Apple past algoritme App Store aan na excessief tonen eigen apps

Door: Raymon Mens - 2 reacties

Promoot Apple zijn eigen apps te excessief in de App Store? Volgens een onderzoek van The New York Times wel. De krant ontdekte dat Apple bij veelgebruikte termen zoals ‘Weer’ en ‘Muziek’ soms wel veertien van zijn eigen apps toonde. Het bedrijf belooft nu beterschap.

Volgens Apple werden de zoekresultaten niet bewust gemanipuleerd. Het grote aantal eigen apps in de resultaten is een gevolg van de populariteit van de apps en door generieke termen in de zoekopdrachten. Het bedrijf uit Cupertino zag echter ook in dat dit geen wenselijk iets was en heeft het algoritme aangepast.

Algoritme App Store aangepast

Om zijn beweringen te onderbouwen, maakte The New York Times gebruik van data van analysebedrijf Sensor Tower. Dat schetst een duidelijk beeld. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar de term ‘Muziek’. In 2013 stond Spotify bovenaan, maar toen Apple Music in 2015 uitgebracht werd, kwam die app bovenaan te staan. In 2018 lijkt het App Store-algoritme Apple’s eigen apps volledig te prioriteren. Ook als ze ogenschijnlijk minder relevant zijn, zoals de app iTunes Remote.

Na handmatig ingrijpen van Apple, zien de zoekresultaten er sinds april heel anders uit. Toevallig of niet, dat is ook de periode waarin Spotify publiekelijk bezwaar is gaan maken tegen wat het noemt oneerlijke praktijken binnen de App Store.

App Store Apple's eigen apps 001
Resultaten bij het zoeken naar ‘Muziek’ – Klik/tap voor groter. Afbeelding via: Sensor Tower

Ongelegen moment

Wat er precies voor gezorgd heeft dat Apple’s eigen apps de zoekresultaten hebben gedomineerd, zegt de iPhone-maker niet. Wij hebben echter wel een idee. Het is sinds enige tijd mogelijk om de standaard op de iPhone geïnstalleerde apps te verwijderen. Om ze na het verwijderen weer terug te plaatsen, kunnen ze in de App Store gedownload worden. Daarom heeft Apple een groot deel van zijn eigen apps in de App Store moeten plaatsen. Mogelijk is het algoritme van de zoekfunctie daardoor in de war geraakt.

Ondanks het bewijsmateriaal ontkennen Apple-topmannen Phil Schiller en Eddy Cue dat er een probleem was dat moest worden gecorrigeerd. Het algoritme is slechts “verbeterd”. De twee topmannen zijn van mening dat de zoekfunctie normaal werkt, maar ze hebben besloten een “handicap” in te bouwen om andere ontwikkelaars te “helpen”. Cue zegt: “We maken altijd fouten en zullen die als het nodig is ook toegeven, maar dit was geen vergissing.”

Deze ontdekking kwam op een ongelegen moment voor Apple. Het bedrijf uit Cupertino heeft de aandacht van diverse toezichthouders getrokken. De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoekt of Apple misbruik maakt van zijn macht in de App Store. De iPhone-maker zou zijn eigen apps oneerlijk bevoordelen en ontwikkelaars dwingen om alleen Apple’s systeem te accepteren voor in-app-aankopen. Daarbij moet 30 procent van de inkomsten afgedragen worden, de ‘Apple Tax’. (Zie ook → Spotify klaagt Apple in Brussel aan voor oneerlijke concurrentie)

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    Betatester

    Geschreven door Raymon???

  • Profielfoto
    iDeMi

    En… Wat doe je op je werk. Nou, ik zoek elke dag dezelfde apps in de App Store.

    Lekker belangrijk. Elk bedrijf promoot toch haar eigen producten boven die van de concurent.