Facebook voorziet foto’s van onzichtbare tracking, maar waarom?

Door: Raymon Mens - 8 reacties
FaceBook

Dat Facebook allerlei technieken gebruikt om je op het internet te volgen, is geen nieuws, maar hier is iets dat nog maar weinig mensen weten. Het sociale netwerk voegt ook (visueel) onzichtbare tracking aan foto’s toe. Die blijft ook bestaan bij het downloaden en opnieuw uploaden van een foto.

Facebook gebruikt hier speciale metadata voor. Om precies te zijn gaat het om de IPTC-tags. Die zijn officieel gemaakt voor gebruik door de pers. Fotografen kunnen er een bron, copyright, onderschrift en instructies voor gebruik aan toevoegen. Maar het sociale netwerk gebruikt het voor een tracking code.

Facebook en onzichtbare tracking in foto’s

In de IPTC-tags is ook ruimte voor instructies. Een fotograaf zou hier bijvoorbeeld in kunnen vullen “Alleen magazines. Niet voor gebruik op internet!” maar Facebook stopt er een tracking-code in. Die begint altijd met ‘FBMD’ en daarna volgt een reeks van 95 karakters. Nog niemand is erin geslaagd te ontcijferen waar deze 95 karakters voor staan. Mogelijk staat het account dat de foto geüpload heeft erin.

Wel bekend is dat een andere tracking-code wordt toegevoegd wanneer een foto op verschillende plaatsen wordt gedownload. Sommige foto’s op Facebook hebben een download-knop, terwijl andere foto’s alleen in volledige grootte te bekijken zijn. Je moet ze in dat laatste geval via de functie bestand opslaan van je browser downloaden. De code die in de IPTC-tags zit, is in deze gevallen verschillend.

facebook tracking afbeeldingen 001
Je kunt de tracking-code in macOS eenvoudig bekijken door rechts op een afbeelding te klikken en te kiezen voor ‘Meer info’. Vervolgens zie je de code in het veld ‘Instructies’ staan. Deze begint altijd met FBMD – Klik/tap voor groter.

Waarom deze tracking?

De vraag die rest is waarom Facebook dit doet. Er zijn talloze redenen te bedenken, van onschuldig en handig tot creepy. Allereerst zou het kunnen helpen om het werk van moderators op het platform makkelijker te maken. Als een foto die niet geplaatst mag worden wegens bijvoorbeeld naakt, geweld of ander misbruik steeds terug blijft komen, kan Facebook makkelijk de originele poster achterhalen. Aangenomen dat in de tags het ID van de uploader zit.

Dit kan ook van pas komen bij het aanpakken van copyright-meldingen of identiteitsfraude. Wanneer iemand een profielfoto overneemt, kan het originele account nog steeds achterhaald worden. Aan de andere kant kan het ook gebruikt worden om de relatie tussen foto’s en externe websites in kaart te brengen. Welke blogs zijn gerelateerd aan welke personen op Facebook en kunnen aan het schaduwprofiel van een gebruiker toegevoegd worden? De onzichtbare tracking-code is een manier om dit in kaart te brengen.

Natuurlijk zijn er genoeg apps beschikbaar die de metadata van een foto kunnen bewerken. Bij het opslaan van een foto in een ander formaat (JPG naar PNG), verdwijnt de meeste metadata ook. Veel apps zullen echter de IPTC-tags bewaren wanneer alleen een kleine bewerking aan een foto toegepast wordt. Is dit een handige toevoeging die Facebook sneller op laat treden tegen misbruik, of een extra manier om de acties van gebruikers te volgen? Het antwoord op die vraag hangt af van hoeveel vertrouwen je in Facebook hebt.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    Elduderino

    Ik ga er maar vanuit dat Facebook dit doet om je als gebruiker te traceren en een zo nauwkeurig mogelijk profiel van je op kan bouwen, waar ook op internet. Vertrouwen in Facebook is beneden het nul punt.

    Het is ongelooflijk hoe dit soort bedrijven alles uit de kast trekken om zoveel mogelijk content aan jou als gebruiker te koppelen. En wat kan je er aan doen? niet zoveel, alleen zoveel mogelijk tools uit de kast halen om het traceren te bemoeilijken. Maar ja daarmee schaden wij het economisch belang van onze geliefde adverteerders. 😂

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dit kan ook van pas komen bij het aanpakken van copyright-meldingen of identiteitsfraude. Wanneer iemand een profielfoto overneemt, kan het originele account nog steeds achterhaald worden.

    Smart! Ik zat ook aan zoiets te denken. Misbruik tegengaan en het aantal nepprofielen terugdringen.

  • Profielfoto
    VxP

    Facebook en vertrouwen. Die 2 woorden passen niet bijelkaar

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Omdat ze steeds meer en meer middelen proberen te vinden om de gegevens van mensen om te zetten in advertentie omzet ?

  • Profielfoto
    Vaagstra

    Handig allemaal van FB. Waar zouden we toch zonder ze zijn.

  • Profielfoto
    donut

    Facebook leeft van de data .

    Dus – zoveel mogelijk data verzamelen binnen de grenzen van de meestal nog ongeschreven wet (- die altijd achter de ontwikkelingen aan hobbelt )

    Hoe meer data hoe beter – ook voor de concurrentie positie-, baat het niet dan schaadt het niet. Worden we teruggefloten dan zien we dat later wel en maken wij ons welgemeende excuus. In de tussentijd kunnen we klanten binnen halen met data die de concurrent niet heeft.

     

     

  • Profielfoto
    ldb

    Eens met donut, het business model van Google en Facebook is het verzamelen en verkopen van informatie om zo gericht mogelijk advertenties/links/kliks te verkopen. Deze bedrijven moeten ook innoveren met hun strategie en manieren waarop zij deze informatie verkrijgen. Door het gedoe met de privacy wetgeving zoeken ze ook naar mazen in de wet en worden net als wielrenners die net even te ver gaan met en beetje doping af en toe teruggefloten. Ik ben blij dat Apple het moet hebben van de verkoop van hardware en niet van informatie. Hierdoor gebruiken ze slim de privacy als verkoop instrument. Ik trap er met volle overtuiging in!

  • Profielfoto
    Shmoo

    Mannen, zijn er geen vacatures voor CEO’s waar jullie op kunnen solliciteren?