Facebook luisterde naar gesprek­ken, maar alleen via Messenger

Door: Raymon Mens - 1 reactie
Afbeelding: Facebook, bewerking: OMT

Veel Facebook-gebruikers vermoeden dat het sociale netwerk naar hun gesprekken luistert. Vooral wanneer advertenties getoond worden over zaken waar ze net een gesprek over hebben gehad. Vandaag horen we dat Facebook wel degelijk naar een deel van gesprekken van zijn gebruikers luisterde, maar alleen via Messenger.

Het sociale netwerk liet spraakberichten die gebruikers naar elkaar via Messenger sturen door freelancers uitschrijven. Dit gebeurde ook wanneer niet alle deelnemers aan een gesprek op de hoogte waren. Facebook zegt dat het hier een week geleden mee is gestopt.

Bekend verhaal: verbetering algoritme

Facebook zegt tegen persbureau Bloomberg dat uitgeschreven fragmenten gebruikt werden voor het verbeteren van zijn spraak-naar-tekst-functie. Het algoritme werd beter als dit uitgeschreven tekst en audiofragmenten kon analyseren. Volgens het sociale netwerk waren de fragmenten niet aan een gebruiker gekoppeld. Ook wisten de freelancers die de gesprekken moesten uitschrijven niet dat het om audio van Facebook Messenger-gebruikers ging.

Volgens Facebook was er sprake van een opt-in, maar deze werkte maar half. Als een gebruiker koos voor het vesturen van gegevens voor het verbeteren van diensten, werden niet alleen de spraakberichten van die gebruiker opgeslagen, maar ook die van alle andere gespreksdeelnemers. Ongeacht de vraag of zij ook allemaal hebben ingestemd met het versturen van gebruiksdata. Het sociale netwerk zegt niet of de uitgeschreven gesprekken voor commerciële doeleinden zijn gebruikt.

facebook messenger spraakclip 001
Klik/tap voor groter. Screenshot: OMT/Raymon Mens

Facebook, Apple, Google, Amazon

Dit is inmiddels een bekend verhaal. Facebook Messenger is namelijk niet de enige dienst die menselijke medewerkers inzette om zijn spraak-algoritme te verbeteren. Amazon deed het met Alexa, Google met Google Assistent en Apple met Siri. Alle bedrijven hebben na ophef over deze praktijken het analyseren van gesprekken gestaakt. Het door mensen laten beluisteren van gesprekken vindt bovendien slechts op kleine schaal plaats, aldus de techgiganten. Een ding is zeker: er luistert meer dan alleen een algoritme wanneer je tegen een computer of virtuele assistent praat.

Reacties

1 reactie
  • Profielfoto
    pruus

    En alleen tot ze in de broek scheten van het lachen. Dan stopte het afluisteren…