Groei Apple Music zwakt af: 60 miljoen betalende klanten

Door: Raymon Mens - 8 reacties
apple music logo
Afbeelding: Apple, montage: OMT

Na zeven maanden radiostilte, geeft Apple weer een update over het aantal abonnees van Apple Music. De groei lijkt een beetje uit de muziekdienst. Apple heeft sinds november 2018 slechts vier miljoen extra abonnees toegevoegd. Het totaal staat nu op 60 miljoen betalende luisteraars wereldwijd. Spotify heeft 100 miljoen gebruikers die voor premium betalen.

Apple lijkt ook minder hard op de PR-trom te slaan. In 2016 informeerde het bedrijf uit Cupertino zes keer over het huidige aantal gebruikers. In 2017 slechts één keer en in 2018 vijf keer. Het aantal van 60 miljoen is de eerste mijlpaal die in 2019 gemeld wordt.

Spotify groeit weer harder dan Apple Music

Sinds het tweede kwartaal van 2018 is Spotify met 17 miljoen nieuwe abonnees gegroeid. Apple Music heeft in dezelfde periode ‘slechts’ 10 miljoen nieuwe abonnees verworven. Er zijn niet echt betrouwbare cijfers over de geografische groei van Apple’s muziekdienst. Apple Music zou het in de VS beter doen dan Spotify, maar dat is een claim van een analistenbureau, niet van Apple zelf.

Opmerkelijk is dat er tussen april en mei van 2018 maar liefst 10 miljoen betalende Apple Music-abonnees bij kwamen. Deze afwijking is te verklaren door een grootschalige terugkeeractie die Apple organiseerde. Daarbij werden voormalig abonnees opnieuw verleid met een nieuw proefabonnement.

Apple Music iOS 13
Klik/tap voor groter. Screenshot: OMT/Raymon Mens

Goede tweede

Hoewel de groei wat afvlakt, staat Apple Music stevig in de markt als wereldwijd tweede achter marktleider Spotify. De ontwikkeling van de dienst staat ook alles behalve stil. Zo werd onlangs de optie om naar songteksten te zoeken toegevoegd. Spotify heeft helemaal geen songtesten meer. In iOS 13 krijgt Apple’s muziekdienst bovendien een interactieve weergave van lyrics. Ze scrollen over het scherm mee terwijl een nummer speelt.

  • Apple Music: 10 miljoen abonnees in januari 2016
  • 1 maand later (1 miljoen groei / maand)
    11 miljoen in februari 2016
  • 2 maanden later (1 miljoen groei / maand)
    13 miljoen in april 2016
  • 2 maanden later (1 miljoen groei / maand)
    15 miljoen in juni 2016
  • 2 maanden later (1 miljoen groei / maand)
    17 miljoen in september 2016
  • 3 maanden later (1 miljoen groei / maand)
    20 miljoen in december 2016
  • 6 maanden later (1,6 miljoen groei / maand)
    27 miljoen in juni 2017
  • 8 maanden later (1,125 miljoen groei / maand)
    36 miljoen in februari 2018
  • 1 maand later (2 miljoen groei / maand)
    38 miljoen in maart 2018
  • 1 maand later (2 miljoen groei / maand)
    40 miljoen in april 2018
  • 1 maand later (10 miljoen groei / maand)
    50 miljoen in mei 2018
  • 6 maanden later (1 miljoen groei / maand)
    56 miljoen in november 2018
  • 7 maanden later (0,57 miljoen groei / maand)
    60 miljoen in juni 2019

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    Vaagstra

    Goed idee van Apple om iets met lyrics te gaan doen. Sinds het verdwijnen van LP’s en CD’s mis ik b.v. heel erg het gefröbbel met mooie boekjes e.d. Echt onbegrijpelijk dat niemand digital artwork aanbied of in ieder geval het gat opvult dat de LP of CD op dat vlak achter laten. De eerste dienst die dit serieus aanpakt maakt mijns inziens de meeste kans te overleven. Videoclips, lyrics, artwork, interviews. Kom maar op, ik zit er met smart op te wachten voor die €10 per maand.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    helemaal eens met vaagstra!

  • Profielfoto
    tuuur

    Eigenlijk een verkeerde vergelijking want Apple music wordt vooral vrijwel alleen door Apple klanten genomen terwijl Spotify op meerdere platformen gebruikt wordt. Is een soort appels met peren vergelijken mijns inziens.

  • Profielfoto
    gipsman

    Spotify is meer een tracking app (zoals facebook) dan een music app. Het gebruikt uw ID en uw music preferences om ads te targeten, niet alleen via de gratis versie wat redelijk normaal is, maar ook via algoritmes in de betalende versie, wat minder normaal is. Ik ben (dus) niet een spotify abonee. Wel een youtube abonnee, dus ook getrackt, haha, maar van google weet je het al vooraf.

  • Profielfoto
    Facundo

    Bizarre poging tot een Escher-constructie: Ik weet van Spotify dat ze ads targeten>dus gebruik ik geen Spotify>maar van Google weet ik vooraf dat ze ads targeten>dus gebruik ik YouTube.

  • Profielfoto
    xaddict

    Ik wou dat een van mijn grootste problemen was dat ik máár 60 miljoen betalende klanten had. Dat is nou nog een westerse problemen 😛

  • Profielfoto
    yannick

    Bij de sprong in 2018 van 40 miljoen naar 50 miljoen gebruikers werden de personen die een proefabonnement hadden mee gerekend. Op het einde van 2018 behoren de proefgebruikers (Dat zijn de mensen die nog op de 3 maanden gratis periode zitten) er nog altijd bij. Dit jaar rekent Apple de proefgebruikers niet meer bij die 60 miljoen en zijn dit dus alleen de betalende klanten. Het werkelijke aantal gebruikers van Apple Music ligt waarschijnlijk rond de 70 miljoen.

  • Profielfoto
    iDeMi

    Het is inmiddels 60mln + 1. Hoewel ik de laatste jaren Spotify gebruikte, is voor mij is een van de belangrijkste reden om over te stappen dat Apple Music ongeveer 2 x zoveel betaald aan artiesten dan Spotify (link). Dat vind ik wel belangrijk. Ik geniet per slot van rekening van hun creativiteit en moeite om goede muziek te maken. Ik hoop wel dat met de nieuwe release van iOS en MacOS het gebruik een stuk beter en gebruikt vriendelijker wordt. Ik heb al gelezen dat ein-ein-eindelijk de melding komt als je een nummer aan een playlist toevoegt als deze er al in staat (applausje).