Raymon Mens
Raymon Mens Diensten 25 juni 2019

Sign in with Apple: Facebook ziet niets in het privacy­vriendelijke systeem

Tijdens WWDC 2019 gooide Apple hoge ogen met zijn eigen inlogsysteem genaamd ‘Sign in with Apple’. Je kunt hierdoor straks je Apple ID gebruiken om in te loggen op apps, websites en diensten. Apple heeft er een privacy­vriendelijk geheel van gemaakt. Het systeem verzamelt geen data en schermt optioneel je e-mailadres af. Facebook ziet hier echter niets in.

“Het is niet waar ontwikkelaars op zitten te wachten”, zegt Adam Mosseri. Hij is een vertrouweling van Mark Zuckerberg en maakte als product manager de huidige Facebook Feed tot wat het is. Momenteel is hij topman van Instagram. Mosseri zegt dat Facebook al eens een vergelijkbaar iets heeft geprobeerd.

Facebook gelooft niet in ‘Sign in with Apple’

In een interview tijdens de Code Conference in de VS zegt Mosseri bezwaar te hebben tegen twee elementen. De Facebook-topman claimt uit ervaring te weten dat consumenten problemen hebben met derden die hun e-mailverkeer afhandelen. Sign in with Apple kan je e-mailadres namelijk verbergen en iedere app een uniek adres geven dat door Apple doorgestuurd wordt naar je echte e-mailadres.

“We hebben al eens een dienst gelanceerd die een @facebook.com alias voor iedere gebruiker aanmaakte. Consumenten zaten er niet op te wachten en gaven aan liever hun eigen e-mailadres te gebruiken,” aldus de vertrouweling van Zuckerberg. Hij ziet daarbij over het hoofd dat Apple’s systeem net iets anders werkt. Er wordt voor iedere app een uniek e-mailadres aangemaakt. Bij het systeem van Facebook kregen gebruikers slechts één alias om bij alle diensten die je via het sociale netwerk in lieten loggen te gebruiken. Bovendien werd het alias bij Facebook zonder melding op de achtergrond aangemaakt, maar bij Apple is er transparantie en kan een gebruiker zelf kiezen om zijn echte e-mailadres of een alias te gebruiken.

sign in with apple ios 13 001
Klik/tap voor groter.

Tracking voor relevante content

Een ander probleem is volgens de Facebook-chef dat ontwikkelaars alleen echt relevante content aan kunnen bieden als een gebruiker uniek te identificeren is. Dat kan niet aan de hand van een alias dat bij iedere dienst of app afwijkt. “Dit is niet waar ontwikkelaars op zitten te wachten. Het is van belang dat een gebruiker op verschillende platforms te identificeren is om relevante advertenties en andere content aan te bieden. Als in iedere app een ander alias gebruikt wordt, zorgt dat voor weinig relevante content. Dat gaan ontwikkelaars merken”, besluit Mosseri.

Apple heeft waarschijnlijk geen boodschap aan de mening van Facebook. Sign in with Apple zal straks door veel ontwikkelaars worden gebruikt. Al is het alleen maar omdat de mogelijkheid tot inloggen met het privacy­vriendelijke systeem verplicht is om aan te bieden wanneer ook de optie om in te loggen met Facebook, Google of een ander platform ingebouwd in een app is. Dit toont meer dan ooit aan dat Apple en Facebook heel verschillend denken. (Zie ook → iOS 13 beschermt je privacy beter: vijf nieuwe maatregelen)

Reageer op artikel:
Sign in with Apple: Facebook ziet niets in het privacy­vriendelijke systeem
Sluiten