Oudere MacBook Pro niet altijd meer welkom in vliegtuig

Door: Raymon Mens - 14 reacties
Afbeelding: TUI

Maak je binnenkort een vliegreis en heb je een oudere 15-inch MacBook Pro? Dan kan het zomaar zijn dat je apparaat niet welkom is in de cabine. Apple startte onlangs een terugroepactie voor specifieke modellen omdat de accu oververhit kan raken en nu zijn de eerste gevolgen merkbaar.

Het gaat om de 15-inch MacBook Pro die tussen september 2015 en februari 2017 is verkocht. De Europese luchtvaartautoriteit EASA stelde enige tijd geleden restricties op voor het vervoer van dit type apparaat. Reisorganisatie TUI is de eerste vliegmaatschappij die de oudere MacBook Pro niet meer toelaat.

Luchtvaartautoriteit over 15-inch MacBook Pro

In het advies van de EASE aan luchtvaartmaatschappijen staat dat de oudere 15-inch MacBook Pro wel aan boord mag, maar dat passagiers het apparaat uitgeschakeld moeten laten. Opladen is ook niet toegestaan en passagiers moeten de crew onmiddellijk informeren wanneer de laptop beschadigd is of warm wordt. Extra oplettendheid wordt aangeraden wanneer het apparaat tussen de stoelen valt.

Reisorganisatie TUI bevestigt dat de oudere Apple-laptop niet meer aan boord gebruikt mag worden. Passagiers moeten deze wanneer mogelijk in hun ruimbagage doen. Wanneer een passagier geen ruimbagage heeft, mag de laptop alleen volledig uitgeschakeld en in een koffer of tas de cabine in. Hoe andere vliegmaatschappijen hiermee omgaan, is nog niet bekend. Wij hebben KLM, Lufthansa, Transavia en Ryanair om een reactie gevraagd maar deze nog niet gekregen.

MacBook Pro toetsenbord
Klik/tap voor groter. Afbeelding: Imagebroker

Terugroepactie wegens oververhitting batterij

Apple startte het terugroepprogramma voor de 15-inch MacBook Pro in juni. Het gaat om een aantal modellen die tussen september 2015 en februari 2017 zijn verkocht. Volgens Apple bestaat er een kans op oververhitting van de accu. Daardoor zou een risico op brand kunnen ontstaan. De fabrikant vraagt bezitters van deze modellen dan ook met klem om de laptops niet langer te gebruiken. Alleen de 15-inch modellen zijn getroffen. Geen andere MacBook heeft dit probleem.

Bezitters van een 15-inch MacBook Pro kunnen op een speciale pagina het serienummer van hun laptop checken. Als je MacBook getroffen is, vervangt Apple de accu gratis. Hoe je precies van start gaat, lees je in dit artikel.

Met dank aan Monique voor deze redactionele tip

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    Alexander

    En als de batterij vervangen is? Mag hij dan wel gewoon gebruikt worden?

  • Profielfoto
    KeKo

    Wat ik het meest bijzonder van dit verhaal vind, is dat je macbook kennelijk oud of ouder is als hij 2 of 3 jaar oud is…

  • Profielfoto
    iCorsa

    KLM en de rest zullen snel volgen. EASA geeft Europese richtlijnen.

    Als je laptop overigens is gerepareerd, mag deze wel mee. Je moet hier wel een bewijs van hebben.

  • Profielfoto
    Hydrarchos

    Eigenlijk was dit wel – karmatechnisch – te verwachten na al dat gekneukel hier over de batterijen van de Samsung Galaxy Note.

  • Profielfoto
    OMT-fan

    Wat gebeurt er als je een Macbook Pro uit die range hebt, het SN niet aangeeft dat die voor vervanging in aanmerking komt?

    Hoe bewjs je dat bij een vlucht?

  • Profielfoto
    Koezel

    KeKo op 13 augustus 2019 20:21
    Wat ik het meest bijzonder van dit verhaal vind, is dat je macbook kennelijk oud of ouder is als hij 2 of 3 jaar oud is…

    Er staat oudere en niet oude. Een wezenlijk verschil lijkt me.

  • Profielfoto
    Joid

    @OMT-fan Dan zet je hem uit, stop je hem in je koffer en gaat ‘ie in de laadruimte. Dan kan je een paar uur niet met je MacBook werken, maar als je eenmaal geland bent dan kan je elkaar weer snel vast houden.

    Er is geen groot probleem hier. Er wordt er een gecreëerd.

  • Profielfoto
    Facundo

    @Joid: Er zijn mensen met een baan die wèl gewoon werken op een vlucht. Of denk jij dat Business Class vooral cocktails en kaviaar is?

  • Profielfoto
    KeKo

    Koezel op 14 augustus 2019 09:04

    KeKo op 13 augustus 2019 20:21
    Wat ik het meest bijzonder van dit verhaal vind, is dat je macbook kennelijk oud of ouder is als hij 2 of 3 jaar oud is…

    Er staat oudere en niet oude. Een wezenlijk verschil lijkt me.

    Dat vind ik niet. Het gaat alleen om enkele modellen die in de genoemde periode geproduceerd zijn. Geef dat dan aan. Want anders is mijn MacBook Pro (2018) ook een ouder model en een macbook 2006 ook en die mag ik echt nog meenemen . Daarnaast voel ik me niet aangesproken met mijn MBP, dus om die reden zou ik het artikel kunnen negeren, ik denk dat dat ook geldt voor iemand met een MBP uit 2017).

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Joid op 14 augustus 2019 09:34
    @OMT-fan Dan zet je hem uit, stop je hem in je koffer en gaat ‘ie in de laadruimte. Dan kan je een paar uur niet met je MacBook werken, maar als je eenmaal geland bent dan kan je elkaar weer snel vast houden.

    Er is geen groot probleem hier. Er wordt er een gecreëerd.

    Want als ie in het ruim explodeert of ontbrandt dan is er geen vuiltje aan de lucht;-)

  • Profielfoto
    Joid

    @Facundo Er werd gesteld dat je met deze MacBook niet meer mag vliegen. Dat is niet waar. Dus wil je ermee vliegen dan zet je hem uit en gaat het de laadruimte in. Of je gaat maar lopen.

    @Cenobyte Waar staat dat hij ‘uit’ kan exploderen?

  • Profielfoto
    Facundo

    @Facundo Er werd gesteld dat je met deze MacBook niet meer mag vliegen. Dat is niet waar. Dus wil je ermee vliegen dan zet je hem uit en gaat het de laadruimte in. Of je gaat maar lopen.

    Je kletst alweer uit je nek: https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2019/08/14/faa-flight-ban-for-dangerous-apple-macbook-pros-over-fire-risk/#1e68290b36c0

  • Profielfoto
    Facundo

    @Joid: Je hebt duidelijk gemaakt dat JIJ nooit hoeft te werken tijdens een vlucht en dus je laptop niet zult missen. Maar veel anderen moeten dat wèl. En voor die mensen (met deze laptop) is het dus geen “gecreëerd” probleem. Nogal kortzichtig om het geen probleem te vinden, omdat het toevallig geen probleem voor jou is.

  • Profielfoto
    flyinghigh

    Als crew van een grote blauwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij kan ik melden dat er nog geen security update over deze laptops is uitgevaardigd. Maar batterijen in praktisch alle electronische apparatuur vormt een brandveiligheid risico aan boord van een vliegtuig. Een batterij brand gaat gepaard met extreme hitte ontwikkeling en giftige gassen. Een batterij kan na het blussen zelfs spontaan weer herontbranden. Brand in een cabine is echt een serieuze aangelegenheid. Rook kan nergens heen en hitte bouwt zich snel op in een aluminium buis. Voor geïnteresseerden kijk eens op YouTube hoe snel een gehele vliegtuig cabine opgaat in vlammen als het echt misgaat.