KPN zet door: XS4ALL verdwijnt in 2020 ondanks ‘substantieel risico’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F01%2FXS4ALL-16x9-1.png)
Na enige tijd van stilte is er weer nieuws over het plan van KPN om onder andere XS4ALL op te heffen en alle submerken onder zijn eigen merk uit te baten. De ondernemingsraad (OR) van XS4ALL waarschuwt voor substantiële risico’s, maar het moederbedrijf wil zijn plan toch doorzetten.
De ondernemingsraad van XS4ALL gaat nog een advies uitbrengen over het al dan niet doorzetten van de plannen van KPN. Dit is echter alleen een vrijblijvend advies. Er wordt echter al per 1 augustus 2019 een integratieplan in werking gezet. In de loop van 2020 verdwijnt uiteindelijk de naam XS4ALL.
XS4ALL verdwijnt in 2020
In de adviesaanvraag staat dat KPN een volledige integratie van XS4ALL wil. Allereerst zullen de afdelingen commercie, techniek & operatie, klantcontact, en HR samengevoegd worden met afdelingen binnen KPN. Het is de bedoeling om een nieuwe technische helpdesk op te zetten die zal worden ingericht met experts van XS4ALL. Ook krijgen KPN-klanten keuzevrijheid bij de aanschaf van een modem. De integratie moet in augustus starten, waarna de merknaam in de loop van 2020 verdwijnt.
De ondernemingsraad is ook druk geweest en heeft een sensitiviteitsanalyse gedaan. Hieruit blijkt dat er substantiële risico’s bestaan die wezenlijke impact op dit plan hebben. Omdat er nog geen oordeel over de adviesaanvraag is uitgebracht, kan de OR nog geen verdere mededelingen doen. De analyse is echter wel met KPN gedeeld en er is een business plan gemaakt voor behoud van XS4ALL. “In dit plan wordt waarde toegevoegd en blijven banen behouden. Desondanks wil KPN kiezen voor een integratie”, aldus de OR in een e-mail aan medewerkers.
Alternatieve provider in de maak
Een actiegroep die zich inzet voor het behoud van XS4ALL, heeft inmiddels ook een plan B. De groep wil een eigen provider oprichten die inzet op technische excellentie, privacy en een ijzersterke technische helpdesk. De groep belooft nog deze maand (juni) met groot nieuws te komen. Toen KPN in januari aankondigde alle submerken zoals XS4ALL te schrappen, ontstond veel ophef. Klanten spraken zich fel uit voor het behoud van de provider die zich op technische excellentie en privacy richt. Een petitie werd binnen no-time 50.000 keer ondertekend.