Night
Night Diensten 18 september 2019

Drie redenen waarom de prijs van Apple TV+ zo laag is

Tijdens het onlangs gehouden Apple Event verraste het bedrijf iedereen toen het de prijs voor zijn video-on-demand dienst Apple TV+ bekend maakte. De streaming service kost namelijk slechts 4,99 euro per maand. Daarnaast krijgt iedereen bij aankoop van een Apple-apparaat de dienst zelfs een jaar gratis.

De prijs van Apple’s videodienst is daarmee aanzienlijk lager dan die van concurrenten zoals Netflix en Disney+. Toch heeft het bedrijf naar verluidt al ongeveer zes miljard dollar aan originele inhoud uitgegeven voor de service die komend jaar moet starten. Dat zet de besteding voor originele content op bijna hetzelfde niveau als Netflix en zelfs ver boven Amerikaanse concurrenten zoals HBO of Amazon Prime.

Dus waarom biedt Apple zijn videodienst dan voor zo’n lage prijs aan? Er zijn ten minste drie belangrijke redenen te bedenken voor deze strategie.

1) Zo snel mogelijk groot worden

Apple TV+ zal enkele dagen voordat Disney+ in de rest van de wereld van start gaat, gelanceerd worden. Diverse andere mediabedrijven zijn ook van plan komend jaar met nieuwe streamingdiensten te komen. De markt wordt steeds dus steeds drukker.

De service van Apple is ook aanzienlijk minder robuust dan die van de concurrentie. Netflix geeft miljarden dollars uit aan inhoud van derden. Andere diensten, zoals Disney, hebben honderden miljoenen uitgegeven om de rechten op enkele van hun meest populaire inhoud terug te kopen. Apple TV+ zal daarentegen alleen originele content bevatten, maar heeft nog lang niet de hoeveelheid interessante content die krachtpatsers als Netflix of Disney kunnen aanbieden. Apple kan daarom dus ook geen vergelijkbare abonnementsprijs vragen.

Apple TV+ met Eddy Cue
Klik/tap voor groter.

Apple houdt de prijs van € 4,99 per maand dus bewust laag. Door die lage prijs is de drempel, om zich te abonneren ook erg laag. Daar is moeilijk nee tegen te zeggen. Of, in het geval van de ongeveer 70 miljoen consumenten die van plan zijn om een ​​Apple-apparaat te kopen in de komende paar maanden, een aanbieding die haast onmogelijk is om te weigeren. Het bedrijf geeft namelijk een gratis jaarabonnement weg bij elke aankoop van een Apple-apparaat. Hierdoor zal de dienst tegen het einde van het jaar al tientallen miljoenen “abonnees” hebben. Apple hoopt dat de videodienst zich in die periode kan bewijzen en het de prijs van € 4,99 per maand waard is voor zijn nieuwe iPhone-, iPad-, en Apple TV-eigenaren.

Uiteindelijk zal Apple TV+ meer profiteren van die dekking dan de meeste van zijn concurrenten. Apple koopt de rechten op alle inhoud in plaats van het jaar na jaar in licentie te houden. Hierdoor kan het bedrijf hoge marginale inkomsten van nieuwe abonnees tegemoet zien zodra het de inhoudskosten dekt. Dat is relatief uniek in vergelijking met zijn andere diensten.

2) Apple TV-kanalen verkopen

Apple’s videodienst lijkt vooralsnog te zijn gepositioneerd als een ‘aanvulling’ op andere streamingdiensten, in plaats van een vervanging ervan. De reden daarvoor is dat Apple deze diensten ook probeert te verkopen. Apple TV+ zal deel uitmaken van de TV-app van Apple. Binnen die app wil het bedrijf dus ook abonnementen op andere Apple TV-kanalen verkopen.

In die zin moet Apple TV+ klanten ertoe verleiden zich aan te melden voor diensten met een hogere marge, zoals Apple TV-kanalen. Hierdoor maakt de eigen videodienst dus misschien geen winst, maar genereert het toch winst voor Apple.

Apple TV+ 001
Klik/tap voor groter.

Eerder was Amazon al op eenzelfde manier opmerkelijk succesvol. De Amerikaanse webgigant verkocht – net als Apple – van de inhoud van andere mediabedrijven. Op de Fire TV-hardware leidde het bedrijf gebruikers naar die kanalen via zijn eigen Prime Video-service. Die kanalen genereerden vorig jaar naar schatting 1,7 miljard dollar aan inkomsten. Dat zou volgend jaar zelfs kunnen stijgen naar 3,6 miljard.

Apple TV+ kan voor Apple dus soortgelijke inkomsten genereren. Doordat de TV app een standaard onderdeel is van macOS en iOS kan de videodienst dus leiden tot hogere abonnementsinkomsten uit de verkoop van content van zijn concurrenten.

Apple TV Plus - For All Mankind
Klik/tap voor groter.

3) Apple TV+ is goed voor de verkoop van hardware

Het besluit van Apple om elke nieuwe hardware-aankoop met een gratis jaarabonnement op zijn nieuwe videoservice te bundelen, is een slimme marketingtactiek. Het kan, omdat consumenten graag deals maken, een stimulans zijn om op korte termijn meer apparaten te verkopen.

Dat abonnement van € 4,99 per maand kan dus bestaande abonnees overhalen om een ​​ander iPhone- of Apple-apparaat te kopen als het tijd is om hun hardware te upgraden. En dat is waar de echte waarde vandaan zou kunnen komen. Hoewel Apple TV+ ook beschikbaar is op andere apparaten, halen gebruikers het meeste uit de service via de Apple TV-app en via een abonnement op Apple TV-kanalen. Het is een ‘lock-in’ mechanisme dat Apple gebruikt om klanten, vijf euro per keer, loyaal te houden.

Hoewel Apple zich de laatste jaren steeds meer op diensten heeft gericht, genereert het nog steeds het grootste deel van zijn inkomsten en winst uit de verkoop van hardware. Uiteindelijk zal het gebruik van Apple TV+ als middel om meer hardware te verkopen, meer inkomsten opleveren dan de verkoop van een iets duurder abonnement.

Apple TV Plus - Dickinson
Klik/tap voor groter.

Blijft de abonnementsprijs dus altijd zo laag?

Dat is helemaal niet zeker. Apple heeft vooralsnog geen toezeggingen gedaan dat het de prijs van Apple TV + zo laag zal houden. Apple gebruikt momenteel Apple TV-kanalen en hardware-verkoop om de kosten van zijn streaming-inhoud te subsidiëren. Naarmate Apple’s videodienst groter wordt, kan het bedrijf mogelijk kansen zien om zijn investeringen in content te verhogen. Het klinkt dan logisch dat het bedrijf de prijs van de streaming-dienst navenant mee zal laten stijgen.

Lees ook: ➔ Apple TV +: vijf series die volgens ons veelbelovend zijn

Apple TV Plus - Truth be told
Klik/tap voor groter.
Reageer op artikel:
Drie redenen waarom de prijs van Apple TV+ zo laag is
Sluiten