Apple officieel in beroep tegen ‘illegale staatssteun’ van Ierland

Door: Night - 15 reacties
Europese Commissie belasting Ierland Europees Gerechtshof
Foto: AFP/John Thys (EU commissaris Margrethe Vestager)

Weet je het nog? Apple had een deal gesloten met Ierland, waardoor het in Europa een laag belastingtarief betaalde. De Europese Commissie zag dat als illegale staatssteun en legde Apple een boete op. Zowel Apple als Ierland waren het met die uitspraak niet eens en gingen in beroep. Vandaag zal het beroep van Apple door het Europees Gerechtshof worden behandeld.

Apple maakte begin jaren negentig een deal met Ierland waardoor het weinig belasting hoefde te betalen. Het bedrijf was toen nog niet zo groot en winstgevend als nu, dus er was geen haan die naar deze deal kraaide. Tegenwoordig is Apple een van de grootste bedrijven ter wereld en wordt de eerlijkheid van de deal in Brussel betwist.

Illegale staatssteun voor Apple?

Apple betaalde in 2003 slechts 1 procent belasting over de behaalde winst in Europa. In 2014 was dat nog verder gedaald naar 0,005 procent. De Europese Commissie ziet deze lage belasting als illegale staatssteun. Ierland moest daarom 13 miljard euro bij Apple terugvorderen. Dat geld heeft Apple inmiddels op een derdenrekening gestort. Zowel Ierland als Apple zijn het echter niet eens met de uitspraak en gingen in beroep.

Het heeft enige tijd geduurd, maar het Europees Gerechtshof zal het beroep van Apple nu eindelijk aanhoren. Op 17 en 18 september krijgt het bedrijf de gelegenheid om zijn kant van het verhaal te doen. Uiteraard hoopt Apple dat de beslissing over de boete van 13 miljard euro door het Europese hof nietig zal worden verklaard.

Apple Europa
Klik/tap voor groter. Afbeelding: EU/Etienne Ansott

Uitspraak kan lang op zich laten wachten

Dit is de laatste stap in dit langslepende drama, dat begon in augustus 2016. De Europese Commissie richtte zijn pijlen op Apple, door Ierland te bevelen een deel van het geld terug te vorderen. Daarna beboette het ook de iPhone-maker met het recordbedrag van 13 miljard.

De VS hebben eerder al geprobeerd om het voor Apple op te nemen. Hun argumenten werden echter door de Europese Commissie van tafel geveegd. Hoewel het gerecht de argumenten van Apple kan horen, kan het nog wel even duren voordat er een uitspraak is. Vorig jaar hoorde het ook argumenten van Fiat Chrysler en Starbucks tegen soortgelijke boetes. In deze beide zaken is nog steeds geen uitspraak gedaan. Het kan dus nog wel even duren voordat Apple deze zaak kan afsluiten.

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    Cenobyte

    Wat een onzin eigenlijk. Ik ben het ook niet eens met het feit dat een bedrijf als Apple of Google overal de belasting op legale manier ontduiken terwijl het MKB het vel over de oren wordt getrokken door de belastingdienst, maar het sleutelwoord hier is “legaal”. Ik ben van mening dat je dat niet terug kunt draaien als “overheid”. Hoe kun je er anders als bedrijf of privepersoon op vertrouwen dat je op een bepaald moment niet ineens op de korrel genomen wordt voor iets waarvan je altijd door jouw overheid is verteld dat het legaal is?!

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Precies dat

  • Profielfoto
    Frans

    Inderdaad. Het zou beter zijn dat de EC, in plaats van nu krokodillentranen te laten en nog meer belastinggeld van de burger te verspillen aan een rechtszaak, zich zou inspannen om dit soort praktijken aan te pakken en wetgeving te maken die het wel illegaal maakt, in heel Europa.

  • Profielfoto
    Di May

    Is inderdaad een bedenkelijk stap van de EU.

    Wat het is de EU die, ook al was dat passief,
    het uiteindelijk mogelijk gemaakt hebben.

    Een redelijk vonnis lijkt me dat men een onderscheid
    maakt tussen wat was, wat is, en wat moet gebeuren.

     

  • Profielfoto
    pruus

    Legaal is iets pas als het is vastgelegd in een wet. De hele wetgeving is gemaakt en vol weeffouten. Iedereen probeert de mazen of steken te vinden. En wordt de historie niet geschreven door de winnaar? We gaan het meemaken.

  • Profielfoto
    Frans

    Legaal is iets pas als het is vastgelegd in een wet.

    Hmm, niet helemaal juist volgens mij. We leven, in Nederland, in Europa, in vrijheid en is iets legaal zolang het niet verboden is. De meeste wetten zijn dan ook geformuleerd als geboden of verboden.

  • Profielfoto
    Edwin

    Ik vind dat de EU alleen maar kan vragen om vanaf nu het volle pond te betalen en niet met terugwerkende kracht. Er zijn tenslotte harde afspraken over gemaakt tussen Apple en Ierland. Dan moet de EU Ierland op de vingers tikken dat dat niet mag (waar ik ook op tegen ben, want dat moet Ierland zelf weten vind ik.) en dan vanaf dat moment meer belasting innen.

  • Profielfoto
    Bonkers

    Di May op 17 augustus 2019 12:03
    Is inderdaad een bedenkelijk stap van de EU.

    Wat het is de EU die, ook al was dat passief,
    het uiteindelijk mogelijk gemaakt hebben.

    Een redelijk vonnis lijkt me dat men een onderscheid
    maakt tussen wat was, wat is, en wat moet gebeuren.

     

    Nope. Het is niet de EU die dit mogelijk heeft gemaakt. Daar is Nederland grotendeels schuldig aan. NL is Ă©Ă©n van de grootste belastingparadijzen ter wereld. De voortgang van de onderhandelingen in de EU om deze legale belastingontduiking aan te pakken van ALLE grote jongens (Shell, Google, FB, Apple, etc, etc, etc) wordt zwaar afgeremd door Nederland. Europese wetgeving gaat nog jaren duren. Vandaar dat je nu bij verschillende individuele landen al initiatieven ziet om dit zelf dan maar aan te pakken. Zoals Frankrijk nu een miljard heeft gepakt van Google, vanwege het betalen van te weinig belasting.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Frans op 17 augustus 2019 11:50
    Inderdaad. Het zou beter zijn dat de EC, in plaats van nu krokodillentranen te laten en nog meer belastinggeld van de burger te verspillen aan een rechtszaak, zich zou inspannen om dit soort praktijken aan te pakken en wetgeving te maken die het wel illegaal maakt, in heel Europa.

    Je kunt ook beide doen.

    Het is overigens niet zo dat “Brussel” dit soort regels bedenkt, de macht om regels te bedenken is maar heel beperkt. De meeste regels worden door de landen samen bedacht en afgesproken; de handtekening van alle landen staan er onder. Ook die van ons. Brussel is de politie agent die de taak heeft die regels te handhaven.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Di May op 17 augustus 2019 12:03
    Is inderdaad een bedenkelijk stap van de EU.

    Die regels zijn door de EU landen samen bedacht en in een verdrag gezet. De rol van Brussel is die van politie agent.

    Vergelijk het met de politie die je een bon geeft als je te hard rijdt; dan zeg je ook niet dat het een bedenkelijke stap is van de agente.

  • Profielfoto
    inspectorgadget

    Schandalig dat grote bedrijven miljarden verdienen dankzij de infrastructuur, opleidingsniveau, gezondsheidzorg, etc. die wij met zijn allen bekostigen door… juist: belasting te betalen. Maar dat ze vervolgens zeeeer weinig belasting betalen (en daarmee bijdragen aan onze samenleving) door mazen in de wet. Erg goed dat hier paal en perk aan wordt gesteld. Ik hoop dat de rechterlijke macht hierin meegaat. Het MKB en verder iedereen mag gewoon het volle pond betalen (en terecht). Wordt tijd dat een van de rijkste bedrijven dat ook gaat doen. En vervolgens alle bedrijven die dezelfde boekhoudkundige trucjes uithalen… Graag met terugwerkende kracht:)

  • Profielfoto
    Planeten Paultje

    inspectorgadget op 17 september 2019 15:30
    </> Graag met terugwerkende kracht:)

    Dat zou inhouden dat de belastingdienst -nadat er een nieuwe heffing bedacht is- ook bij jou zal aankloppen om met terugwerkende kracht te innen. Mij lijkt dat oneerlijk, ongeacht hoe groot de bedragen zijn.
    Apple heeft altijd gesteld (naar mijn mening terecht) dat de EU de belastingwet moet veranderen, zodat het helder is hoeveel belasting ze moeten betalen. Dat zou echter betekenen dat er mazen in de wet gedicht moeten worden en dat is wel het allerlaatste wat politici willen omdat zij (lees: hun broodheren) er dan zelf niet meer doorheen kunnen.

    Overigens verwachten aandeelhouders van directies dat ze alle legale mogelijkheden benutten om zo min mogelijk belasting te betalen. Een directie die dat niet doet zal niet lang zitten.

    En ja, ik vind dat ook grote bedrijven een normale belasting moeten betalen.

  • Profielfoto
    Planeten Paultje

    Ik lees zojuist een uitgebreid commentaar op Apple Insider van user “Carnegie”, comment nummer 4, dat het probleem prima uiteenzet.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Overigens is het in het kader dat “Nederland een belastingparadijs is” wel aardig schofterig dat bedrijven als Google en Apple praktisch belastingvrij miljarden binnenharken, terwijl wij als gewone burgers 10 tot 20% moeten afdragen over een erfenis van onze ouders. Geld waar die mensen hun leven lang voor krom hebben gelegen. Wat leven we toch in een kutland…

     

  • Profielfoto
    inspectorgadget

    Planeten Paultje op 17 september 2019 22:12
    Dat zou inhouden dat de belastingdienst -nadat er een nieuwe heffing bedacht is- ook bij jou zal aankloppen om met terugwerkende kracht te innen. Mij lijkt dat oneerlijk, ongeacht hoe groot de bedragen zijn.

    Nou nee, er is geen nieuwe heffing bedacht door een belastingdient. Deze zaak draait erom of Ierland de belastingregels juist heeft toegepast bij het verlenen van een enorme korting op de vennootschapsbelasting, over winst die in de EU behaald is. En laten we wel wezen, tussen 1% en 0,005% belasting over behaalde winsten is nogal – uhum – aan de lage kant en blijkbaar niet volgens de EU regels, want: het ene bedrijf meer korting verlenen dan het andere is verboden.

    Dit is door de EU Commissie bestempeld als illegale staatssteun en het EU hof zal hier hopelijk in meegaan en er een eind aan maken. Graag ook bij Amazon, Starbucks, etc