Facebook maakt inplannen Instagram-berichten mogelijk

Door: Mark Hofman - 0 reacties
Afbeelding: Sascha Steinbach/EPA

Het inplannen van posts op Instagram: het is al jaren een heel gedoe. Ondanks het feit dat Facebook het social media platform in 2012 overnam, maakte het bedrijf van Mark Zuckerberg het nooit mogelijk om berichten (op simpele wijze) in te plannen. Gelukkig is daar, officieel, een einde aan gekomen.

Met behulp van apps van derde partijen was het al mogelijk om berichten op Instagram voor de toekomst in te plannen, maar het platform bood zelf nooit echt de optie. Tijdens de International Broadcasting Convention (IBC), dat nu in Amsterdam plaatsvindt, werd de komst van de functie bekend gemaakt. Facebook brengt de toepassing in de vorm van een nieuwe update voor zijn Creator Studio.

Instagram posts inplannen op Facebook: het is eindelijk mogelijk!

Met de toevoeging van de nieuwe functie is het voor eigenaren van zakelijke accounts mogelijk om Instagram berichten en IGTV uitzendingen in te plannen. Dat kan vanaf nu tot zes maanden in de toekomst. De mogelijkheid om content in de toekomst in te plannen is overigens niet helemaal nieuw te noemen. Vorig jaar introduceerde Facebook de functie al voor diensten van derde partijen, maar dat is nu dus ook direct mogelijk voor mensen met een zakelijk account. Hiermee wordt er een einde gemaakt aan een van de meest irritante restricties die Instagram tot nu toe kende.

Wat wel nieuw is, ten opzichte van de update van vorig jaar, is de mogelijkheid om meerdere foto’s in een post in te plannen. Dat is iets wat diensten van derde partijen dus ook nog niet konden.

Instagram Facebook inplannen
Afbeelding: Denis Charlet/AFP

Zakelijk account aanmaken is zo gepiept

Wanneer jij Instagram puur gebruikt voor persoonlijke zaken, zal je misschien wel een beetje teleurgesteld zijn. De nieuwe functie is vanuit de Creator Studio te gebruiken voor mensen met een zakelijk account. Maar dat wil niet zeggen dat jij er niet mee aan de haal kan. Een zakelijk account aanmaken is namelijk zo gepiept.

In de instelling van Instagram staat het kopje¬†Account. Klik het menu open en je krijgt een lijst met verschillende instellingen te zien. Onderaan deze lijst is het kopje¬†Meer Tools¬†te vinden, waarbij je kan kiezen of jij een bedrijfsprofiel of maker-profiel wil aanmaken. Kies je eigen optie, vul de benodigde gegevens in en klaar is kees. Je bent nu bezit van een “zakelijk” profiel en hebt toegang tot de Creator Studio. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je account gelinkt is met een Facebookpagina.

Eenmaal in de Creator Studio krijg je dus de mogelijkheid om berichten in te plannen. Hierbij is het mogelijk om tags en locaties toe te voegen, maar ook om afbeeldingen bij te snijden. Let overigens wel op dat deze functie op dit moment alleen nog maar beschikbaar is voor IGTV video’s en Instagram-berichten. Stories kunnen nog niet ingepland worden op dit moment.

Naast Instagram ook Facebook voorzien

Tijdens IBC 2019 bleef het overigens niet alleen bij het aankondigen bovenstaande feature. Facebook is namelijk ook voorzien van nieuwe mogelijkheden voor live streaming, watch party en de Creator Studio (naast het inplannen van berichten voor Instagram dus).

Instagram Facebook inplannen
Afbeelding: Alastair Pike/AFP

Zo is er een nieuwe “rehearsal” functie uitgerold voor live video’s. Hierdoor worden uitzendingen inzichtelijk voor administrators van de desbetreffende pagina, zodat er gekeken kan worden of alles werkt zoals het zou moeten werken. Daarbij is het ook mogelijk om te knippen in live-video’s en is de maximale uitzendtijd verdubbeld. Waar je voorheen vier uur lang kon streamen, is het nu mogelijk om acht uur lang te streamen.

Watch Parties kunnen nu ook in te toekomst ingepland worden en hebben een heuse “replay” optie gekregen. Daarbij heeft Facebook ook nieuwe prestatie metriek toegevoegd aan de co-watching functie. Zoals eerder vermeld zijn er ook nieuwe analytics features toegevoegd aan de Creator Studio, om gebruikers meer informatie te geven over de prestaties van hun content (zowel op Facebook als op Instagram).

Reacties

0 reacties