Apple’s privacy-campagne nu ook in Duitsland

Door: Night - 3 reacties
Apple iPhone Privacy billboard Hamburg

Na Amerika en Canada zijn nu onze oosterburen aan de beurt. De privacy campagne van Apple is in Duitsland neergestreken bij de haven en het centrum van Hamburg en in Berlijn.

Hamburg heeft voor zijn haven de slogan ‘Das Tor zur Welt’, de deur naar de wereld. Apple heeft dit slogan passend aangevuld. Een enorm spandoek heeft de tekst ‘Das Tor zur welt, nicht zu deinen Informationen. Naast een afbeelding van een iPhone XS is dan nog de tekst ‘PrivatsphĂ€re, Das ist iPhone’ te lezen. Kortom, de deur naar de wereld hoeft niet de deur naar jouw gegevens te zijn. Privacy, dat is iPhone.

In Hamburg siert Apple ook nog een gevel met een referentie naar de algemene misvatting dat de hamburger zijn oorsprong in de stad Hamburg zou hebben. De tekst luidt hier ‘VerrĂ€t so wenig ĂŒber Hamburger wie die Hamburger’. Tsja, hamburgers kunnen niet praten, nee…

Apple iPhone Privacy billboard Hamburg
Klik/tap voor groter.

In Berlijn refereert een gevel-vullende advertentie naar de tijd dat de Berlijnse muur nog bestond. Berlijn was toen verdeeld in zogenaamde ‘sectoren’. De tekst luidt in de Berlijnse advertentie luidt dan ook: ‘Welkom in de veilige sector’. Kort maar krachtig. Ook hier wordt de advertentie afgesloten met de tekst ‘PrivatsphĂ€re, Das ist iPhone’.

Apple iPhone Privacy billboard Berlijn
Klik/tap voor groter.

In alle drie de advertenties is de ‘bottom line’ dat je een iPhone moet nemen als je op je privacy gesteld bent.

iPhone Privacy campagne van Apple

De billboards zijn een voortzetting van de huidige privacy advertentiecampagne van Apple. Die campagne ging afgelopen maart officieel van start met een video. Als onderdeel van die campagne plaatste Apple, na Amerika, ook in Canada reclameborden, die soortgelijke lokale slogans laten zien. De advertenties in Berlijn en Hamburg zijn de eersten in Europa.

De stijl van de advertenties is overigens een verhaal apart. Al ruim voor de start van de privacy campagne van Apple in maart hing Apple een enorm spandoek recht tegenover de ingang van de CES, de Consumer Electronics Show. Het bedrijf deed zelf niet mee aan de CES, maar wist op deze manier wel wereldwijd de aandacht op zich te vestigen. Dezelfde stijl van dat billboard is ook gebruikt in de campagnes in Canada, en nu dus ook in Duitsland.

En nu? Nu is het wachten tot Apple in Zeeland een enorm spandoek aan de Oosterscheldekering mag hangen. De tekst zal dan vast zoiets zijn als ‘Ons Zeeuwen bin zuunig, zĂ©ker met het delen van informatie die op je iPhone staat’. 😉

Reacties

3 reacties
  • Profielfoto
    Kevin

    Ik ben blij dat er 1 techgigant is die inzet op privacy. Zeker naar de toekomst toe, waarbij technologie nog meer mogelijkheden biedt om gegevens over jou te verzamelen.

  • Profielfoto
    defores

    Apple luistert ook gewoon Siri af, daarmee kan het voorkomen dat de gebruiker persoonlijke gegevens benoemt en alsnog herleidbaar is kortom uitzetten die handel.

    Ik denk dat geen 1 techgigant om privacy nog geeft, ze willen gewoon big money en privacy is big money.

  • Profielfoto
    Beenkens

    Naar mijn mening en sterk vermoeden is de timing van deze campagne alles behalve toeval en is de achterliggende gedachte (onder andere) dat Apple de publieke opinie in Duitsland ten opzichte van hun 80 auto’s die hier vanaf komende maandag (29/07) gaan rondrijden (voor Apple Maps en de nieuwe Look-Around-functie) enigszins probeert op te warmen.

    De berichtgeving in de Duitse media laat namelijk niet bepaald na, telkens weer te vermelden dat en waar je bezwaar kunt aantekenen om je woning onherkenbaar te laten maken. De discussie hierover (zoals destijds bij Google Maps) ligt weer helemaal open en de meningen verschillen hier ook enorm! Ik vermoed dat Apple samengevat probeert aan te tonen dat Big Brother in dit geval helemaal niet zo big en evil is, als menigeen wil geloven of veronderstellen …