WeTransfer stuurde bestanden naar verkeerde ontvanger

Door: Raymon Mens - 2 reacties
Wetransfer logo

WeTransfer heeft een gevoelig foutje gemaakt. De dienst die vaak gebruikt wordt voor het verzenden van grote bestanden, stuurde door een technisch probleem bestanden naar verkeerde ontvangers. Getroffen gebruikers hebben een waarschuwing ontvangen.

Alleen gebruikers die op 16 of 17 juni bestanden hebben verstuurd, zijn getroffen. Volgens WeTransfer zijn sommige van die bestanden ook geopend, maar vaak en vrijwel zeker door de ontvanger voor wie de bestanden bedoeld waren. Het gaat niet alleen om bestanden die verstuurd zijn via de website van het bedrijf, maar ook via de apps voor iOS en Mac.

Gevoelig foutje WeTransfer

Het bedrijf rept in de e-mail aan getroffen gebruikers niet over het oorzaak van het datalek. Er zijn echter wel een aantal maatregelen genomen om de schade te beperken. Alle URL’s naar bestanden die op 16 en 17 juni via de dienst zijn verzonden, zijn geblokkeerd. Helaas is nog veel onduidelijk. Zo kan de dienst nog niet zeggen hoeveel gebruikers getroffen zijn. Medewerkers van het bedrijf zoeken nog naar de oorzaak van het lek.

Alle gebruikers die getroffen zijn, hebben inmiddels een e-mail an WeTransfer ontvangen. Heb je recent bestanden verstuurd, maar geen bericht gehad? Dan ben je niet getroffen. Gebruikers met een betaald account zijn wel uit voorzorg uitgelogd en het bedrijf adviseert om waakzaam te zijn voor verdachte mails. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Reacties

2 reacties