Smartphone op fiets gebruiken nu verboden, maar er zijn nuances

Door: Raymon Mens - 30 reacties
smartphone fiets

Het is vanaf nu (1 juli) verboden om je smartphone op de fiets te gebruiken. De Nederlandse overheid waarschuwt dat ook een tablet, muziekspeler of camera vasthouden niet toe is gestaan. Indien je dat toch doet, volgt een boete van maar liefst 95 euro. Dit is vanaf nu vastgelegd in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Een smartwatch zoals de Apple Watch dragen is echter niet verboden. Hoewel dit ook een elektronisch apparaat is, gaat het specifiek om het vasthouden van een apparaat. Dragen van een smartwatch staat voor de wet niet gelijk aan vasthouden van een apparaat. Deze bepaling zorgt voor meer nuances.

Smartphone op fiets verboden, maar…

Met je telefoon in de hand nog even een bericht beantwoorden terwijl je fietst is dus verboden. Het snel kijken naar een bericht dat op je Apple Watch verschijnt om te beslissen of je af moet stappen om te antwoorden niet. De wet stelt dat bevestiging op het lichaam niet gelijk staat aan vasthouden.

Hands-free bellen met een koptelefoon of AirPods, of gebruik van stembediening zonder een apparaat vast te houden mag nog wel tijdens het fietsen. Daarnaast is gebruik tijdens stilstaan op de fiets toegestaan. Een smartphone die met een houder op het stuur bevestigd is, vormt een grijs gebied. In een toelichting op de wet staat dat op deze manier navigeren of muziek luisteren niet bezwaarlijk is. Met een houder doorlopend berichten sturen, wordt niet gewaardeerd.

Handhaving heeft prioriteit

In een debat over verkeersveiligheid vertelde minister van Justitie Grapperhaus onlangs dat de handhaving van het smartphoneverbod voor fietsers hoge prioriteit krijgt. Hoe dat in de praktijk uitpakt, valt nog te bezien. Een bestuurder van een bromfiets of scooter kan overigens een hogere boete verwachten, namelijk 160 euro. Trambestuurders moeten hun telefoon ook met rust laten en kunnen rekenen op een boete van 240 euro.

Om het nog even te benadrukken. Dat er uitzonderingen zijn, wil niet zeggen dat je permanent met je Apple Watch bezig moet zijn tijdens het fietsen. Je eigen veiligheid staat voorop en de meeste berichten kunnen ongetwijfeld even wachten.

Reacties

30 reacties
  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Volgens mij kun je het beste handhaven op momenten dat de jeugd naar en van school gaat. Die zitten soms zo ver weg in hun telefoon en hebben geen idee.

    Prima verbod dus maar slecht te handhaven. Hoewel een paar boetes aan het begin misschien wel dreiging vormen.

  • Profielfoto
    Night

    Wie weet… Ik heb er echter een hard hoofd in, als je ziet hoeveel automobilisten nog gewoon met hun mobiel bezig zijn tijdens het rijden en daardoor de meest vreemde capriolen uithalen. De boetes daarvoor zijn aanzienlijk hoger en er wordt ook streng op gehandhaafd. Helpt geen zier.

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    Ik vind al sinds ik hier voor het eerst over hoorde de term „mobiel elektronisch apparaat” veel te vaag.

    Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.

    Is een walkman een mediaspeler? Is een ghettoblaster, die je alleen op de fiets kunt vervoeren door hem in je hand te houden, een mediaspeler?

     

  • Profielfoto
    T1001

    @night voor de automobilist is t net wat makkelijker te verhullen door je telefoon laag te houden. Op de fiets is het open en bloot zichtbaar dat je je telefoon in je hand hebt.

  • Profielfoto
    error

    Iemand tips voor een goede houder waarvoor je geen speciaal hoesje nodig hebt? Het liefst ook een die heel snel te monteren en demonteren is (moet ook incidenteel op een ov-fiets kunnen).

    Ik heb nu zo’n finn ding, maar die bandjes overlappen – in tegenstelling tot de productfotografie – op een iPhone X zowel de Face ID functie als de ‘home indicator’. Dat is dus onhandig.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Blijft de grote vraag; hoe doe je dat nou met je navigatie.

    Stel je huurt een OV-Fiets (dat doe ik regelmatig), daar zit geen telefoonhouder op. En je moet in een andere plaats naar een onbekend adres. Je kunt toch moeilijk van de fietser verwachten dat hij op iedere straathoek stil gaat staan en de telefoon uit de broekzak haalt.

  • Profielfoto
    SvS

    /dev/enschede op 1 juli 2019 10:59
    Blijft de grote vraag; hoe doe je dat nou met je navigatie.

    Stel je huurt een OV-Fiets (dat doe ik regelmatig), daar zit geen telefoonhouder op. En je moet in een andere plaats naar een onbekend adres. Je kunt toch moeilijk van de fietser verwachten dat hij op iedere straathoek stil gaat staan en de telefoon uit de broekzak haalt.

    Mensen die met regelmaat OV fiets huren en moeten navigeren, kunnen beste zelf regelen, bijv. dit die je zo op kunt klemmen:

  • Profielfoto
    iDarwin

    Waarom nou weer zo duur?

  • Profielfoto
    .Robin

    /dev/enschede op 1 juli 2019 10:59
    Blijft de grote vraag; hoe doe je dat nou met je navigatie.

    Stel je huurt een OV-Fiets (dat doe ik regelmatig), daar zit geen telefoonhouder op. En je moet in een andere plaats naar een onbekend adres. Je kunt toch moeilijk van de fietser verwachten dat hij op iedere straathoek stil gaat staan en de telefoon uit de broekzak haalt.

    Oordoppen + gesproken instructies.

    Ik zie hier allemaal niet-bestaande problemen voorbij komen. Automobilisten die met een telefoon zitten te klooien moeten ze ook direct het rijbewijs afpakken. Je zit in een moordwapen, hou je bezig met mensen niet doodrijden en niet met een klant die je potentieel verliest of je vrouw die thuis huilie-huilie doet omdat ze een oorbel van een vrouw in je jaszak heeft gevonden.

     

    Echt tyf op met die klote dingen in het verkeer.

  • Profielfoto
    Shmoo

    iDarwin op 1 juli 2019 11:49
    Waarom nou weer zo duur?

    Nog niet duur genoeg. Met je telefoon spelen terwijl je een (tank)vrachtwagen bestuurt, kost 750,-

     

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    .Robin op 1 juli 2019 12:00

    /dev/enschede op 1 juli 2019 10:59
    Blijft de grote vraag; hoe doe je dat nou met je navigatie.

    Stel je huurt een OV-Fiets (dat doe ik regelmatig), daar zit geen telefoonhouder op. En je moet in een andere plaats naar een onbekend adres. Je kunt toch moeilijk van de fietser verwachten dat hij op iedere straathoek stil gaat staan en de telefoon uit de broekzak haalt.

    Oordoppen + gesproken instructies.

    Ik zie hier allemaal niet-bestaande problemen voorbij komen. Automobilisten die met een telefoon zitten te klooien moeten ze ook direct het rijbewijs afpakken. Je zit in een moordwapen, hou je bezig met mensen niet doodrijden en niet met een klant die je potentieel verliest of je vrouw die thuis huilie-huilie doet omdat ze een oorbel van een vrouw in je jaszak heeft gevonden.

     

    Echt tyf op met die klote dingen in het verkeer.

    Met gesproken instructies wordt je alle kanten uitgestuurd. Dat werkt echt niet.

    En je kunt van fietsers zeggen wat je wil; het zijn geen moordwapens zoals auto’s. Zo hard gaan ze echt niet.

  • Profielfoto
    jasper050

    Boetebedrag zou wat mij betreft een stuk hoger mogen. Hoop dat ze dan ook in Amsterdam de toeristen op de fiets die met zo’n stok in de hand foto’s maken op de bon slingeren. Ze kunnen nauwelijks fietsen en ze letten sowieso niet op.

    En als men in Amsterdam echt wat wil binnenhalen, de scooters op het fietspad waar het niet mag zonder helm en die met hun telefoon bezig zijn en dan ook nog de scooter hebben opgevoerd. Kijk dan kom je op bedragen waar mee de kademuren en de nieuwe fietspaden etc zo betaald zijn.

  • Profielfoto
    oblomov

    Maak voor moeilijk te handhaven overtredingen boetes cumulatief; eerste keer € 90 euro, tweede keer € 250, derde keer € 750 enz.

  • Profielfoto
    Elduderino

    /dev/enschede op 1 juli 2019 13:09
    Met gesproken instructies wordt je alle kanten uitgestuurd. Dat werkt echt niet.

    En je kunt van fietsers zeggen wat je wil; het zijn geen moordwapens zoals auto’s. Zo hard gaan ze echt niet.

     

    Hoezo wordt je met gesproken instructies alle kanten uitgestuurd. Krijg je gesproken “links” te horen terwijl de navigatie rechts wil? Ik gebruik ook een fietsroute app en die instructies zijn duidelijk.

    Fietsers geen moordwapen? Mag ik je vragen of je auto rijdt? Voor de automobilist zijn fietsers met smartphone een ware nachtmerrie. Ik zie ze regelmatig dwars door het verkeer, rotonde, al typend op de smartphone zonder op te kijken en met andere weggebruikers te communiceren.

    Ik irriteer me er enorm aan en juich dit verbod dan ook toe. Ze zijn dan wel geen moordwapen, maar ze worden een groot slachtoffer. En je kan veel van andere weggebruikers verwachten, maar niet dat men de raarste kunsten uit moet halen om die appende fietser te ontwijken. Maar ook als fietsers onderling is het gewoon gevaarlijk.

  • Profielfoto
    Flesh

    Elduderino op 1 juli 2019 15:26

    /dev/enschede op 1 juli 2019 13:09
    Met gesproken instructies wordt je alle kanten uitgestuurd. Dat werkt echt niet.

    En je kunt van fietsers zeggen wat je wil; het zijn geen moordwapens zoals auto’s. Zo hard gaan ze echt niet.

     

    Hoezo wordt je met gesproken instructies alle kanten uitgestuurd. Krijg je gesproken “links” te horen terwijl de navigatie rechts wil? Ik gebruik ook een fietsroute app en die instructies zijn duidelijk.

    Fietsers geen moordwapen? Mag ik je vragen of je auto rijdt? Voor de automobilist zijn fietsers met smartphone een ware nachtmerrie. Ik zie ze regelmatig dwars door het verkeer, rotonde, al typend op de smartphone zonder op te kijken en met andere weggebruikers te communiceren.

    Ik irriteer me er enorm aan en juich dit verbod dan ook toe. Ze zijn dan wel geen moordwapen, maar ze worden een groot slachtoffer. En je kan veel van andere weggebruikers verwachten, maar niet dat men de raarste kunsten uit moet halen om die appende fietser te ontwijken. Maar ook als fietsers onderling is het gewoon gevaarlijk.

    Welke fietsroute app gebruik jij? Ik kan beamen dat de gesproken instructies van Google Maps alles behalve ideaal zijn. “Ga in noordwestelijke richting langs de …straat”.

  • Profielfoto
    sedikit

    Het is al jaren in Amsterdam mij een grote ergernis. Van mij mag de boete verdubbeld worden. Ik heb in mijn omgeving al een paar mensen die op de fiets een ernstig ongeluk hebben gehad door smartphone gebruikende fietsers. Die bovendien het ook nog eens verdommen om een poot uit te steken als ze afslaan. En hoe men dan met de smartphone de weg moet zoeken? Je hoeft niet te kijken, maar je kunt ook luisteren. Als je tenminste als “muziekliefhebber” (een ernstig gedevalueerd woord) niet ook nog eens een koptelefoon op je kop hebt (als autist). Het luisteren kan heel eenvoudig als je de smartphone met een soort rekband klemt aan je stuur. Ik dacht dat deze “houder te koop is bij Dealert:

  • Profielfoto
    oblomov

    /dev/enschede op 1 juli 2019 10:59
    Blijft de grote vraag; hoe doe je dat nou met je navigatie.

    Stel je huurt een OV-Fiets (dat doe ik regelmatig), daar zit geen telefoonhouder op. En je moet in een andere plaats naar een onbekend adres. Je kunt toch moeilijk van de fietser verwachten dat hij op iedere straathoek stil gaat staan en de telefoon uit de broekzak haalt.

    Bereid je ‘onbekende’ route thuis voor & nog niet zolang geleden hadden we geen routeplanner & vanzelfsprekend gewoon afstappen.

  • Profielfoto
    sedikit

    (omdat je hier niet kunt bewerken, dan nog maar een aanvulling op deze manier:

    @iDarwin,

    je beklaagt je hierboven over de prijs van die twee klemmen. de mijne kost maar, dacht ik, € 8

    en @/dev/enschede

    „En je kunt van fietsers zeggen wat je wil; het zijn geen moordwapens zoals auto’s. Zo hard gaan ze echt niet.”
    Heeft niets met de snelheid te maken. Een half ongeluk bestaat niet, net als half zwanger. Je zou ze de kost moeten geven, de mensen die langzaam lopend een trap afgaan, uitglijden en hun nek breken.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    @sedikit, dus ook smartphone gebruik op de trap verbieden?  ;-)

  • Profielfoto
    Frans

    oblomov op 1 juli 2019 14:48
    Maak voor moeilijk te handhaven overtredingen boetes cumulatief; eerste keer € 90 euro, tweede keer € 250, derde keer € 750 enz.

    +1

    Mag van mij voor alle overtredingen die binnen een bepaalde termijn (een jaar) opnieuw begaan worden.

    Daarbij, in het geval van telefoongebruik tijdens het rijden, bij de 2e keer ook de telefoon in beslag nemen, bij de 3e keer telefoon + voertuig in beslag nemen en bij de vierde keer ook nog het rijbewijs intrekken.

    Mensen beseffen blijkbaar niet wat ze een ander kunnen aandoen wanneer ze deelnemen aan het verkeer. Het is geen spelletje, het is geen peuterspeelzaal, het is gevaarlijk en potentieel dodelijk op de weg!

    Ook een fietser kan een ander wat aandoen, een trauma opleveren bijvoorbeeld. Wanneer je deelneemt aan het verkeer moet je daar je volledige aandacht op richten, om je eigen fouten te voorkomen en op de fouten van anderen te kunnen anticiperen en deze op te kunnen vangen. Want fouten maken we allemaal, en is het dan niet fijn als het toch niet mis gaat omdat een ander goed op let?

  • Profielfoto
    sedikit

    Ome Kor op 1 juli 2019 20:52
    @sedikit, dus ook smartphone gebruik op de trap verbieden?  ;-)

    Allemachtig Ome Kor, je hebt het heel goed in de gaten! 😊 Misschien het vuurpeloton?

  • Profielfoto
    michaelzetter

    error op 1 juli 2019 10:51
    Iemand tips voor een goede houder waarvoor je geen speciaal hoesje nodig hebt? Het liefst ook een die heel snel te monteren en demonteren is (moet ook incidenteel op een ov-fiets kunnen).

    Ik heb nu zo’n finn ding, maar die bandjes overlappen – in tegenstelling tot de productfotografie – op een iPhone X zowel de Face ID functie als de ‘home indicator’. Dat is dus onhandig.

    2 bekende en goede merken zijn:

    https://www.quadlockcase.com 

    https://nl.sp-connect.eu/

  • Profielfoto
    Aiko

    en @/dev/enschede

    „En je kunt van fietsers zeggen wat je wil; het zijn geen moordwapens zoals auto’s. Zo hard gaan ze echt niet.”
    Heeft niets met de snelheid te maken. Een half ongeluk bestaat niet, net als half zwanger. Je zou ze de kost moeten geven, de mensen die langzaam lopend een trap afgaan, uitglijden en hun nek breken.

    Toevallig net vandaag een veroordeling voor het veroorzaken van een dodelijk ongeluk door een fietser die vooral oog had voor de telefoon. Geen auto bij betrokken…

  • Profielfoto
    koen
  • Profielfoto
    Geert

    Wat een betutteling weer in Nederland. Je bent met een telefoon op de fiets voornamelijk een gevaar voor jezelf. Mag je daar zelfs al niet meer zelf over beslissen? Ik dacht dat het een vrij land was.

  • Profielfoto
    error

    michaelzetter op 1 juli 2019 23:29

    error op 1 juli 2019 10:51
    Iemand tips voor een goede houder waarvoor je geen speciaal hoesje nodig hebt? Het liefst ook een die heel snel te monteren en demonteren is (moet ook incidenteel op een ov-fiets kunnen).

    2 bekende en goede merken zijn:

    https://www.quadlockcase.com 

    https://nl.sp-connect.eu/

    Die zien er goed uit… maar hebben beide een vaste houder op het stuur en de iPhone moet in een speciaal hoesje. Dus ik zoek nog even verder!

  • Profielfoto
    sedikit

    Geert op 2 juli 2019 07:21
    Wat een betutteling weer in Nederland. Je bent met een telefoon op de fiets voornamelijk een gevaar voor jezelf. Mag je daar zelfs al niet meer zelf over beslissen? Ik dacht dat het een vrij land was.

    De overbekende, afgezaagde, volledig inhoudsloze inhoudsloze mantra. “Ik dacht dat het een vrij land was”. Nog vergeten “En dat van mijn belastingcenten” ? 😊

  • Profielfoto
    TorchedPoseidon

    Geert op 2 juli 2019 07:21
    Wat een betutteling weer in Nederland. Je bent met een telefoon op de fiets voornamelijk een gevaar voor jezelf. Mag je daar zelfs al niet meer zelf over beslissen? Ik dacht dat het een vrij land was.

    Ik denk wat een hele hoop mensen vergeten incluis jijzelf is dat fietsers, net als voetgangers, beschermde deelnemers zijn.

    Als fietser mag je dan weliswaar geen ‘moordmachine’ zijn zoals sommigen hier een auto noemen, je kunt alsnog een hele hoop gezeik veroorzaken voor automobilisten. Gemiddelde scenario gaat als volgt: jij besluit niet op te letten terwijl je fiets omdat je druk bent met je telefoon, je fietst per ongeluk voor een auto, automobilist heeft gezeik aan z’n broek hangen en begint met 2-0 tegen hem.

    Dus als je lekker suïcidaal wenst te zijn, heb dan tenminste het fatsoen om het te doen in een situatie waarin je de andere partij niet meer benadeeld dan door middel van de schrik, lekker langs het spoor of iets dergelijks.

  • Profielfoto
    Geert

     

    TorchedPoseidon op 2 juli 2019 14:02

    Geert op 2 juli 2019 07:21
    Wat een betutteling weer in Nederland. Je bent met een telefoon op de fiets voornamelijk een gevaar voor jezelf. Mag je daar zelfs al niet meer zelf over beslissen? Ik dacht dat het een vrij land was.

    Ik denk wat een hele hoop mensen vergeten incluis jijzelf is dat fietsers, net als voetgangers, beschermde deelnemers zijn.

    Als fietser mag je dan weliswaar geen ‘moordmachine’ zijn zoals sommigen hier een auto noemen, je kunt alsnog een hele hoop gezeik veroorzaken voor automobilisten. Gemiddelde scenario gaat als volgt: jij besluit niet op te letten terwijl je fiets omdat je druk bent met je telefoon, je fietst per ongeluk voor een auto, automobilist heeft gezeik aan z’n broek hangen en begint met 2-0 tegen hem.

    Dus als je lekker suïcidaal wenst te zijn, heb dan tenminste het fatsoen om het te doen in een situatie waarin je de andere partij niet meer benadeeld dan door middel van de schrik, lekker langs het spoor of iets dergelijks.

    Dat klopt, het zijn beschermde deelnemers, daarom moet je als automobilist op blijven letten. Ik rij altijd met een flinke bocht om een fietser heen. Gaat dat niet? Dan neem ik gas terug.

     

  • Profielfoto
    Juistemm

    iAmRenzo op 1 juli 2019 09:42
    Volgens mij kun je het beste handhaven op momenten dat de jeugd naar en van school gaat. Die zitten soms zo ver weg in hun telefoon en hebben geen idee.

    Prima verbod dus maar slecht te handhaven. Hoewel een paar boetes aan het begin misschien wel dreiging vormen.

    De jeugd doet het niet meer of minder dan de “volwassenen”. Ik woon naast een drukke fietsers straat in Amsterdam Centrum, en je zult je verstelt staan hoe sommige mensen zich door de stad maneuvreren met het mobieltje in de handen.