‘NOS, RTL en NPO bouwen aan Nederlandse Netflix-killer’

Door: Noah Korevaar - 25 reacties
npo logo
NPO

De grote Nederlandse mediapartijen willen een gezamenlijk platform voor audio en video bouwen. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van het AD. Met het platform hopen ze tegenwicht te kunnen bieden aan grote internationale streamingdiensten zoals Netflix.

De strijd aan met Netflix

Gesprekken tussen de partijen, waaronder de NOS, RTL en de NPO, lopen al langer. Onder de deelnemers zijn ook eigenaars van radiozenders. Minister Arie Slob (Media) nam het initiatief ervoor. Door samen te werken hopen de bedrijven onder meer de trend van dalende advertentie-inkomsten te keren.

Hoewel de partijen nu een principeafspraak hebben, moet er nog veel worden uitgewerkt. Zo is nog niet besloten hoe er moet worden verdiend aan het platform: met advertenties of door kijkers en luisteraars een abonnement te laten afsluiten.

ANP

Reacties

25 reacties
  • Profielfoto
    Dakhaas

    Volgens mij moeten de NPO en NOS ver weg blijven bij de commerciële partijen en laat ze dan ook gelijk stoppen met reclame, alleen SIRE als dat nog bestaat…:)

  • Profielfoto
    polansky

    Een netflix killer nog wel…

    Dan moeten ze geen shizzle plaatsen en is er weinig te verwachten van de input van RTL.

    Van Nederlandse bodem en een ‘killer’ dat gaat nooit samen.

  • Profielfoto
    Absrnd

    Zal wel een reclamezender worden, met hier en daar een serie of film er tussen:)

  • Profielfoto
    HugovandenBeld

    Ik dacht dat NLZiet daarvoor bedoeld was?

  • Profielfoto
    Balsjer

    Absrnd op 30 augustus 2019 11:18
    Zal wel een reclamezender worden, met hier en daar een serie of film er tussen:)

    De mooiste films en series tussen de reclameblokken door😂.

  • Profielfoto
    Raridder

    😂😂😂 Netflix killer. Wat een grootheids waanzin! En dan zeker met al die reclames tussendoor en alsnog een tientje betalen. Schoenmaker blijf bij je leest!

  • Profielfoto
    Vaagstra

    Pijn in m’n buik van het lachen. De NPO en Netflix killen, auw.

  • Profielfoto
    Rolf

    Ik hoop dat ik hieruit niet moet begrijpen dat het ook allemaal van Nederlandse bodem moet komen?

    Als ik alles op een rij zet wat in het afgelopen jaar de moeite waard was dan kom ik op misschien DRIE avonden TV kijken. ‘Netflix-killer’? Say again?

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Netflix Killer. Vrouwelijke James Bond. Lekker origineel weer.

    Waarom maak je niet gewoon een hoge kwaliteit streamingsdienst. En dan nog liever met de publieke omroepen van Europa dan met de commercielen. Al die mooie Europese producties bij elkaar…

  • Profielfoto
    polansky

    iAmRenzo op 30 augustus 2019 15:44
    Netflix Killer. Vrouwelijke James Bond. Lekker origineel weer.

    Waarom maak je niet gewoon een hoge kwaliteit streamingsdienst. En dan nog liever met de publieke omroepen van Europa dan met de commercielen. Al die mooie Europese producties bij elkaar…

    Juustem! – Dat zou helemaal top zijn, inclusief uitzending gemist en we komen een heel eind om het TV abbo definitief op te zeggen.

     

  • Profielfoto
    iDeMi

    … nog geen deukje in een pak boter op kamertemperatuur.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    We hadden net het nieuws dat NPO uit NLZiet wilde en meer in NPOStart zag. Wie snapt het nog?

  • Profielfoto
    error

    LOL, met de bloemkolen-content van  gaat dat echt niet lukken.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Volgens zeggen ze dat ze tegenwicht willen bieden aan Netflix. Dat OMT daar netflix-killer van maakt zorgt vast voor het nodige verkeer, maar maakt ook weer duidelijk dat de site eigenlijk geen inhoudelijke agenda heeft.

  • Profielfoto
    App69

    Balsjer op 30 augustus 2019 13:16

    Absrnd op 30 augustus 2019 11:18
    Zal wel een reclamezender worden, met hier en daar een serie of film er tussen:)

    De mooiste films en series tussen de reclameblokken door😂.

    Welke stumperd is nou op het idee gekomen om een film tussen de reclame uit te zenden. Zo irritant.

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    yah mom, zit je lekker met vrouw lief, pot bier en chips op de bank om lekker een avondje reclame te kijken voor de stevig seks, komt er weer zo’n kud film tussen door…………..

  • Profielfoto
    defores

    Worden die zenders uberhaud nog bekeken? Lastig te vatten dat ze een verloren strijd aangaan. Zonde het geld en inspanning

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Streaming met advertenties: hoe verzin je het? DOA

  • Profielfoto
    KarelWillem

    defores op 31 augustus 2019 16:08
    Worden die zenders uberhaud nog bekeken? …

    Überhaupt. .;)
    De best bekeken programma’s komen nog altijd bij de publieke omroep vandaan. Met kijkcijfers waar elke commerciële van droomt.

    Top 25 meest bekeken programma’s in juli 2019:

    Nu jij weer…

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Haha… nu ik er nog eens serieus naar kijk. .:)
    Als er geen Formule 1 was geweest, was het volledig NPO in die lijst.

    Dus dat heeft best nog bestaansrecht zou je zo zeggen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Maar oké, met veel sport. Doen we voor de eerlijkheid een andere maand (mei). Zonder sport. Dan heb je toch een paar keer RTL4. Maar de rest van de commerciële omroepen is echt marge-werk.

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    KW, ik denk dat deze cijfers aan het oudere volk te danken zijn.
    Die kijken NL1,2,3 zelfs op de camping, ook over de grens, vaak ook gezien in CZ.

    Ik vermoed dat de jeugd flink anders kijkt tegenwoordig.
    Wij zijn geen jeugd meer, maar aan onze TV zit geen coax kabel, wij kijken Netflix, Prime enzovoort of streamen.

    De keer dat ik NPO kijkt is heel soms via mijn telefoon het nieuws via de Ziggo app als ik ergens moet wachten ofzo.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Aan wie het te danken is, doet er niet zo heel veel toe. Met kijkcijfers tot ruim 5 miljoen voor bijvoorbeeld programma’s als “Boer zoekt vrouw” behoor je tot de grootste spelers op de markt.
    En dat verkoopt nog steeds prima aan je adverteerders of investeerders. En als die doelgroep 50+ zal zijn, heb je ook nog eens de groep met het meeste geld te pakken.

    Nee, de publieke omroep is voorlopig nog lang niet dood.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Nou, we gaan het zien vanavond. Hoe levensvatbaar dat NPO nog is. .:)

  • Profielfoto
    KarelWillem

    De – niet zo verrassende uitslag – van 1 september j.l.

    Waar de Top-Vijf gewoon weer wordt beheerst door NPO (overigens scoren NPO2 en NPO3 een stuk minder lekker, daar kan de publieke omroep nog eens naar kijken).