ING gebruikt financiële data voor aanbiedingen (en zo zet je het uit)

Door: Raymon Mens - 28 reacties
ING logo met ruis

ING is de eerste bank die in Nederland start met Apple Pay, maar heeft nog een ander plan. De bank is gestart met het doen van persoonlijke aanbiedingen op basis van financiële data van klanten. Er wordt naar je bij- en afschrijvingen gekeken om relevante producten aan te raden. Het gaat alleen om producten en diensten van de bank zelf en geen aanbiedingen van derden.

ING heeft om dit mogelijk te maken zijn privacy­statement bijgewerkt. Hier staat de “persoonlijke marketing op basis van profilering” als nieuw item in. De bank zegt klanten via zijn app, website en door middel van bijsluiters bij de rekeningoverzichten te informeren.

Persoonlijke marketing van ING

ING noemt in zijn privacy­statement een aantal voorbeelden van de persoonlijke aanbiedingen. We lezen: “Pint u op een luchthaven? Dan kunnen we u daarna een commercieel bericht tonen over een reisverzekering of creditcard” en “Ontvangt u kinderbijslag op uw Betaalrekening? Dan kunnen we u een spaarrekening voor kinderen aanbieden.”

De bank kijkt voornamelijk naar de af- en bijschrijvingen op je rekeningen. Bijvoorbeeld: naar wie je geld overschrijft, van wie je geld ontvangt en waar je betaalt. De data wordt alleen gebruikt voor het aanbieden van onze eigen ING-producten en -diensten en wordt niet met derden gedeeld. Die plannen zijn er ook niet, al kan het niet helemaal uitgesloten worden. “We kunnen niet in de toekomst kijken, maar op dit moment zijn er beslist geen plannen voor de verkoop van klantdata. Wij gaan zorgvuldig met persoonsgegevens om”, zegt een woordvoerder desgevraagd tegen OMT.

ING persoonlijke marketing
Klik/tap voor groter.

Zo zet je het uit

ING zet de functie standaard voor alle klanten aan. Heb je liever niet dat je financiële data voor persoonlijke aanbiedingen gebruikt wordt? Dan kun je de functie uitschakelen. Het is helaas niet mogelijk om de persoonlijke marketing via de ING-app op iPhone of iPad uit te schakelen. Je moet er specifiek voor naar de browser.

  • Log in op Mijn ING.
  • Ga naar je profiel (avatar rechtsboven).
  • Ga naar de sectie voor privacy.
  • Zet het schuifje bij “Ik wil geen commerciële boodschappen van ING op basis van mijn persoonsgegevens” aan.
  • Bedenk je dus goed: als het schuifje uit staat wil het zeggen dat je data deelt. Het schuifje moet aan staan voor een opt-out.

Reacties

28 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Bedankt voor het melden. Ik had al ergens gelezen dat ze hier mee bezig waren dus ben ik maar even gaan controleren. In mijn geval stond het al uit.

     

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Bedenk je dus goed: als het schuifje uit staat wil het dus zeggen dat je data deelt. Het schuifje moet aan staan voor een opt-out.

  • Profielfoto
    arno1975

    Heb het ook uitgezet. Heb meteen een klacht ingediend bij AVG.

    Ik heb overigens een soortgelijk iets gehad met KPN ITV online. Dat bleek om een test te gaan

     

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ooo wacht, dit is zo’n trucje dat ze ook in het begin bij de NPO app hebben uitgehaald. Je moet het dus activeren om het te deactiveren.

    De ‘toggle’ moet dus AANSTAAN om NIET deel te nemen. 😓

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Shmoo op 10 juni 2019 15:18

    Ooo wacht, dit is zo’n trucje dat ze ook in het begin bij de NPO app hebben uitgehaald. Je moet het dus activeren om het te deactiveren.

    De ‘toggle’ moet dus AANSTAAN om NIET deel te nemen. 😓

    Ja. Dit is een beetje nare dark pattern. Ik heb het nog even in het rood in het artikel gezet voor de zekerheid.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Vuile ratten. Ik zou echt per direct vertrekken daar.

    Maar ja, alle Apple-fans moeten wel hè?! .;)

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Dubbele negatie. Klassieke enquetefout. Uit de Rotterdamse veiligheidsmonitor:
    Ik geef mijn inloggegevens niet aan derden: vaak, soms, zelden, nooit, weet niet

    Ik vermijd het gebruik van openbare WiFi: vaak, soms, zelden, nooit, weet niet

  • Profielfoto
    DGE1965

    Ik zal mijn vriendin erop wijzen!

    Ik BUNQ….heb niets met ver doorgeslagen commerciële banken die ook nog allerlei witwas praktijken in de samenleving bewerkstelligen en dat vervolgens schikken met justitie.

  • Profielfoto
    farl4web

    Belachelijk dat het standaard AAN staat.

  • Profielfoto
    McWouter

    En dus subiet meteen ‘aangevinkt’ dat ik de functie wil uitzetten. Dank voor het artikel!

  • Profielfoto
    Shmoo

    Vuile ratten. Ik zou echt per direct vertrekken daar.

    Met die mentaliteit kom je alleen weg als de broer van Jake Gyllenhaal bent.

    En nee ik bedoel niet zijn zus Maggie, zij heeft idd. ook zo nu en dan een lekker kort/pittig kapsel waardoor ze op haar broer lijkt.

    De gewone mensen op deze aarde kunnen iets minder van dat soort snelle principes hebben. 🙂

     

  • Profielfoto
    EagerB0bNerd

    “arno1975
    10 juni 2019 15:18
    Heb het ook uitgezet. Heb meteen een klacht ingediend bij AVG.

     

    Heel goed en houd ons (mij)  op de hoogte. Was het eerste wat ik dacht, dat dat niet toegestaan is zonder impliciete toetstemming. Een vinkje wat standaard “aan”, (of uit in dit geval ) valt daar zeker niet onder. Het moet een “ondubbelzinnige wilsuiting zijn”.

     

  • Profielfoto
    berik

    Het knopje is ook goed verstopt qua zichtbaarheid; zelfs met bovenstaande handleiding keek ik er overheen

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Sodeju, dank voor dit artikel!

    Echt heel fout van de ING. Wat een misser. Aan de schandpaal zo, heel goed!

    En nog iets: op een ZAKELIJKE rekening van de ING zie je deze instelling  uberhaupt niet. Zou het dan NIET-UIT / NIET-AAN / WEL-AAN of WEL-UIT staan?

  • Profielfoto
    pas312

    Ik ben alleen bang dat de rest van de banken gaat volgen…

  • Profielfoto
    Bram96

    Oke dit is natuurlijk fout maar de data wordt dus gebruikt voor hun eigen webwinkeltje. Dus niet zo’n big deal zolang ze het niet aan 3de partijen verkopen. En bovendien, jullie wilde Apple Pay, dan moet er ergens mee betaald worden hé.

    En wat @pas312 al zei kwestie van tijd voordat andere volgen.

    Misschien offtopic maar ik snap al die ophef rondom privacy niet ik gebruik serieus alles van Google, en laat dit schuifje ook gewoon “uit” staan. Ik ben niet bang dat de overheid (of google) hier alles in de gaten houd en denk niet in complotten (wat moet je leven naar zijn als je dat de hele dag doet). Ik ben een van de 17miljoen burgers hier, zo interresant ben ik niet.

  • Profielfoto
    Frans

    De ING heeft mij persoonlijk nog niet geïnformeerd hierover, dus ik ben benieuwd. Ik denk ook dat de (voorgenomen) handelswijze in strijd is met de AVG. Mochten ze mij inderdaad met ongewenste reclame uitingen gaan spammen dan zal ik ook een klacht indienen bij de autoriteit persoonsgegevens.

  • Profielfoto
    Facundo

    Ik ben een van de 17miljoen burgers hier, zo interresant ben ik niet.

    Totdat jij 1 vd velen bent die vele uren op een vliegveld worden ondervraagd en geintimideerd om een ongelukkige combinatie van zoektermen te verklaren, en na 7 uur wordt teruggestuurd. Bijv. ‘rugzak’ en ‘snelkookpan’ in recente zoekopdrachten. Een algoritme kan je zomaar ineens heeel interessant maken voor autoriteiten en bedrijven. En kom er dan maar weer af.

  • Profielfoto
    Reinier J

    Komt die reclame shit nou alleen in de ING site, ING.nl? Of ook in de ING app? Dat is me niet echt duidelijk…

  • Profielfoto
    Peterfrans

    Stelletje schurken zijn het. Ik heb het natuurlijk “uit” pardon “aan” gezet en vertel het verder aan een ieder die het wil horen. Zeg het voort!

  • Profielfoto
    Maikelw

    Wat een bizarre move, helemaal dat het juist opt-out is. Het is maar een knopje omzetten, maar de arrogantie “dat je dat dan maar even moet doen, anders doe je gewoon mee”. Mogen de klanten van ING ook meekijken op de rekening van ING? Ze kunnen zelf ook wel wat aanbiedingen gebruiken denk ik zo.

  • Profielfoto
    defores

    Was er niet een wetgeving dat alleen voor dit soort dingen opt-in verplicht was ipv opt-out? Zo-niet hoogtijd dat dit er komt, derden hebben iig niks met onze bankgegevens nodig!

  • Profielfoto
    yellow

    Hoe kan het standaard opt-in zijn? Ik kan nu wel opt-out kiezen maar dan is het eigenlijk al te laat? De gegevens zijn dan al gedeeld?

  • Profielfoto
    Maikelw

    @yellow: Als verstrekker van de rekening hebben ze die gegevens sowieso als je daar bankiert. Ze delen de gegevens ook niet; ze willen die data (vooralsnog) alleen zelf gebruiken voor het aanbieden en verkopen van eigen producten.

  • Profielfoto
    arno1975

    Frans op 10 juni 2019 19:05
    De ING heeft mij persoonlijk nog niet geïnformeerd hierover, dus ik ben benieuwd. Ik denk ook dat de (voorgenomen) handelswijze in strijd is met de AVG. Mochten ze mij inderdaad met ongewenste reclame uitingen gaan spammen dan zal ik ook een klacht indienen bij de autoriteit persoonsgegevens.

    Ik kreeg een  berichtje in de ING Bankieren app met de mededeling “Ons privacy Statement is bijgewerkt”.

    Misschien dat je die ontvangen hebt?

  • Profielfoto
    Jasper036

    Ik snap al die ophef van iedereen niet die roept dat ze een klacht indienen bij de AVG (noem het de volgende keer aub Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de instantie die hier over gaat). ING veranderd niets aan de manier van de verwerking van je data, je hebt een rekening bij ze dus ze hebben voldoende grondslag om je data op deze manier op te kunnen slaan en te kunnen verwerken, pas als ze ongevraagd je data zouden delen met een externe partij is een opt-in verplicht, nu voldoet een dubbelzinnige opt-in to out. Het is een nieuwe dienst die ze leveren, of klaagde jullie ook toen de rentepunten kwamen op basis van je saldo/spaargedrag dat ze bijhouden hoeveel je spaart?

  • Profielfoto
    Frans

    arno1975 op 11 juni 2019 06:32

    Frans op 10 juni 2019 19:05
    De ING heeft mij persoonlijk nog niet geïnformeerd hierover, dus ik ben benieuwd. Ik denk ook dat de (voorgenomen) handelswijze in strijd is met de AVG. Mochten ze mij inderdaad met ongewenste reclame uitingen gaan spammen dan zal ik ook een klacht indienen bij de autoriteit persoonsgegevens.

    Ik kreeg een  berichtje in de ING Bankieren app met de mededeling “Ons privacy Statement is bijgewerkt”.

    Misschien dat je die ontvangen hebt?

    Nee. Allerlei mededelingen gezien, maar zoiets niet.

  • Profielfoto
    Frans

    Jasper036 op 11 juni 2019 16:42
    Ik snap al die ophef van iedereen niet die roept dat ze een klacht indienen bij de AVG (noem het de volgende keer aub Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de instantie die hier over gaat). ING veranderd niets aan de manier van de verwerking van je data, je hebt een rekening bij ze dus ze hebben voldoende grondslag om je data op deze manier op te kunnen slaan en te kunnen verwerken, pas als ze ongevraagd je data zouden delen met een externe partij is een opt-in verplicht, nu voldoet een dubbelzinnige opt-in to out. Het is een nieuwe dienst die ze leveren, of klaagde jullie ook toen de rentepunten kwamen op basis van je saldo/spaargedrag dat ze bijhouden hoeveel je spaart?

    Wat ze voornemens zijn te gaan doen, als ik het goed begrepen heb, is hun klanten benaderen met commerciële berichten over nieuwe diensten. Ook daarvoor geldt volgens mij dat expliciete instemming van de klant nodig is. Klanten dwingen een (moeilijk te vinden) opt-out keuze te maken om te voorkomen dat ze ongewenste commerciële uitingen ontvangen is volgens mij wel degelijk in strijd met de AVG.