Netflix versus Disney en Apple: Hollywood in de houdgreep

Door: Noah Korevaar - 9 reacties
Netflix laptop 16x9

Disney heeft met decennia aan films, series en documentaires een gigantische lading aan content voor Disney+, de Netflix-killer van het bedrijf. Ook WarnerMedia werkt aan een eigen streamingdienst. Door die plannen trekken ze allemaal hun geliefde franchises van Netflix af. Wordt het een spookstad?

Spookstad

Je merkte het de afgelopen maanden waarschijnlijk al. Steeds minder Disney-films staan op de streamingdienst. Vooral de films van Marvel zijn een gemis. Ook Star Wars zal niet langer naar Netflix komen. Al die grote franchises zijn van Disney, en belanden dus op Disney+, de streamingdienst die eind dit jaar lanceert.

Daardoor is de concurrentie voor Netflix opeens hevig, en moet het bedrijf het met zijn Originals doen. Een dubbele klap dus. Toch wordt de streamingdienst minder een spookstad dan je zou denken.

Netflix heeft Hollywood in houdgreep

Bloomberg beschrijft in een interessant achtergrondartikel hoe Netflix Hollywood in de houdgreep heeft. In het verleden, toen Disney en Co. nog geen plannen hadden voor een streamingdienst, heeft de streamingdienst ingrijpende deals gesloten. Deals die periodes van tien jaar of langer gingen. Daar plukt Netflix nu de vruchten van.

Disney heeft zijn Marvel films voor nu van Netflix gehaald, maar ze komen vanaf 2026 weer terug. Waaronder Black Panther. De deals met dergelijke entertainmentgiganten zijn dus niet zo permanent afgekapt als eerst leek. Veel giganten kunnen niet eens hun titels van Netflix halen, hoe graag ze ook zouden willen.

Acht uit de top tien gelicenseerde shows op Netflix blijven drie tot zes jaar nadat ze stoppen op televisie gewoon op de streamingdienst staan. Series als The Walking dead blijven nog tot minstens 2023 beschikbaar dus. WarnerMedia is ook van plan om ondanks zijn eigen streamingdienst nog steeds zijn shows aan derden te verkopen. Dergelijke deals zijn te lucratief om te laten liggen.

Anno 2019 is er geen weg terug, en heeft Netflix de concurrentie in een houdgreep

Andere context

Daardoor profiteert Netflix nu flink van deals die jaren geleden zijn gesloten, in een totaal andere context. Toen de verkoopaantallen van DVD’s terugliepen, en Netflix nog geen bedreiging leek te zijn. Daardoor wilden partijen als Disney maar al te graag lucratieve deals voor de lange termijn sluiten.

Toen leek het gratis geld, zonder risico’s. Toen kon niemand voorzien hoe groot Netflix nu zou zijn. Anno 2019 is er geen weg terug, en heeft de streamingdienst ze in een houdgreep. En voor partijen als WarnerMedia is het verkopen van toegang tot klassiekers een te belangrijk verdienmodel.

Maar goed, dat is allemaal tijdelijk. Al die contracten en deals lopen ooit af. Dan zal Netflix het moeilijk gaan krijgen. De streamingdienst heeft echter langer om zich voor te bereiden met eigen content dan we allemaal dachten. Of dat genoeg gaat zijn, gaan we de komende jaren ontdekken…

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Ivo-tje

    Leuk die versplintering, maar 3 abonnementen afsluiten is gekkenwerk. Dus als de content te versnipperd over de diensten komt, zeg ik het op en kijken we ze allemaal niet;) Als consument ben je gebaat bij 1 aanbieder met zo veel mogelijk content voor een zo laag mogelijke prijs. Niet bij 3 dure aanbieders met matige content…

  • Profielfoto
    ro_me

    Yep, zoals Ivo-tje zegt!

    Netflix is een pionier. Apple, Amazon, Disney en WB ruiken geld! Jaren lang geprofiteerd van Netflix. Wie gaat er nu 80 euro uitgeven pm om zich te abonneren op 5 a 6 diensten? Het is dus Netflix die zich gelukkig niet in de houdgreep heeft laten leggen door derden!

  • Profielfoto
    yellow

    Ik heb liever zo veel mogelijk concurrentie. Kijk naar de telecommarkt. Die laten de prijzen oneindig stijgen omdat ze het kunnen.

  • Profielfoto
    Olieboer

    Ik zie wel toekomst voor een soort Blendle voor tv-diensten. Bijvoorbeeld voor een tientje per maand kun je 5 films en 2 series kijken, onafhankelijk van het platform. Of je kunt per serie of film betalen. Nog een alternatief, voor 40,- alle platforms onbeperkt. Deze dienst zou dit moeten uitonderhandelen met de aanbieders, mogelijk dat de aanbieders hiermee meer blijven verdienen.

  • Profielfoto
    RV

    Black Panter in 2026 beschikbaar, dan zal er nog maar weinig animo naar zijn want dan is de film alweer 9 jaar oud

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Apple is echt geen bedreiging voor Netflix. Als Apple echt marktleider wil zijn dan kopen ze Disney…..

  • Profielfoto
    Gfive

    @Noah
    Soms is het goedkoper om je deal af te kopen of om Netflix juist over te nemen. Mis wat diepgang in dit nieuws.

    @lordoftheflatbush
    Laurene Powell Jobs (widow Steve Jobs) had 7.7% van Disney aandelen, (ze heeft inmiddels 64 million aandelen verkocht maar is nog steeds een van de grotere aandeelhouders van Disney) overnemen hoeft dus niet 123.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    @gfive leuk voor Laurene maar dit gaat Apple geen toegang tot Disney content opleveren, alles gaat achter de Disney+ betaallmuur, ook voor Apple…..

  • Profielfoto
    Kobes

    Laat die koekenbakkers in de entertainmentindustrie eens samenwerken en de klant centraal zetten.
    Eerst jarenlang graaien door achterlijke lanceringsprogramma’s (continent voor continent, eerst bios, dan tv, dan dvd, alsof zij bepalen waar ik wil kijken), dan moord en brand schreeuwen als de illegaliteit dat probleem effectief oplost. Nu weer huilen over een partij die mij toestaat tegen betaling de content te bekijken en nu weer 20 diensten naast elkaar lanceren.
    Bittorrent en usenet komen terug, net zo lang totdat die magkezen een verdienmodel kiezen wat de klant behaagt in plaats van wat hen in de weg zit.