Ziggo start levering snelle en stille 4K Mediabox aan klanten

Door: Raymon Mens - 18 reacties
Ziggo 4K Mediabox

Ziggo is begonnen met het leveren van een nieuwe settopbox aan nieuwe klanten. Het gaat om de Mediabox Next met ondersteuning voor 4K-beeld. De nieuwe box is ook een stuk sneller en stiller dan de huidige Mediabox XL (voorheen Horizon Mediabox) die bij veel huishoudens bij de TV staat.

Voorlopig krijgen alleen nieuwe klanten die een Internet en TV of alles-in-één Complete of Max bestellen de nieuwe settopbox. Bestaande klanten die de 4K Mediabox willen, kunnen contact opnemen met de provider. De box is ook onderdeel van het Ziggo zakelijk Internet Pro-pakket.

Ziggo Mediabox Next met 4K

De nieuwe Box stelt klanten niet alleen in staat om 4K-content van onder andere Netflix, Videoland en YouTube te kijken, maar zorgt ook voor minder ergernissen op het gebied van traagheid en geluidsproductie. De oude settopbox had een ventilator die zich nogal snel en duidelijk liet horen. De afstandsbediening is voorzien van een microfoon, waardoor bediening met spraak mogelijk is. “Hey Ziggo!”

De nieuwe settopbox is ook kleiner, maar heeft wel minder aansluitingen dan de Ziggo Mediabox XL. Aan de achterkant zitten een stroom-knop, een optische uitgang voor digitale audio, ethernet, usb, hdmi, een analoge aux-poort en de coax-aansluiting. Omdat er maar één ethernet-aansluting is, dient de box niet langer als switch. De afstandsbediening is ook veel simpeler en heeft geen uitgebreid toetsenbord meer aan de achterkant.

ziggo mediabox next 4k
Klik/tap voor groter. Afbeelding: Ziggo

Bestaande klanten moeten bellen

Diverse lezers hebben ons over de beschikbaarheid van de nieuwe box getipt. Ze moesten echter zelf naar Ziggo bellen om de 4K Mediabox Next aan te vragen. Daarbij is het nodig om het lopende contract opnieuw met een jaar te verlengen, omdat de box officieel alleen aan nieuwe klanten wordt geleverd. Wanneer een grootschalig upgrade-programma start is nog niet bekend. (Zie ook → Concurrentie op de kabel nu mogelijk, maar met beperkingen)

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    Juistemm

    Heb hem al een maand thuis staan! Super relaxt t.o.v. de oude box. Veel sneller en makkelijker in gebruik. Ook spraakbediening gebruik ik eigenlijk vaker dan ik dacht.

  • Profielfoto
    arno1975

    Wellicht een blonde vraag, maar wordt er al in 4K uitgezonden? Heb ik iets gemist?

    Ik zit al weliswaar twee weken in Turkije (ben al bijna op de helft), maar heb toch wel internet, hier 😉

  • Profielfoto
    polansky

    Tenzij je alleen TV bij Ziggo afneemt, dan krijg je hem dus mooi niet.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Kuchapple Kuchtv Kuchapp?

  • Profielfoto
    Peter1980

    Let trouwens op als je het Ziggo modem in bridge modus hebt staan. Dan kan de activatie mislopen. Met het bellen van de servicedesk kreeg ik wat trucs om dit probleem te omzeilen. Gelukkig is het alleen nodig voor het activeren van de nieuwe mediabox.

    Verder een verademing qua herrie. Beeld is prima, alleen kaapt de mediabox de HDMI kanalen, als ik de Apple TV wil gebruiken moet ik de mediabox uitzetten anders springt de tv terug naar de mediabox. Maar misschien moet ik dat nog verder uitzoeken in de instellingen.

  • Profielfoto
    Frank

    Nu nog de tv app duurt zo lang…
    Wil ook geen mediabox heb een tv icm CI module.

  • Profielfoto
    arno1975

    Frank op 12 juni 2019 14:19
    Nu nog de tv app duurt zo lang…
    Wil ook geen mediabox heb een tv icm CI module.

    Heb dus sinds kort T-Mobile. Daar hebben ze wel een Apple TV app. En glasvezel.

    was al een tijdje klaar met KPN

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Waarschijnlijk nog steeds zo brak en traag als de gefaalde Horizonbox en die van Humax. Beter ook dat wij dit jaar zijn overgestapt naar Online.nl vanwege de lage prijzen.

  • Profielfoto
    Rob

    Liep als een trein gedurende twee weken. Na die twee weken een update en vervolgens beeld en geluidsproblemen, waarschijnlijk HDMI-gerelateerd : https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/next-box-geen-zwart-beeld-bij-opstarten-uit-standby-40141#post403890 Er komt een monteur maar waarschijnlijk is de software-update toch de boosdoener….

  • Profielfoto
    JJmac

    Ook al weer een paar weken in huis en zeer tevreden, super snel en stil.

    Ook in samen werking met de Ziggo go app werkt super.

    Dat de modem in Bridge modus stond (wat eigenlijk moet) kwam niet ten sprake.

    Wij hebben geen glasvezel en voor snel internet is er dan verder geen keuze en zijn dan ook blij met de box.

  • Profielfoto
    bluepower

    Werkt de afstandbediening met infrarood of via wifi? ik heb de horizonbox nu in de kast in de gang staan zodat de tv helemaal vrij aan de muur hangt.

  • Profielfoto
    Harm

    Echt een hele verbetering

    wij zijn er erg blij mee

    met het oude systeem niks dan ellende

  • Profielfoto
    Maverick2001

    Sinds 4 wkn in bezit en het is een super snel en compact apparaat. Echt een wereld van verschil met de Horizon box.

    Kleinigheidje, vind het jammer dat je niet de radiozenders als nummers kan intoetsen. Uiteraard wel vanuit het menu en met spraak.

    Al met al een verademing!

  • Profielfoto
    Frans

    Rob op 12 juni 2019 16:33
    Liep als een trein gedurende twee weken. Na die twee weken een update en vervolgens beeld en geluidsproblemen, waarschijnlijk HDMI-gerelateerd : https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/next-box-geen-zwart-beeld-bij-opstarten-uit-standby-40141#post403890 Er komt een monteur maar waarschijnlijk is de software-update toch de boosdoener….

    En Ziggo zal dat in alle toonaarden blijven ontkennen.

    Ik heb zelf zoiets meegemaakt met een CI-module die na een firmware update van Ziggo ineens allerlei problemen met mijn TV veroorzaakte. Uren met de helpdesk aan de lijn gezeten, TV meerdere keren teruggezet naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw geprogrammeerd. Het hielp allemaal niets en Ziggo bleef ontkennen dat het aan de firmware update kon liggen. Het lag aan mijn (Ziggo goedgekeurde) TV en ik moest het verder zelf maar uitzoeken.

    Ten einde raad de CI-module van mijn ouders geprobeerd. Probleem opgelost. Apart genoeg had de TV van mijn ouders (ander merk) geen probleem met mijn CI-module, dus hebben we de wissel zo gelaten. Meldingen over een firmware update annuleer ik sindsdien direct. Zoals de Amerikanen zeggen, “If it ain’t broken, don’t fix it!”

    Als je een probleem hebt met Ziggo, veel succes toegewenst.

  • Profielfoto
    veyske

    Is op eerste zicht zelfde als “nieuwe digibox” van Telenet in Belgie. Heb hem al paar maand staan. Soms wel het gevoel dat het haar van mensen in beeld licht geeft

  • Profielfoto
    snfnmogo

    Wat ik jammer vind, is dat ik als trouwe klant €19,95 aan “activatiekosten” moet betalen om de nieuwe box te mogen gaan gebruiken. Ik zit al jaren te sukkelen met de trage en onvoorspelbare horizonbox, m’n abo wordt elk jaar duurder om te kunnen blijven innoveren en nu is er eindelijk een innovatie en proberen ze je een poot uit te draaien met zogenaamde activatiekosten. Bah. Uiteindelijk zal ik wel weer overstag gaan, omdat ik ‘m toch wil hebben…

  • Profielfoto
    Gio

    @sbfbmogo, bel of chat met ze en vermeld dat je dat je gaat overstappen ivm de activatiekosten. Durf te wedden dat ze met een ‘schappelijke oplossing’ zullen komen 😉

  • Profielfoto
    Gio

    Als nieuwe klant (overgestapt van Telfort) kreeg ik in april de horizon box. Wat een rot box is dat! Vooral als je het kleine en snelle Telfort kastje gewend bent dan is de horizon box een achteruitgang!

    Omdak nog binnen de ontbindingstermijn zat (wet koop op afstand) heb ik een klacht ingediend en ik kreeg eerst een email terug van een medewerker die ze net zo goed alleen maar koffie mogen laten halen. Daarna gelijk via de chat geappt en aangegeven dat ik Ziggo klachten niet serieus neemt en ik mijn abonnement wil opzeggen.

    Ineens kwam men met de 4K box op de proppen (was nog niet eens beschikbaar), ik mocht deze kosteloos testen. Wat een verademing zeg!

    Geweldig snelle kast, met een fijne stemgestuurde afstandsbediening en vooral de mogelijkheid dat de opnames via de cloud worden opgeslagen maakt het fijn om via je portable devices verder te kijken waar je was gebleven (en vice versa).

    Wat ik nu nog mis is een goede 4K tv 😎