KPN zet door: XS4ALL verdwijnt in 2020 ondanks ‘substantieel risico’

Door: Raymon Mens - 32 reacties
XS4ALL

Na enige tijd van stilte is er weer nieuws over het plan van KPN om onder andere XS4ALL op te heffen en alle submerken onder zijn eigen merk uit te baten. De ondernemingsraad (OR) van XS4ALL waarschuwt voor substantiële risico’s, maar het moederbedrijf wil zijn plan toch doorzetten.

De ondernemingsraad van XS4ALL gaat nog een advies uitbrengen over het al dan niet doorzetten van de plannen van KPN. Dit is echter alleen een vrijblijvend advies. Er wordt echter al per 1 augustus 2019 een integratie­plan in werking gezet. In de loop van 2020 verdwijnt uiteindelijk de naam XS4ALL.

XS4ALL verdwijnt in 2020

In de adviesaanvraag staat dat KPN een volledige integratie van XS4ALL wil. Allereerst zullen de afdelingen commercie, techniek & operatie, klantcontact, en HR samengevoegd worden met afdelingen binnen KPN. Het is de bedoeling om een nieuwe technische helpdesk op te zetten die zal worden ingericht met experts van XS4ALL. Ook krijgen KPN-klanten keuzevrijheid bij de aanschaf van een modem. De integratie moet in augustus starten, waarna de merknaam in de loop van 2020 verdwijnt.

De ondernemingsraad is ook druk geweest en heeft een sensitiviteits­analyse gedaan. Hieruit blijkt dat er substantiële risico’s bestaan die wezenlijke impact op dit plan hebben. Omdat er nog geen oordeel over de adviesaanvraag is uitgebracht, kan de OR nog geen verdere mededelingen doen. De analyse is echter wel met KPN gedeeld en er is een business plan gemaakt voor behoud van XS4ALL. “In dit plan wordt waarde toegevoegd en blijven banen behouden. Desondanks wil KPN kiezen voor een integratie”, aldus de OR in een e-mail aan medewerkers.

KPN XS4ALL 16x9
Klik/tap voor groter.

Alternatieve provider in de maak

Een actiegroep die zich inzet voor het behoud van XS4ALL, heeft inmiddels ook een plan B. De groep wil een eigen provider oprichten die inzet op technische excellentie, privacy en een ijzersterke technische helpdesk. De groep belooft nog deze maand (juni) met groot nieuws te komen. Toen KPN in januari aankondigde alle submerken zoals XS4ALL te schrappen, ontstond veel ophef. Klanten spraken zich fel uit voor het behoud van de provider die zich op technische excellentie en privacy richt. Een petitie werd binnen no-time 50.000 keer ondertekend.

Reacties

32 reacties
  • Profielfoto
    Antonino

    Dit is VERSCHRIKKELIJK van KPN! Ik vraag me af hoe ze het durven om XS4ALL te schrappen! Ik ben wel blij dat er een plan B komt vanuit het actiecomité, maar ik denk ook dat KPN heel veel klanten hiermee verliest. In een eerder artikel stond er dat Apple misschien een monopolist is. Ik vind Apple geen monopolist, maar KPN is zeker weten een monopolist!

  • Profielfoto
    Yosemite

    KPN een monopolist? Verklaar je nader.

  • Profielfoto
    JoopJoopJoop

    Wakker worden……

    KPN is eigenaar van XS4ALL en doet wat ze wil voor een paar euro extra…

  • Profielfoto
    donut

    KPN zegt me helemaal niks- XS4ALL daaraan tegen staat voor kwaliteit sinds internet speelt. De mensen die XS4ALL hebben gekozen hebben dat heel bewust gedaan. Dat vervalt nu, waardoor in ieder geval een deel zal vertrekken bij KPN- een zeker verlies van leden dus.

  • Profielfoto
    arno1975

    Antonino op 11 juni 2019 11:09
    Dit is VERSCHRIKKELIJK van KPN! Ik vraag me af hoe ze het durven om XS4ALL te schrappen! Ik ben wel blij dat er een plan B komt vanuit het actiecomité, maar ik denk ook dat KPN heel veel klanten hiermee verliest. In een eerder artikel stond er dat Apple misschien een monopolist is. Ik vind Apple geen monopolist, maar KPN is zeker weten een monopolist!

    KPN staat er niet echt bekend om, dat ze luisteren naar klanten…

  • Profielfoto
    lord anubis

    Ik hoop wel dat ze dan wat extra internet producten uitbrengen, zoals hosting e.t.c, cloud drive, backup, sync services. Direct van je eigen modem naar hun server centre via VPN. Al was het maar in het begin voor de klanten zelf.

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    Ik ga natuurlijk (volgens mij gaat dat op voor 99,9% van de XS4ALL-ers) graag mee over naar de nieuwe XS4ALL, maar zit wel een beetje met mijn oude (XS4ALL)e-mailadres. Hoe lang wordt die mail geforward? Moet ik 25 jaar licenties, en vrienden en kennissen zelf op de hoogte stellen van mijn nieuwe e-mailadres?

  • Profielfoto
    Lang Lid

    Welke dwaas bij KPN dit toch verzonnen heeft?

  • Profielfoto
    SvS

    Lang Lid op 11 juni 2019 12:22
    Welke dwaas bij KPN dit toch verzonnen heeft?

    Aandeelhouders:-(

    Ruud Ravenhorst op 11 juni 2019 12:21
    Ik ga natuurlijk (volgens mij gaat dat op voor 99,9% van de XS4ALL-ers) graag mee over naar de nieuwe XS4ALL, maar zit wel een beetje met mijn oude (XS4ALL)e-mailadres. Hoe lang wordt die mail geforward? Moet ik 25 jaar licenties, en vrienden en kennissen zelf op de hoogte stellen van mijn nieuwe e-mailadres?

    Dat weet nu nog niemand.

  • Profielfoto
    Lodewijk_Ramon

    Wordt allemaal alsjeblieft lid van https://xs4allmoetblijven.nl en doneer als je kunt iets om die club te steunen. Volgens mij gaan ze eind juni met een ijzersterk plan B komen.

  • Profielfoto
    Koezel

    Lodewijk_Ramon op 11 juni 2019 13:57
    Wordt allemaal alsjeblieft lid van https://xs4allmoetblijven.nl en doneer als je kunt iets om die club te steunen. Volgens mij gaan ze eind juni met een ijzersterk plan B komen.

    Maar ook betaalbaar?

     

  • Profielfoto
    Rogierdk

    Geen ervaring met KPN en XS4ALL.. Storm in een glas water als je het mij vraagt..

    NB: wat heeft dit met Apple van doen?!

  • Profielfoto
    RV

    Zinloze discussie, van die paar klagers ligt KPN echt niet wakker. Er wordt zo vaak gedreigd met overstappen maar het aantal dat daadwerkelijk daad bij woord voegen is te verwaarlozen. Verder heb ik het idee dat sommige mensen niet weten wat monopolist betekend.

  • Profielfoto
    Christiaan

    XS4ALL opgezegd. Kon mooi toen ze een verhoging van de tarieven deden.

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    Ruud Ravenhorst op 11 juni 2019 12:21
    Ik ga natuurlijk (volgens mij gaat dat op voor 99,9% van de XS4ALL-ers) graag mee over naar de nieuwe XS4ALL, maar zit wel een beetje met mijn oude (XS4ALL)e-mailadres. Hoe lang wordt die mail geforward? Moet ik 25 jaar licenties, en vrienden en kennissen zelf op de hoogte stellen van mijn nieuwe e-mailadres?

    Precies, dat vraag ik me ook af — ik heb al net zo lang als jij een XS4ALL-adres, dat moeten veranderen is niet iets waar ik naar uitzie.

  • Profielfoto
    polansky

    Dat grote risico dat klanten weg zullen lopen is terecht – Wij hebben thuis in ieder geval al besloten op te stappen zodra dat kan. Vanwege het verkrijgen van een nieuwe Fritzbox zitten we helaas nog een jaar vast, tenzij KPN al eerder begint met deze verregaande integratie.

  • Profielfoto
    polansky

    @RV,

    Ik denk dat jij absoluut geen weet hebt waarom mensen XS4all hebben gekozen als provider. In dit geval spreek je niet van een handjevol klagers. Meer dan 50.000 XS4all leden (±25% van de klanten) hebben de petitie getekend en er zijn ongetwijfeld nog veel meer XS4all gebruikers ontevreden over deze actie van KPN.

    XS4all kent namelijk zijn eigen helpdesk en heeft zijn eigen backbone en servers die los staan van KPN. Dat was/is één van de belangrijkste redenen voor XS4all gebruikers om van deze provider gebruik te maken. Daar betalen we graag wat extra voor ten opzichte van KPN.

    De reguliere XS4all gebruiker is niet de gebruikelijke dombo consument die alles maar pikt. Het is de Apple onder de internet providers zullen we maar zeggen. Als jij denkt dat het gaat om een handjevol klagers kom je behoorlijk bedrogen uit. Net als het management van KPN die hier een hele domme strategische fout maakt, die ze meer gaat kosten dan dat het ze opbrengt.

    Ik denk dat minstens 80% van de klanten van XS4all of wegloopt, of mee gaat naar het nieuwe XS4all, dat waarschijnlijk gebruik gaat maken van het ziggo/vodafone netwerk als we de geruchten mogen geloven. Dat zou dan ook direct een forse vooruitgang zijn in het TV aanbod.

  • Profielfoto
    iKweethetbeter

    Ziggo heeft een goed kabelnetwerk, maar heeft z’n netwerk (nog) niet opengesteld voor concurrenten.

    Reggefiber heeft een goed glasvezelnetwerk, maar zij zijn opgekocht door KPN.

    Geen idee wat het wordt…

  • Profielfoto
    Frans

    Christiaan op 11 juni 2019 18:29
    XS4ALL opgezegd. Kon mooi toen ze een verhoging van de tarieven deden.

    Jammer voor je.

    Ik heb een goed gesprek met XS4ALL gehad toen ze de tariefsverhoging aankondigde. Resultaat: een jaar lang 10 Euro korting, de nieuwste FritzBox en een repeater gratis thuisgestuurd.

    Ik wacht rustig af wat er gebeurt. Als KPN niet doet wat ze beloven (er verandert niets), dan stap ik zeker over, misschien wel naar Ziggo. En als plan B net zo goed is als XS4ALL nu, dan stap ik zeker over naar die nieuwe club.

  • Profielfoto
    akoller

    xs4all is idd een provider losd van kpn, hun helpdesk is vele malen beter dan kpn, en zeker ziggo

    ik hoop dan ook van harte dat ze op het ziggo netwerk komen , zal dan ook overstappen van ziggo naar het nieuwe xs4all, ik sta vooraan !

    met kpn en ziggo geen slechte ervaring, maar uit de dagelijkse praktijk ben je 100 keer beter geholpen bij een xs4all dan drie crap helpdesk van kpn , en te zwijgen over die van ziggo, das echt een dieptepunt ……

  • Profielfoto
    Planeten Paultje

    Antonino op 11 juni 2019 11:09
    Ik vraag me af hoe ze het durven om XS4ALL te schrappen!

    Heel simpel: de nieuwe directeur van KPN vond dat hij zijn doortastendheid moest laten zien. Hij had geleerd uit zijn cursusboekjes dat je moet standaardiseren en je merken in één merk moet consolideren, want goedkoper. KPN heeft een paar merken, dus dat is laag hangend fruit en hij gaat ervoor. Vervolgens kijkt hij ervan op dat er protesten komen, maar iemand die niet het denkniveau heeft dat hem in staat stelt om een vergissing te erkennen, zal vervolgens werkelijk alles op alles zetten om op de ingeslagen weg door te gaan, WAT*DIT*OOK*KOST! Want doortastendheid. Die kosten heten overigens “projectschade” en dat hoort er nu eenmaal bij.

    Per saldo komt het er nu op neer dat XS4ALL hoe dan ook vernietigd moet worden. Iedere andere uitkomst is een aantasting van zijn gezag, zijn persoon. Het bestuur van KPN is duidelijk niet sterk genoeg om hem terug te fluiten. Investeerders zouden zich ernstig af moeten vragen wat dit alles te betekenen heeft voor de toekomst van KPN en hun geld in de firma. Ik verwacht echter dat dit niet gaat gebeuren; de woordvoerder van de KPN aandeelhoudersclub gaf in een interview blijk door hetzelfde simplistische “plastic is goedkoper” denk-raam te kijken als de KPN-directeur.

    Ik herinner mij een interview met Rop ten tijde van de overname van XS4ALL door KPN. Hij zei iets in de geest van dat KPN het een tijd niet begrepen heeft, dat enge gedoe met die hackers. Maar hij dacht dat ze het nu wel begrepen hadden. Ik vermoed dat Rop op dat moment wel gelijk had, maar dat het begrip bij KPN inmiddels weer verdwenen is. XS4ALL moet nu uitgewist worden en dat gaat lukken.

    ***********

    Door een klusje voor een vriend heb ik beperkte ervaring met de helpdesk van KPN. De indruk die ik heb opgedaan is dat ze een krankjorum email-systeem hebben en dat het een windows georiënteerde club is die Apple maar problematisch vindt. Nul kans dat KPN mij als klant behoudt. Jammer van mijn XS4ALL email adres, maar ik heb nog even om het uit mijn workflow te halen. Ik hoop dat de alternatieve club met iets goeds komt, zo niet dan wordt het shoppen, maar zeker niet bij KPN.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Tja, dat was vroeger met de veel helpdesks, als je geen windows gebruikte, dan was het jouw probleem en lag het daaraan. Behalve bij XS4all, die gingen uitzoeken wat het probleem was en liepen geen voorgebakken script af.

    Ik hoop echt dat de mensen van XS4all de helpdesk van KPN verbeteren. Maar ik vrees dat bij de eerst volgende reorganisatie dit vanwege de kosten weer teniet zal worden gedaan.

  • Profielfoto
    Ziegler

    @planeten paultje

    Misschien zou je je moeten afvragen waarom kpn twee merken in de lucht zou moeten houden die exact hetzelfde product/dienst leveren. Vanwege het sentiment of de helpdesk die ik nooit nodig heb, want het werkt allemaal prima op telefoon, apple of windows.

    Je verwijt de directeur eigenlijk dat hij oneigenlijke redenen een merk om zeep helpt. Daar heb je helemaal geen aanwijzingen voor.

  • Profielfoto
    Kasper

    Sinds ik van Ziggo naar xs4all ben gegaan x jaar geleden is mijn ping van pak ‘m beet 25ms naar 6 gegaan. De upload is 60mbit/sec wat volgens mij het hoogste is wat er te krijgen valt in een niet-glas gebied. Voor mij alleen al argumenten om hiertegen te zijn.

    De helpdesk is prima zolang het een probleem is wat ze zelf in de hand hebben. Tickets naar KPN zijn dramatisch met enorme miscommunicatie en afschuiven naar elkaar. Maar dat is bij elke wba provider hetzelfde.

    Ik ben benieuwd wat het alternatief is. Glasvezel ligt hier niet dus hopen dat het of eigen wba provider wordt of kabel.

    Overstappen naar Ziggo zie ik zeker niet zitten. Maar echte alternatieven zijn er ook niet echt. Ik ben het eens met de stelling dat KPN een monopolist is. De interne service richting providers is zo beroerd dat er eigenlijk weinig alternatieven zijn.

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    Planeten Paultje op 12 juni 2019 01:00
    Ik herinner mij een interview met Rop ten tijde van de overname van XS4ALL door KPN. Hij zei iets in de geest van dat KPN het een tijd niet begrepen heeft, dat enge gedoe met die hackers. Maar hij dacht dat ze het nu wel begrepen hadden. Ik vermoed dat Rop op dat moment wel gelijk had, maar dat het begrip bij KPN inmiddels weer verdwenen is.

    Toen dit net begon te spelen, stond er een interview in de krant (in alle van de Persgroep, denk ik) met een KPN-er die bij XS4ALL de leiding kreeg, en die zei dat in principe ook: eerst snapte hij er niks van, maar dan kreeg hij door hoe de boel bij XS4ALL werkte en dat dat inderdaad heel anders — maar niet slechter — was dan bij KPN zelf. Ik meen me te herinneren dat hij inderdaad er ook bij zei dat de huidige KPN-top dat helemaal niet doorheeft, en vanwege het verschil in bedrijfscultuur ook geen zin heeft om te proberen het verschil door te krijgen.

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    Ziegler op 12 juni 2019 08:00
    Misschien zou je je moeten afvragen waarom kpn twee merken in de lucht zou moeten houden die exact hetzelfde product/dienst leveren.

    Omdat mensen bereid zijn meer te betalen voor één van die twee?

     

    Waarom omvat VW ook Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat en Škoda? Ja, sommige daarvan zijn duidelijk anders dan wat VW zelf levert, maar een VW, een Seat of een Škoda maakt toch niet echt heel veel verschil. (Ducati laten we maar buiten beschouwing, dat bouwt geen auto’s.)

    Of de Persgroep die ik daarnet al noemde: in alle lokale kranten daarvan staat voor zeker de helft hetzelfde, ongeacht of je de PZC, Tubantia of de Gelderlander leest, en diezelfde inhoud vind je ook in het AD. Ze zouden dus ook gewoon alles AD kunnen noemen, met een regionale bijlage voor het streeknieuws. Ik kan je nu al voorspellen wat het gevolg daarvan zou zijn: een héleboel mensen die hun abonnement opzeggen, want ze willen geen AD lezen, maar  de PZC, Tubantia of de Gelderlander.

  • Profielfoto
    hans dorsman

    Jakko Westerbeke op 11 juni 2019 19:54

    Ruud Ravenhorst op 11 juni 2019 12:21
    Ik ga natuurlijk (volgens mij gaat dat op voor 99,9% van de XS4ALL-ers) graag mee over naar de nieuwe XS4ALL, maar zit wel een beetje met mijn oude (XS4ALL)e-mailadres. Hoe lang wordt die mail geforward? Moet ik 25 jaar licenties, en vrienden en kennissen zelf op de hoogte stellen van mijn nieuwe e-mailadres?

    Precies, dat vraag ik me ook af — ik heb al net zo lang als jij een XS4ALL-adres, dat moeten veranderen is niet iets waar ik naar uitzie.

    Mijn oude Demon email werkt nog steeds, dus dat geeft hoop, maar dat was natuurlijk wel bij XS4All. Overigens gebruik ik mijn xs4all adressen niet, dus wat dat betreft geen probleem. De kans dat ik overstap is overigens wel groot, maar ik wacht eerst nog even af. Wat het alternatief dan wordt weet ik ook nog niet.

    Online.nl: outdated modem
    T-mobile: lijkt beter
    Tele2: net zo iets

  • Profielfoto
    Mcegbert

    Kpn blijkt keer op keer weer een uitermate teleurstellend KutBedrijf. Ondanks tweede en derde kansen> En tja, ik blijf Ali B niet he…
    Als XS4All een doorstart maakt, ga ik zeker mee.
    Kpn heeft bovendien op een andere trieste manier haar status van kut bedrijf recent weer eens extra aangetoond en onderstreept.
    Regge Viber is inderdaad door hen opgekocht. Maar niet, zoals je mss dacht om het glasvezel netwerk net als de kerstening sneller onder de mensen te verspreiden, nee. Kpn legde de aanleg van glasvezel stil, zodra Regge viber van hen was.
    Ze wilden graag eerst nog wat meer aan hun achterhaalde koperdraad netwerk verdienen.
    Niks groter goed en algemeen belang.
    Kpn is dus wel het laatste bedrijf dat hier rechtstreeks binnen komt.
    Ziggo is deels Upc, ook weinig verheffend.
    Mocht xs4all een interessante doorstart maken, ben ik zeker mee.

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    (Voor degenen die hier geen TV-Nederlands spreken: Mcegbert bedoelt Reggefiber :) )

  • Profielfoto
    Planeten Paultje

    Ziegler op 12 juni 2019 08:00
    @planeten paultje

    > Misschien zou je je moeten afvragen waarom kpn twee merken in de lucht zou moeten houden die exact hetzelfde product/dienst leveren.

    Ze leveren beide internet, maar doen dat op heel verschillende manieren. De KPN-manier zie ik niet zitten, de XS4ALL-manier wel en ik ben bereid daarvoor te betalen.

    > Je verwijt de directeur eigenlijk dat hij oneigenlijke redenen een merk om zeep helpt. Daar heb je helemaal geen aanwijzingen voor.

    Hij helpt niet alleen maar een merk om zeep, maar een compleet en winstgevend bedrijf. Ik vind dat per definitie oneigenlijk. Ook naar de KPN zelf toe en de investeerders.

     

  • Profielfoto
    Jelle

    Wat een typische keuzes maakt KPN toch. XS4ALL bestaat al zo lang en doet het nog eens goed ook wat ik zo uit alle berichten lees. Mooi dat de actiegroep bezig is met een plan B. Hoop dat dat opgewassen is tegen de grote spelers. En er is overigens ook nog een andere provider waarbij je nog altijd je eigen modem kunt kiezen, ook een oudgediende, internetproviders DDS (De Digitale Stad). Ben al enkele jaren tevreden klant. Ze zijn klein (al horen ze nu wel bij TransIP), klantvriendelijk en hanteren eerlijke tarieven.

  • Profielfoto
    Dave van de Laar

    Als KPN zo aan het rommelen is stapt deze jongeman direct over naar T-Mobile 4G voor Thuis. En zet  ik de boven router die mijn vader neer gezet heeft uit.

    T-Mobile hebben een betere aanbieding voor mijn ouders en T-Mobile beloofd echt snellere internet te leveren dan die KPN rommel.

    Ik vind het gewoon zonde dat mijn vader naar KPN gegaan is en niet naar T-Mobile of naar onze regio internet provider TRINED.NL.