duizend euro of meer ineens wel heel erg veel geld.

  • Profielfoto
    Marcel
  • Profielfoto
    Marcel

    Kwaliteit van de foto’s zijn uitzonderlijk goed en scherp. Beide lenzen werken ook wat kwaliteit aan gaat hetzelfde.