‘Belgische Apple Premium Reseller Switch bijna bankroet’

Door: Raymon Mens - 15 reacties

Switch, een van de grootste Apple Premium Resellers van België, wankelt. Medewerkers hebben te horen gekregen dat het moederbedrijf (IT PRO NV) van de Belgische APR zijn schuldeisers niet meer kan betalen en onder curatele staat. Er is een procedure tot gerechtelijke reorganisatie gestart.

Dat staat gelijk aan in Nederland surseance van betaling aanvragen. Het is vaak de eerste stap naar een faillissement, maar kan ook een redding zijn. Een bedrijf probeert in deze fase vaak een akkoord met schuldeisers te sluiten. OMT heeft interne correspondentie met de mededeling ingezien.

Switch met 28 winkels in België

Met 28 winkels in België is Switch een van de grootste Apple Premium Resellers van het land. De onderneming heeft meerdere vestigingen in Antwerpen, Brussel en Leuven. De keten werd groot door concurrenten over te nemen. Zo werd in 2011 S&S overgekocht en in 2017 werd Switch eigenaar van Easy-M, dat was tot de overname de grootste APR van België.

Wij hebben Switch om een reactie gevraagd, maar nog geen toelichting ontvangen. Ook in het Belgisch staatsblad of handelsregister is nog geen verwijzing naar de surseance te vinden. Het kan echter even duren voordat aanvragen verwerkt zijn. De laatst gedeponeerde jaarrekening van Switch laat wel een sterk opgelopen schuld zien. Eind 2016 was er nog 10 miljoen schuld, terwijl dat een jaar later opliep naar 31 miljoen. De jaarrekening over 2018 is nog niet gepubliceerd.

Switch belgie
Klik/tap voor groter.

Nog geen reden tot paniek

Zoals eerder gezegd is dit geen faillissement, maar een fase waarin overeenstemming met schuldeisers getracht wordt te bereiken. Winkels zijn gewoon open en een procedure gerechtelijke reorganisatie hoeft geen faillissement tot gevolg te hebben. Wordt vervolgd.

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    pruus

    Absoluut geen reden tot paniek…

  • Profielfoto
    fredmatrack

    Ai, ik hoop maar dat dit goedkomt! Ik heb zelf nog gewerkt bij Switch (toen het nog IT Pro heette) en ben al jaren klant. Ook de school waarvoor ik werk, is al jaren trouwe klant. Onlangs hebben ze nog de openbare aanbesteding van heel onze scholenkoepel binnengehaald.

    Ik merk wel dat er een enorm personeelsverloop is bij Switch en heb al een paar keer gehoord dat ze serieus aan het re-organiseren zijn, zeker binnen de B2B afdeling…

  • Profielfoto
    Odyssey

    zou jammer zijn mocht Switch verdwijnen, altijd zeer goede in house service gehad bij herstellingen. Bij anderen die dit opsturen naar apple zelf zal dit denk ik niet zo vlot verlopen of je moet helemaal tot in brussel:(

  • Profielfoto
    Sven De Mey

    De reorganisatie is al een tijdje aan de gang. Oudere (lees: te dure) werknemers worden ontslagen of gewoon weggepest door ze op een andere locatie (verder van huis) te zetten… De manier hoe ze de opzeg uitvoeren is ook alles behalve fatsoenlijk te noemen…

  • Profielfoto
    dushi

    In Gent kent het personeel nauwelijks hun materie, zijn zeer onvriendelijk, enz…

  • Profielfoto
    WaZoo

    Ik ben ook geen fan, is normaal om een half uur te wachten voordat je geholpen bent, die tijd besteed ik liever ergens anders aan. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze graag failliet zie gaan!

  • Profielfoto
    kris251069

    De arrogantie van de medewerkers is nauwelijks te vatten. Dit gekoppeld met absolute incompetentie. Ik weiger al jaren nog iets bij hen te kopen.

  • Profielfoto
    Lifelogger

    Ooit bij Switch in Antwerpen mijn aller  eerste iPhone er gekocht. De 3GS. Kon het daar toen aanschaffen zonder abonnement. Kwam er daarna nog graag.

  • Profielfoto
    Qapla

    Ik hoop dat de Switch Gent kan blijven bestaan.

  • Profielfoto
    XP

    Verbaast me niets. De verkopen van Apple devices storten wereldwijd in. De glans raakt er steeds meer af. Veel te duur voor wat ze leveren. Daarbij is de service gewoon vreselijk slecht.

    Niet voor niets dat uit een groot onderzoek is gebleken dat het laatste half jaar 18% van alle iphone gebruikers in dat onderzoek zijn overgestapt van Apple naar Samsung.

    https://www.bankmycell.com/sell/iphones

    Ook ging Leap dat tweedehands Apple spullen verkoopt al failliet.

    Het Apple schip is zinkende en ze proberen nu de boel nog te redden door diensten als Apple music en Apple Video.  Wordt ook niets.

     

  • Profielfoto
    fredmatrack

    Inderdaad XP! En ik denk ook dat de marges die Apple aan de dealers geeft niet van die grootte zijn dat je enkel daar op kan overleven! Je moet het als reseller vooral hebben van de accessoires en de extra’s.

  • Profielfoto
    Jonasken

    Mag voor mij dicht. Slechte ervaring met de vestiging in st martens latem.

  • Profielfoto
    Hydrarchos

    XP op 25 juli 2019 21:09
    Verbaast me niets. De verkopen van Apple devices storten wereldwijd in. De glans raakt er steeds meer af. Veel te duur voor wat ze leveren. Daarbij is de service gewoon vreselijk slecht.

    Niet voor niets dat uit een groot onderzoek is gebleken dat het laatste half jaar 18% van alle iphone gebruikers in dat onderzoek zijn overgestapt van Apple naar Samsung.

    https://www.bankmycell.com/sell/iphones

    Ook ging Leap dat tweedehands Apple spullen verkoopt al failliet.

    Het Apple schip is zinkende en ze proberen nu de boel nog te redden door diensten als Apple music en Apple Video.  Wordt ook niets.

    Nog even afgezien van de kwaliteit van de dataset (zie onder): datzelfde onderzoek toont ook dat tegen tachtig procent van de iOS-gebruikers loyaal blijft – en andere onderzoeken schatten dat cijfer nog hoger in; in beide gevallen is het nog steeds hoger dan het in het verleden wel is geweest, en lijkt er bovendien sprake te zijn van een stijgende trend (2019 tov 2018). Een ander blog op dezelfde site gaat in op de veel hogere waarderetentie van iPhones ten opzichte van Samsungs vlaggeschipmodel. Dus dat is nauwelijks “instorten” of een “zinkend schip”.

    Ik kom er op de site overigens nergens achter waar “Bankmycell” eigenlijk is gevestigd; en er is nogal wat verschil in gedrag tussen verschillende landen en er is ook geen duidelijkheid welke periode de data bestrijken. Dat gebrek aan transparantie maakt de dataset ook wat verdacht.

  • Profielfoto
    typonerd

    Ik zou ITPro/Switch nu ook niet gaan vergelijken met Leapp.

    Switch is altijd al een premium reseller geweest waar je professioneel geholpen werd en met correcte prijzen. Leapp daarentegen… 450 euro voor een witte macbook van meer dan 10 jaar oud. Die schaamden zich er ook niet voor om een ‘refurbished’ toestel even duur te verkopen als een nieuw.

  • Profielfoto
    DSC