Strenge regels voor kinder-apps in App Store op komst

Door: Raymon Mens - 1 reactie
Skitterphoto/Peter Heeling

Apple gaat strengere regels voor apps in de App Store die zich op kinderen richten invoeren. Het gebruik van trackers en advertenties wordt sterk aan banden gelegd, zodat kinderen beter beschermd zijn. Dat zegt topman Phil Schiller in een interview met The Washington Post.

Apps in de App Store die zich op kinderen richten, mogen bijvoorbeeld geen analytics van derden meer gebruiken. Ook geautomatiseerde (programmatic) advertenties zijn straks niet meer toegestaan. Dit omdat die vaak commerciĆ«le uitingen tonen die niet voor kinderogen geschikt zijn. Advertentie­netwerken hebben vaak geen mogelijkheden om alleen kindvriendelijke uitingen te tonen.

Ontwikkelaars vrezen App Store-maatregelen

Ontwikkelaars zijn niet allemaal even enthousiast over deze maatregelen. Gerald Youngblood, CEO en ontwikkelaar van Tankee, een app die zich richt op streaming video voor kinderen, maakt zich zorgen. Hij zegt tegen The Washington Post dat deze verandering het aanbieden van gratis apps voor kinderen praktisch onmogelijk maakt. Er valt dan niets te verdienen.

Apple reageert door te zeggen dat het de zorgen van ouders centraal zet. Het bedrijf heeft geen overweldigend negatieve signalen van ontwikkelaars over deze verandering opgevangen. Desalniettemin heeft het besloten om de strengere regels voor de App Store niet op 1 september in te laten gaan. Ze worden uitgesteld, maar topman Phil Schiller zegt dat er zeker geen sprake is van afstel.

kinder-apps app store 001
Klik/tap voor groter. Screenshot: OMT/Raymon Mens

Wat is een kinder-app?

Een vraag die moeilijk te beantwoorden is, is wanneer iets een kinder-app is. Veel games zoals Fortnite zijn officieel voor volwassenen, maar worden ook veelvuldig gespeeld door kinderen. Dat geldt ook voor apps als Snapchat en ChatLive. Apple zal hier voorzichtig mee moeten zijn, want de App Store ligt onder vuur omdat Apple zijn macht zou misbruiken. Het bedrijf ligt in Europa onder een vergrootglas en ook de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt doet onderzoek naar de macht die bedrijf uit Cupertino over ontwikkelaars in de App Store heeft.