NS start proef: overlast in trein via WhatsApp melden

Door: Raymon Mens - 7 reacties
NS trein proef whatsapp
Afbeelding: Getty

Steeds meer bedrijven bieden klantenservice via WhatsApp. Ook de Nederlandse Spoorwegen starten met een proef die reizigers incidenten en overlast via de populaire chat-app laat melden. De meldingen komen direct uit bij de veiligheidscentrale van de NS. Dat moet stille meldingen mogelijk maken.

De proef start 1 juli op het traject Arnhem – Dordrecht. Vervolgens wordt deze door de NS uitgebreid op de volgende trajecten: Ede-Wageningen – Arnhem, ’s-Hertogenbosch – Deurne, Tilburg Universiteit – Weert en Roosendaal – Dordrecht. Daarna volgt de optie om te melden via sms.

WhatsApp direct naar veiligheidscentrale

Het is de bedoeling om reizigers melding te laten maken van onveilige situaties. Bijvoorbeeld wanneer iemand zich onveilig voelt of een dronken medepassagier meubels vernielt. Nu komen die meldingen vaak via Twitter binnen, maar de klantenservice staat niet direct in contact met de veiligheidscentrale van de NS. De centrale kan na een melding de conducteur inschakelen of het Veiligheid & Service-team op een station om assistentie vragen. Wanneer spoedeisende hulp noodzakelijk is, blijft het advies om 112 te bellen.

NS doet deze proef op verzoek van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat). Het gaat om een proef van 6 maanden op treinen van het type Flirt (nieuwe sprinter). Uiteindelijk moet duidelijk worden of deze WhatsApp/sms-alert een positief effect heeft op de veiligheid(sbeleving) in het openbaar vervoer. Een telefoonnummer om berichten heen te sturen is nog niet bekend gemaakt.

NS Lab 16x9
Klik/tap voor groter.

Meer experimenten van NS

De Nederlandse Spoorwegen experimenteren de laatste tijd vaker met nieuwe technologie. Naast het gebruik van WhatsApp is er bijvoorbeeld een nieuwe app genaamd NS Lab. Dat moet een persoonlijke reisassistent worden die je niet alleen voor je reis, maar ook tijdens je reis vermaakt met spelletjes, informatie en podcasts.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Ik blijf het bijzonder vinden hoeveel bedrijven gebruik maken van een dergelijke app van Facebook. De gesprekken zijn dan wel end-to-end encrypted maar de meta data niet. Dat vloeit in grote stromen naar Facebook.

    Maar ja, het is zo lekker makkelijk he?

  • Profielfoto
    Bram96

    @iAmRenzo,

    Jij bent vast gezellig op verjaardagen. Als het woord privacy valt komen de aluminium hoedjes weer uit de kast. Als je zo denkt kan je echt nergens meer komen zonder dat er “iemand” meekijkt.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    iAmRenzo op 28 juni 2019 16:18
    Ik blijf het bijzonder vinden hoeveel bedrijven gebruik maken van een dergelijke app van Facebook. De gesprekken zijn dan wel end-to-end encrypted maar de meta data niet. Dat vloeit in grote stromen naar Facebook.

    Maar ja, het is zo lekker makkelijk he?

    Gelukkig is er ook niemand die jou verplicht om het te gebruiken.

  • Profielfoto
    Roel Neumann

    Ik heb geen Whatsapp? Wat nu NS?

  • Profielfoto
    tuuur

    Ook geen WhatsApp hiero, ik wil zo min mogelijk met Markje omgaan 😄

  • Profielfoto
    Roel Neumann

    NS liet me via Twitter weten dat het ook via hun Twitterkanaal @NS_online kan.

  • Profielfoto
    RW076

    Los van het feit dat het moeten gebruiken van een sociaal-media kanaal nou niet echt klantvriendelijk is.
    Blijft het natuurlijk bijzonder dat je gevraagd wordt te “klikken”.
    Dit past prima bij een bedrijf zoals “beste reizigers”, maar de essentie zou moeten zijn: Wij zorgen voor personeel op elke trein, die zelf in de gaten houd of alles in de trein ordelijk verloopt.