Sign in with Apple: Facebook ziet niets in het privacy­vriendelijke systeem

Door: Raymon Mens - 16 reacties

Tijdens WWDC 2019 gooide Apple hoge ogen met zijn eigen inlogsysteem genaamd ‘Sign in with Apple’. Je kunt hierdoor straks je Apple ID gebruiken om in te loggen op apps, websites en diensten. Apple heeft er een privacy­vriendelijk geheel van gemaakt. Het systeem verzamelt geen data en schermt optioneel je e-mailadres af. Facebook ziet hier echter niets in.

“Het is niet waar ontwikkelaars op zitten te wachten”, zegt Adam Mosseri. Hij is een vertrouweling van Mark Zuckerberg en maakte als product manager de huidige Facebook Feed tot wat het is. Momenteel is hij topman van Instagram. Mosseri zegt dat Facebook al eens een vergelijkbaar iets heeft geprobeerd.

Facebook gelooft niet in ‘Sign in with Apple’

In een interview tijdens de Code Conference in de VS zegt Mosseri bezwaar te hebben tegen twee elementen. De Facebook-topman claimt uit ervaring te weten dat consumenten problemen hebben met derden die hun e-mailverkeer afhandelen. Sign in with Apple kan je e-mailadres namelijk verbergen en iedere app een uniek adres geven dat door Apple doorgestuurd wordt naar je echte e-mailadres.

“We hebben al eens een dienst gelanceerd die een @facebook.com alias voor iedere gebruiker aanmaakte. Consumenten zaten er niet op te wachten en gaven aan liever hun eigen e-mailadres te gebruiken,” aldus de vertrouweling van Zuckerberg. Hij ziet daarbij over het hoofd dat Apple’s systeem net iets anders werkt. Er wordt voor iedere app een uniek e-mailadres aangemaakt. Bij het systeem van Facebook kregen gebruikers slechts één alias om bij alle diensten die je via het sociale netwerk in lieten loggen te gebruiken. Bovendien werd het alias bij Facebook zonder melding op de achtergrond aangemaakt, maar bij Apple is er transparantie en kan een gebruiker zelf kiezen om zijn echte e-mailadres of een alias te gebruiken.

sign in with apple ios 13 001
Klik/tap voor groter.

Tracking voor relevante content

Een ander probleem is volgens de Facebook-chef dat ontwikkelaars alleen echt relevante content aan kunnen bieden als een gebruiker uniek te identificeren is. Dat kan niet aan de hand van een alias dat bij iedere dienst of app afwijkt. “Dit is niet waar ontwikkelaars op zitten te wachten. Het is van belang dat een gebruiker op verschillende platforms te identificeren is om relevante advertenties en andere content aan te bieden. Als in iedere app een ander alias gebruikt wordt, zorgt dat voor weinig relevante content. Dat gaan ontwikkelaars merken”, besluit Mosseri.

Apple heeft waarschijnlijk geen boodschap aan de mening van Facebook. Sign in with Apple zal straks door veel ontwikkelaars worden gebruikt. Al is het alleen maar omdat de mogelijkheid tot inloggen met het privacy­vriendelijke systeem verplicht is om aan te bieden wanneer ook de optie om in te loggen met Facebook, Google of een ander platform ingebouwd in een app is. Dit toont meer dan ooit aan dat Apple en Facebook heel verschillend denken. (Zie ook → iOS 13 beschermt je privacy beter: vijf nieuwe maatregelen)

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    VxP

    Hahahaha wat een verrassing is de reactie van Facebook toch….. NOT.

    Begrijpelijk dat ze dit liever niet willen, gezien hun verdienmodel maar ook lachwekkend dat je reactie niet klopt met de werkelijke werking van Sign in with Apple.

    Wederom een bevestiging dat dit ziekmakende platform geen enkele toegevoegde waarde heeft, voor mij althans.

  • Profielfoto
    Chiel1990

    de manier hoe content en advertentie door elkaar wordt gebruikt als 1 is misselijk makend. Vroeger zonder al deze netwerken en platformen werd er ook goede content gemaakt (boeken, podcasts, blogs). Er is niks mis met advertenties en een ‘gratis’ verdien/verbruiksmodel, iedereen wilt eten op tafel, maar Facebook heeft nog lang te gaan voordat het een privacy focussed platform is….

  • Profielfoto
    edbdgsk

    VxP op 25 juni 2019 15:03
    Hahahaha wat een verrassing is de reactie van Facebook toch….. NOT.

    Begrijpelijk dat ze dit liever niet willen, gezien hun verdienmodel maar ook lachwekkend dat je reactie niet klopt met de werkelijke werking van Sign in with Apple.

    Wederom een bevestiging dat dit ziekmakende platform geen enkele toegevoegde waarde heeft, voor mij althans.

    Helemaal mee eens. 👍

  • Profielfoto
    Christiaan

    Facebook heeft last van oververhitting. Kan iemand de brandweer naar ze toe sturen?

    Ze zijn alleen bang voor hun eigen verdienmodel. Zoals in het artikel staat is privacy niet belangrijk, alleen identiteiten maken is belangrijk voor hun.

  • Profielfoto
    pannekoek

    ongelofelijk wat een reaguur-bait:)

  • Profielfoto
    Koezel

    VxP op 25 juni 2019 15:03
    Hahahaha wat een verrassing is de reactie van Facebook toch….. NOT.

    Begrijpelijk dat ze dit liever niet willen, gezien hun verdienmodel maar ook lachwekkend dat je reactie niet klopt met de werkelijke werking van Sign in with Apple.

    Wederom een bevestiging dat dit ziekmakende platform geen enkele toegevoegde waarde heeft, voor mij althans.

    En toch kom je hier?

  • Profielfoto
    arno1975

    “”Dit is niet waar ontwikkelaars op zitten te wachten. Het is van belang dat een gebruiker op verschillende platforms te identificeren is om relevante advertenties en andere content aan te bieden. Als in iedere app een ander alias gebruikt wordt, zorgt dat voor weinig relevante content. Dat gaan ontwikkelaars merken”, besluit Mosseri.”

    Het is dus “van belang” voor Facebook; niet in mijn belang. Het is dus goed dat ik geen content krijg wat wel relevant is voor Facebook, ik wil niets met hun te maken hebben

     

  • Profielfoto
    Hydræ

    Christiaan op 25 juni 2019 15:30
    Facebook heeft last van oververhitting. Kan iemand de brandweer naar ze toe sturen?

    Moet het landelijke noodnummer wel werken natuurlijk.

  • Profielfoto
    Vaagstra

    @Koezel. Dit is nou eenmaal geen FB fansite dus ja.

  • Profielfoto
    Joid

    Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: moet Sign in with Apple door apps en websites echt ingebouwd worden? Ja, toch? Dat kan ervoor zorgen dat developers het dus links laten liggen. Omdat het inderdaad het business model kan schaden.

    Enige oplossing die Apple dan kan bieden is dat het verplicht in apps ingebouwd moet zijn. En zo niet dan komt de app niet in de App Store. Zouden ze het zo hard gaan spelen?

    Zou wel mooi zijn.

  • Profielfoto
    sciletto

    @koezel – volgens mij bedoeld hij met “dit platform” juist Facebook en niet OMT

  • Profielfoto
    Lolsmurf

    Hebben jullie dan nog steeds FB? Gebruik het al lang niet meer. Mis het niet ook.

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Telkens weer krijgen we dat gelul over ‘relevante advertenties’ naar ons hoofd geslingerd door databoeren als Facebook en Google. Ik zie het graag gebeuren, eindelijk eens advertenties die me ook effectief aanzetten tot het kopen van iets.

    De realiteit wilt echter dat ik nooit, werkelijk nooit, een advertentie tegenkom die me effectief iets weet te verpatsen. Google, lees m’n e-mails dan, maar zorg er dan in godsnaam voor dat ik eindelijk niet meermaals per dag reclame op YouTube krijg voor een autoverzekering als ik geen rijbewijs heb.

  • Profielfoto
    polansky

    Wat een ‘wij van wc eend reactie’ van FB.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Exact @NoPlasticPhones !

    Ik word ook altijd heel opstandig van de zinsnede “omdat de consument erom vraagt”. Dat argument kun je ook overal inzetten, zoals waarom een supermarkt de aubergines in achterlijk plastic verpakt, of zelfs de komkommers in een condoompje stopt.

    Daar heb ik helemaal niet om gevraagd, stelletje nitwits!

    En ik heb ook nog nooit gevraagd om “relevante” advertenties. Ik snap dat het een noodzakelijk kwaad is, maar lazer eens op met mij oneindig proberen in kaart te brengen en te analyseren.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Joid op 25 juni 2019 17:41
    Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: moet Sign in with Apple door apps en websites echt ingebouwd worden? Ja, toch? Dat kan ervoor zorgen dat developers het dus links laten liggen. Omdat het inderdaad het business model kan schaden.

    Enige oplossing die Apple dan kan bieden is dat het verplicht in apps ingebouwd moet zijn. En zo niet dan komt de app niet in de App Store. Zouden ze het zo hard gaan spelen?

    Zou wel mooi zijn.

    Het is alleen verplicht voor apps in de App-store die ook Google, Twitter of FB login aanbieden. Als een app een eigen vorm van user authenticatie heeft, dan mag dat ook en hoeft het niet Sign in with Apple te gebruiken. FB zelf hoeft natuurlijk geen Sign in with Apple te ondersteunen.