Blendle stopt na vijf jaar met verkoop losse artikelen

Door: Noah Korevaar - 8 reacties

Het toffe aan Blendle was vanaf het begin al dat je in plaats van een compleet kranten-abonnement losse artikelen kon kopen. Daar komt vanaf komende zomer echter een einde aan. Dat heeft oprichter Alexander Klöpping bevestigd tegenover het Algemeen Dagblad.

Daarmee gaat de dienst zich volledig focussen op zijn premium-abonnement. Daarmee kunnen gebruikers onbeperkt tijdschriften lezen. De aankondiging kwam op de vijfde verjaardag van het bedrijf. De veranderingen gaan vanaf 1 augustus in.

Maand-abonnement als verdienmodel

Vanaf augustus is de enige optie nog een abonnement van 10 euro per maand. Op dit moment krijgen abonnees nog elke dag een selectie aan artikelen, waaronder ook stukken uit kranten. Het nieuwe abonnement is enkel gericht op artikelen uit tijdschriften. De dagelijkse nieuwsbrief zal wel nog 25 krantenartikelen bevatten. Blendle Audio blijft gewoon bestaan. Volgens Klöpping is de nieuwe strategie noodzakelijk om een winstgevend bedrijf te worden. Hij benadrukt dat het geld verdienen met de losse verkoop van artikelen anno 2019 niet meer een realistisch model is. Overigens waren de abonnees van Blendle Premium sowieso al actiever dan de gebruikers die losse artikelen kochten.

De oprichter zegt uiteindelijk 100.000 abonnees te willen halen. Op dit moment zijn er 60.000 Blendle Premium-abonnees. De kiosk waarin je door PDF’jes van kranten en tijdschriften kon bladeren, gaat volledig verdwijnen. Daarmee verandert Blendle zoals we het allemaal vijf jaar geleden leerden kennen compleet. Toch is die verandering minder drastisch dan je zou denken. Volgens Klöpping gebruikte minder dan tien procent van de gebruikers nog die kiosk.

Blendle art
Klik/tap voor groter.

Verandering Blendle per 1 augustus

Vanaf 1 augustus zal Blendle dus een compleet ander product zijn dan wat vijf jaar geleden met veel fanfare werd gelanceerd. Op Twitter is lang niet iedereen blij met het nieuws. Gebruikers die Blendle enkel gebruikten omdat ze een los artikel wilden lezen dat vrienden bijvoorbeeld deelden, hebben vanaf komende zomer pech. Het probleem dat Klöpping vijf jaar geleden bij DWDD schetste, heeft na vijf jaar opeens geen oplossing meer…

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    monty python

    Dan stopt het voor mij helemaal. Dat ‘slim’ algoritme om artikels voor te stellen is waardeloos. Betaalde nu meer dan 10 euro per maand voor losse artikels, zal nooit betalen voor dat abonnement.
    Doodjammer want dit was een fantastisch medium.

  • Profielfoto
    polansky

    Blendle is een zeepbel die op knappen staat…

    Zonder eerdere investeerders was dit bedrijf al lang dood geweest.
    Let wel, het is knap werk van Klöpping dat hij iedere keer maar weer geld weet af te troggelen van grote investeerders, maar het bedrijf heeft nog nooit één dag winst geboekt.

    Een tientje per maand voor 20 flutartikeltjes per dag die je gratis op andere websites kunt lezen zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk.

    Het is trekken aan een dood paard.

    Het verdienmodel zoals Netflix dat te bieden heeft daar wil hij niet aan, terwijl dit de enige oplossing is voor zijn continue geldproblemen.

    Het is net als met die automaker ‘Spijker’ destijds.
    Er moet blijkbaar eerst voor tientallen miljoenen worden ingestopt en er komt uiteindelijk niets uit.

  • Profielfoto
    erwin33

    Dit wordt de genadeklap voor Blendle….niet slim om er een abonnementsvorm van te maken. De USP van Blendle was juist per artikel betalen. En die bundle van 5 euro was voor mij als consument uitstekend want meer lees ik toch niet. Ik lees 1x per week 1 of 2, of vaak helemaal geen artikelen/columns uit een tijdschrift of krant. Zo’n abonnement is dan echt niet haalbaar wat mij betreft en haal je de kosten er nooit en te nimmer uit. Nee, dit gaat hem niet worden….

  • Profielfoto
    KarelWillem

    We hebben toch al twaalf andere diensten die ‘onbeperkt’ lezen in maand-abonnement aanbieden? Wat is hun unique selling point dan nog?!

  • Profielfoto
    erwin33

    KarelWillem op 4 juni 2019 11:28
    We hebben toch al twaalf andere diensten die ‘onbeperkt’ lezen in maand-abonnement aanbieden? Wat is hun unique selling point dan nog?!

    Dus dat!

  • Profielfoto
    icegodd

    Paar keer wat gekocht… vond het matig.

    Nu met abbo = bye bye.

  • Profielfoto
    LT Barclay

    Voor mij is het ook einde blendle

  • Profielfoto
    HHi Mac

    Blendle in de blender, af naar de 10k leden. Alex je bent geklöpt.