Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 12 augustus 2019

E-mail heeft meer privacy nodig en daar kan Apple voor zorgen

Privacy wordt op het internet steeds belangrijker en Apple doet in Safari een boel om je bijvoorbeeld tegen tracking te beschermen. Ook andere browsers als Firefox zetten steeds meer op bescherming tegen tracking in. In je mailbox is het echter een heel ander verhaal. Iedereen de je een bericht stuurt kan, indien gewenst, zien waar, hoe vaak en wanneer je het opent.

Recent kwam de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) hiervoor in het nieuws. DUO gebruikte trackingsoftware in aan studenten persoonlijk gerichte e-mails. Daarmee heeft de dienst de Europese privacywet overtreden. Een andere applicatie genaamd Superhuman voorziet simpelweg iedere e-mail van tracking.

Hoe werkt tracking in e-mail

Tracking in e-mailberichten werkt eigenlijk heel simpel. Bij iedere verzonden e-mail wordt een kleine afbeelding van 1×1 pixels ingevoegd. Deze afbeelding staat op een server van de e-mailaanbieder en is per bericht uniek. Bij het openen van een bericht, zal de afbeelding laden en zo kan de verzender achter­halen of het bericht is geopend. Als het bericht meermaals wordt geopend, wordt de afbeelding opnieuw opgevraagd vanaf de server. Dat is ook zichtbaar en een verzender kan zo zien of iemand meermaals naar een e-mail kijkt.

Aanbieders van nieuwsbrieven gebruiken dit bijvoorbeeld om te zien wie hun mailing heeft geopend. Aan de hand van het ip-adres kan zelfs de locatie van de ontvanger bepaald worden.

SuperhumanLog
Tracking in e-mailapplicatie Superhuman – Klik/tap voor groter.

De grens verschuift

Dat dit gebeurt bij nieuwsbrieven en commerciële mailings, zal voor velen geen grote verrassing zijn. Marketeers willen de effectiviteit van hun communicatie meten en kunnen dat op deze manier doen. Wanneer je een mailing of nieuwsbrief opent, kan tracking er ook voor zorgen dat je elders op het internet opnieuw getarget wordt, of dat je interesse in het onderwerp in een (schaduw)profiel wordt opgeslagen.

Zorgelijk is dat de grens lijkt te verschuiven van commerciële e-mail naar persoonlijke e-mail. Duo gebruikte trackingsoftware bij persoonlijke berichten aan studenten en Superhuman doet het bij alle verzonden e-mails. Hoe zou je het vinden wanneer een contact of collega kon zien wanneer, hoe vaak en waar je zijn of haar berichten opent?

Nieuwe bescherming nodig

De meeste e-mailapplicaties beschikken over één simpele instelling: wel of geen externe afbeeldingen laden. Wanneer het laden van externe afbeeldingen is uitgeschakeld, werkt tracking in e-mail niet meer. Het zorgt er echter ook voor dat veel berichten er verminkt uitzien. Veel e-mails, zeker informatieve nieuwsbrieven, folders en aankondigingen zitten vol met externe afbeeldingen. Zo kan een bericht namelijk mooi opgemaakt worden met logo’s en productafbeeldingen.

Het is tijd voor een nieuw soort bescherming. Een slimme bescherming tegen tracking in e-mail die je wel functionele afbeeldingen toont, maar de tracking pixels verbergt. Apple heeft in Safari de meest geavanceerde bescherming tegen tracking zitten, maar in zijn e-mailapps niet. Vreemd, want ze gebruiken alle twee dezelfde basis, namelijk HTML. Apple heeft op grote schaal (het web) bewezen dat het tracking kan detecteren en voorkomen. Bij e-mail moet dat ook mogelijk zijn. Iets voor iOS 13.3? Het zou een waardevolle toevoeging zijn die afrekent met een vorm van tracking die veelal onzichtbaar is.

e-mail tracking 001
Veel e-mail bestaat uitsluitend uit afbeeldingen – Klik/tap voor groter.
Reageer op artikel:
E-mail heeft meer privacy nodig en daar kan Apple voor zorgen
Sluiten