Apple iPhone in de toekomst mogelijk voorzien van ToF-camera: alles wat je moet weten

Door: Mark Hofman - 7 reacties

We zijn nog een paar maanden verwijderd van het moment dat Apple de iPhone line-up van 2019 aan gaat kondigen. Maar het grote publiek lijkt inmiddels alweer verder te kijken. Waar betrouwbare analist Ming-Chi Kuo het gisteren nog had over 5G ondersteuning in de toestellen van 2020, begint hij nu over de implementatie van een ToF-camera.

Via MacRumors komt de verwachting van Ming-Chi Kuo naar buiten. Het is niet de eerste keer dat we iets te horen krijgen over een Time-of-Flight camera voor de iPhone line-up van volgend jaar. Eerder dit jaar meldde Bloomberg een zelfde verhaal over een 3D camerasysteem, dat volgens bronnen al sinds 2017 bestaat voor de iPhone. Inmiddels zijn er aardig wat Android smartphones aan de haal gegaan met het systeem. Maar wat doet deze sensor nu precies, hoe werkt het en wat gaat Apple ermee winnen? We zochten het voor je uit!

Wat is Time-of-Flight?

Time-of-Flight is een overkoepelende term voor technologie die letterlijk de tijd van de vlucht meet. Het gaat in de technologie om de tijd die iets nodig heeft om een bepaalde afstand af te leggen. Hierbij kun je denken aan een laser, licht, vloeibaarheid of gas.

In het geval van camerasensoren hebben we het dan over een infrarood-laserstraal die gebruikt wordt om een laserpuls naar buiten te sturen. Deze stuitert tegen het object dat ervoor staat en zal vervolgens, door middel van reflectie, terugkeren in de sensor. Door de tijd te berekenen die de laser aflegt om terug te keren in de sensor, is het mogelijk om te berekenen hoever bepaalde objecten verwijderd zijn van de sensor. En daardoor is het dus mogelijk om een gedetailleerde 3D map te maken van de ruimte en alle objecten die er te vinden zijn.

Apple iPhone 2020 AR

De technologie is voornamelijk terug te vinden in camera’s van drones en autonome auto’s, maar duikt ook steeds vaker op in smartphones.

Waarom wil Apple het voor de iPhone?

Nu zijn er al twee betrouwbare partijen die gemeld hebben dat Apple met zo’n ToF-camera aan de haal wilt gaan voor de iPhones van 2020. Maar de grote vraag is alleen: wat kunnen we er mee?

Op dit moment hebben iPhone-bezitters al toegang tot een IR Projector, dat simpelweg gebruikt wordt voor Face ID. Deze projector pakt duizenden stippen uit een raster en laat de telefoon er een 2D foto van maken, welke vervolgens gebruikt wordt om een dieptemap te berekenen. Een Time-of-Flight sensor brengt dit systeem naar de “Next-level”, waardoor er heel veel meer dingen mogelijk worden. Het zal dus niet gebruikt worden om het huidige IR systeem te vervangen.

Wat Apple wel wil doen, volgens de geruchten, is de Augmented Reality (AR) ervaring naar een hoger niveau tillen. Een ToF-camera kan ervoor zorgen dat een camera volledig getracked en gescand kan worden door de iPhone, waardoor er een accurate 3D render van de desbetreffende ruimte ontstaat. Hierdoor ontstaan er mogelijkheden om betere en accuratere AR implementaties door te voeren dan de huidige iPhone modellen.

Een bijkomend voordeel voor de gebruiker van deze iPhone is dat de portret-modus ook beter uit de verf komt. Dit kunnen we op dit moment ook al zien bij de P30 Pro van Huawei.

Welke andere producenten gaan ermee aan de haal?

Naast het feit dat Huawei de ToF sensor gebruikt voor portret-foto’s, is er ook zeker ambitie bij het bedrijf te vinden om het systeem toe te passen voor AR. Op dit moment zorgt het systeem ervoor dat de P30 Pro hoogte, diepte en volume kan meten met een accuraatheid van 95%. Iets dat zeker op het gebied van fotografie voor veel voordeel kan zorgen, maar ook op het gebied van AR de vruchten af kan werpen.

Naast Huawei zijn ook bedrijven als LG (in de selfiecamera van de G8) en Sony (3D op laser gebaseerde ToF Chips) ook druk bezig met het implementeren van de technologie. Die laatste is naar verluidt deze zomer nog klaar, dus lijkt deze precies op tijd te komen voor de iPhone van 2020.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Vaagstra

    ‘Maar het grote publiek lijkt inmiddels alweer verder te kijken’

    Wat een BS, alleen idioten kijken naar iets dat er nog lang niet is. Wat willen jullie nou met dit ultieme gel*l?

  • Profielfoto
    abbenhui

    Vaagstra op 31 juli 2019 08:04
    ‘Maar het grote publiek lijkt inmiddels alweer verder te kijken’

    Wat een BS, alleen idioten kijken naar iets dat er nog lang niet is. Wat willen jullie nou met dit ultieme gel*l?

    Ik gun je van harte je onvrede met de artikelen hier, maar kun je dat dan niet beter oplossen door weg te blijven?

  • Profielfoto
    Vaagstra

    @abbenhui: nee.

  • Profielfoto
    NapO

    Vaagstra op 31 juli 2019 15:01
    @abbenhui: nee.

    sluit ik me bij aan…. Ik vind ook dat we positief kritisch moeten kunnen reageren op apple spullen…. ze pushen de prijzen, komen met niet innovatieve dingen die een ander merk al heeft, apple is gewoon dik ingehaald. enige wat ze als klein voordeel nog hebben is het eco systeem, waarbij android dat ook al behoorlijk aan het inhalen…

    IK heb een al een tijdje een huawai p30 en een iphone voelt als een oud toestel (ook IOS trouwens). probeer het is in een winkel, t zal je verbazen hoe goed het werkt voor een behoorlijk lagere prijs.

  • Profielfoto
    Dobbel

    Vaagstra op 31 juli 2019 15:01
    @abbenhui: nee.

    Wat nou nee.  Als het je niet zint EN niet weg blijft hou dan minstens je kommentaar voor je.

     

    opzouten

  • Profielfoto
    abbenhui

    @ NapO: Eens, hoor, dat positief kritisch moet kunnen.
    maar wijs mij dan even het positieve aan in deze tekst:

    Wat een BS, alleen idioten kijken naar iets dat er nog lang niet is. Wat willen jullie nou met dit ultieme gel*l?

  • Profielfoto
    monty python

    @abbenhui : volledig akkoord.

    Ik blijf hier zelfs meer en meer weg door de aanhoudende negativiteit. Dit is geen Apple fan site meer. Dit is een anti Apple site geworden door de constante negativiteit van een kleine minderheid users die menen in bijna elk onderwerp of artikel Apple te moeten neerhalen. Ik vraag me af wat hun beweegredenen zijn om daar zoveel tijd in te steken ? Hebben die niets beters te doen ? Worden ze betaald om dit te doen ?

    Een fan site mag voor mij gerust wat te positief zijn, de meeste mensen weten dat wel te relativeren. En die relativering wordt op andere media ook voldoende gegeven. Ik blijf enkel nog eens sporadisch terugkeren om de redactie een hart onder de riem te steken. Moet echt niet leuk zijn om dit dagelijks te moeten ondergaan.