Storing bij KPN en alarmnummer 112: dit ging er fout

Door: Raymon Mens - 5 reacties

Maandag was er een grote storing bij KPN. Hierdoor konden abonnees niet of beperkt bellen en gebeld worden. Veel erger was dat het alarmnummer 112 urenlang niet werkte. Inmiddels is er meer bekend over de oorzaak van de storing. Een ding staat volgens de telecomĀ­provider vast: het was geen cyberaanval tegen Nederland.

Dat schrijft KPN in een bericht op zijn site. Het gaat om een uitzonderlijke verstoring waarbij meerdere systemen hebben gefaald. Naast het hoofdsysteem, vielen drie back-up-systemen tegelijk uit. Er komt een onderzoek naar de exacte toedracht, maar hier zijn de eerste conclusies.

Software-fout in routeringssysteem KPN

Het lijkt erop dat de telefonieverstoring veroorzaakt is door een probleem in het routeringsplatform van KPN. Het routeringssysteem, dat viervoudig is uitgevoerd, is het systeem dat alle inkomende telefoongesprekken doorstuurt naar de juiste bestemming. De provider vermoedt dat er sprake was van een fout in de software die gelijktijdig optrad in de vier routeringssystemen. Het probleem ontstond bovendien heel snel en de monitoringsystemen hebben ook niet goed gereageerd.

De oplossing bleek het opnieuw opstarten van diverse systemen. Dat duurde enkele uren, waardoor de storing die rond 16:00 uur begon uiteindelijk tussen 19:00 en 20:00 uur werd opgelost. Er volgt nog een diepgaand onderzoek naar de software-fout bij KPN, want in principe kan dit zo opnieuw gebeuren. De storing is alleen opgelost met een reboot, de achterliggende fout is niet gepatcht.

Drie back-ups waren niet genoeg

De storing werd ook tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer besproken. Minister Ferdinand Grapperhaus zei daar dat wordt onderzocht waardoor de drie back-ups niet werkten. De minister benadrukt ook dat het 112-platform zelf online was, maar dat gesprekken door de storing bij KPN het platform gewoon niet wisten te bereiken.

Meerdere partijen vroegen ook waarom alleen KPN verantwoordelijk is voor het alarmnummer. Het zou natuurlijk een idee zijn om telefoontjes bij een storing via een andere provider te routeren. In dat geval zouden alleen klanten van KPN last hebben gehad van een onbereikbaar alarmnummer, maar waren gesprekken via andere providers wel aangekomen. De minister zei dat onder andere het Agentschap Telecom en KPN de storing eerst verder moeten analyseren. Pas daarna wil Grapperhaus kijken naar vervolgstappen.

Storing KPN 112 NLAlert 001
De WhatsApp-tiplijn van De Telegraaf werd via NLAlert als noodnummer gecommuniceerd – Klik/tap voor groter.

Blunder NL-Alert

Naast KPN blunderde NL-Alert maandag ook. Er werden meerdere noodberichten met verschillende nummers als alternatief voor 112 verzonden. Dat zorgde voor verwarring. Ook werd per abuis de tiplijn van De Telegraaf meegestuurd, in plaats van een nummer waarmee de politie via WhatsApp te bereiken is. De minister zegt deze blunder te betreuren en gaat het draaiboek voor een storing bij 112 eens kritisch onder de loep nemen.

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    bassbug

    Techniek kan altijd falen. De mens kan hier veel opvangen/oplossen maar niet alles en altijd. Waarom & hoe is vragen naar de bekende weg.

    Dat er mensen zijn die het veroordelen zijn de bekende kapiteins langs de kant

  • Profielfoto
    Night

    Geloof me maar dat er vanaf gisteren een leger aan KPN (software) engineers dag en nacht bezig is om de onderste steen boven te krijgen. En morgen ook nog wel.

  • Profielfoto
    whaha

    Hopelijk kunnen ze het oplossen. Anders vind ik routeren via meer providers een goede oplossing.

  • Profielfoto
    Tegenwind

    ā€œHave you tried turning it off and on again?ā€

    Hoop wel dat ze een iets permanentere oplossing weten te bieden šŸ˜

  • Profielfoto
    HHi Mac

    KPN met Huawei routerapparatuur?