Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 17 juni 2019

Nederlandse politie blundert met dure onnodige 112-app

De Nederlandse politie heeft met een onnodige 112-app een dure blunder begaan. Dat meldt RTL Nieuws vandaag. De politie liet een dure 112-app ontwikkelen die de locatie van bellers door zou geven, maar toen aan de app gewerkt werd, was de techniek al achterhaald.

De 400.000 euro die het project kostte, blijkt volledig weggegooid. Toen eind 2017 met de ontwikkeling van de app begonnen zou worden, was er al een nieuwe techniek die hetzelfde kan en in iedere moderne smartphone ingebouwd zit. Ook Apple ondersteunt Advanced Mobile Location (AML) dat bij het bellen van de hulpdiensten je locatie doorgeeft.

De 112-app die er nooit kwam

Aanvankelijk was het plan om de app begin 2017 te lanceren. Daarom startte de ontwikkeling eind 2016. Het zou slechts vier maanden duren voordat de app die de locatie van 112-bellers doorgeeft live zou gaan. Het project liep echter dermate veel vertraging op, dat de lancering naar begin 2018 verplaatst werd. Toen werd vanuit het Ministerie van Veiligheid en Justitie het gebruik van Advanced Mobile Location (AML) opgelegd.

Deze techniek kan door de GPS bij het bellen van de hulpdiensten in te schakelen de locatie van de beller tot op enkele meters nauwkeurig doorsturen. Bovendien was al sinds 2016 bekend dat de techniek eraan zat te komen. De Europese Unie stelde het dit jaar ook verplicht. Factoren die overwogen moesten worden voordat de 112-app gemaakt werd.

Meldkamer 112 16x9
De landelijke meldkamer in Zeist – Klik/tap voor groter.

Can do-mentaliteit bij politie

In andere landen wordt al sinds 2016 AML gebruikt en het is daar erg succesvol. De locatie van de beller wordt daar zonder externe app nauwkeurig doorgegeven aan de meldkamer. Desalniettemin zou de 112-app er komen, besloten het ministerie en de politie. De invoering van AML verdween naar de achtergrond. Zelfs nadat onderzoeksbureau TNO in een rapport schreef dat “de app het nadeel heeft dat de beller de app moet gebruiken om 112 te bellen en de locatie te ontvangen” hield de politie vast aan de lancering.

Uit de documenten die RTL heeft opgevraagd door middel van een WOB-verzoek, werd gesproken over een ‘can do-mentaliteit’ waarbij de realiteit uit het oog verloren is. De ontwikkeling van de app is inmiddels nog steeds niet van de baan, want er word aan een versie gewerkt die waarde toe moet voegen door de mogelijkheid om foto’s toe te voegen en te chatten met de meldkamer. De laatste euro is hier dus nog niet aan uitgegeven. (Zie ook → Advanced Mobile Location: Meldkamer 112 wordt compatibel met iOS 11.3)

Reageer op artikel:
Nederlandse politie blundert met dure onnodige 112-app
Sluiten